Författare Ämne: The 1995 Project  (läst 139101 gånger)

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: The 1995 Project
« Svar #330 skrivet: 11 december, 2016, 17:04:45 »
Tack Tack Joakim,  ja "hemmet" ja jösses&träffas (minnas&eller inte...) :d1: :rolleyes:...
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Guthrie

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 331
    • Visa profil
SV: The 1995 Project
« Svar #331 skrivet: 11 december, 2016, 17:21:53 »
Tack Joakim fint skrivet.Jag gillade också Patti Smith ifrån igår,det kom en liten tår måste jag erkänna.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #332 skrivet: 12 februari, 2017, 16:52:32 »
Konsert 91 av 116 Birminghamn, Alabama 18 oktober 1995

Här på Norrtullsgatan intill Odenplan är det lugnt och stilla. Människor promenerar sakta. Endast en tax med strut runt huvudet rappar på raskt med sina små ben. Här bredvid låg tidigare Wasas, ett inte allt för fashionabelt etablissemang. Numera ligger det en trendig mexikansk restaurang i samma lokaler. Gatsträckan är länken mellan Odenplan och Drottninggatan. Man in the long black coat är vaggande mjuk, inte mörk och dystopisk som den brukar, det gungar lite lätt och han sjunger every man’s conscience is vile and depraved, you cannot depend on it to be your guide, when it’s you that must keep it satisfied så att taxen där utanför stannar upp, stirrar rakt mot mig, jag stirrar mot taxen, taxen med struten, och vi lyssnar på den magiska rösten. Den alldeles fantastiska, magiska rösten.

Strax över 2000 personer ryms i den gamla, bedårande vackra teatern, läktaren sluttar kraftigt, väggarna och taket är rikt dekorerade, mjuka gröna färger, svagt rött, guld. Han har tagit sig till Birmingham i Alabama, delstaten öster om Mississippi, söder om Tennessee, Emmylou Harris föddes här, den låten spelades igår på middagen vi var på, From Boulder to Birmingham, som hon skrev om sin vän Gram Parsons, I would walk all the way from Boulder to Birmingham, if I thought I could see, I could see your face. Det är så att det klumpas i halsen, det är vacker, sorglig låt, sådana som behövs. Allt detta tänker jag på när musikerna bränner hål i Alabama Theaters alla väggar under All along the watchtower, det är mördande frenetiskt, tungt, hårt, snabbt, vasst, brännande hett som ett svetslåga, sådant behövs också ibland. Konserten utvecklar sig till bland det bästa jag hört på mycket länge, Shooting star, the last time you might hear the sermon on the mount, Jesus bergspredikan, där han lär ut att vända andra kinden till, han lär ut Fader vår, och om empati, den gyllene regeln, “allt vad ni vill att människor ska göra er, ska ni också göra för dom”. Samma sak finns formulerat i många olika religioner, och som vanligt är buddhismen kanske allra bäst, “om man vill bli lycklig, måste man också hjälpa andra, eftersom ens egen lycka är beroende av andra, det är inte konstigare än så”. Dalai Lama sa det.

Det är en solig söndag i februari, en vacker dag, människor är glada, en brunbränd tjej går förbi utanför fönstret, hon har mössa och solglasögon, det är en vacker dag i Stockholm. Det är inte så många veckor kvar nu, han kommer strax tillbaka hit, sjunger sitt set, predikar, och far sedan vidare, och vi följer efter, saliga, som jordens salt och världens ljus. Han går vidare, med sin Tangled up in blue, vi är sannerligen saliga, jag hoppas vi kan nå dit en dag, så som Luther tolkar det, handla utan tanke på vinning, “man måste vara salig för att kunna göra goda gärningar”. Vi är knappast där än, kommer säkert aldrig dit, men när Bob Dylan spelar munspel som så här så är vi inte långt borta, mer frenetisk energi går knappast att uppbåda oavsett tro, ingen eller alla tillsammans, det är bara en som kan, jag skulle bara önska att fler fick höra det. “I love Bob Dylan, he’s my favourite” hör sägas av en kvinna i publiken, med en härlig sydstatsdialekt, mitt i Masters of war. Vi är i alla fall två.

Down the street the dogs a barking, the day is getting dark. Så är det, klockan närmar sig fyra, denna soliga söndag, I’m a thousand miles behind. Det går inte att sjunga bättre än vad denna människa gör, när han gör det så här. Någon, jag bryr mig inte om vem, spelar ett akustiskt gitarrsolo alldeles strålande, det plinkar så fint, så melodiskt, ramar in, rundar av. En riktig Jokerman. Och Winston Watson bankar igång Jokerman. Birds fly high, by the light of the moon. Här sitter jag på Norrtullsgatan så många år efter, och hör allt detta, mer salig går knappast att bli, om jag bara hade en Kleenex, så vore livet perfekt, för nu behövs det. Och jag tittar till vänster, och på bordet bredvid ligger det en förpackning näsdukar, jag vet inte vad som händer just nu. Han spelar I shall be released. Det är något på gång tror jag. Borta vid Odenplan strålar solens sista strimmor mot en gul putsfasad. Seeing the real you at last, han sjunger om Belle Starr var som självutnämnd banditdrottning, hon gifte sig med andra brottslingar, som blev skjutna en efter en, till slut sköts hon själv 1891 i ett bakhåll. Annie Oakley var en mästerlig prickskytt, hon kunde träffa kanten på ett spelkort på 30 stegs avstånd, hon föddes 1860 och det finns film från 1894 på när hon skjuter små glaskulor som någon kastar upp i luften. Hon laddar elegant med sitt Winchester. En mycket speciell kvinna, “I would like to see every woman know how to handle guns as naturally as they know how to handle babies”.

Upp på scen rusar 30 eller 40 personer under Alabama getaway, och dansar med Bob Dylan. Det är fest i Alabama. Som att han repat låten under några konserter före för att till slut få spela den här. Det finns nog inte på film, men jag kan låtsas, två minuter in i låten börjar människor skrika och jubla, det är roligt att höra, förmodligen alldeles galet på plats, låten är fem, nästan sex minuter lång, han kramar om en tjej och skriver autografer, mitt under konserten, festen bara fortsätter. Fest i Alabama.

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #333 skrivet: 14 februari, 2017, 23:00:00 »
Mmm... Vad bra det var då. Vilket äventyr det var, vilken spänning varje spelning.
Nya låtar, nya nycker, nya dubbelgitarrsolon varje spelning.
Och som han sjöng! Full kraft och satsning varje låt men med nyanserna bibehållna i varje rad.
Fint att läsa de här vandringarna, påminnas och minnas 1990-talet.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #334 skrivet: 02 april, 2017, 15:00:26 »
Konsert 92 av 116 Memphis, Tennesse 19 oktober 1995

Oliven i min dry martini smakar utsökt. Tjejen i hotellbaren frågade om jag ville ha med oliv eller with a twist. With a twist är kul, det är en bit citronzest i botten av glaset. Jag bad om att få med oliv. Och hon frågade vilken sort gin jag önskade, jag har inte någon åsikt i den frågan, ta något bara, sa jag, då tog hon något, och gjorde en god dry martini till mig. Det var snällt av henne. På andra sidan gatan står det gamla massiva Centraposthuset, Ferdinand Bobergs skapelse i rött tegel. Väggarna är tjocka som halva lastbilar. Mittemot ligger Bishops Arms, där samlas vi före och efter Bob Dylans konserter på Waterfront. Igår var den första av två, han spelade en gudomligt fin Standing in the doorway. Det var snällt av honom. Ett fint minne.

Utanför dessa fönster som går från golv till tak vandrar turister med sina resväskor. Det är en vacker vårdag i april och i går spelade Bob Dylan på Waterfront. Och Sara Danius fick till slut träffa honom. Ge honom en fin guldmedalj, dom studerade den tydligen noga tillsammans, det var säkert ett spännande möte. Jag skulle också vilja träffa Sara Danius. All along the watchtower i Memphis, outside in the distance, a wildcat did growl. Det gjorde den verkligen. It really did. The wind began to howl. Jag tror aldrig jag suttit här tidigare, men det är ganska trevligt, att titta på människorna med sina resväskor, nästan alla ska säkert hem, det är söndag, men jag är hemma. Stockholm har blivit min stad nu efter 17 år, det är nästan lika länge som jag bodde i hemstad, det är i Stockholm jag känner mig hemma. Jag vill inte flytta härifrån.

Han spelar What good am I i Memphis, min dry martini tar slut, jag dricker nästan aldrig dry martini i Sverige, men det är min favoritdrink, första gången jag drack en dry martini blev jag nästan chockad, hur kan någon människa dricka detta undrade jag. Förstod inte alls, men nästa gång smakade det bättre, och nästa gång ännu bättre. Det är kärvt, starkt, men rent, vitt, torrt, kryddigt, och den där gröna oliven. Som är så god.

While you suddenly die, han sjunger inälvorna ur sig, och han får publiken på fall, till slut lägger sig publiken platt. Precis som vi gjorde i går, Standing in the doorway, crying, like a fool. Han skriver inte bättre låtar än Standing in the doorway. Jukebox playing low. Jag gillar när han sjunger last night I danced with a stranger, but she just reminded me you where the one. Det är hjärtskärande, vackert, inte sött, det är beskt och bittert. I can hear the church bells ringing in the yard, I wonder who they’re ringing for. Även om det inte är som textförfattare jag gillar honom bäst så är det ändå snällt av honom att då och skriva så här bra rader. Så vackra textrader.

Watching the river flow är en livlig historia. River hål i kläderna. Silvio likaså. You know I love you furthermore. Oj detta gnissel, gitarrerna, det river skönare än alla dry martini tillsammans. Och in the jingle jangle morning I come following you, han river ur sig orden från sitt innersta, jag lutar mig tillbaka i den här gröna fåtöljen, tittar på människorna, lyssnar på hans munspel, han ger allt han har, jag tittar upp mot Ferdinad Bobergs posthus, jag bara lyssnar, vet knappt vad jag ser, behöver inte tänka, bara lyssnar, känslor river upp underbara sår som är där av en anledning, som är en del av livet och som gör det intressant, som gör mig så här lycklig.

En enda låt spelade han i Memphis som han också spelade i går här i Stockholm. Don’t think twice, it’s all right. I Memphis 1995 utan trummor, akustiskt, where I’m bound I can’t tell, en svidande låt, you just kind of wasted my precious time. Akustiska gitarrerna rasslar i vinden, på Mud Island Amphitheatre, på en ö i Mississippifloden, där spelar han God knows. Han spelade den ofta, det är en kraftfull låt, och lika kraftfull, tung, är It takes a lot to laugh. Bob Dylan skojar lite igen, drar sitt vanliga skämt, I wanna introduce the guitar player, give him a big hand, I’m not gonna tell you how old he is, but he’s from Birmingham, JJ Jackson. Han brukar säga he’s from Memphis. On drums give him a big hand Winston Watson. Ulrika kommer förbi och hälsar på, min vän Stig Hansén går förbi utanför fönstret, med en bok i handen. Så som författare gör. Klas Östergren gick tydligen till Pressklubben och drack igår. Också som författare gör. Jag bara sitter här, längtar efter en oliv, den kärva doften och smaken av enbär, den goda smaken av gin, en riktigt bra dry martini. Om några timmar går han upp på scenen igen. Från Mud Island i Memphis till Stocholm Waterfront, det är inte så långt, det låter som att han spelar Not dark yet, men det är One too many mornings, det är nästan samma låt, I was born here and I’ll die here, where my love and I have laid. Nu tar Ulrika en bild på mig, jag tittar ut mot gatan, himlen är blå, turisterna med sina resväskor, om några timmar står han på scenen igen. It’s a restless hungry feeling.

edit: textkorr/mod
« Senast ändrad: 09 maj, 2017, 19:50:38 av Anders S »

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #335 skrivet: 10 april, 2017, 19:29:14 »
Konsert 93 av 116 Minneapolis, Minnesota 24 oktober 1995

Ingen tid till att pausa, han går på nästa låt snabbt, precis som i Lund i går. Björkarna och ekarna längs med vägen har inte börjat knoppa riktigt än. Men det går snabbt, om bara några veckor är allt grönt igen. Either I’m too sensitive or else I’m getting soft. Himlen är blå med några vita moln här och där. Det kommer att vara grönt i Lund snart, här i Östergötland som vi passerar genom, och hemma i Stockholm som är slutmålet för resan. Det är en fantastiskt fin If you see her, say hello som han gör som andra låt, och som Leif säger där framme i förarsätet, det är inget fel på All along the watchtower heller. Publiken visslar och jublar när dom förstår att nästa låt är Just like a woman. Vi reser hem igen efter besöket i Lund. Tobias, som är anledningen till att det här projektet existerar, är med, jag är evigt tacksam för det. Och Ulrika är också med. Vi tillsammans lyssnar på Bob Dylan från Minneapolis, från året 1995.

Tidigare körde vi förbi Vättern och stannade i Gränna, vi åt inga polkagrisar, men vi såg en skymt av den stora sjön, stark vind och små vita vågskvalp långt där borta, and I sit right here, and watch the river flow. Det går i ett rasande tempo, jag hoppas Leif klarar att hålla sig från att trycka gaspedalen i botten. I’ve seen better days but who has not. Det känns märkligt att åka tillbaka mot Stockholm efter vad som hänt hemma på Drottninggatan, pappa bad mig köpa fyra rosor och lägga på platsen, jag gör det när jag kommer hem. Vi var först i Köpenhamn med Rutger och Bengt, våra underbara vänner, åt smörrebröd och hade det skönt i solen, såg Bob Dylan uppträda på Operan vid vattnet. Han gjorde sitt set och gjorde det fantastiskt fint, sedan upprepade han samma sak i Lund och vi stod längst fram och såg honom hamra det sista ur tangenterna, med sin unika stil, sin röst, sin magiska röst och jag föll pladask för Soon after midnight för jag kunde se hur mycket låten betydde för honom när han sjöng den, där han stod upp vid flygeln och sjöng, jag såg hur tydligt han artikulerade orden. Som han gör nu också. Let me forget about today, until tomorrow. Och han spelar sitt unika gitarrspel, ingen annan kan låta som honom, han tar upp munspelet, och gör samma sak med detta instrument, han har en del att välja mellan, förutom rösten, det spelar ingen roll vilket av instrumenten han väljer, himlen är blå när vi passerat Nyköping, kvällssolen är vacker där den börjar gå ner borta i väster, eller nordväst, eller egentligen går den inte ner alls, det är vi som gör, solen är den där den är. Det är vi som går ner.

Masters of war och Don’t think twice, it’s all right. Han drar ut på orden, och sjunger kraftfullt, jag tror knappast någon i den publiken tappar intresset, publiken applåderar och jublar mitt under låten, sedan följer den mäktiga, nästan episka God knows. Det är skoj att dela konserten, att ha medlyssnare, vänner jag tycker mycket om. There are some people you don’t forget. Jag tycker så mycket om när han tar till synes enkla kärlekssånger och vrider dom några varv, skruvar upp ordens betydelse många varv, tar ut allt som finns ur orden och mer än så, och han lägger till massor av instrumentala verser bara för att han tycker om låten så mycket. I’ll remember you är en sådan, jag älskar den också.

Vi lyssnade på hans spelning från Stockholm 1998, det är en speciell konsert, men det är detta också, mycket speciell, den är fantastisk bra. Highway 61 revisited har vi nu hört i Lund i går och två gånger här i bilen i dag. Det är en låt jag uppskattar mer och mer, för att att den svänger gott, den får publiken på tårna, den får Bob på tårna också, och inte minst mig får den mig på tårna, även om det mest är i min skalle den sparkar igång saker och ting, jag kan inte direkt dansa omkring här i baksätet på bilen, men jag kan låtsas. Jag kan vicka på höfterna lite, och jag fortsätter när han drar igång Alabama getaway. Vi närmar oss Stockholm. Avfarten till Skärholmen, Kungens kurva och Vårberg passerar vi. Bredäng, Mälarhöjden, Fruängen och Segeltorp får vänta också. Välkommen till Stockholm står det på en skylt. Uppe på Essingeleden har vi en fin utsikt in mot staden. Det har varit en bra resa vi gjort tillsammans. Vi svänger av mot Fridhemsplan, kör över S:t Eriksbron och ser centrum med Hötorgsskraporna där borta.  Solen strålar fortfarande, människor på gatorna, i vardagen. Vi är hemma igen. Till en förändrad stad, men vi är hemma tillsammans, och det betyder allt just nu. Tack för den här resan. En av många vi gjort, säger jag till alla ovan nämnda bästa vänner. That was one hell of a show, säger någon i publiken innan ljudet tonar bort, tror vi alla håller med.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: The 1995 Project
« Svar #336 skrivet: 10 april, 2017, 20:37:35 »
Solen vi och universum och alltet ingenting är stilla allt rör sig med olika hastighet så även själen vem som upplever att något är stilla still alife den äger den största av rörelser... :rolleyes: :d1:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad lundell

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 494
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #337 skrivet: 12 april, 2017, 07:36:02 »
Du skriver alltid läsvärt Joakim. Det är så roligt att följa med på dina associationer från 1995 till idag och tillbaka igen, den ena leder till den andra som leder tillbaka till någon av Dylans alla rader. Fortsätt med dina funderingar om stort och smått med Dylans 1995-spelningar som inramning. Fridens liljor!

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #338 skrivet: 12 april, 2017, 09:13:22 »
Du skriver alltid läsvärt Joakim. Det är så roligt att följa med på dina associationer från 1995 till idag och tillbaka igen, den ena leder till den andra som leder tillbaka till någon av Dylans alla rader. Fortsätt med dina funderingar om stort och smått med Dylans 1995-spelningar som inramning. Fridens liljor!

Tack, mycket snällt! Jag kör på, har lite kvar att göra fortfarande. Dessutom är det så roligt att jag inte tröttnar. -_-

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #339 skrivet: 12 april, 2017, 10:00:12 »
För övrigt, om någon ser några direkt fel så skicka gärna ett privat meddelande till mig, så ändrar jag, jag vill inte gärna skriva sakfel och det lär vara en hel del!

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #340 skrivet: 15 april, 2017, 17:05:08 »
Konsert 94 av 116 Rockford, Illinois 25 oktober 1995

Lay lady lay alldeles ljuvligt. Inte särskilt romantisk, snarare hjärtskärande. En äldre herre ger en ask Noblesse till två tjejer mittemot mig. There was an old man. And he lived in the moon. One summer’s day, he came passing by. Under the red sky. Det är så vackert och det är så fint. Dagen efter Långfredagen. En sorgens dag. Vi fick inte skratta. Inte ha roligt. Inte göra något. Förbjudet. Till och med i lag. Nöjesinstitutioner var stängda. Den lagen upphävdes 1969. Utanför går människor. Flanerar. Han, han som gick med korset. På Via Dolorosa. På väg till Golgata i Jerusalem. Via Dolorosa, på lidandets väg. En kulle, till Golgata. Skallen, betyder det, en skalle syns på klippväggen. I Amerika heter dagen Good Friday. Utanför vandrar människor. Flanören, anonym och deltagande. I’ll be your baby tonight alldeles ljuvlig den också.

Vi i en trygg värld avvisar religionen. Vi förstår inte varför människor är religösa. Det har gått snabbt. Vi flydde landet på 1800-talet för att vi inte fick utöva vår religion. Joel Hägglund var en. Växte upp i en religös familj i Gävle. Blev utstött för sin religions skull. I Amerika fick han vara den han ville vara, och han blev Joe Hill. Nästan alla människor på jorden tror på Gud. Gud är det enda vissa har. Inklusivismen är intressant, bara en religion är sann, men det finns anonyma anhängare i andra religioner. Så därför accepteras alla religioner, alla sorters tro. Gud får inte plats i bara en religion. Så är det.

Och språket förminskar relationen med Gud. Det går att försöka sätta ord, och att prata med varandra, men det räcket inte långt. Musiken når mycket längre. Mycket djupare. I’ll come following you. Där på Via Dolorosa, gatan finns fortfarande, omgiven av gamla hus i vacker sandsten, bågar och valv. En gränd. Vägen är gjord av sten. Gates of Eden är så trevande att den knappt ens startar. Det är en lycka att få höra denna, all and all can only fall, orden är så vackra, at times I think there are no words, but these, to tell what’s true. Jag vill sätta mig och ägna flera timmar, dagar, år, av mitt liv till den här sången. Menar han att religion inte är bra, inte behövs? Vi kan inte nå paradiset? Jag vill stanna upp och fundera. Men han börjar spela To Ramona, lika vacker den, the flowers of the city, though breathlike get deathlike at times. Och to deal with the dying, I cannot explain that in lines. Orden så så vackra att det blir himmelskt, sagolikt, hjärtskärande. Distant ships sail into the mist. Han börjar spela Jokerman. Och sedan Shooting star. You try to break into another world, a world I never knew. I always kind of wondered, if you ever made it through.

All good people are praying. The last radio is playing. Orden når långt in idag. Han är på ett mycket bra humör. We’re not gonna keep you much longer, we’re just gonna try this one and then we are on our way. Obviously. Five. Believers. Lättsamhet, ömhet, vördnad. Blandningen mellan det sorgligt vackra och det lekfulla är remarkabel. Det är en konsert jag vill höra från början igen, börja om, musiken når långt in, när jag sitter här, ser människor passera, mannen med Noblesseasken sitter kvar, men tjejerna har gått, asken är borta, han sitter och samtalar med en annan, som kom med sin rullator. Han smuttar på ett litet glas rödvin. Lite längre in i lokalen sitter en kvinna och bläddrar vant i en kvällstidning, fuktar sin tumme var femte blad, bläddrar vidare. Det är påskafton, och människor utanför passerar. Han spelar den bästa The time they are a-changin’ jag hört på väldigt länge, don’t criticize what you can’t understand sjunger han, och publiken jublar. Det är lätt att kritisera, det är inte lätt att förstå, men det behövs ingen förklaring, det behövs inte, det måste vi förstå, vi vill inte ha någon förklaring, allt behöver inte förklaras. Låten fortsätter i över elva minuter, han tar upp munspelet och blåser ut sin helande kraft, och nu, efter 94 konserter, förstår jag verkligen hur bra detta år är.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #341 skrivet: 15 april, 2017, 23:43:00 »
Konsert 94 av 116 Rockford, Illinois 25 oktober 1995

Lay lady lay alldeles ljuvligt. Inte särskilt romantisk, snarare hjärtskärande. En äldre herre ger en ask Noblesse till två tjejer mittemot mig. There was an old man. And he lived in the moon. One summer’s day, he came passing by. Under the red sky. Det är så vackert och det är så fint. Dagen efter Långfredagen. En sorgens dag. Vi fick inte skratta. Inte ha roligt. Inte göra något. Förbjudet. Till och med i lag. Nöjesinstitutioner var stängda. Den lagen upphävdes 1969. Utanför går människor. Flanerar. Han, han som gick med korset. På Via Dolorosa. På väg till Golgata i Jerusalem. Via Dolorosa, på lidandets väg. En kulle, till Golgata. Skallen, betyder det, en skalle syns på klippväggen. I Amerika heter dagen Good Friday. Utanför vandrar människor. Flanören, anonym och deltagande. I’ll be your baby tonight alldeles ljuvlig den också.

Vi i en trygg värld avvisar religionen. Vi förstår inte varför människor är religösa. Det har gått snabbt. Vi flydde landet på 1800-talet för att vi inte fick utöva vår religion. Joel Hägglund var en. Växte upp i en religös familj i Gävle. Blev utstött för sin religions skull. I Amerika fick han vara den han ville vara, och han blev Joe Hill. Nästan alla människor på jorden tror på Gud. Gud är det enda vissa har. Inklusivismen är intressant, bara en religion är sann, men det finns anonyma anhängare i andra religioner. Så därför accepteras alla religioner, alla sorters tro. Gud får inte plats i bara en religion. Så är det.

Och språket förminskar relationen med Gud. Det går att försöka sätta ord, och att prata med varandra, men det räcket inte långt. Musiken når mycket längre. Mycket djupare. I’ll come following you. Där på Via Dolorosa, gatan finns fortfarande, omgiven av gamla hus i vacker sandsten, bågar och valv. En gränd. Vägen är gjord av sten. Gates of Eden är så trevande att den knappt ens startar. Det är en lycka att få höra denna, all and all can only fall, orden är så vackra, at times I think there are no words, but these, to tell what’s true. Jag vill sätta mig och ägna flera timmar, dagar, år, av mitt liv till den här sången. Menar han att religion inte är bra, inte behövs? Vi kan inte nå paradiset? Jag vill stanna upp och fundera. Men han börjar spela To Ramona, lika vacker den, the flowers of the city, though breathlike get deathlike at times. Och to deal with the dying, I cannot explain that in lines. Orden så så vackra att det blir himmelskt, sagolikt, hjärtskärande. Distant ships sail into the mist. Han börjar spela Jokerman. Och sedan Shooting star. You try to break into another world, a world I never knew. I always kind of wondered, if you ever made it through.

All good people are praying. The last radio is playing. Orden når långt in idag. Han är på ett mycket bra humör. We’re not gonna keep you much longer, we’re just gonna try this one and then we are on our way. Obviously. Five. Believers. Lättsamhet, ömhet, vördnad. Blandningen mellan det sorgligt vackra och det lekfulla är remarkabel. Det är en konsert jag vill höra från början igen, börja om, musiken når långt in, när jag sitter här, ser människor passera, mannen med Noblesseasken sitter kvar, men tjejerna har gått, asken är borta, han sitter och samtalar med en annan, som kom med sin rullator. Han smuttar på ett litet glas rödvin. Lite längre in i lokalen sitter en kvinna och bläddrar vant i en kvällstidning, fuktar sin tumme var femte blad, bläddrar vidare. Det är påskafton, och människor utanför passerar. Han spelar den bästa The time they are a-changin’ jag hört på väldigt länge, don’t criticize what you can’t understand sjunger han, och publiken jublar. Det är lätt att kritisera, det är inte lätt att förstå, men det behövs ingen förklaring, det behövs inte, det måste vi förstå, vi vill inte ha någon förklaring, allt behöver inte förklaras. Låten fortsätter i över elva minuter, han tar upp munspelet och blåser ut sin helande kraft, och nu, efter 94 konserter, förstår jag verkligen hur bra detta år är.

I humbly bow my head. I begynnelsen var Ordet.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #342 skrivet: 13 maj, 2017, 15:20:13 »
Konsert 95 av 116 Bloomington, Indiana 26 oktober 1995

Jackan ligger slängd på stolen framför. Det runda bordet blänker. En rund askkopp har jag knuffat ut mot kanten. Träden i Vasaparken lyser äntligen gröna. För några dagar sedan snöade det, mina thailändska vänner på besök tjöt av lycka. Nu sitter jag i solen, Dalagatan korsar Odengatan. Seems like I been down this way before. Nu kommer den här tiden igen, det alla i det här landet behöver så mycket, utan hade vi inte klarat det. Jag kommer sitta där borta i parken, i gräset, bland andra som behöver det så mycket som jag gör. I’m ready when you are, Señor.

Well I got me a date with a pretty little girl from Greece. Låten är nästan åtta minuter lång. She promised she will be with me, when I paint, my masterpiece. Han har redan målat sitt mästerverk, säger han, det är John Mellencamp han pratar om. Sedan tillägger han, I’m still waiting to paint mine. Det är det intressanta. I’m still waiting to paint mine. Drivkraften att måla ett mästerverk. Han spelar en intensiv, tung, bluesig Pledging my time. Den följs upp av Silvio, låten jag älskar och aldrig tröttnar på, lyckligtvis, han spelar den ofta, varje konsert. Let the echo decide who was right or wrong. Han fortsätter måla mästerverk efter mästerverk men han begriper det kanske inte själv, han bara fortsätter, som Silvio, finns ingen annan väg än väntan på att måla ett mästerverk, han gör det om och om igen. Jag gör allt jag kan för att inte missa något. Behöver mästerverken lika mycket som sommaren.

Han spelar ett akustiskt solo på Mr tambourine man, det plinkar så skönt i min själ. Han vandrar bort och hämtar sitt munspel och spelar så försiktigt att låten stannar upp, och sedan målar han och målar, han spelar det bästa munspelet någonsin i sin karriär, hela hans själ går rakt igenom, rakt igenom allt från därifrån och hit till korsningen, det han gör är större än sommaren. Den starka solen svider i mina ögon, jag både skrattar och gråter samtidigt, den största konsten gör sådant, jag har en klump i halsen och jag är lycklig. Han har aldrig sjungit klarare och finare än på Gates of eden som följer efter. Men jag klarar inte att gå in i den igen, jag lämnar Gud därhän denna varma soliga lördag i korsningen, jag har redan hittat rätt väg. Crying like a fire in the sun. Jag beställer ett glas Sancerre. Det doftar fläder och smakar gröna omogna krusbär, sådana jag brukade plocka i trädgården hemma i Falkenberg. Jag tyckte bättre om krusbären gröna i stället för röda mogna. Rabarbern växte stora, pappa visade hur jag skulle rycka upp dom ur jorden, och där gick jag på Fjällsippevägen och knaprade på rabarber, surt och gott. Ibland doppade jag rabarbern i en kopp med lite socker, det var farmor som visade mig, och det var också gott.

Winston Watson kommer tillbaka ut på scen, a one two, dom drar igång Maggie’s farm. Personerna bredvid pratar om lägenhetsrenovering, om trösklar och lister, så ofattbart tråkigt samtalsämne, jag är så glad att jag kan vara här för mig själv, lyssna på en fin, alldeles underbar Disease of conceit. Vad har vi lister till egentligen? Ett rum är inte komplett utan lister har jag hört. Tar man bort trösklar och lister i en vanlig lägenhet borde man kunna tjäna nästan hundra tusen kronor, för att golvytan blir större, för att lägenheterna är så dyra. Vad har vi listerna till? Det är intressant att prata om men det är inte vad dom pratar om. Han avslutar första set med Obviously five believers, kommer ut igen och lyfter taket med Alabama getaway. En blind kvinna går över gatan och stoppar ett brev i brevlådan utanför den gamla Posten. Sedan går hon vidare längs med Odengatan. Och jag, jag sitter kvar här i korsningen.
« Senast ändrad: 13 maj, 2017, 15:29:11 av egoBen »

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #343 skrivet: 14 maj, 2017, 15:20:52 »
Det är roligt att läsa dina texter, Joakim! Bloomington tror jag gavs ut som kommersiell bootleg av Crystal Cat. Skaffade den aldrig när det begav sig, men kan ha hört den någon gång. Kanske.
Du är troligen den förste som lyssnar på den här konserten och under lyssningen börjar fundera på nyttan med lister. :)
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #344 skrivet: 14 maj, 2017, 18:29:13 »
Det är roligt att läsa dina texter, Joakim! Bloomington tror jag gavs ut som kommersiell bootleg av Crystal Cat. Skaffade den aldrig när det begav sig, men kan ha hört den någon gång. Kanske.
Du är troligen den förste som lyssnar på den här konserten och under lyssningen börjar fundera på nyttan med lister. :)

Tack Tobias! Stämmer att det var Crystal Cat-utgåvan jag lyssnade på, väldigt fint ljud, den heter Pledging my time och har några extraspår också men sånt hoppar jag givetvis över.

CD2 Bonus Tracks:
Tracks 6-10: 2nd September 1995, Cleveland Stadium, Ohio, USA, Opening Of The Rock And Roll Of Fame Museum.
Track 11: 19th November 1995, Frank Sinatra Birthday Party, Shrine Auditorium, L.A., USA.