Författare Ämne: Vad tittar ni på just nu?  (läst 52762 gånger)

Utloggad Hurricane

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Vad tittar ni på just nu?
« Svar #120 skrivet: 02 november, 2011, 16:35:15 »
Började kika på Howl också, men nej, platt pannkaka, eller kanske till och med bara smeten.

Ja, det är ju ett väldigt speciellt grepp som tas om dikten, och Ginsberg. Men jag gillade det faktiskt när jag såg filmen, uppfriskande med produktioner som vågar göra något oväntat.
Jag tycker även att James Franco gör en mycket bra insats. Eftersom så mycket av det som sägs i filmen är rakt taget från verkliga intervjuer, rättegångsprotokoll osv. så är den nästan att se som en dramatiserad dokumentär snarare än en ren spelfilm. Regissörerna har ju tidigare nästan enbart gjort dokumentärer också, så det är kanske inte så konstigt.

Garcia678

  • Gäst
SV: Vad tittar ni på just nu?
« Svar #121 skrivet: 02 november, 2011, 18:41:45 »
Började kika på Howl också, men nej, platt pannkaka, eller kanske till och med bara smeten.

Ja, det är ju ett väldigt speciellt grepp som tas om dikten, och Ginsberg. Men jag gillade det faktiskt när jag såg filmen, uppfriskande med produktioner som vågar göra något oväntat.
Jag tycker även att James Franco gör en mycket bra insats. Eftersom så mycket av det som sägs i filmen är rakt taget från verkliga intervjuer, rättegångsprotokoll osv. så är den nästan att se som en dramatiserad dokumentär snarare än en ren spelfilm. Regissörerna har ju tidigare nästan enbart gjort dokumentärer också, så det är kanske inte så konstigt.

Det var ungefär vad jag tänkte, varför se detta när jag kan se dokumentärt material med de riktiga personerna. Och de animerade sekvenserna som figurerar från och till, jag tyckte inte att de varken konnektade med eller förstärkte Ginsbergs epos.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad tittar ni på just nu?
« Svar #122 skrivet: 03 november, 2011, 01:12:59 »
Började kika på Howl också, men nej, platt pannkaka, eller kanske till och med bara smeten.
Du vet att han testamenterade huvuddelen av sin förmögenhet till en organisation som jobbar för rätten att knulla småpojkar?
Men Howl är en jävla bra diktsamling, dikten i sig är helt fantastisk och min gamla fantasylp, well allt med Ginsburg känns lite skamligt i skenet av hans testamente
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Garcia678

  • Gäst
SV: Vad tittar ni på just nu?
« Svar #123 skrivet: 03 november, 2011, 12:13:03 »
Började kika på Howl också, men nej, platt pannkaka, eller kanske till och med bara smeten.
Du vet att han testamenterade huvuddelen av sin förmögenhet till en organisation som jobbar för rätten att knulla småpojkar?
Men Howl är en jävla bra diktsamling, dikten i sig är helt fantastisk och min gamla fantasylp, well allt med Ginsburg känns lite skamligt i skenet av hans testamente

Det var en nyhet får jag säga. Men så motbjudande som detta än är (om det stämmer) är det ändå svårt att borse från Howls storhet.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad tittar ni på just nu?
« Svar #124 skrivet: 03 november, 2011, 15:02:24 »
Började kika på Howl också, men nej, platt pannkaka, eller kanske till och med bara smeten.
Du vet att han testamenterade huvuddelen av sin förmögenhet till en organisation som jobbar för rätten att knulla småpojkar?
Men Howl är en jävla bra diktsamling, dikten i sig är helt fantastisk och min gamla fantasylp, well allt med Ginsburg känns lite skamligt i skenet av hans testamente

Det var en nyhet får jag säga. Men så motbjudande som detta än är (om det stämmer) är det ändå svårt att borse från Howls storhet.
Ja, det är hörsägen, men källan är en man med kontakter i de inte fullt så ljusskygga delarna av Ginsburgs liv och ska va osv osv
Men jag litar på källan eftersom jag känner till hans kontaktnät. Men säker kan man väl aldrig va antar jag om man inte viker lite tid åt en grundlig källkoll. I det här fallet har jag struntat i det just pga sagesmannen
Vilket naturligtvis är dumt och slött eftersom det är grava anklagelser. Men organisationen som sådan är helt legit som dom brukar säga i amerikanska tvserier
« Senast ändrad: 03 november, 2011, 15:04:31 av 2gruv »
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Garcia678

  • Gäst
SV: Vad tittar ni på just nu?
« Svar #125 skrivet: 03 november, 2011, 15:17:57 »
Började kika på Howl också, men nej, platt pannkaka, eller kanske till och med bara smeten.
Du vet att han testamenterade huvuddelen av sin förmögenhet till en organisation som jobbar för rätten att knulla småpojkar?
Men Howl är en jävla bra diktsamling, dikten i sig är helt fantastisk och min gamla fantasylp, well allt med Ginsburg känns lite skamligt i skenet av hans testamente

Det var en nyhet får jag säga. Men så motbjudande som detta än är (om det stämmer) är det ändå svårt att borse från Howls storhet.
Ja, det är hörsägen, men källan är en man med kontakter i de inte fullt så ljusskygga delarna av Ginsburgs liv och ska va osv osv
Men jag litar på källan eftersom jag känner till hans kontaktnät. Men säker kan man väl aldrig va antar jag om man inte viker lite tid åt en grundlig källkoll. I det här fallet har jag struntat i det just pga sagesmannen
Vilket naturligtvis är dumt och slött eftersom det är grava anklagelser. Men organisationen som sådan är helt legit som dom brukar säga i amerikanska tvserier

Med all respekt för din källa, men jag känner mig inte alldeles övertygad.

Utloggad Hurricane

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Vad tittar ni på just nu?
« Svar #126 skrivet: 03 november, 2011, 15:30:58 »
Började kika på Howl också, men nej, platt pannkaka, eller kanske till och med bara smeten.
Du vet att han testamenterade huvuddelen av sin förmögenhet till en organisation som jobbar för rätten att knulla småpojkar?
Men Howl är en jävla bra diktsamling, dikten i sig är helt fantastisk och min gamla fantasylp, well allt med Ginsburg känns lite skamligt i skenet av hans testamente

Det var en nyhet får jag säga. Men så motbjudande som detta än är (om det stämmer) är det ändå svårt att borse från Howls storhet.
Ja, det är hörsägen, men källan är en man med kontakter i de inte fullt så ljusskygga delarna av Ginsburgs liv och ska va osv osv
Men jag litar på källan eftersom jag känner till hans kontaktnät. Men säker kan man väl aldrig va antar jag om man inte viker lite tid åt en grundlig källkoll. I det här fallet har jag struntat i det just pga sagesmannen
Vilket naturligtvis är dumt och slött eftersom det är grava anklagelser. Men organisationen som sådan är helt legit som dom brukar säga i amerikanska tvserier

Med all respekt för din källa, men jag känner mig inte alldeles övertygad.

Jag antar att det är organisationen NAMBLA som åsyftas (North American Man/Boy Love Association), en grupp med något tvivelaktigt syfte, nämligen att få bort lagstiftningen som gör det olagligt att ha sex med minderåriga. Den har Ginsberg försvarat, med en yttrandefrihetsbakgrund - att debatten måste få finnas, om jag har förstått det hela rätt. Men han var även medlem i organisationen och vad han hade för syfte med det vet jag inte. Det skulle vara konstigt om han varit medlem i en så pass kontroversiell organisation utan att också vara för deras huvudfråga...
« Senast ändrad: 03 november, 2011, 15:46:08 av Hurricane »

Garcia678

  • Gäst
SV: Vad tittar ni på just nu?
« Svar #127 skrivet: 03 november, 2011, 16:02:45 »
Jag antar att det är organisationen NAMBLA som åsyftas (North American Man/Boy Love Association), en grupp med något tvivelaktigt syfte, nämligen att få bort lagstiftningen som gör det olagligt att ha sex med minderåriga. Den har Ginsberg försvarat, med en yttrandefrihetsbakgrund - att debatten måste få finnas, om jag har förstått det hela rätt. Men han var även medlem i organisationen och vad han hade för syfte med det vet jag inte. Det skulle vara konstigt om han varit medlem i en så pass kontroversiell organisation utan att också vara för deras huvudfråga...

Visst ryker det, det kan man inte förneka, sen är väl frågan vilket håll han kom ifrån när han gjorde ställningstagandet.

Uppsnappat på Wikipedia:

In "Thoughts on NAMBLA", a 1994 essay published in the collection Deliberate Prose, Ginsberg stated, "I joined NAMBLA in defense of free speech." In the essay, he referred to NAMBLA "as a forum for reform of those laws on youthful sexuality which members deem oppressive, a discussion society not a sex club." Ginsberg expressed the opinion that the appreciation of youthful bodies and "the human form divine" has been a common theme throughout the history of culture, "from Rome's Vatican to Florence's Uffizi galleries to New York's Metropolitan Museum of Art", and that laws regarding the issue needed to be more openly discussed. He did not, however, condone paedophilia.

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad tittar ni på just nu?
« Svar #128 skrivet: 11 november, 2011, 16:17:50 »
Öppet arkiv SVT http://svtplay.se/v/2476112/oppet_arkiv/mitt_i_popdanet_1975?sb,k103200,1,f,103212

Mitt i popdånet 1975
Ur programserien "Mitt i popdånet" 22/4-75: Telefonister vid EMI Records tar emot beställningar. Tillverkning av vinylskivor. Intervju med Tony Burnett. Medlemmarna i Queen gör sångpålägg. Intervju med Mickie Most, skivbolagsboss.
Micke B.

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad tittar ni på just nu?
« Svar #129 skrivet: 20 december, 2011, 17:06:27 »
Vildmark 2XÖijer 18.45 SVT2 20/12-11

En film om själens landskap med poeten Bruno K. Öijer och konstnären Maya Eizin Öijer av Birgitta Öhman, regi och Håkan Pieniowski, foto och klipp.

Även i SVT24 22/12, SVT2 26/12 och SVT2 30/12

Textat sid. 299

Sänds i HD
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad tittar ni på just nu?
« Svar #130 skrivet: 06 januari, 2012, 00:59:47 »
Woody Allen. Tycken är han är fantastisk. Senast nu Midnatt i Paris, en tidsresa till 20-talet med storheterna som verkade i Paris då. Kanske för fösta gången jag tyckte en film var alldeles för kort. Hur ofta händer det?

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad tittar ni på just nu?
« Svar #131 skrivet: 06 januari, 2012, 11:55:39 »
"Brottsplats Edibburgh" är riktigt charmig. Skön huvudroll! Blir klart sugen på att åka dit. :d2:
Nån som läst böckerna?
http://svt.se/2.161261/brottsplats_edinburgh
Micke B.

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad tittar ni på just nu?
« Svar #132 skrivet: 16 september, 2017, 21:54:47 »
Live-streamen av årets Farm Aid: https://www.farmaid.org/
Margo Price lät inte så dumt, och hon hade roliga stora orange glasögon :d6: