Författare Ämne: John Prine  (läst 16673 gånger)

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: John Prine
« Svar #15 skrivet: 18 april, 2017, 14:55:08 »
Det ska bli trevligt att se honom. Har lyssnat på tre strålande skivor idag.

Aimless Love (1984)
The Missing Years (1991)
Fair & Square (2005)

På Fair & Square finns en låt som heter Crazy as a Loon. Kan tänka mig att Dylan fick lite inspiration där när han spelade in Together Through Life. Låter som If You Ever Go To Houston. Två bra låtar. Två bra artister.

Utloggad Elmer Eliasson

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 445
    • Visa profil
    • E-post
SV: John Prine
« Svar #16 skrivet: 18 april, 2017, 23:54:33 »
Jag såg Prine i Konserthuset i Göteborg i måndags. Det var briljant, bland det bästa jag sett på många år. Minnet av svänget i Lake Marie kommer jag att bära med mig länge.

Hoppas Tobias med flera fick en fin upplevelse även i Stockholm!

Elmer

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: John Prine
« Svar #17 skrivet: 19 april, 2017, 02:34:28 »
Jo, det blev en fin upplevelse. Minst sagt.
Klockan är en bra bit över två på natten och jag är hemkommen efter hemresa som drog ut på tiden och jag borde sova. Känner dock att jag vill säga lite om kvällens konsert. Den överträffade förväntningarna med råge. Prine gick upp på scenen en stund efter halv nio, efter ett kort framträdande av Amanda Shires och vad som kändes som en evighetslång paus. Det skulle vara fel att påstå att Prine såg ut som hälsan själv och både tiden och en cancersjukdom har slitit på hans röst, men väl på scen tycktes han ostoppbar. Efter två timmar bokstavligen dansade han ut från scenen mot slutet av en intensiv Lake Marie.
Prine hann med ett tjugotal låtar från sin katalog. Vissa framfördes med fullt band av rutinerade musiker, vissa helt solo, andra i olika mellanting. Låtarna gavs den musikaliska inramning som passade dem bäst. Amanda Shires fick medverka på kör, som duettpartner i bl a In Spite of Ourselves och fiolspelare. Även hustrun Fiona Whelan Prine dök upp som duettpartner på en låt.
Prine öste på generöst med klassiker och måste ha framfört majoriteten av spåren på debutskivan, inklusive klassiker som Sam Stone, Hello In There, Donald & Lydia, Angel from Montgomery och kvällen enda extranummer, Paradise. Bland de något mindre kända låtar det kul att höra kan nämnas Taking a Walk.
Publiken var extremt entusiastisk, något man sällan annars brukar säga om Stockholmspubliken. Få var så entusiastiska som en man i skägg som satt bredvid mig. Han jublade och sittdansade under mer tempofyllda nummer som Grandpa was a Carpenter. När Prine helt solo framförde Clay Pigeons (skriven av Blaze Foley) började han gråta. Ordentligt. Riktigt så starkt reagerade inte jag, men visst var det här en stor konsertupplevelse.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: John Prine
« Svar #18 skrivet: 19 april, 2017, 03:10:09 »
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: John Prine
« Svar #19 skrivet: 19 april, 2017, 10:09:12 »
Jo, det blev en fin upplevelse. Minst sagt.
Klockan är en bra bit över två på natten och jag är hemkommen efter hemresa som drog ut på tiden och jag borde sova. Känner dock att jag vill säga lite om kvällens konsert. Den överträffade förväntningarna med råge. Prine gick upp på scenen en stund efter halv nio, efter ett kort framträdande av Amanda Shires och vad som kändes som en evighetslång paus. Det skulle vara fel att påstå att Prine såg ut som hälsan själv och både tiden och en cancersjukdom har slitit på hans röst, men väl på scen tycktes han ostoppbar. Efter två timmar bokstavligen dansade han ut från scenen mot slutet av en intensiv Lake Marie.
Prine hann med ett tjugotal låtar från sin katalog. Vissa framfördes med fullt band av rutinerade musiker, vissa helt solo, andra i olika mellanting. Låtarna gavs den musikaliska inramning som passade dem bäst. Amanda Shires fick medverka på kör, som duettpartner i bl a In Spite of Ourselves och fiolspelare. Även hustrun Fiona Whelan Prine dök upp som duettpartner på en låt.
Prine öste på generöst med klassiker och måste ha framfört majoriteten av spåren på debutskivan, inklusive klassiker som Sam Stone, Hello In There, Donald & Lydia, Angel from Montgomery och kvällen enda extranummer, Paradise. Bland de något mindre kända låtar det kul att höra kan nämnas Taking a Walk.
Publiken var extremt entusiastisk, något man sällan annars brukar säga om Stockholmspubliken. Få var så entusiastiska som en man i skägg som satt bredvid mig. Han jublade och sittdansade under mer tempofyllda nummer som Grandpa was a Carpenter. När Prine helt solo framförde Clay Pigeons (skriven av Blaze Foley) började han gråta. Ordentligt. Riktigt så starkt reagerade inte jag, men visst var det här en stor konsertupplevelse.

Tack Tobias! Jag håller med om allt. Tänkte också på att publiken var otroligt engagerad, väldigt kul! Fantastisk konsert!

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: John Prine
« Svar #20 skrivet: 19 april, 2017, 14:01:11 »
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad city kitty

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • E-post
SV: John Prine
« Svar #21 skrivet: 19 april, 2017, 17:59:12 »
Nils Hansson (som satt bakom oss) i DN: http://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/john-prine-pa-cirkus/

"Han har nog redan skrivit klart halva recensionen" sa Joakim innan konserten började. Jag är beredd att hålla med :)

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: John Prine
« Svar #22 skrivet: 02 mars, 2018, 19:32:25 »
Nä, inte till Sverige men väl en lyric-video, "Knockin On Your Screen Door", från kommande skiva: https://www.youtube.com/watch?v=TN5b_RjE71g&feature=youtu.be

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: John Prine
« Svar #23 skrivet: 03 mars, 2018, 20:56:19 »
Att John Prine kommer med nytt eget material är en mycket, mycket god nyhet. Jag såg f.ö. på Rootsy.nu att han kommer till Oslo den 8 augusti. Med tanke på hur bra han var i Stockholm förra året, känns en Oslo-resa nästan motiverad. Tvivlar på att jag kommer att genomföra den, men lockande är det ju.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: John Prine
« Svar #24 skrivet: 03 mars, 2018, 23:51:45 »
Att John Prine kommer med nytt eget material är en mycket, mycket god nyhet. Jag såg f.ö. på Rootsy.nu att han kommer till Oslo den 8 augusti. Med tanke på hur bra han var i Stockholm förra året, känns en Oslo-resa nästan motiverad. Tvivlar på att jag kommer att genomföra den, men lockande är det ju.
Vore kul om du åker till Oslo, Tobias. Jag skall dit. ...och jag tar omvägen till Paradiso, Amsterdam på hemvägen sen :party: John Prine ! Roll on, John !

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: John Prine
« Svar #25 skrivet: 04 mars, 2018, 13:19:23 »
Jag är inte helt säker på att jag ens kan åka dit då, men jag har nu ändå skaffat biljett till spelningen i Oslo. Hoppas vi ses där, Bengt!
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: John Prine
« Svar #26 skrivet: 04 mars, 2018, 16:03:40 »
Jag är inte helt säker på att jag ens kan åka dit då, men jag har nu ändå skaffat biljett till spelningen i Oslo. Hoppas vi ses där, Bengt!
:d2:

Utloggad lundell

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 494
    • Visa profil
    • E-post
SV: John Prine
« Svar #27 skrivet: 09 april, 2018, 11:28:44 »
Så har jag till slut också upptäckt John Prine. Härlig musik! Har ännu bara hunnit lyssnat på Fair & Square (2005) men nu på fredag kommer nya plattan Tree of Forgiveness. Stot tack för tipset!

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: John Prine
« Svar #29 skrivet: 13 april, 2018, 07:13:33 »