Författare Ämne: Tangled up in Blue?  (läst 10269 gånger)

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tangled up in Blue?
« Svar #15 skrivet: 29 maj, 2011, 01:01:59 »
Dylan har framfört låten mer än tusen gånger live och har framförts i ett flertal olika inkarnationer. I de flesta fall har han framfört den bra. Jag har väldigt svårt att på rak hand nämna enskilda favoriter, men kan i alla fall på några av de viktigaste olika varianter låten som finns av låten.
1975: Rak, akustisk hantering, framförd som solonummer. De flesta av oss är säkert bekant med det framförande från Boston som både givits ut som video och finns på "Bootleg Series Vol. 5: Rolling Thunder Revue".
1976: Framförd med hela Rolling Thunder-gänget åtminstone en gång, i Fort Collins 23 maj (den kväll då "Hard Rain"-specialen spelades in). Kvaliteten på den cirkulerande inspelningen lämnar en del övrigt att önska, men jag hoppas att vi någon får en deluxe-utgåva av "Hard Rain" och att det framförandet är inkluderat.
1978: Långsam ballad. Framåt senhösten skrevs texten delvis om och gavs mer religiös prägel.
1984: Helt omskriven version, framförd solo. Ett framförande är utgivet på "Real Live".
1992-1995: Elektrisk version, ofta med jamkaraktär. Vissa kvällar 1993 kunde låten vara runt 12 minuter lång, med långa partier där Dylan och JJ Jackson duellerade på gitarr.
1995-2002: Akustisk uptempo-version (från hösten 1996 med trummor). Oftast framförd på bra och medryckande vis, men vi som slaviskt följde Dylan under dessa år kunde ibland bli lite less på låten, då den framfördes nästan varje kväll.

Därefter försvann den nästan helt ett tag, för att från 2004 dyka upp sporadiskt som elektrisk låt i låtlistorna. De senaste åren har den framförts mer frekvent. Den har ofta varit en höjdpunkt under de mer nyliga konserter jag hört, men tyvärr verkar Dylan numera ovillig att sjunga mer än ett fåtal av verserna. 2011 har låten varit nästan irriterande kort.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Hoho

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 849
    • Visa profil
SV: Tangled up in Blue?
« Svar #16 skrivet: 29 maj, 2011, 14:09:20 »
Det här borde funka, hoppas jag.
http://sprend.com/download.jsp?FileId=CkJLnqnuBbchZfeGXSuV

Ja tusan, den vill man ju allt höra!! Har inte mycket Bob från 2003, bara från oktober  :angry:  :rolleyes:
Tyvärr har den hunnit bli raderad där dit du länkat..:(
The more I die, the more I live.

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tangled up in Blue?
« Svar #17 skrivet: 29 maj, 2011, 17:46:47 »
Oj. Vilken fart tråden tog.
Fajersson, det du beskriver är ren poesi. En mästare om en mästare. Jag förutsätter att pastorn hjälper mig att så småningom få höra detta.
Och Tobias: 1000 gånger. Menar du det?? Är det där vi är nu? oj. igen. Och tack för resten du skrev.
Heder,
bobi :d6:

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tangled up in Blue?
« Svar #18 skrivet: 29 maj, 2011, 19:38:57 »
Och Tobias: 1000 gånger. Menar du det?? Är det där vi är nu?

Japp. Enligt hisbobness.info har låten framförts live 1125 gånger. I verkligheten är antalet kanske något högre, då några konserter aldrig har dokumenterats och saknar kända låtlistor.
TUIB är en av sex låtar som Dylan framfört vid mer än tusen dokumenterade tillfällen. De övriga fem är "All Along The Watchtower" (1945 framföranden), "Like A Rolling Stone" (1866), "Highway 61 Revisited" (1623), "Blowin' In The Wind" (1058) och "Maggie's Farm" (1051).
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tangled up in Blue?
« Svar #19 skrivet: 29 maj, 2011, 20:48:00 »
Jag väntar fortfarande på att få höra Koella-versionen. Men Tangled alltså, vilken låt, så underbar. Och som Tobias har skrivit så finns den i många olika versioner, och alla är om inte lysande så ändå helt... Äh va fan, dom är alla lysande! Själv är jag ändå nästan allra mest förtjust i New York-versionen från 1974. Annars har jag Portland Oregon 1999 som favorit. Hela konserten är ett stycke perfektion in i minsta stavelse, in i minsta andetag. Det var med den konserten jag på riktigt fastnade för vår man. Då förstod jag att han var något så mycket större än vad andra artister kunde förmedla, prestera eller vad dom andra nu försöker göra. Inget kommer i närheten i alla fall. Och Tangled görs på den konserten så fantastiskt som den någonsin kan bli förmodligen. Kanske finns det andra mer knasiga versioner, versioner mer nära originalet, mer något annat, men den här versionen är sådär perfekt så underbar så bra som vi alla ändå känner till den, då den ännu inte hunnit bli allt för uttjatad. Jag är så tacksam att jag fått höra den här konserten. Tambourine Man härifrån var steg ett till tusenstegsprogrammet Dylan för mig. Och Tangled bidrog till all glädje. Ja, detta är helt ett stycke perfektion som inte direkt kan diskuteras när det gäller kvalitet. Det blir lixom inte så mycket bättre. Det kan inte bli bättre än så här. Jo, kanske om Koella är i farten. Men det återstår att se. Höra.

http://expectingrain.com/dok/set/99/06/990612a.html

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tangled up in Blue?
« Svar #20 skrivet: 30 maj, 2011, 12:57:43 »
En TUIB du inte får missa är den från Gilford 21 augusti 2003. Tydligen spelades den helt spontant (?) som extra extranummer efter LARS och Watchtower. Efter ett underbart astmaanfall i munspelet smyger bandet igång en tung elektrisk version. Bob sjunger som en Gud och vrider och vänder på varenda stavelse. Bandet, med Freddie K i spetsen gör sitt bästa för att hinna med Chefen. När man verkligen kommit in i matchen efter ca två minuter gör Bob en överstegsfint igen i fraseringen och sjunger den där topless joint-versen med den absolut snyggaste timingen jag någonsin hört honom göra. Ta-haaangledup.... in..... blu-huuuu. Gets me every time. Sen går monsieur Koella loss som en tjur i en porslinsaffär. Det tycks sporra Bob än mer, för i nästa vers går Chefen fullständigt meshuggav. Inte en stavelse sitter där man förväntar sig men han landar ändå perfekt med in blue, innan han åter kastar sig över trynorgeln och blåser ett solo som bara kan beskrivas som magiskt. Själv ber jag bara om nåd. One for the books...

Men oj. Ja. nån klocka ringer i bakhuvet. Om det inte bara är pga en rejält genomlevd helg.
Som inte hör hit.
Men just det. Gilford. Har jag nånstans. Minnet också. Nånstans. Glows like burning coal.
Ska plockas fram. Absolut.
Men 76-versionen är ju helt galen. Tre låtar i ett, typ. Synd på ljudet, men herrminje vilken version!
Sen får jag säga att det gav nya perspektiv att höra en 14-15-årig tjej i Gbg sjunga den. "... stopped in to a topless place ..." Hm.

O ja. Finns en del att säga om de olika versionerna av den låten ......
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tangled up in Blue?
« Svar #21 skrivet: 30 maj, 2011, 13:03:31 »
Ja, sen ska jag inte, som annars ofta har svårt för Bobcovers, glömma den norska verionen med Ödeland Kvartal (Ja? Vilken låt är det en översättning av?), "Vikla inn i blått". På en skiva jag är stolt ägare av, och som också innehåller "Mannen i lang svart frakk" och den fullkomligt ljuvliga "Du veit att jeg blir ensom når du drar".

Men nu kom vi lite bort från ämnet  ...

Men ... "Vikla inn i blått" ... Visst är det vackert?
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tangled up in Blue?
« Svar #22 skrivet: 30 maj, 2011, 14:47:04 »
Bland många fina versioner från olika perioder väljer jag - om jag måste välja en - Milano 27 juni 1993. 11-12 minuter? En fullständigt sanslös attack och timing i rösten. Verserna avslutas med utdragna bluuuuuuuueee med sån kraft att rösten skär sig. Och mellan textverserna rids instrumentalverser som galna hästar i sken eller som en trehövdad gitarrhydra när Jackson, Dylan och Baxter slingrar sig kring varann med ständigt nya melodivarianter på temat. Med varann, mot varann och vidare. Elektrisk Dead-bluegrassjazz med Bobby Rotten på sång.
Tyvärr kör dom in i en mur på slutet och ekipaget tvärstannar lite väl abrupt på slutet. Men vägen dit!  :wub:

1.   Hard Times @
2.   Stuck Inside Of Mobile With The Memphis Blues Again
3.   All Along The Watchtower
4.   Just Like A Woman
5.   Tangled Up In Blue
6.   It Takes A Lot To Laugh, It Takes A Train To Cry
7.   Watching The River Flow
8.   Little Moses @
9.   Tomorrow Night @
10.   Mr. Tambourine Man @
11.   Don't Think Twice, It's All Right @
12.   Cat's In The Well
13.   I And I
14.   Simple Twist Of Fate
15.   Maggie's Farm
16.   Man In The Long Black Coat
17.   It Ain't Me, Babe @

edit: Tillägg setlistan - en superkväll på det hele.  :mellow:
« Senast ändrad: 30 maj, 2011, 14:53:39 av Hibbitt »
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tangled up in Blue?
« Svar #23 skrivet: 30 maj, 2011, 15:11:21 »
Å Herregud ... vilka fantastiska och skönt formulerade inlägg denna tråd genererar! Ska definitivt ta fram både Gilford och Milano ... Mamma mia ............
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tangled up in Blue?
« Svar #24 skrivet: 30 maj, 2011, 15:45:43 »
Kan inte någon själv lägga upp de här versionerna på något sätt. Vill ju höööööra!

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tangled up in Blue?
« Svar #25 skrivet: 24 april, 2017, 17:06:48 »
I helgen höll Jeff Rosen i en filmvisning i Asbury Park. Han lät visa ett tiotal framföranden från Dylans arkiv.
www.njarts.net/film/bob-dylan-rarities-screened-asbury-park-music-film-festival/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Det framförande som väckte mest uppmärksamhet var Tangled Up In Blue från Fort Collins 23 maj 1976, filmad för Hard Rain-specialen. Denna unika version av låten har aldrig cirkulerat annat än som en rätt risig publikinspelning. Det faktum att Jeff Rosen nu väljer att visa det professionellt filmade framträdandet ger väl i alla fall visst hopp om att det kommer att göras tillgängligt för en bredare publik.
Den som i väntan på detta vill höra den cirkulerande publiksinspelningen, kan göra det här:
https://drive.google.com/file/d/0BxdRH6dPUmDrNVIwX2xfdnVJbFU/view
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Slim

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 290
    • Visa profil
SV: Tangled up in Blue?
« Svar #26 skrivet: 24 april, 2017, 18:29:03 »
Jag är väldigt förtjust i det långsamma arrangemanget från sommaren 1978, främst då spelningarna i Paris och Göteborg.
Annars så är det inte på långa vägar en av mina favoritlåtar. Fast det finns en del kul varianter:
I USA (från 26/11), när han hade haft en dejt med Jesus, blev flera fraser omskrivna till Bibelreferenser. För den som är ok med det.
Och så var det den där gången (kan ha varit 87) då Bob bluddrade ihop texterna och sjöng "I was workin´ in a topless place".
Eller 1989, när bandet tog upp en strippa på scen...och Bob gav fullständigt 17 i det!

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tangled up in Blue?
« Svar #27 skrivet: 23 juli, 2022, 13:51:51 »
Ja, sen ska jag inte, som annars ofta har svårt för Bobcovers, glömma den norska verionen med Ödeland Kvartal (Ja? Vilken låt är det en översättning av?), "Vikla inn i blått". På en skiva jag är stolt ägare av, och som också innehåller "Mannen i lang svart frakk" och den fullkomligt ljuvliga "Du veit att jeg blir ensom når du drar".

Men nu kom vi lite bort från ämnet  ...

Men ... "Vikla inn i blått" ... Visst är det vackert?

Vikla in i blått revisited.  :mellow:
För den som hamnar i Oslo 2022 finns en hyllad teaterdylankonsert att kika in. Går av och till hela hösten.

https://www.detnorsketeatret.no/framsyningar/dylan-pa-nynorsk

"Til denne teaterkonserten har Det Norske Teatrets nye husregissør, Eirik Stubø, fått med seg jazzbandet til broren, Håvard Stubø, for å finne nye sider ved ein av vår tids største poetar. Artist og Dylan-entusiast Tom Roger Aadland har omsett songar som aldri har vore framførte på norsk tidlegare. Det blir både ikoniske hits og mindre kjende songar henta frå nesten heile Dylans karriere; frå andrealbumet The Freewhelin´ Bob Dylan (1963) til den siste utgjevinga hans, Rough and Rowdy Ways (2020)."

Några kända namn på scenen också, tex Bjørn Sundquist som varit med i massor av filmer de senaste 40 åren och Ina Svenningdal från 10-talssuccén SKAM.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tangled up in Blue?
« Svar #28 skrivet: 30 december, 2022, 13:31:44 »
Ja, sen ska jag inte, som annars ofta har svårt för Bobcovers, glömma den norska verionen med Ödeland Kvartal (Ja? Vilken låt är det en översättning av?), "Vikla inn i blått". På en skiva jag är stolt ägare av, och som också innehåller "Mannen i lang svart frakk" och den fullkomligt ljuvliga "Du veit att jeg blir ensom når du drar".

Men nu kom vi lite bort från ämnet  ...

Men ... "Vikla inn i blått" ... Visst är det vackert?

Vikla in i blått revisited.  :mellow:
För den som hamnar i Oslo 2022 finns en hyllad teaterdylankonsert att kika in. Går av och till hela hösten.

https://www.detnorsketeatret.no/framsyningar/dylan-pa-nynorsk

"Til denne teaterkonserten har Det Norske Teatrets nye husregissør, Eirik Stubø, fått med seg jazzbandet til broren, Håvard Stubø, for å finne nye sider ved ein av vår tids største poetar. Artist og Dylan-entusiast Tom Roger Aadland har omsett songar som aldri har vore framførte på norsk tidlegare. Det blir både ikoniske hits og mindre kjende songar henta frå nesten heile Dylans karriere; frå andrealbumet The Freewhelin´ Bob Dylan (1963) til den siste utgjevinga hans, Rough and Rowdy Ways (2020)."

Några kända namn på scenen också, tex Bjørn Sundquist som varit med i massor av filmer de senaste 40 åren och Ina Svenningdal från 10-talssuccén SKAM.
Såg tex Vikla inn i blått när jag var på två weekendar i Oslo nu i december. Helt ok tolkningar med blandat stil på bandet och de sjungande skådespelarna; lite waitsigt, lite jazz, lite akustiskt, lite sparsmakat naket och lite utlevande powerstarkt.
(Övrigt: deLillos, Geir Sundstøhl, Undertakers Cirkus, Valentourettes sjunger Jokke, Frank Znort Quartet, nya Nasionalgalleriet, Deichmanbiblioteket, operan, trikktur till Frognerseteren, lite irländsk folksession och några coverband/trubadurer och sånt. Och så shopping - cd, dvd och Schous Pils.)
 ^_^
Ok tillbaka mot TUIB i tråden då...  :mellow:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...