Författare Ämne: Alkoholtråden  (läst 265726 gånger)

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #315 skrivet: 05 maj, 2010, 21:52:26 »
En liten påminnelse om dalarnas stolthet, Oppigårds, som har två ljuvliga brygder ute nu- Slåtteröl och Summer Twist som bägge är en fin fortsättning på början på en fin tradition
Summer Twist drack jag dessutom igår på macken och på fat håller den fint för flera pint utan att tappa i uppmärksamhet (sen hade dom en smörpundet oxå, verkligen inte att förringa
Skäl till skål vänner  :d5:

Ahh, jag köpte just Slåtterölet i dag, samt en ny från Dugges och lite annat. Ska testas någon dag. Blev en liten underbar hederlig Urquel till fläskkarré med surkål till middag innan. Sen en Cherry Coke nu för det är ju bara onsdag tänker jag. Till den bra filmen jag precis såg, Shrink med Kevin Spacey. Bättre än Avatar om man säger så.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #316 skrivet: 05 maj, 2010, 22:16:24 »
En liten påminnelse om dalarnas stolthet, Oppigårds, som har två ljuvliga brygder ute nu- Slåtteröl och Summer Twist som bägge är en fin fortsättning på början på en fin tradition
Summer Twist drack jag dessutom igår på macken och på fat håller den fint för flera pint utan att tappa i uppmärksamhet (sen hade dom en smörpundet oxå, verkligen inte att förringa
Skäl till skål vänner  :d5:

Ahh, jag köpte just Slåtterölet i dag, samt en ny från Dugges och lite annat. Ska testas någon dag. Blev en liten underbar hederlig Urquel till fläskkarré med surkål till middag innan. Sen en Cherry Coke nu för det är ju bara onsdag tänker jag. Till den bra filmen jag precis såg, Shrink med Kevin Spacey. Bättre än Avatar om man säger så.
Lite OT
Ska se Avatar innan jag släcker kvällen, får väl ta nån rejäl bira då så omdömet är på topp (Tillbaka från OT- Träffade Jörgen från OT på Bolaget som plussade för Avery DuganA, den lär väl rinna ner utan större problem...)
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #317 skrivet: 06 maj, 2010, 08:31:09 »
Back to basis:
Plötsligt aletrött fick jag härom dan för mig att ljus lager av standardformat var dagens dryck. Då i princip bara enklaste sortimentet finns här uppe på vinsnobbarmalmen, så är urvalet från det. Och normala alkoholstyrkor. Favosar land för land:

Tjeckien: Pilsner Urquell
Sverige: Hell
Danmark: Carlsberg Sort Gold
Tyskland: Jever
USA: Brooklyn Lager
Österrike: Gösser
Spanien: S:t Michel

( Australien är fööör trist, England har inga lager, Singha är möjligen bäst i Asien, i Frankrike, Belgien och Holland smakar all lager lika, Öststaterna har inga lager i min shop...)
Åsikter??
bobi :d6:
ps Jörgen har köpt Whisky från Sverige för några ören, inte alltför många..får jag gissa på minst 60000....?
ds


Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #318 skrivet: 06 maj, 2010, 10:52:23 »
Ja bobi, 63.900 ören. Som för en så delikat whisky med en alkoholstyrka på 53 % (och som alltså kan spädas rejält) är vansinnigt prisvärt i min bok   :party:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Alkoholtråden
« Svar #319 skrivet: 06 maj, 2010, 11:59:27 »
Ja bobi, 63.900 ören. Som för en så delikat whisky med en alkoholstyrka på 53 % (och som alltså kan spädas rejält) är vansinnigt prisvärt i min bok   :party:

Hur späd då ? och med vad, gör du den, då, så, späd ?
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #320 skrivet: 06 maj, 2010, 14:10:51 »
Ja bobi, 63.900 ören. Som för en så delikat whisky med en alkoholstyrka på 53 % (och som alltså kan spädas rejält) är vansinnigt prisvärt i min bok   :party:

Hur späd då ? och med vad, gör du den, då, så, späd ?
Våren är spädhetens tid, så jag antar att det sköter sig själv  :d1:
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #321 skrivet: 06 maj, 2010, 14:35:32 »
Back to basis:
Plötsligt aletrött fick jag härom dan för mig att ljus lager av standardformat var dagens dryck. Då i princip bara enklaste sortimentet finns här uppe på vinsnobbarmalmen, så är urvalet från det. Och normala alkoholstyrkor. Favosar land för land:

Tjeckien: Pilsner Urquell
Sverige: Hell
Danmark: Carlsberg Sort Gold
Tyskland: Jever
USA: Brooklyn Lager
Österrike: Gösser
Spanien: S:t Michel

( Australien är fööör trist, England har inga lager, Singha är möjligen bäst i Asien, i Frankrike, Belgien och Holland smakar all lager lika, Öststaterna har inga lager i min shop...)
Åsikter??
bobi :d6:
ps Jörgen har köpt Whisky från Sverige för några ören, inte alltför många..får jag gissa på minst 60000....?
ds



Strosar du bort till Garnisonen, 4 minuter sådär, finns ytterligare ca 50 sorters ljus lager, bla Sailor som ska undvikas till varje pris, vämjelig sörja i plastflaska och Karlovacko, en wackobira från Kroatien som försöker låtsas att den är tjeck eller möjligen slovak. Inte så käckt.
Dom har oxå Alesmith IPA som väcker min nyfikenhet, men egentligen är den fett över budget
Å whisky ja, späd den till 5,3% så är den drickbar i lämpliga kvantiteter. (Dom Mackmyror jag provat har verkligen inte varit nåt att ha, whisky kan i min bok bara skottar och japaner bränna, jänkarna har sin whiskey inte till sammanblandning, betydligt mer energirik...)
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Alkoholtråden
« Svar #322 skrivet: 06 maj, 2010, 14:50:08 »
En Mackmyra "delikat maltwhisky" från Gästrikland med en alkoholstyrka på 53 % bör alltså tunnas ut till 5,3 %, med filtrerat... mälarvatten ?
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #323 skrivet: 06 maj, 2010, 14:58:38 »
En Mackmyra "delikat maltwhisky" från Gästrikland med en alkoholstyrka på 53 % bör alltså tunnas ut till 5,3 %, med filtrerat... mälarvatten ?
Synd på det goda vattnet, men Yep!
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Alkoholtråden
« Svar #324 skrivet: 06 maj, 2010, 15:09:52 »
En Mackmyra "delikat maltwhisky" från Gästrikland med en alkoholstyrka på 53 % bör alltså tunnas ut till 5,3 %, med filtrerat... mälarvatten ?
Synd på det goda vattnet, men Yep!

Därserman, behandlar ni en skotte så illa också (mälarvatten) ? jag väljer själv källvatten, men då i mindre mängder.
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #325 skrivet: 06 maj, 2010, 15:13:34 »
Ok, Jörgen. Jag skulle själv älska att kunna uppskatta exklusiv Wiskey.
Men har aldrig övat. På exklusiv alltså.
Mitt dryckesmönster är något för volymiöst för att behärska dessa konster.
Ha det gott och vid tillfälle prövar jag gärna 2 cl av din Whiskey. I utbildningssyfte alltså....
bobi :d2:

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #326 skrivet: 06 maj, 2010, 18:02:34 »
Ok, Jörgen. Jag skulle själv älska att kunna uppskatta exklusiv Wiskey.
Men har aldrig övat. På exklusiv alltså.
Mitt dryckesmönster är något för volymiöst för att behärska dessa konster.
Ha det gott och vid tillfälle prövar jag gärna 2 cl av din Whiskey. I utbildningssyfte alltså....
bobi :d2:

Jag bjuder dig gärna på 2 cl närhelst du vill. Av denna goda whisky, alltså. Även om du inte lär dig hur denna gudadryck stavas   -_-
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #327 skrivet: 06 maj, 2010, 19:35:41 »
Elston,
Jag tackar.
Jag vet. Jag såg felstavningen. Efter det slutliga sendtrycket.Sen.
 Jag bjuder på det. Vad anat kan en ödmjuk bobi göra?
 :d2:
ps. Hittade en härligt trasig Dylant-shirt från Cirkus -91 i min låda.
Blev glad.
ds

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #328 skrivet: 04 juni, 2010, 12:32:57 »
Din sommarfavorit bland sommar ölen, vetenskaplig undersökning  :mellow:

http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/wordofmouth/2010/jun/04/best-summer-beer

Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #329 skrivet: 05 juni, 2010, 14:04:57 »
Din sommarfavorit bland sommarölen, vetenskaplig undersökning  :mellow:

http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/wordofmouth/2010/jun/04/best-summer-beer



Sommar för mig är weissbier och witbier, dessa förtjusande släktingar från Europas kärnområden. Som vanligt är väl Weihenstephaner och Hoegarden det som kommer att svalka och Weihenstephaner blir väl måltidsdrycken par preferece antar jag. Och Oppigårds Summer Twist i den mån jag orkar bära hem detta dalska hantverk. Kurbitskryddat öl- Visst för fan!  :d3:

edit: Checkade just bolagets sida, Summer Twist är slut i Sthlm, men Hedemora har kvar- Beställning är det som gäller alltså!
« Senast ändrad: 05 juni, 2010, 14:07:28 av 2gruv »
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today