Författare Ämne: Vad lyssnar ni på just nu?  (läst 699929 gånger)

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #345 skrivet: 30 maj, 2007, 16:05:16 »
Jag har varit runt och letat ny förstärkare med en packe cd i väskan, och den första låt jag testat kandidaterna på är Jonis Woodstock från Travelogue.
Herregud vilken version, som hon sjunger, fraseringen, de små meliseringarna och arret...
Det är märkligt vad man upptäcker för detaljer när man sitter helt jäkla fokuserad i en affär...
Fö så har en mängd butikspersonal i Sthlms bättre stereobutiker kommit rusande och undrat vad det är för skiva...

Sen har Per Tjernbergs nya gått runt oxå, tung jazz med Bobo Stenson, Mats o Morgan, Bothen, Adåker och egentligen ett whos who på Sthoms jazzscen. Skitsnygga låtar, med mycket retrokänsla.
Kan verkligen rekommenderas till de som lyssnar på den sortens ljud!
Nu hoppas jag bara på en releasespelning nånstans!
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #346 skrivet: 01 juni, 2007, 14:34:21 »
Mavis Staples nya "We'll Never Turn Back"

Köp för tusan, säger jag.

Att det tillverkas såna här plattor är baske mig inget annat än ett underbart mirakel !
Denna kommer att räcka läääääänge, läääääänge.

 :d2:

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #347 skrivet: 01 juni, 2007, 20:03:24 »
Mavis Staples nya "We'll Never Turn Back"

Köp för tusan, säger jag.

Att det tillverkas såna här plattor är baske mig inget annat än ett underbart mirakel !
Denna kommer att räcka läääääänge, läääääänge.

 :d2:

Kul! Just så! Se Mavis-trådarna - det är ju det vi har sagt hela tiden - gå och köp denna! As good as it gets! Den rullar konstant, nästintill...
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #348 skrivet: 01 juni, 2007, 20:08:28 »
Det har gått Blind Boys of Alabama här hemma sen budet om Georges död, True Concviction är väl den som snurrat mest på skivspelaren, men Can I Get A Witness och You'll Never Walk Alone har också slitit på pickupen
Ack vad bra det är, ack ack

Kul att kommentera ett två år gammalt inlägg. :d2:
Jag fick en del samplar med Blind Boys från medlem Bluesman för ett tag sen. Tände på alla åtta och beställde två plattor omedelbart. Dessutom fick jag en tredje gratis av en kompis.
Och är nu fullkomligt torsk på de här gubbarna. Och deras ofta betydligt yngre vänner.

Jag är ofta tämligen misstänksam mot konceptet "låt gamla tunga gubbar förnya sig med hjälp av nyare låtar och yngre medmusiker", men i det här fallet kan jag inte annat än kapitulera ... förbehållslöst.
För gubbarna är gudomliga och blir inte sämre av hjälp från folk som Danny Thompson, Charlie Musselwhite, David Lindley m fl.

De tre skivor jag hittills hört är sanslöst bra. Har lyssnat mest på "Higher ground", eftersom det var den första. Fick sen "Atom bomb", deras senaste, och behöver ge den mer tid innan jag kan avgöra vad jag tycker om den.
Nu, alldeles nyss, satte jag på den senast anlända, "Spirit of the century". Och går bara ner för räkning. Pantad och såld. Frälst och upplyft.
Gåshud och hjärtsvikt.


Thank The Lord!

Ack ack ......

 :mellow:  :mellow:  :mellow:  :mellow:  :mellow:

Thank the Lord, indeed!

De här gubbarna har jag haft parkerade någonstans där i ryggmärgen - "to be checked out" - och så dök Richard (Bluesman) upp och serverar ett par riktiga
rökare som välter kiosker och mig själv. Tack för det! Det gick ju bara inte att stå emot...

Lyssnar just nu på "There will be a light", en skiva ihop med Ben Harper. Knäckande bra, liksom den ovan nämnda "Spirit of the Century".

Never-ending...
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #349 skrivet: 01 juni, 2007, 22:30:58 »
Själv passar jag i kväll på att lyssna på "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band", som släpptes för på dagen 40 år sedan. Historiska omständigheter och en oöverträffad hype gör det nästan omöjligt att i dag bedöma denna exceptionellt haussade skiva på ett nyktert och sakligt sätt, men man kan åtminstone försöka att för en stund bortse från skivans rockhistoriska betydelse och alla stora ord som sagts om den. Då framstår den för mig som en utomordentligt trevlig, varierad och stundtals lysande poppärla.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #350 skrivet: 01 juni, 2007, 22:40:17 »
Själv passar jag i kväll på att lyssna på "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band", som släpptes för på dagen 40 år sedan. Historiska omständigheter och en oöverträffad hype gör det nästan omöjligt att i dag bedöma denna exceptionellt haussade skiva på ett nyktert och sakligt sätt, men man kan åtminstone försöka att för en stund bortse från skivans rockhistoriska betydelse och alla stora ord som sagts om den. Då framstår den för mig som en utomordentligt trevlig, varierad och stundtals lysande poppärla.

Amen till det också, Tobias!

Om tiden räcker till ikväll (hehe...) så ska jag sätta på den också...jag menar ladda min cd-spelare med Sgt Pepper...och njuta...
En lysande poppärla, som sagt.

The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Vaudeville

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #351 skrivet: 02 juni, 2007, 08:35:42 »
I might remember it all differently tomorrow

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #352 skrivet: 15 juli, 2007, 23:04:22 »
Senaste Wilco, Sky Blue Sky är så in i helvete jävla bra...
Den bara växer och växer- Tweedy är en gåva som låtskrivare och Nels en gitarrist att bara drömma om

Det har kommit ett gäng bra skivor så långt i år, och Mavis, Wilco och Laura Viers är nog mina favoriter än så länge om vi håller oss utanför jazz och världsfacket där väl det finns nåt som kan kvala in
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #353 skrivet: 17 juli, 2007, 09:45:11 »
Ryan Adams senaste “Easy Tiger”. Blev inte knäckt direkt, men så är jag en slow starter också. Såna här plattor brukar växa sig duktigt fast vad det lider.

Finns en kanon Soundboard Live med rätt många nya låtar här http://www.ryanadamsarchive.com/showthread.php?p=62448#post62448
OBS ! Registrering krävs. http://www.ryanadamsarchive.com/showthread.php?p=62448#post62448

Enl. snack med präktig Kentucky-hillbilly accent skrevs nya låten ”Two” redan back in ’46 tillsammans med Marty Longhorn, och det var dessutom genom att skriva den som Ryan fick råd att bygga sin pool in the shape of a wing-nut.


Ryan Adams
07-11-07
Brown Theater
Louisville, KY

Disc 1
01   Intro
02   Blue Hotel
03   Goodnight Rose
04   Off Broadway
05   A Kiss Before I Go
06   This Is It
07   Let It Ride
08   Oh My God, Whatever, Etc.
09   Easy Plateau
10   I Taught Myself How to Grow Old
11   Beautiful Sorta
12   Peaceful Valley
13   Wild Flowers
14   Two

Disc 2
01   Band Intro
02   Please Do Not Let Me Go
03   Pearls on a String
04   Magnolia Mountain
05   Encore Break
06   The Sun Also Sets
07   Blue Sky Blues
08   Dear John
09   Nightbirds
10   Carolina Rain
11   Goodnight Hollywood Blvd.
12   I See Monsters
13   Cold Roses

 :d2:

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #354 skrivet: 21 juli, 2007, 14:10:02 »
Letade just fram ett par gamla godingar jag inte hört på länge - Electric Warrior m T Rex. Hittade en gammal bild på mig från -71 och just den här came to mind. Skitbra, verkligen kul platta!  :party:
O sen blev det visst Roforofo Fight mens jag letade gamla godingar- Bättre funk är svårt att hitta!  :ph34r:
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Motorpsycho

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #355 skrivet: 24 juli, 2007, 22:54:16 »
Modest Mouse - galen anfallsindie, numera förstärkt med Smiths guitar slinger Johnny Marr :d6:
Smashing Pumpkins - laddar hårt inför Cirkus 12 augusti :party:
Sveriges pophopp från Götet: TTA, Studio, Boat Club, Pacific...
Alltid: New Order, Smiths, Morrissey.
Just nu: reprisen av Sommar med Martin Kellerman - Rockys fader.

Everybody is making love
Or else expecting rain

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #356 skrivet: 06 oktober, 2007, 23:33:17 »
Abalone Dots  :d2: :party:

skönt möte mellan Bluegrass och Svensk Folkmusik.

MySpace för den nyfikne  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #357 skrivet: 07 oktober, 2007, 18:17:18 »
Jonis nya, Shine, som är helt ok, jag förstår bara inte varför hon gjort en nyinspelning av Big Yellow Taxi. Sen har ju Herbie Hancock gjort en skiva med Joni-tolkningar. River : the Joni letters som glimtvis är sanslöst fantastisk och för övrigt bara fantastisk
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #358 skrivet: 05 november, 2007, 13:25:43 »
Joe Henry helt nyligen på Great American Music Hall i San Francisco den 23e oktober. En helt ok aud, lite burkig sång kanske, men allt går fram. Bandet spelar skitbra, själv är han i fin form och set-listan är grym. Jag har hittills inte blivit besviken på en enda av de livekonserter jag hört med denne strålande artist som tronar högst på min vill se-lista
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #359 skrivet: 05 november, 2007, 23:30:17 »
Over the Rhine!
Ny upptäckt för mig; har kanske läst något, någon gång, om dem men passerat.

Köpte senaste numret av Sonic idag och där finns en recension av deras The Trumpet Child vilket gjorde mig nyfiken.
Så jag drog iväg till My space:

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=9733347

Mycket spännande! OBS! Strunta till att börja med de där 4 låtarna till höger, ni vet. Jo, de är bra (utom den sista Tom Waits pastischen eller vad det nu ska föreställa)

Scrolla ner en liten bit till så ser ni på vänster sida en annan spelare där man kan lyssna på HELA cdn om man så vill - inte dumt, inte dumt alls!
Har sedan läst en del på nätet om dem och förstår att här finns det mer att hämta. Som "Ohio" och "Drunkard´s prayer".

 :d2:

The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.