Författare Ämne: Vad lyssnar ni på just nu?  (läst 697430 gånger)

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #480 skrivet: 29 september, 2008, 23:12:40 »
Just nu är jag helt såld på "Ett litet finger" med Eldkvarn. Har inte lyssnat (seriöst) på Eldkvarn på flera år, och så ramlar man över den här underbara pärlan. Helt fantastiskt, och det är ju ännu roligare att det är Carla som sjunger (har han skrivit den?) och vilken bra röst han har!

Med en sån här låt och sång får han gärna ta större plats i bandet, tycker jag...  :ph34r:

Det går bra att lyssna på "Ett litet finger" och andra låtar på http://www.myspace.com/eldkvarn

Tittar i cd-häftet... Japp, det är Carla som skrivit den. Hela skivan "Svart blogg" är för övrigt utmärkt och kan varmt rekommenderas.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #481 skrivet: 29 september, 2008, 23:19:08 »
Tack Tobias!! Har inget cd-häfte att titta i (ännu).

Misstänkte att det var Carla som låg bakom den. Texten "känns inte riktigt Pluraisk", även om mitt spontana intryck är att Plura finns med i den..
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #482 skrivet: 30 september, 2008, 07:23:28 »
Just nu är jag helt såld på "Ett litet finger" med Eldkvarn. Har inte lyssnat (seriöst) på Eldkvarn på flera år, och så ramlar man över den här underbara pärlan. Helt fantastiskt, och det är ju ännu roligare att det är Carla som sjunger (har han skrivit den?) och vilken bra röst han har!

Med en sån här låt och sång får han gärna ta större plats i bandet, tycker jag...  :ph34r:

Det går bra att lyssna på "Ett litet finger" och andra låtar på http://www.myspace.com/eldkvarn



Japp, Carla har skrivit den, lyssna gärna på live cd/dvd:n Svart Blogg

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #483 skrivet: 30 september, 2008, 09:58:27 »
Lyssnar på Drive all night, magiskt ögonblick från andra Ullevikvällen i somras med Bruce. När jag lyssnar på Crystal Cats nyutkomna utgåva och minns tillbaka inser jag att detta ta mig tusan var den bästa Springsteenkonsert jag sett sedan 1981!

Såg förvisso inte Springsteen 1981, men visst var det ett otroligt starkt ögonblick. Själv kämpade jag lite med tårarna där och då. Låten var ett personligt soundtrack från en mindre lycklig period i mitt liv och tog rätt illa den där kvällen i somras. Så här i efterhand kan jag väl skylla på de öl jag hade vält i mig i sommarhettan, men när jag nu hör den igen vet jag att det var något annat, något större som fick mig att svälja hårt och låtsas att jag fick en mal i ögat, eller något. Det var helt enkelt ett fantastiskt framförande. Magi för att använda ett slitet ord.Och jag gillar inte Springsteen speciellt mycket.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad Päivi

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #484 skrivet: 05 oktober, 2008, 22:14:22 »
John Lennon Rock 'n' Roll :mellow:

Utloggad Fabian

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
    • Resan till september
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #485 skrivet: 06 oktober, 2008, 09:20:13 »
Måste bara stämma in i hyllningarna av "Drive All Night" från Springsteens Ullevikonsert. Den går på single repeat här nu (på bekostnad av Tell Tale Signs...). Jag minns den där sommarkvällen i juli, hur jag satt fullständigt förstenad, paralyserad, varenda sekund. Glömde till och med bort att reta mig på alla som ständigt skulle tränga sig förbi när det kom en lugn (=tråkig) låt för att köpa öl - jag såg dem inte, de var osynliga. Fullständig närvaro i sången, och jag vill minnas att Springsteen blundade sig igenom låten. Men det kan vara fel, det får dvd:n utvisa. Och så kommer inspelningen, och samma sak händer igen. Det går inte att slita sig från den när den börjat. Fantastiskt stort.
- Yes, this is Wilson Smith.

JANNE

  • Gäst
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #486 skrivet: 06 oktober, 2008, 09:53:21 »
Lyssnar också på Bruce. Thunder Road i akustisk soloversion från valmöte med Barack Obama i Philadelphia i söndags. TR är min favoritlåt med Bruce och det är kul att den håller så bra vare sig det är med hela bandet som på Ullevi i somras, ensam med piano som på liveboxen 1975-85 eller som här ensam med akustisk gitarr.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #487 skrivet: 06 oktober, 2008, 10:03:57 »
Lyssnar också på Bruce. Thunder Road i akustisk soloversion från valmöte med Barack Obama i Philadelphia i söndags. TR är min favoritlåt med Bruce och det är kul att den håller så bra vare sig det är med hela bandet som på Ullevi i somras, ensam med piano som på liveboxen 1975-85 eller som här ensam med akustisk gitarr.

När Tim Russert begravdes i somras framförde han också en fin soloversion av TR, som kan ses och höras här:
http://www.youtube.com/watch?v=Jx_BnRTQ0hE

"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #488 skrivet: 08 oktober, 2008, 13:58:45 »
Percy Sledge.

Klart jag fryser på "When a man loves a woman", vem gör inte det?
Men så såg jag honom häromveckan i det fina TV-programmet "Sixties", och blev lite nyfiken. Tyckte han verkade sympatisk, och den där låten "Warm and tender love" hade jag väl hört, och den var ju inte så dum.
Och nu sitter jag här och har just fått Rhino-samlingen "It tears me up" i brevlådan och ... det här gillar jag. Väldigt mycket.

Och den här snubben må inte ha soulvärldens häftigaste röst, eller dess brötigaste blåssektion.
Men istället har han en innerlighet och enkelhet man inte hittar hos många artister, och speciellt inte inom det s k soulfacket.
Och hur han i vissa låtar, inte minst hans ljuvligt intima version av "Love me tender", kan ta plats i min soffa, med blås och kör, och få mitt hjärta att smälta, det är svårt att förklara.

Men, efter 40 år har Percy Sledge alltså till sist nått in till min musiksjäl.
Och där ska han få stanna.

Lyssnar på Percys senaste platta, "Shining through the rain", som kom häromåret. Och om man inte jämför med mannens storhetsstid på 60-talet så står det klart att det här är en fin liten platta. Liksom på den näst senaste Sledgeplattan från början av 90-talet har Barry Goldberg producerat. Dessutom är Denny Freeman med på några låtar, och Jakob Dylan sjunger med på en låt. Steve Earles "My old friend the blues" finns också med i en fin version.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #489 skrivet: 09 oktober, 2008, 00:10:08 »
Percy Sledge är aldrig fel. Jag tar en paus i "Tell Tale Signs"-lyssnandet och plockar fram skivan "Take Time To Know Her", utgiven på Atlantic 1968. Titelspåret är en soulklassiker där en mor ger giftermålsråd till sin son. Dessa åtlyds inte och det visar sig att mamma hade rätt. Med andra ord är det ingen märkvärdig eller originell text, men det är det sällan i soullåtar från 60-talet. Allt handlar om framförandet och det lyckas Percy och hans kompmusiker förträffligt med.
Övriga skivan är inte mycket sämre, med låtar av i dessa sammanhang stora namn som Dan Penn, Eddie Hinton och Bobby Womack.
Jag kan för övrigt instämma i rekommendationen av samlingen "It Tears Me Up", som Jörgen nämnt ovan. Allt är inte fantastiskt (t ex når versionen av "Rainbow Road" inte upp till samma klass som Arthur Alexanders inspelning), men det är en utmärkt och lagom omfattande ingång till en högklassig soulartist.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #490 skrivet: 09 oktober, 2008, 01:10:39 »
Percy Sledge är aldrig fel. Jag tar en paus i "Tell Tale Signs"-lyssnandet och plockar fram skivan "Take Time To Know Her", utgiven på Atlantic 1968. Titelspåret är en soulklassiker där en mor ger giftermålsråd till sin son. Dessa åtlyds inte och det visar sig att mamma hade rätt. Med andra ord är det ingen märkvärdig eller originell text, men det är det sällan i soullåtar från 60-talet. Allt handlar om framförandet och det lyckas Percy och hans kompmusiker förträffligt med.
Övriga skivan är inte mycket sämre, med låtar av i dessa sammanhang stora namn som Dan Penn, Eddie Hinton och Bobby Womack.
Jag kan för övrigt instämma i rekommendationen av samlingen "It Tears Me Up", som Jörgen nämnt ovan. Allt är inte fantastiskt (t ex når versionen av "Rainbow Road" inte upp till samma klass som Arthur Alexanders inspelning), men det är en utmärkt och lagom omfattande ingång till en högklassig soulartist.

Tänkte väl att du hade lite koll på Percy, Tobias!

Ja, "Take time to know her" är fin. Fast egentligen mer countrydrypare än soullåt, både låt- och textmässigt.

Själv har jag, förutom Rhinosamlingen och den allra senaste, även beställt den första av de två Goldberg-producerade skivorna, från 1994, samt en japanessamling av gammalt material, och en two-fer med hans två första, om jag fattat saken rätt. "When a man loves a woman" och "Warm and tender soul".
Ska det va så ska det   ^_^  :mellow:

Fast ... skivan från 1974 är inte helkul. Någon, vem det nu är, har öst på med slentrianstråkar och slentriankör alldeles i onödan.
Synd.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #491 skrivet: 09 oktober, 2008, 09:57:04 »
Ja, "Take time to know her" är fin. Fast egentligen mer countrydrypare än soullåt, både låt- och textmässigt.

Sant, men dessa två genrer har många beröringspunkter.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #492 skrivet: 09 oktober, 2008, 10:31:02 »
Jag lyssnar fortfarande enbart på Cohen nu. Nu rullar 80-talsskivorna I'm your man och Various Positions. Kanoners båda två. I'm your man lyssnade jag mycket på förr om åren men Various Positions har jag som helhet inte hört tidigare, bara lösryckta låtar, och nu får jag höra Heart with no companion i originalversionen, en låt Ron Sexsmith gjorde fantastiskt fint på sin debutskiva. En helt annan artist, en viss Jeff, valde ju att plocka den något mer välkända Hallelujah från Various Positions.
« Senast ändrad: 09 oktober, 2008, 10:38:18 av egoBen »

Garcia678

  • Gäst
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #493 skrivet: 10 oktober, 2008, 23:02:25 »
Det är tamme fan märkligt. Varenda gång jag blir tillräckligt full drar jag på Eggen med Lundell. Tröttnar aldrig. Som om Lundell redan då visste vad som var förbi, och som om jag visste vad som var förbi när jag lyssnade på det ett decennium senare. Och nu vet jag definitivt att det var förbi. Det är märkligt.

Utloggad Päivi

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #494 skrivet: 14 oktober, 2008, 19:17:09 »
Marilyn Manson