Författare Ämne: Stora ögonblick/Bob knäcker  (läst 381250 gånger)

Utloggad RidingIntoOmaha

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #330 skrivet: 12 september, 2010, 14:41:52 »
En gammal klassiker som inte torde vara okänd för någon här är "The groom's still waiting at the altar" från 1980 med Michael Bloomfield som brådstörtad gästgitarrist på scenen. Några veckor senare var han död. Grym låt, och enligt mig en av de bästa livetagningarna med Bob genom alla tider.

Låten återfinns på Genuine bootleg series men också på en japansk livesamling som kom ut för några år sedan.   

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #331 skrivet: 12 september, 2010, 17:44:31 »
Ja, den versionen av "Groom..." är enastående bra. Bloomfield spelade även på Like A Rolling Stone den kvällen. Hela spelningen cirkulerar som PA-inspelning och kan rekommenderas. På den kommersiella bootlegmarknaden finns den utgiven under titeln Farewell Bloomfield.
Höstturnén 1980 räknas som en av Dylans bästa turnéer av många kännare.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad rainydaycat

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #332 skrivet: 12 september, 2010, 22:47:23 »
Vår man är unik att iaktta. Så luta er tillbaka och njut  ^_^:http://www.youtube.com/watch?v=9hO-83CIVKM&feature=related
Rainydaycat

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #333 skrivet: 13 september, 2010, 16:55:14 »
Eller varför inte den här? Kolla fotarbetet. Jag kan inte heller låta bli att charmas av de korta byxorna och det faktum att han hänger på sig gitarren när låten i princip är slut. 1991 rules

http://www.youtube.com/watch?v=J4wDYQOwxFI&feature=related

Mer fina 91 bilder
http://www.youtube.com/watch?v=ZyKbs1oPPeY
« Senast ändrad: 13 september, 2010, 16:57:58 av Fajersson »
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #334 skrivet: 13 september, 2010, 18:07:26 »
En gammal klassiker som inte torde vara okänd för någon här är "The groom's still waiting at the altar" från 1980 med Michael Bloomfield som brådstörtad gästgitarrist på scenen. Några veckor senare var han död. Grym låt, och enligt mig en av de bästa livetagningarna med Bob genom alla tider.

Låten återfinns på Genuine bootleg series men också på en japansk livesamling som kom ut för några år sedan.   

Har inte hört det här på länge, men när jag senast lyssnade tyckte jag det var lite sorgligt att höra en Bloomfield som inte längre gjorde sig själv rättvisa.
Kanske borde lyssna igen nån dag. Kan ju ändra mig.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #335 skrivet: 13 september, 2010, 18:29:53 »
En gammal klassiker som inte torde vara okänd för någon här är "The groom's still waiting at the altar" från 1980 med Michael Bloomfield som brådstörtad gästgitarrist på scenen. Några veckor senare var han död. Grym låt, och enligt mig en av de bästa livetagningarna med Bob genom alla tider.

Låten återfinns på Genuine bootleg series men också på en japansk livesamling som kom ut för några år sedan.   

Har inte hört det här på länge, men när jag senast lyssnade tyckte jag det var lite sorgligt att höra en Bloomfield som inte längre gjorde sig själv rättvisa.
Kanske borde lyssna igen nån dag. Kan ju ändra mig.
Den  där västkustturneen var ju bitvis fantastisk, och bra sb finns men Bloomfield har haft lyckligare stunder som Jörgen mycket riktigt skriver
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #336 skrivet: 13 september, 2010, 19:01:59 »
"Like A Rolling Stone" funkade inte helt med Bloomfield anno 1980, men "Groom's..." var betydligt bättre. Den låten var dock väldigt intensiv de flesta kvällar, med eller utan gästgitarrister.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad RidingIntoOmaha

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #337 skrivet: 23 september, 2010, 17:14:17 »
"Groom's.." är utsökt, både i intensiteten i sång och gitarrspel. Om någon kan tipsa om en bättre tagning (!) vill jag gärna höra den.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #338 skrivet: 23 september, 2010, 18:41:47 »
"Groom's.." är utsökt, både i intensiteten i sång och gitarrspel. Om någon kan tipsa om en bättre tagning (!) vill jag gärna höra den.

Okej, jag antar utmaningen!
Måste bara gräva fram de där förbaskade kassettbanden ur "hallgarderoben" ...  :mellow:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #339 skrivet: 25 september, 2010, 15:38:27 »
"Groom's.." är utsökt, både i intensiteten i sång och gitarrspel. Om någon kan tipsa om en bättre tagning (!) vill jag gärna höra den.
Doberman-utgåvan, 3cd, av A Musical Retrospective har Groom i "Low Generation Soundboard". Låter utmärkt tycker jag
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #340 skrivet: 29 oktober, 2010, 10:27:22 »
Fick en dvd märkt Bob Dylan live av en kollega häromdagen. Här stoppar man intet ont anande in den i datorn. Skivan består av en massa klipp mellan 1986 och 2006. Det mesta har jag sett förut och skivan rullar på i bakgrunden med god behållning. Ibland kollar jag på klippen, men för det mesta lyssnar jag bara. Så händer det igen. Bekanta ackord. Like a Rolling Stone,, hinner tänka att det var väl ett väl tamt val) Det är något i ljudbilden som inte riktigt stämmer. Udda arr. Jag slutar jobba och växlar över till klippet och hinner precis uppfatta Bobs överdimensionerade cowboyhatt och att det är två trummisar som ger ett mer rytmbaserat sound när en kutryggig man i grå kostym levererar ett rykande gitarrsolo. Knäböjd framför trumpodiet vrider han ur de mest imponerande ljuden ur sin slitna gitarr. Freddy Koella blöder fram ett gitarrsolo som får det att tåras i ögonen på mig. Så fort solot är slut hoppar jag tillbaka till låtens början och knockas av den kraftfulla versionen. Koellas solo är bara the icing on the cake på en fantastisk version av en av de mest sönderspelade låtar.

 Det har hänt igen. Den grånade "skitgubben" har fullständigt knockat mig. Dennna gång med hjälp av en tunn fransman, som VERKLIGEN kan spela gitarr. Herregud, Bob och Freddy!!! Vilket team det var. När man trodde man inte kunde bli överraskad av något längre händer det här.

P.S: Efterforskningar visade att klippet var from Toronto 2004. Fantastiskt. Tack Bob (och tack Mr Koella, wherever you are)
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #341 skrivet: 29 oktober, 2010, 11:11:05 »
Fick en dvd märkt Bob Dylan live av en kollega häromdagen. Här stoppar man intet ont anande in den i datorn. Skivan består av en massa klipp mellan 1986 och 2006. Det mesta har jag sett förut och skivan rullar på i bakgrunden med god behållning. Ibland kollar jag på klippen, men för det mesta lyssnar jag bara. Så händer det igen. Bekanta ackord. Like a Rolling Stone,, hinner tänka att det var väl ett väl tamt val) Det är något i ljudbilden som inte riktigt stämmer. Udda arr. Jag slutar jobba och växlar över till klippet och hinner precis uppfatta Bobs överdimensionerade cowboyhatt och att det är två trummisar som ger ett mer rytmbaserat sound när en kutryggig man i grå kostym levererar ett rykande gitarrsolo. Knäböjd framför trumpodiet vrider han ur de mest imponerande ljuden ur sin slitna gitarr. Freddy Koella blöder fram ett gitarrsolo som får det att tåras i ögonen på mig. Så fort solot är slut hoppar jag tillbaka till låtens början och knockas av den kraftfulla versionen. Koellas solo är bara the icing on the cake på en fantastisk version av en av de mest sönderspelade låtar.

 Det har hänt igen. Den grånade "skitgubben" har fullständigt knockat mig. Dennna gång med hjälp av en tunn fransman, som VERKLIGEN kan spela gitarr. Herregud, Bob och Freddy!!! Vilket team det var. När man trodde man inte kunde bli överraskad av något längre händer det här.

P.S: Efterforskningar visade att klippet var from Toronto 2004. Fantastiskt. Tack Bob (och tack Mr Koella, wherever you are)
Koella är saknad. Det låter väl ok med Charlie, men oförutsägbarheten, de där helt makalösa vändningarna, följsamheten med chefen och den lyhörda improvisationen försvann med Freddy K. Bobs vokalisering är ju "bättre* idagsläget när man slipper den upsinging som var del av hans frasering under Koellatiden så det hade verkligen varit spännande att höra vart det hade tagit vägen om Freddy och Larry fortsatt
Vad Freddy gör idag vet jag inte, men han spelar med k.d lang på live / bonus disken som följde med den limiterade utgåvan av Watershed. Bion på hans hemsida säger att han färdigställer ett andra soloalbum med basisten David Piltch (John Zorn och Chip Taylor bl.a) och Jay Bellerose, som bl.a spelar på Krauss / Plant, på trummor.
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #342 skrivet: 29 oktober, 2010, 14:14:36 »
Fick en dvd märkt Bob Dylan live av en kollega häromdagen. Här stoppar man intet ont anande in den i datorn. Skivan består av en massa klipp mellan 1986 och 2006. Det mesta har jag sett förut och skivan rullar på i bakgrunden med god behållning. Ibland kollar jag på klippen, men för det mesta lyssnar jag bara. Så händer det igen. Bekanta ackord. Like a Rolling Stone,, hinner tänka att det var väl ett väl tamt val) Det är något i ljudbilden som inte riktigt stämmer. Udda arr. Jag slutar jobba och växlar över till klippet och hinner precis uppfatta Bobs överdimensionerade cowboyhatt och att det är två trummisar som ger ett mer rytmbaserat sound när en kutryggig man i grå kostym levererar ett rykande gitarrsolo. Knäböjd framför trumpodiet vrider han ur de mest imponerande ljuden ur sin slitna gitarr. Freddy Koella blöder fram ett gitarrsolo som får det att tåras i ögonen på mig. Så fort solot är slut hoppar jag tillbaka till låtens början och knockas av den kraftfulla versionen. Koellas solo är bara the icing on the cake på en fantastisk version av en av de mest sönderspelade låtar.

 Det har hänt igen. Den grånade "skitgubben" har fullständigt knockat mig. Dennna gång med hjälp av en tunn fransman, som VERKLIGEN kan spela gitarr. Herregud, Bob och Freddy!!! Vilket team det var. När man trodde man inte kunde bli överraskad av något längre händer det här.

P.S: Efterforskningar visade att klippet var from Toronto 2004. Fantastiskt. Tack Bob (och tack Mr Koella, wherever you are)
Koella är saknad. Det låter väl ok med Charlie, men oförutsägbarheten, de där helt makalösa vändningarna, följsamheten med chefen och den lyhörda improvisationen försvann med Freddy K. Bobs vokalisering är ju "bättre* idagsläget när man slipper den upsinging som var del av hans frasering under Koellatiden så det hade verkligen varit spännande att höra vart det hade tagit vägen om Freddy och Larry fortsatt
Vad Freddy gör idag vet jag inte, men han spelar med k.d lang på live / bonus disken som följde med den limiterade utgåvan av Watershed. Bion på hans hemsida säger att han färdigställer ett andra soloalbum med basisten David Piltch (John Zorn och Chip Taylor bl.a) och Jay Bellerose, som bl.a spelar på Krauss / Plant, på trummor.

Dom hade sina stunder tillsammans på scenen, synd att inte alla kan få höra dom, ibland så blev det kanske bara för mycket... men när det fungerade då var det högt...
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #343 skrivet: 29 oktober, 2010, 22:57:17 »
Fick en dvd märkt Bob Dylan live av en kollega häromdagen. Här stoppar man intet ont anande in den i datorn. Skivan består av en massa klipp mellan 1986 och 2006. Det mesta har jag sett förut och skivan rullar på i bakgrunden med god behållning. Ibland kollar jag på klippen, men för det mesta lyssnar jag bara. Så händer det igen. Bekanta ackord. Like a Rolling Stone,, hinner tänka att det var väl ett väl tamt val) Det är något i ljudbilden som inte riktigt stämmer. Udda arr. Jag slutar jobba och växlar över till klippet och hinner precis uppfatta Bobs överdimensionerade cowboyhatt och att det är två trummisar som ger ett mer rytmbaserat sound när en kutryggig man i grå kostym levererar ett rykande gitarrsolo. Knäböjd framför trumpodiet vrider han ur de mest imponerande ljuden ur sin slitna gitarr. Freddy Koella blöder fram ett gitarrsolo som får det att tåras i ögonen på mig. Så fort solot är slut hoppar jag tillbaka till låtens början och knockas av den kraftfulla versionen. Koellas solo är bara the icing on the cake på en fantastisk version av en av de mest sönderspelade låtar.

 Det har hänt igen. Den grånade "skitgubben" har fullständigt knockat mig. Dennna gång med hjälp av en tunn fransman, som VERKLIGEN kan spela gitarr. Herregud, Bob och Freddy!!! Vilket team det var. När man trodde man inte kunde bli överraskad av något längre händer det här.

P.S: Efterforskningar visade att klippet var from Toronto 2004. Fantastiskt. Tack Bob (och tack Mr Koella, wherever you are)

Tack Anders. Ja, Koella är verkligen saknad. Måste ko(e)lla upp Toronto '04  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #344 skrivet: 30 oktober, 2010, 15:52:35 »
Måste oxå ge Fajersson en komplimang. Det var medryckande. Och medhåll att utan upsingingperiod hade vi oxå gärna lyssnat till!
bobi