Omröstning

1988
4 (4%)
1989
2 (2%)
1990
0 (0%)
1991
2 (2%)
1992
1 (1%)
1993
4 (4%)
1994
6 (6%)
1995
12 (12%)
1996
3 (3%)
1997
1 (1%)
1998
5 (5%)
1999
12 (12%)
2000
14 (14%)
2001
4 (4%)
2002
3 (3%)
2003
5 (5%)
2004
2 (2%)
2005
3 (3%)
2006
0 (0%)
2007
0 (0%)
2008
0 (0%)
2009
4 (4%)
2010
0 (0%)
2011
1 (1%)
2012
1 (1%)
2013
8 (8%)
2014
0 (0%)
2015
0 (0%)
2016
0 (0%)
2017
3 (3%)

Antal personer som röstat: 21

Omröstningen har avslutats: 22 mars, 2018, 21:45:16

Författare Ämne: Favoritår under NET (1988 - 2017)  (läst 7162 gånger)

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
Favoritår under NET (1988 - 2017)
« skrivet: 14 januari, 2018, 21:45:16 »
Tack Hibbitt för påminnelsen :d2:

Det är ju snart 30 år sedan Bob gav sig ut på "The Never Ending Tour", och dags att damma av pollen om bästa år :party:

Eftersom det är en ganska lång period kan det vara svårt att bestämma sig för ETT favoritår. Därför tänkte jag att man kan få rösta på sina FEM favoritår, i rad eller utspridda.

Pollen pågår fram till den 22 mars, då årets turné tuffar igång, och då hoppas jag vi kan vaska fram ETT (nytt) favoritår för forumet  :d6:

Vilka är dina FEM favoritår under NET-åren 1988 - 2017?  :ph34r:
« Senast ändrad: 16 januari, 2018, 11:08:50 av Anders S »
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Favoritår under NET (1988 - 2017)
« Svar #1 skrivet: 15 januari, 2018, 17:42:21 »
Fint!
Och toppen att utöka det till fem favoritår denna gång. Behövs givetvis åtminstone.  :d2:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hoho

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 849
    • Visa profil
SV: Favoritår under NET (1988 - 2017)
« Svar #2 skrivet: 15 januari, 2018, 19:52:30 »
Favorit eller bäst - då vet jag inte.. Kan man rösta på fem favoritår och de fem bästa åren :d6:?
The more I die, the more I live.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Favoritår under NET (1988 - 2017)
« Svar #3 skrivet: 16 januari, 2018, 11:15:01 »
Favorit eller bäst - då vet jag inte.. Kan man rösta på fem favoritår och de fem bästa åren :d6:?

Ändrat  :mellow:
För mig är "favorit" eller "bäst" i det här sammanhanget samma sak, men uppenbarligen inte för dig.
Det vore intressant att veta hur du skiljer på dem  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Favoritår under NET (1988 - 2017)
« Svar #4 skrivet: 16 januari, 2018, 16:50:11 »
Har inte kommit listan över de objektivt sett fem bästa åren än  ^_^
så jag kommer nog köra fem favoritår som fem bästa eller nåt sånt.
  :d2:
Här ska provlyssnas, dubbelcheckas, djupdykas och återhöras - trevligt värre.
Men varför ligger NET-voteringen gömd under biljetter köpes/säljes nu?
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Favoritår under NET (1988 - 2017)
« Svar #5 skrivet: 16 januari, 2018, 17:10:56 »
Men varför ligger NET-voteringen gömd under biljetter köpes/säljes nu?
Tack, nu är den flyttad  :mellow:

Grejen är att om man vill ändra rubrik på trådens samtliga inlägg måste man först flytta tråden till en annan tavla. Sen är det bara att flytta tillbaka tråden till tavlan den ska vara i, utan att ändra rubrik. Jag glömde det sista steget  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Favoritår under NET (1988 - 2017)
« Svar #6 skrivet: 17 januari, 2018, 01:36:01 »
Ofattbart!
Ofattbara 30 år.
7 juni blir en bra kväll att uppmärksamma det hele på, lyssna, tjôta och en torsdag är det.
 :d2:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Favoritår under NET (1988 - 2017)
« Svar #7 skrivet: 17 januari, 2018, 21:06:55 »
Så får  det bli! Går på det! Men de fem bästa åren.... ja, 91 förstås, men sen måste det tänkas.../bobi :d3:

Utloggad mickesam

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 285
    • Visa profil
    • E-post
SV: Favoritår under NET (1988 - 2017)
« Svar #8 skrivet: 21 januari, 2018, 16:05:37 »
Mina röster föll på 88, 95, 2000, 2005 och 2013.
Som jag skrev på Dylan-bunkern startade jag upp ett försenat nyårslöfte häromdagen, att jag skall lyssna igenom samtliga av de 184 NET-spelningar jag sett på plats. Blackpool 131124 är avprickad och nu spelas Padova 100615.

Micke, Göteborg

Utloggad lundell

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 494
    • Visa profil
    • E-post
SV: Favoritår under NET (1988 - 2017)
« Svar #9 skrivet: 24 januari, 2018, 17:53:35 »
För egen del började jag lyssna på Dylan 1995 efter att jag såg hans MTV Unplugged-framträdande. Men poletten trillade först ned med den första egna liveupplevelsen 1998 i Globen. Vad gäller NET:s nu 30(!)-åriga historia sätter jag 1995, 1999-2001 samt 2013 lite före de övriga av den enkla anledningen att bootlegs från dessa fem år är de jag oftast återvänder till.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Favoritår under NET (1988 - 2017)
« Svar #10 skrivet: 24 januari, 2018, 20:41:51 »
Jag börjar med 1995 (kommentarer överflödiga  -_- ). Därefter 1998 även om jag lika gärna skulle kunna plocka in 1999, två starka år. Men 2000 med en hel radda lysande konserter måste med. Därefter 2003, Freddie Koella var ju med och strödde glitter :-) över låtarna (Desolation Row i Karlstad!).
Sist men inte minst 2013, det första och bästa Set-året  ^_^!

Summa summarum: 1995, 1998, 2000, 2003 och 2013.

(Och förstås, fråga mig imorgon och jag kan välja några andra år)
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Favoritår under NET (1988 - 2017)
« Svar #11 skrivet: 24 januari, 2018, 23:20:23 »
Jag börjar med 1995 (kommentarer överflödiga  -_- ). Därefter 1998 även om jag lika gärna skulle kunna plocka in 1999, två starka år. Men 2000 med en hel radda lysande konserter måste med. Därefter 2003, Freddie Koella var ju med och strödde glitter :-) över låtarna (Desolation Row i Karlstad!).
Sist men inte minst 2013, det första och bästa Set-året  ^_^!

Summa summarum: 1995, 1998, 2000, 2003 och 2013.

(Och förstås, fråga mig imorgon och jag kan välja några andra år)

Jag glömde en mycket viktig sak, "strö glitter" som en metafor för de mirakel Koella gjorde i Karlstad (och på andra ställen) är förstås allas vår Anders Söderbergs ord. Ljuvliga ord, kan inte uttryckas bättre.  :d5:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Favoritår under NET (1988 - 2017)
« Svar #12 skrivet: 05 februari, 2018, 13:48:54 »
Mina fem NET-år?
Väljer 1993, 1994, 1995, 1996, 1998.
Det hände ju saker varje år här. 1992 var en utveckling, stabilisering av 1991 – Bucky Baxter kom in på kompletterande strängar, dubbla trummisar användes, det akustiska setet utvecklades till ett flyhänt bluegrassdoftande akustiskt bandset. 1993 var en utveckling av 1992.
1993:
Låtarna blir än längre, det jammas friskt. Jackson/Dylan/Baxter blir ett triumvirat på strängar som ömsom krigar, ömsom skapar fantastiska kombinationssolon. Booten Breadcrumb Sins från sommaren 93 är en milstolpe jag aldrig tröttnar på. Milano-versionen där av Tangled up in Blue är oslagbar, Bob skriker, kvider, gitarrerna piskar, allt är stenhårt och sjukt vackert. Marseille 30 juni har kanske de längsta versionerna någonsin men är på det hela ofokuserad och så mycket blekare än den helt fantastiska Milano tre dagar tidigare.
   Det akustiska setet innehåller förutom bluegrassbandet också gärna nån akustisk sololåt från Good as I Been to You. Fina The Man in Me och Shelter From the Storm detta år också.
   Också februarileget i Europa är chockstarkt. En vecka på Hammersmith tex och jag minns Hanover som tung.
   (Tyvärr blir jag lite besviken på Supper Club i slutet av året. Ok några fina World Gone Wrong-sånger men ett lite dämpat mittemellanframträdande som varken är improvisationsvilt som 1993 i övrigt, eller naket akustiskt som man kanske hoppats på. Enda numret som får den där riktiga nittiotreiga sjunga-ut-attacken är Queen Jane Approximately som är en höjdpunkt alla giggen.)
1994:
Startar i Japan. Jokerman är ny fräsch inledare och passar bandet perfekt. Låtarna är lite kortare 1994. Dylan satsar på sången, kanske det är detta år han sjunger ut som mest. Älskar Just Like a Woman från 14/2: Crooning – men med full kraft. Det är liksom Puccini på CBGB:s, han nästan skriker ut raderna låten igenom och med ständigt variation på sångmelodin, klättrar runt och ut in och det är så underbart fint så som ingen gjort tidigare. Och fina akustiska set igen.
   Den mest spridda konserten, Woodstock II, har sina fina versioner men är i stort en lite avvaktande kväll, inte lika ’på’ som säg Japangiggen var.
1995:
Är ju ett år som totaldokumenteras av Joakim här på Love & Theft. Naturligtvis ett underbart år. Men en nära kusin till åren före och efter, så jag kan inte se att just 1995 toksticker ut som det enda totalt otroliga året med detta band. Kanske bästa året eller inte, en smaksak. Med detta sagt erkänner jag gärna att Oslo juni 1995 är en evig favorit. Den You’re a Big Girl Now är oslagbar. Har lyft fram denna tidigare på L&T. Bob croonar resignerat. Här finns sorg. Och instrumentalpassagerna är fantastiska, dämpade. Gitarrerna slingrar sig runt varandra som i en oändlig ragamelodi, melankoliskt, hittar nya träffpunkter rakt mot hjärtat i fina fina nyanser. Magi. Bandet oändligt mycket mjukare än säg i den elektrovassa TUIB från Milano 93. Och Oslo bjuder som så många gånger 1995 på fin Silvio och fin I & I, och de akustiska låtarna är alltid fina.
1996:
Lyssnar på Lollipop 27 juli 1996. Så jäkla bra den är! Elisabeth Cottons Shake Sugaree! Den tiominuters Tears of Rage – totalt monumental i Idiot Wind-tänk med de där patenterade mellanspelaccenterna efter refrängerna. Och dessa gitarrer dessa ljuvliga ljud… Men det är det akustiska setet som trots allt är höjdpunkten. Jag har inte tagit tid men setet med de tre Mr Tambourine Man, Tangled up in Blue och A Hard Rain’s A-Gonna Fall är bortåt 40 minuter. Dylan spräcker förstås den tilldelade tidsramen redan här, och det är så vackert. Speciellt Mr Tambourine man. Bara rullar på, som floden. Akustiskt varv efter varv efter varv på den klassiska melodin och med de där orden, de där rimmen, att få höra Bob Dylan sjunga dem med ständiga melodiska variationer till en sån här musikalisk perpetuum mobile. Både avslappnat och perfekt skärpt. Det får ta tid, vackert ska det vara, vackert är det och inte allas kopp te.
1998:
1997 kommer en ny skiva. Men det är först 1998 som turnén riktigt blommar igång igen. Med delvis nytt band, tiden med Larry Campbell och David Kemper men med Bucky Baxter fortfarande kvar. Spelningen i Globen 1998 är den bästa Dylan-spelningen i Globen om man frågar mig. One Too Many Mornings är en höjdpunkt.   

   Det finns andra år som är fina men tvingas jag välja fem är dessa närmast hjärtat.
   (Eller så borde jag byta 98 mot 92 för det där Idiot Wind-året är inte dumt. En fot i det vilda anarkistiska 1991, en fot i de följande årens framtid av vokalfokus och jammande.)
   Jag älskade verkligen Bob Dylan på 90-talet. Hela 90-talet var en enda euforisk tombola av setlistor, gitarrsolon, cymbalcrashar och makalöst starka sånginsatser huller om buller och med olika attityd och skärpa, men alla konsertkomponenterna fanns alltid på plats och nytt var alltid nytt på riktigt. Och med den dynamik som växlandet mellan råelektriskt tajt, unikt flippade gitarrdueller, helakustiskt solo och bluegrassbandakustiskt ger. Inte en keyboard i sikte.
   När Dylan för en 15-16 år sedan börjar spela keyboard i bandet är det först en lite kul variation, en förändringsfortsättning i den långa raden av ständiga liveförändringar. Men efterhand tar tangenterna över, gitarrerna försvinner och hela decennier började passera.
   Tangentinstrument är stela instrument. De står fast, man tycker på tangenten och ljudet kommer och man trycker på en annan tangent.
   En gitarr bär man med sig i steget, svänger och kränger med eller slänger. Man kan bända strängarna och man kan spela slarvigt med delvis dämpade strängar och missljud, strängskrap eller rundgång. Ett fantastiskt levande instrument – också visuellt. Och så alla märken, pedaler, modeller, färger.
   En keyboard står där den står och tangenterna sitter där de sitter. Sen må det vara en Korg eller en Steinway – de står där de står och där sitter artisten. Eller står.
   Bob Dylan är en av mina favoritgitarrister och ingen sjunger Bob Dylan bättre än Bob Dylan så mina valda NET-år blev som de blev.
 :d2:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Guthrie

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 331
    • Visa profil
SV: Favoritår under NET (1988 - 2017)
« Svar #13 skrivet: 05 februari, 2018, 20:38:53 »
Precis som dig Hibbit röstade jag på 93 och det var av en andledning och det var booten The real sound of Vienna.Den var nog en av de första jag fick fatt i och har betytt enormt mkt.Innehåller tex Black jack Davey och Series of Dream.Där också en rätt rolig grej han började spela It aint me babe fast han redan hade spelat den men upptäcker det rätt snabbt och började istället på Boots of Spanish Leather.Måste också precis som du erkänna att jag inte är så glad för Supper club vet inte riktigt var det beror på.

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Favoritår under NET (1988 - 2017)
« Svar #14 skrivet: 05 februari, 2018, 22:09:26 »
Jag är tydligen fortfarande ensam om att rösta på 1992. Det är senhöstens konserter jag älskar. Rekommenderar t.ex Springfield, Massachusetts 28 oktober för den nyfikne. Fantastisk presentation, underbar öppning i I Can't Be Satisfied, och sen rullar det på.