Författare Ämne: Dylan-intervjuer  (läst 3572 gånger)

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
Dylan-intervjuer
« skrivet: 14 februari, 2007, 15:33:06 »
Hej vänliga människor! Jag söker efter intervjuer med vår man. Jag vet att det finns ofantligt många, därför ska jag snäva av det lite. Jag söker ej intervjuer i skrift, utan inspelade intervjuer. De ska vara mycket humoristiska med det där typiskt Dylanska i svaren. De ska helst vara lätt tillgängliga för mig, gärna i nedladdningsbart format på nätet i mp3-format, eller kanske e-postade till mig personligen (detta vore lysande men inget jag väntar mig). Det går även bra att bara nämna ett datum eller stad och period så utforskar jag kanske saken närmre. Jörgen (Elston) vet jag är en stadig man att rådfråga i ämnet och det kommer jag att göra. Men som sagt, tips tips tips och jag blir superglad!

Det är inte så att jag samlar till något fräckt arkiv eller något i den stilen, även om det vore skoj, jag tänkte bara samla ihop ett gäng intervjusnuttar att spela upp mellan andra låtar jag tänkte spela under en arbetsdag, för att lätta upp stämningen. Det vore kul att ha en del samlat dessutom.

Tack på förhand! // Joakim

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Dylan-intervjuer
« Svar #1 skrivet: 14 februari, 2007, 15:51:45 »
Jag kan inte hjälpa till med inspelningar (mitt arkiv är otillgängligt för tillfället) men du bör givetvis leta efter presskonferensen i Rom 2001, tillgänglig i utmärkt ljudkvalitet. Om du bara vill ha snuttar där Dylan säger Dylanska saker kan du säkert få ihop ett par timmar genom redigering av Theme Time Hour-programmen.

Några riktigt gamla inspelningar du kan leta efter är t ex: 

17 Feb 1965 New York Interviewer : Les Crane
Mono TV Broadcast audio tape available; reprinted in "Bob Dylan" by Miles

3 Dec 1965, San Francisco Press Conference
Broadcast by KQED TV audio and video available 51 minutes; published in "Rolling Stone" 14 Dec. 1967 and 20 Jan 1968; reprinted in "Rolling Stone Interviews"

19 Jan 1966, New York Interviewer : Bob Fass
Phone - in to WBAI radio; approx. 90 minute tape available

29 April 1966, Stockholm Interviewer : Klas Burling
Broadcast May 1 1966 and later by Swedish radio program 12 minute tape available

Presentationer hämtade från http://www.interferenza.com/bcs/interv.htm

I den här tråden på poolens anslagstavla finns en länk till Elliot Mintz intervju med Dylan från 1991 i mp3-format (vet dock inte om länken fortfarande fungerar): http://pool.dylantree.com/phorum5/read.php?1,744109
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Dylan-intervjuer
« Svar #2 skrivet: 15 februari, 2007, 12:15:42 »
Strålande! Tack för hjälpen. 2001-intervjun har jag faktiskt liggandes men har av någon anledning inte lyssnat på den ännu. Har för mig att det är fyra skivor. Klas Burling-intervjun har jag på kasett men den finns ju på cd numera, borde jag kunna fixa en kopia på. Annars gillar jag Lennart Swahns intervju med Dylan från '66, när Dylan får frågan hur han lyckas med konststycket att få sina byxor så skrynkliga, varpå Dylan säger med sitt vanliga flumskratt, "I just had them pressed". Den har jag ju faktiskt som telefonsvarare, borde kunna leta upp hela den intervjun igen.

Tacl igen för tipsen, ska kollas upp!

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Dylan-intervjuer
« Svar #3 skrivet: 13 oktober, 2016, 20:00:45 »
"Sommaren 1978 lyckades SVT Nyheter Västs reporter Nils Chöler få en intervju med Bob Dylan på Landvetter flygplats.
Det blev en av karriärens sämsta – men också mest berömda."  :d2:

Nils Chöler om mardrömsmötet med Dylan  :party:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/en-av-de-samsta-intervjuer-jag-gjort
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad JanneS

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 159
    • Visa profil
SV: Dylan-intervjuer
« Svar #4 skrivet: 14 oktober, 2016, 14:18:29 »
Jag hade några kassetter med presskonferenserna han gav under 84-turnén i Italien och Tyskland men har dem inte kvar. En bit av den i Italien finns på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=_HyyVAAXwig&list=PLQ2PdG_iHc_3cjhsSVwlwXqjaFXSSoeWo
« Senast ändrad: 14 oktober, 2016, 14:20:47 av JanneS »

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Dylan-intervjuer
« Svar #5 skrivet: 17 februari, 2017, 11:59:37 »
Om man är intresserade av intervjuer i skrift, finns häftet "Every Mind Polluting Word: Assorted Bob Dylan Utterances" från 2006 med drygt 1300 sidor intervjuer och andra yttranden.
Här finns den i pdf-format:
http://dvdylanjim50reviews.yolasite.com/resources/Reference%20(1).pdf
Det var inte vad egoBen efterfrågade när han startade denna tråd för tio år sedan, men det är en resurs jag tycker det är värt att tipsa om.
« Senast ändrad: 17 februari, 2017, 12:03:31 av Tobias »
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson