Författare Ämne: Vad lyssnar ni på just nu?  (läst 697374 gånger)

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #765 skrivet: 04 oktober, 2009, 01:28:38 »
Och så, i natten, en mycket suggestiv låt, ny bekantskap för mig: Jenny Scheinman och låten "Rebecca´s Song". Finns på Spotify.
Hujedanemej, har inte hunnit höra så mycket mer av den tjejen, men detta bådar gott... Ruggigt bra.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #766 skrivet: 04 oktober, 2009, 01:34:43 »
Själv är jag just nu oväntat förtjust i Ebba Forsbergs Cohen-tolkningar på skivan "Ta min vals".
Rätt så, det är mitt nästa projekt. Hatten av för Ebba!
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #767 skrivet: 04 oktober, 2009, 01:51:07 »
Richard Hawley´s senaste Truelove´s gutter (finns på Spotify). Melankoli, crooner, soft, mörkt, nära. Vackert, men smärtsamt vackert. (Kolla upp hans två föregående också, det här är starka grejer).

Jag lyssnade nästan sönder Richard Hawleys skiva "Coles Corner" när den kom och även hans andra skivor håller hög klass.

Så var det för mig också. "Cole´s Corner" är en helt fantastisk skapelse! Varför har jag inte orerat om den skivan tidigare??
Ibland seglar det upp artister, inte varje dag, far from it, som jag inte tvekar en sekund inför när de kommer ut med nya skivor. Ett exempel är Nick Cave, det tog sin gilla tid innan
jag kom underfund vad han håller på med. Numera hänger jag på låset då han släpper en ny skiva, må det vara med The Bad Seeds eller med Grinderman eller med någon annan eller...jag är där.

Richard Hawley har seglat upp där också, han lirar i en annan liga än Nick Cave men han är också där, Där, var nu det är. Richard måste få en egen tråd, inte inatt, men sen, stay tuned. Ja, dvs om inte Tobias vill börja...all yours... :mellow:
« Senast ändrad: 04 oktober, 2009, 02:02:55 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #768 skrivet: 20 oktober, 2009, 00:00:45 »
Chip Taylor gjorde en fantastisk spelning på Akkurat för ett tag sen, och då förhandsbeställde jag nya cd:n Yonkers NY som nu dykt upp, eller snarare dunkat ner i brevådan.
Skitbra! Storytelling, strålande musiker, Leisz, Platania, Kendell Carson som var med på Akkurat å dyngtajt rytm. Rekommenderas fettungt
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #769 skrivet: 09 november, 2009, 21:24:19 »
Äntligen, en ny Shannon McNally  :d2:
Det går att smakprova kort på http://www.cdbaby.com/cd/shannonmcnally2
...och sista låten känner vi alla igen.

Utloggad RidingIntoOmaha

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #770 skrivet: 09 november, 2009, 23:59:27 »
Jag är inne i Fred Neil-period just nu. Singelversionen av "Everybody's talking" höll mig på avstånd - särskilt som han fick en hit på bekostnad av Lay lady lay - men nu finner jag hans lite bryskare liveinspelningar oerhört starka.

Utloggad Swamprat

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 541
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #771 skrivet: 10 november, 2009, 11:04:30 »
Mina två vinyler av The Jim Jones Revue kom häromveckan.
Härligt att kunna spela dem i rätt format.
Otäckt bra.....Freak Of Nature!
Cocaine improves your tennis

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #772 skrivet: 10 november, 2009, 23:56:39 »
Local Natives. Debutplatta "Gorilla Manor". Finns på Spotify.

Alldeles underbar! En av årets plattor klockar in så här mot slutet. Rör sig i Fleet Foxes marker, Felice Brothers, de där grabbarna.
Men trampar samtidigt upp egen mark. Det skrivs en del om dem, här och där just nu, I Sonic och om det var i Mojo eller Uncut eller båda två.
De verkar fast beslutna att bli kvar länge...

Fajersson, den här är klockren...
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #773 skrivet: 11 november, 2009, 08:57:44 »
Local Natives. Debutplatta "Gorilla Manor". Finns på Spotify.

Alldeles underbar! En av årets plattor klockar in så här mot slutet. Rör sig i Fleet Foxes marker, Felice Brothers, de där grabbarna.
Men trampar samtidigt upp egen mark. Det skrivs en del om dem, här och där just nu, I Sonic och om det var i Mojo eller Uncut eller båda två.
De verkar fast beslutna att bli kvar länge...

Fajersson, den här är klockren...

Den rullar nu. Låter verkligen bra.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #774 skrivet: 13 november, 2009, 17:38:38 »
Richard Hawley´s senaste Truelove´s gutter (finns på Spotify). Melankoli, crooner, soft, mörkt, nära. Vackert, men smärtsamt vackert. (Kolla upp hans två föregående också, det här är starka grejer).

Jag lyssnade nästan sönder Richard Hawleys skiva "Coles Corner" när den kom och även hans andra skivor håller hög klass.

Så var det för mig också. "Cole´s Corner" är en helt fantastisk skapelse! Varför har jag inte orerat om den skivan tidigare??
Ibland seglar det upp artister, inte varje dag, far from it, som jag inte tvekar en sekund inför när de kommer ut med nya skivor. Ett exempel är Nick Cave, det tog sin gilla tid innan
jag kom underfund vad han håller på med. Numera hänger jag på låset då han släpper en ny skiva, må det vara med The Bad Seeds eller med Grinderman eller med någon annan eller...jag är där.

Richard Hawley har seglat upp där också, han lirar i en annan liga än Nick Cave men han är också där, Där, var nu det är. Richard måste få en egen tråd, inte inatt, men sen, stay tuned. Ja, dvs om inte Tobias vill börja...all yours... :mellow:
Håller helt med om Truelove's Gutter, en skiva jag spelat om och om igen sen jag köpte den. Jag måste absolut checka hans tidigare, det här är den första jag skaffat. Lyssnade på den först, köpte sen en svindyr men jättefin vinylutgåva. Snygga arr, älskar stråkarna och Richard Hawleys sång går inte av för hackor, jag tänker Scott Walker, David Sylvian, Frank Sinatra. Texterna är inte dumma dom heller
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Fredrik

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 947
    • ICQ Messenger - 47371243
    • Visa profil
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #775 skrivet: 25 november, 2009, 22:32:34 »
Har varit tunnt på skivköparfronten men nu rullar Winnerbäck och Kent. Idag damp nya Thåström-samlingen samt Stefan Sundströms nya ned i postlådan.
It's not me you're looking for, babe.

Utloggad Motorpsycho

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #776 skrivet: 26 november, 2009, 23:29:49 »
Kanske lite efterblivet åtta år efter släppet, men de senaste veckorna har The Strokes debutalbum förgyllt mitt liv. Is This It. Jo, nog är det det allt.
Everybody is making love
Or else expecting rain

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #777 skrivet: 27 november, 2009, 08:17:24 »
Kanske lite efterblivet åtta år efter släppet, men de senaste veckorna har The Strokes debutalbum förgyllt mitt liv. Is This It. Jo, nog är det det allt.
Jag har läst om den här och där på sista tiden och tänkt tillbaka på nyfikenheten jag aldrig stillade då det begav sig.
Jag har fortfarande inte hört skivan
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #778 skrivet: 28 november, 2009, 02:32:35 »
Gram Parsons & Emmylou Harris.
GP.

GP revisited. Låt 3, A song for you.

Pure bliss.

http://www.youtube.com/watch?v=AG7CQ0YugFc
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #779 skrivet: 28 november, 2009, 02:37:57 »
Nya Tom Waits. Som man kan vänta sig, jävligt bra men lätt ojämnt. Å ljudkvaliteten varierar den oxå vilket är lite trist, men då ljudet är bra så är närvaron fantastisk. (vinylen, förstås- har inte laddat ner hans monolger än, men det blir och kul ska det bli...)
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today