Författare Ämne: Globen  (läst 22822 gånger)

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Globen
« Svar #30 skrivet: 29 mars, 2007, 10:26:44 »
.
After Dylan Depression ( ADD) är en känd diagnos i våra kretsar. Standardbehandlingen är ett mörkt irländskt öl, som faktiskt funkar bäst i glastappning och måste intas vid uppvaknandet, på fastande mage,
Runt midnatt var det så dags. Leif o Tobias eskorterade mig ut och försvann i en taxi.
En till rullade fram och jag fick ett intressant samtal om kurdisk isalamism, gemensamma upplevelser av Istanbuls moskeer, mm.
Östra station var totalt mörkt. Inga täg. Kl 00-30. Ringde min fru i desperation och frågade, vem hon tyckte jag skulle ringa för övernattning.
Hon var förstående, men inte särskilt road. Några av oss jobbar ibland. Särskilt på torsdagar.
Så ut på byn igen. Ny Bulle. Ok-ingen taxameter, ta mig hem för 500 spänn. DEnna gång var det en konverterad bahiasnubbe från theheran. Vilken natt. Jag har vid något tillfälle besökt bahiatemplet vid Haifa och sen högg han som en orm på min livsåskådning. Min Gud kände han inte til....
Jag skulle så gärna stanna i den här Dylan-världen länge till. Bomull för själen. En dag till.
Tack alla!
kram
bobi

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Globen
« Svar #31 skrivet: 29 mars, 2007, 10:26:58 »
Jag skulle kunna skriva en massa fina saker jag också, men jag väljer ett annat grepp. Vi har en liten så kallad "pimp my planta"-tävling på jobbet. Mitt bidrag ser ut såhär:

Mycket tjusigt!

Och vad är det för växt i krukan, ser ut som något rökbart...

Anders G.

Det är faktiskt en ormbunke. Mest offtopic i listans historia, men mitt tävlingsmotstånd finns här: http://www.myspace.com/pimpaminplanta

När jag ändå är på tråden så vill jag passa på att säga att jag älskade Girl from the north country och jag känner inte en endaste gnutta tveksamhet till detta arrangemanget! Helt fantastiskt!

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Globen
« Svar #32 skrivet: 29 mars, 2007, 10:40:54 »
.
After Dylan Depression ( ADD) är en känd diagnos i våra kretsar. Standardbehandlingen är ett mörkt irländskt öl, som faktiskt funkar bäst i glastappning och måste intas vid uppvaknandet, på fastande mage,
Runt midnatt var det så dags. Leif o Tobias eskorterade mig ut och försvann i en taxi.
En till rullade fram och jag fick ett intressant samtal om kurdisk isalamism, gemensamma upplevelser av Istanbuls moskeer, mm.
Östra station var totalt mörkt. Inga täg. Kl 00-30. Ringde min fru i desperation och frågade, vem hon tyckte jag skulle ringa för övernattning.
Hon var förstående, men inte särskilt road. Några av oss jobbar ibland. Särskilt på torsdagar.
Så ut på byn igen. Ny Bulle. Ok-ingen taxameter, ta mig hem för 500 spänn. DEnna gång var det en konverterad bahiasnubbe från theheran. Vilken natt. Jag har vid något tillfälle besökt bahiatemplet vid Haifa och sen högg han som en orm på min livsåskådning. Min Gud kände han inte til....
Jag skulle så gärna stanna i den här Dylan-världen länge till. Bomull för själen. En dag till.
Tack alla!
kram
bobi

Medan jag bodde i Åkersberga kunde man sova i de gamla tågen och tuffa ut när första tåget kom, stappla hem ledbruten och strax ta sig till brödkorgen

Dom nya tågen har inte precis för med sig nåt gott, samma förseningar och nu är dom rejält nerslitna oxå
Sen sa ju jävla Täby nej till T-bana eftersom dom trodde att det skulle flockas knarklangare runt ändhållplatsen. (Ja, ja moderatpolitiker, men ändå...)
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Globen
« Svar #33 skrivet: 29 mars, 2007, 10:59:45 »
Det finns en mp3:a av Nettie Moore på ER:s Disscussio sida, http://expectingrain.com/discussions.html

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Globen
« Svar #34 skrivet: 29 mars, 2007, 11:18:44 »
Som vanligt är det mesta sagt när jag kommer till datorn. Jag kan bara instämma i att det här var mycket, mycket bra. "Nettie Moore" grep mig mer än något framförande på Debaser, även om Debaser-spelningen givetvis var en helt annan typ av upplevelse. Jag vill inte lyssna på mp3-Nettien ER. Jag vill inte riskera att förstöra mina minnen av detta framförande.
För första gången på länge (om man undantar Debaser) lämnade jag arenan efter en Dylan-konsert med en känsla av att alla okända människor runtomkring mig verkligen hade tyckt om det de hört och sett. Det var en helt annan stämning i folkhavet än efter t ex de tre närmast föregående Globen-konserterna.
Två kalenderbitarupplysningar:
1. Det här var tredje gången i rad som Dylan framförde "Cat's In The Well" i Globen, vilket är ganska mycket för en så pass obskyr låt. Kanske tycker Dylan att Globen, med sin rundade form, påminner om en brunn?
2. "When The Deal Goes Down" var det första liveframförande av en "Modern Times"-låt där Dylan spelat gitarr.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Globen
« Svar #35 skrivet: 29 mars, 2007, 11:48:24 »
En del var bra,
Det mesta var overjävligt bra,
Hard rain. Två dar rad.
Fredag o Söndag. Jg kan bara nte vara med,
men egentligen handlar et om tvivel,
men nu vet vi
hur bra det är
och vi som inte riktigt trott
får nöja oss nu
och det är helt ok
för bättre blit det inte
2007
bobi

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Globen
« Svar #36 skrivet: 29 mars, 2007, 12:19:19 »
Om jag får smolka lite i euforibägaren (jodå det var helt ok i år också men aldrig så vasst som åren 93-96) så kan man ju lätt gnälla på denna konstanta motvilja att spela låtar från 75% av karlns karriär. ALLA setlistor de senaste 10-15 åren har varit överfulla av låtar från de 5 första (upp till -68 typ) respektive de 5 senaste åren. Dvs 30 år av skivutgivning existerar inte som jämbördiga alternativ när setlistorna knåpas ihop. Förutom en TUIB eller en Senor eller nåt nångång. Trist. Räkna in hur många låtar från 70-talet, 80-talet och tom 90-talet som spelades i Stockholm... Eller var som helst vilket NET-leg som helst...
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad the_changed_guard

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
    • http://www.wilgot.se
SV: Globen
« Svar #37 skrivet: 29 mars, 2007, 12:49:14 »
Om jag får smolka lite i euforibägaren (jodå det var helt ok i år också men aldrig så vasst som åren 93-96) så kan man ju lätt gnälla på denna konstanta motvilja att spela låtar från 75% av karlns karriär. ALLA setlistor de senaste 10-15 åren har varit överfulla av låtar från de 5 första (upp till -68 typ) respektive de 5 senaste åren. Dvs 30 år av skivutgivning existerar inte som jämbördiga alternativ när setlistorna knåpas ihop. Förutom en TUIB eller en Senor eller nåt nångång. Trist. Räkna in hur många låtar från 70-talet, 80-talet och tom 90-talet som spelades i Stockholm... Eller var som helst vilket NET-leg som helst...
Skål på den, håller helt med Hibbitt (med risk för att vi blir totalt nedskrivna med att komma med kritik.) (man ska vara glad åt vad herren ger.) :d2:
I been good, I been good while I been waitin'
Forgive me for hesitatin', but I've been hangin' on
Seven more days, all that'll be gone.

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Globen
« Svar #38 skrivet: 29 mars, 2007, 14:24:00 »
Deppa inte, pojkar!
Sätt på Streett Legal eller Infiedes eller....
Be happy
Vi snackar en fullständigt unik låtskatt i modernmusik här!
Bobil

Utloggad kaktus

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
SV: Globen
« Svar #39 skrivet: 29 mars, 2007, 14:28:06 »
ALL ALONG THE WATCHTOWER var bästa låt i min smak. Nya klanger.

När jag blickade ut över publiken såg jag massor av ansikten fyllda av samma uttryck: vi skådar ett mirakel.

Besvikelse: misshandlingen av It´s all right ma.

Imponerande: att Bob kan sjunga nästan samtliga sina låtar utan att själv ligga i melodistämman. Plus att vi som publik hör den ändå i våra inre öron.

Kaktus första inlägg

Utloggad Dag

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
    • E-post

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Globen
« Svar #41 skrivet: 29 mars, 2007, 14:50:00 »
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=438392420&context=set-72157594566391819&size=l
 :mellow:

Oj, snyggt! Du råkar inte ha fler, eller denna i ännu högre upplösning för en utskrift?

Förresten, visst är det vår man Tobias man ser i förgrunden, med kavaj och randig skjorta?

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Globen
« Svar #42 skrivet: 29 mars, 2007, 15:19:16 »

Förresten, visst är det vår man Tobias man ser i förgrunden, med kavaj och randig skjorta?

Nejk, tyvärr. Jag bar inte kavaj i går och stod nog en bit längre till vänster. Annars vore det ju trevligt med ett bra souvenirfoto på sig själv, en massa andra och så Dylan.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad cipher_pipe

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 267
    • MSN Messenger - cipher_pipe@hotmail.com
    • Visa profil
    • E-post
SV: Globen
« Svar #43 skrivet: 29 mars, 2007, 15:36:30 »
Ah, indeed, it was a great pleasure, meeting all of you. What an evening...

Here is a little review from Dagens Nyheter: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2198&a=633546

Enjoy.
"For it is the mad that survive in the end" - I said that

Utloggad Jack Fate

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 491
    • Visa profil
SV: Globen
« Svar #44 skrivet: 29 mars, 2007, 17:17:28 »
Håller med folket här. Två mkt bra kvällar.

Nettie Moore. Jag ger betyg som Hysen fick 1989. Det framförandet får 6 av 5 möjliga!! Jag hann tänka att det här måste vara playback.
Enormt vacker.
« Senast ändrad: 29 mars, 2007, 18:22:16 av Jack Fate »
"Don't let me change my heart,
Keep me set apart
From all the plans they do pursue.
And I, I don't mind the pain
Don't mind the driving rain
I know I will sustain
'Cause I believe in you."