Författare Ämne: John Prine  (läst 16645 gånger)

Utloggad AndersG

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
John Prine
« skrivet: 15 februari, 2005, 21:14:57 »
Ny CD i april månad från denne underskattade artist:

Fair&Square

Anders G.

Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad jonland

• Hobo
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
    • E-post
SV: John Prine
« Svar #1 skrivet: 16 februari, 2005, 11:09:54 »
Verkligen på tiden. Prine har turnerat med ett knippe nya sånger under en tid och mitt intryck av dem gör att jag är väldigt förväntansfull inför den nya plattan.

Under april släpper också en annan underskattad artist ett nytt album, nämligen Loudon Wainwright: Så april månad ser ut att vara räddad.

Jonas!

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 16 februari, 2005, 12:00:40 »
Mycket efterlängtat.  :wOOt:

Han har ju som sagt kört en del nya låtar på konserterna och det verkar lovande.

Önskar bara att han kunde komma hit.
Såg honom på Landmine Free konserten (och blev helt såld) för några år sedan, men då hade jag inte lyssnat så mycket på honom.
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad 2gruv

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 16 februari, 2005, 13:34:02 »
Ja, Prine var helt klart den främste på Landmine konserten, och kul m Loudon, såg en fantastisk konsert i Gründewaldssalen sådär -76-77 m Leon Redbone som "förband"
Kunde va kul om han kom igen, kanske tsm sonen när han kommer i mars
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Hjorten

• A Friend To The Poor
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
    • www.orjanhjorth.blogspot.se
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 02 april, 2005, 01:38:18 »
För intresserade som ev. missat detta: ny officiell Prine-site: www.johnprine.net
Här kan man  bl.a. se mycket intressanta "A Literary Evening with John Prine and Ted Kooser", 1 & 1/2 timmes lång intervju under vilken Prine inte bara snackar utan också sjunger flera låtar!
Inspelningen gjordes bara för några veckor sen. Förutom denna godbit så kan man även höra smakprov på samtliga låtar från kommande albumet.
Det är bara ett aber: Man måste ha Real Player, om nu det kan kallas ett "aber"...

Örjan

Utloggad Fabian

• Landlord
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
    • Resan till september
    • E-post
« Svar #5 skrivet: 13 maj, 2005, 21:24:23 »
Med föräldrapenning blir det inte så mycket skivor köpta, men jag måste slå ett slag för mitt senaste, sällsynta förvärv, John Prines nya 'Fair & Square'. Det är 10 år sedan han kom med en skiva med nya egenhändigt komponerade låtar, de skivor han släppt är samlingar, nyinspelningar och covers.
Den är värd all väntan tycker jag, även om det tar några lyssningar att fullt ut älska den. Men nu gör jag det. Den är en typisk Prineskiva, det blandas sväng med ballader, och alltid bra texter, och hans röst blir bara bättre och bättre, trots cancern.
Där finns en dos kärlekslåtar, till exempel den genialt banala ’She Is My Everything’;

She uses Eveready
batteries to keep
her electric appliances
goin’ steady.
She can do
fourteen things at once,
and then the phone ring
She is my everything

De karaktäristiska roliga låtarna á la Prine finns också. Som ‘I Hate It When That Happens To Me’;

Well I once knew
a man who
was going insane.
He let love chase him
right up a tree.
It took the police
and a fire truck
just to bring him back down.
I hate it when that happens to me.

Eller ‘Crazy As A Loon’, om en man som försöker göra karriär men misslyckas i tur och ordning med att bli filmstjärna, countrystjärna, affärsman, innan han slutligen ger upp och inser att till och med världen gör honom galen. Roligast är ’Other Side of Town’, om en man som lärt sig förflytta sig med hjälp av tankekraft, speciellt, såsom Prine introducerar låten, när frugan gnatar lite för mycket;

My body’s in this room with you, just catching hell
But my soul is drinking beer down the road a spell
You might think I’m listening to your grocery list
But I’m leaning on a jukebox, and I’m about half…way there.

A clown puts his make up on upside down
So he wears a smile even when he wears a frown
You might think I’m here when you put me down
But actually I’m on the other side of town

Det finns också ett par politiska kommentarer, tydligast i ‘Some Humans Ain’t Human’;

Have you ever noticed
when you’re feeling really good,
there’s always a pigeon
that’ll come shit on your hood.
Or you’re feeling your freedom
and the world’s off your back,
som cowboy from Texas
starts his own world in Iraq.

I en intervju berättar Prine om hur han hörde en fantastisk låt av Merle Haggard, ’If I Could Only Fly’, som han genast ville veta vem som skrivit. Det visade sig vara en Blaze Foley (samma Blaze som Townes van Zandts ’Blaze’s Blues’ handlar om, och Lucinda Williams ’Drunken Angel’). Till slut fick han tag på en piratinspelning med Blaze Fooley, och därifrån kommer ’Clay Pigeon’ på nya skivan. I intervjun säger Prine att ’When I heard ’Clay Pigeons’ I thought, Man that sounds like me’, och jag förstår honom för låten har starka drag av hans egen ’People Putting People Down.

Det finns förövrigt en Dylanhistoria i intervjun;
Before Prine began his weekends-only tour in early April, he streaked up to Chicago (where he was a folk fixture in the 1960s) from Nashville to catch the final night of the Bob Dylan-Merle Haggard shows at the Auditorium Theatre. Prine of course, was one of the first "next Bob Dylans" during the mid-1970s.
  "I played some shows in the '80s with Merle, and I never saw him so comfortable," Prine said. "I've seen him every time he comes to the Ryman [in Nashville]. He's usually going through the motions at the Ryman, but he was so engaged in Chicago. His band sounded good, too. Bob was as weird as ever. I can't wait to hear Bob do one song, let alone 10 I would enjoy. And if I don't enjoy all of them, he's still so much better than most of the people I'm looking to be satisfied for a couple of songs."
  During his Chicago run, Haggard nailed the Blaze Foley ballad "If I Could Only Fly," which he recorded on his 2000 album of the same name. When Prine first heard Haggard's "If I Could Only Fly," he was also enthralled by the tune, which Haggard sang at Tammy Wynette's memorial service.
  "I had to find out who wrote that song," Prine said. "When I really love a song, I always want to hear the songwriter's version of it. When I found out it was Blaze Foley, I really wanted to hear it. I had heard stories about this guy. Lucinda [Williams] wrote 'Drunken Angel' about Blaze. Townes [Van Zandt] had a song ['Blaze's Blues'] he wrote about him."
  Foley, born Michael David Fuller, died in February 1989 at the age of 40, when he was stabbed to death trying to stop a bar fight. Prine began researching Foley, and in the process, received a bootleg tape from a friend in Austin, Texas. Foley sang a scruffy version of "If I Could Only Fly," followed by "Clay Pigeons." "When I heard 'Clay Pigeons,' I thought, 'Man, that sounds like me,' " Prine said. "I couldn't get the song out of my head. And when I can't get a song out of my head, I have to learn it."
  Prine learned the song, taught it to his band, and they started playing "Clay Pigeons" during sound check. It sounded so good, Prine included it on "Fair & Square."

Som Prine känner för Dylan känner jag för Prine. Hellre en bra Prine än tio halvbra av vem-som-helst.

Det enda lilla orosmolnet är att skivan ibland låter så mycket Prine att det närmar sig ’Souvenirs’, skivan där han spelade in nya versioner av sina gamla låtar, men att han i det här fallet tagit återanvändandet och nostalgin ett steg längre och skrivit nya låtar som låter som hans gamla.

Men ett köp rekommenderas, och så får vi hålla tummarna för ett riktigt sverigebesök, Landminekonserten var en magnifik aptitretare, visst?
- Yes, this is Wilson Smith.

Utloggad Hjorten

• A Friend To The Poor
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
    • www.orjanhjorth.blogspot.se
    • E-post
« Svar #6 skrivet: 13 maj, 2005, 23:03:36 »
Kan knappt tro det själv men faktum är att jag upptäckte Prine redan för 25 år sedan, har följt honom sedan dess, lät dock bli att köpa "In spite..." och "souvenirs" men nya är ju ett givet köp, det lilla jag hört verkar ju jäkligt bra!
Har inte råd just nu att köpa någon skiva men så fort det blir löning...
Såg att plattan gick upp på 55:e plats på Bilboards top 200, så högt upp har Prine aldrig legat! Tidigare rekordet är "Common sense" (1975) som nådde 66:e plats.

Örjan  

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #7 skrivet: 16 maj, 2005, 16:50:35 »
Tack för påminnelsen. Ginza är kontaktade  ;)  

Utloggad AndersG

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #8 skrivet: 21 april, 2007, 23:02:11 »
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #9 skrivet: 23 september, 2011, 19:05:33 »
John Prine firar 40 år som skivartist och rotar fram några tidiga, outgivna, inspelningar ur arkivet.  :party:

Disc One
Studio Performance:
1. Hello In There
2. Souvenirs
3. Great Society Conflict Veteran's Blues (early "Sam Stone")
4. Paradise
5. Blue Umbrella
6. Aw Heck
7. Illegal Smile
8. Flashback Blues
9. The Frying Pan
10. Sour Grapes
11. A Star, A Jewel, And A Hoax

Disc Two
Live Performance:
1. Flashback Blues
2. Hello In There
3. Your Flag Decal Won't Get You Into Heaven Anymore
4. The Great Compromise
5. Blue Umbrella
6. Illegal Smile
7. Angel From Montgomery
8. A Good Time
9. Hey Good Lookin' > Jambalaya (On The Bayou)
10. Quiet Man
11. Paradise
12. Great Society Conflict Veteran's Blues (early "Sam Stone")
13. Spanish Pipedream

Citat från: http://jpshrine.org/news/albums/revtsmd.html
Oh Boy Records celebrates the earliest studio and live recordings of John Prine with the forthcoming two-disc album The Singing Mailman Delivers releasing on October 25!

(NASHVILLE, TN) – Long before the awards and accolades, all the concerts and many, many albums, John Prine trudged through snow in the cold Chicago winters, delivering mail across Maywood, his childhood suburb. “I always likened the mail route to a library with no books,” says John Prine. “I passed the time each day making up these little ditties.”

On October 25th, 2011, Oh Boy Records (founded in 1981 by Prine and manager Al Bunetta) will release The Singing Mailman Delivers. This two-disc archival release features the earliest studio and live recordings from Prine dating back to 1970, one year before his prolific, self-titled, debut album.

In August 1970, John Prine went to Chicago’s WFMT Studios to be interviewed by Studs Terkel. “I asked after the show if it were possible to stick around and tape all the songs I had written up until then,” Prine continues. These studio recordings were simply and sincerely recorded with Prine’s trademark guitar finger-picking and early vocal style. The disc closes with the unreleased track titled “A Star, A Jewel, And A Hoax,” a brief and whimsical look into an often-overlooked cranny of everyday life.

The live performance was recorded at the Fifth Peg in Chicago in November 1970, where Prine would play three nights a week, while still delivering mail during the day. Prine says, “I still maintain that Chicago winters and postman-hungry dogs finally drove me to songwriting.”

With just his acoustic guitar, some audience banter and a friend on bass, 24-year old Prine takes the live audience through 12 of his classic tunes, a few of which already sound like crowd favorites. “I was just learning how to sing a full set of my songs and still manage to talk in between without getting shot or anything thrown at me,” he admits. The one cover track is a Hank Williams medley that Prine learned for his father with the songs “Hey Good Lookin’” and “Jambalaya (On The Bayou).”

This fall marks the 40th anniversary of that first album, John Prine, and these amateur recordings on The Singing Mailman Delivers truly show Prine as a poet whose consummate songs were refined since inception. Even the then-titled “Great Society Conflict Veteran’s Blues,” his studio and live versions of “Sam Stone,” bestow the listener an intricate sense of understanding and compassion from a humble and unassuming songwriter who wrote such words to pass time on his mail route.

Oh Boy Records will begin a presale for The Singing Mailman Delivers on Wednesday, September 21 via John Prine’s official online store at www.musicfansdirect.com.

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #10 skrivet: 03 december, 2012, 12:52:45 »
Den 4 mars nästa år spelar John Prine i Filadefiakyrkan i Stockholm.
www.musiknyheter.nu/john-prine-till-sverige-i-mars_20121203.html
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad M:o Nightmare

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 04 december, 2012, 11:05:41 »
Det är ju möjligt att Filadelfiakyrkan är ett rätt val när det gäller Prine och att det därmed kanske i bästa fall går att få en biljett till evenemanget, men de som bokar arrangemang av och med PJ Harvey och Steve Earle får nog höja blicken ett par snäpp.... :d6:...det var ju slutsålt på 2 röda och inte minst för att s.k. VIP-biljetter för någon slags medlemmar av något skit skulle få tillgång till plåtarna dagen innan....jag gillar inte Filadelfiakyrkans arrangemang.... :angry:
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad janne

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 828
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 28 februari, 2013, 10:10:25 »
John Prine spelar ju i Filadelfiakyrkan på måndag. Här en färsk intervju där han bland annat pratar om Dylan:

http://www.telegraph.co.uk/culture/music/rockandpopfeatures/9853440/John-Prine-I-find-the-human-condition-funny.html

Utloggad M:o Nightmare

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 28 februari, 2013, 10:23:02 »
Härlig artikel! ...och man undrar ju vem Dylan går ut och bowlar med egentligen.... Captain Ahab förmodligen... :d6:
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
« Svar #14 skrivet: 18 april, 2017, 11:04:02 »
Den där konserten i Filadelfiakyrkan blev ju aldrig av, men nu är John Prine äntligen i Sverige. I går spelade han i Göteborg och jag har sett flera närmast lyriska omdömen i mitt Facebook-flöde. Den enda mer brett publicerade recensioner jag sett är ett blogginlägg av Borås Tidnings Håkan Persson: http://perssonsmusik.blogg.bt.se/blogg/john-prine-har-gnistan-kvar/
I kväll spelar Prine och hans band på Skandiascenen på Cirkus. Vi som har biljetter dit får hålla hårt i dem under de timmar som återstår.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson