Författare Ämne: Linda Ronstadt  (läst 6771 gånger)

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Linda Ronstadt
« Svar #1 skrivet: 25 oktober, 2013, 12:38:05 »
Kanske Rod var lite för mycket blondiner, tågbanor och lite för lite musik?
Kanske Neil var lite för mycket ljudteknik, tågbanor och lite för lite musik?
Kanske Keith var lite för mycket Keith?
Linda Ronstadts helt färska självbiografi Simple Dreams – A Musical Memoir är ödmjukt men rakryggat skriven med nästan det där fotografiska detaljminnet av Bobs memoarer. Mycket fin liten bok som lägger ett tydligt fokus på musiken.
Tusen namedroppingar – musikerkollegor från Kaliforniens 60/70-tal förstås, förebilder från folk, country, mexicana, musikal, jazz, alla de sorters folkklubbar, managers, skivbolagfolk, filmer, böcker, platser.
Och det känns verkligen att det är människan Linda Ronstadt som skriver.
Fin läsning – rekommenderas.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Linda Ronstadt
« Svar #2 skrivet: 25 oktober, 2013, 16:35:07 »
Jag gillar böcker med namedroppningar. Denna tänker jag införskaffa även om jag står helt novis vad gäller kvinnans musik. Vet knappt om jag hört henne någonsin...
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Linda Ronstadt
« Svar #3 skrivet: 25 oktober, 2013, 16:54:56 »
Jag gillar böcker med namedroppningar. Denna tänker jag införskaffa även om jag står helt novis vad gäller kvinnans musik. Vet knappt om jag hört henne någonsin...

Jag minns Love Is A Rose (av Neil Y ja) med henne, helt ok
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Linda Ronstadt
« Svar #4 skrivet: 29 oktober, 2013, 08:29:38 »
Love is a Rose är helt ok countrypop. Lite Featifierad version liksom. Hon fiskade ju upp en massa låtar från polare och gjorde dem ofta snyggt.

Ja Ronstadt är intressant.
En fantastisk röst. Omisskännligt personlig, porlande klar (utan att bli Baezmistlurig.) Och hon är intressant inte minst för att hon gjort så mycket olika. (Lite som Neil Young.) 31 album blev det och grovbenar man ut dem så kanske:

11 västkustrock/countryrock/singersonwriter-skivor 1969-82, hennes mest kända era.
3 60-talare med folkpoptrion Stone Poneys.
4 skivor typ Sinatrarepertoar – great american song book.
3 mexicanaalbum på spanska.
2 trioalbum med Dolly Parton & Emmylou Harris.
1 duoalbum med Emmylou Harris.
1 duoalbum med Ann Savoy.
1 julskiva.
1 temaskiva med vaggsånger (tex We Will Rock You med hjärtslagskomp…)
4 80/90-talsmainstreamalbum med Aaron Neville-duetter och sånt.

Plus lite musikal och Pucciniopera och producentjobb (David Lindley) och uppfinnande av Eagles (som var skitbra som Lindas kompband på den tiden) och gästvocals på Neils Harvest och American Stars n Bars och Freedom och en massa andra artisters skivor och annat.
Finns en fin 4-box som tar upp hela registret och med en hel del outgivet också.

Mina favvos är nog 70-talarna Heart Like a Wheel och Simple Dreams.
Duo/Trio-skivorna med Harris&Parton är fina också.
Ja nästan allt är minst ok eller ofta bra – utom de mer smörigt utslätade sakerna som fläckvis kom på 80/90-talen. 
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Linda Ronstadt
« Svar #5 skrivet: 29 oktober, 2013, 16:54:48 »
Love is a Rose är helt ok countrypop. Lite Featifierad version liksom. Hon fiskade ju upp en massa låtar från polare och gjorde dem ofta snyggt.

Ja Ronstadt är intressant.
En fantastisk röst. Omisskännligt personlig, porlande klar (utan att bli Baezmistlurig.) Och hon är intressant inte minst för att hon gjort så mycket olika. (Lite som Neil Young.) 31 album blev det och grovbenar man ut dem så kanske:

11 västkustrock/countryrock/singersonwriter-skivor 1969-82, hennes mest kända era.
3 60-talare med folkpoptrion Stone Poneys.
4 skivor typ Sinatrarepertoar – great american song book.
3 mexicanaalbum på spanska.
2 trioalbum med Dolly Parton & Emmylou Harris.
1 duoalbum med Emmylou Harris.
1 duoalbum med Ann Savoy.
1 julskiva.
1 temaskiva med vaggsånger (tex We Will Rock You med hjärtslagskomp…)
4 80/90-talsmainstreamalbum med Aaron Neville-duetter och sånt.

Plus lite musikal och Pucciniopera och producentjobb (David Lindley) och uppfinnande av Eagles (som var skitbra som Lindas kompband på den tiden) och gästvocals på Neils Harvest och American Stars n Bars och Freedom och en massa andra artisters skivor och annat.
Finns en fin 4-box som tar upp hela registret och med en hel del outgivet också.

Mina favvos är nog 70-talarna Heart Like a Wheel och Simple Dreams.
Duo/Trio-skivorna med Harris&Parton är fina också.
Ja nästan allt är minst ok eller ofta bra – utom de mer smörigt utslätade sakerna som fläckvis kom på 80/90-talen.

Tack för djupt ingående LR analys  -_- Och Trio skivorna har jag själv kom jag på när jag läste, de är för det mesta utsökta.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Linda Ronstadt
« Svar #6 skrivet: 29 oktober, 2013, 20:39:12 »
Love is a Rose är helt ok countrypop. Lite Featifierad version liksom. Hon fiskade ju upp en massa låtar från polare och gjorde dem ofta snyggt.

Ja Ronstadt är intressant.
En fantastisk röst. Omisskännligt personlig, porlande klar (utan att bli Baezmistlurig.) Och hon är intressant inte minst för att hon gjort så mycket olika. (Lite som Neil Young.) 31 album blev det och grovbenar man ut dem så kanske:

11 västkustrock/countryrock/singersonwriter-skivor 1969-82, hennes mest kända era.
3 60-talare med folkpoptrion Stone Poneys.
4 skivor typ Sinatrarepertoar – great american song book.
3 mexicanaalbum på spanska.
2 trioalbum med Dolly Parton & Emmylou Harris.
1 duoalbum med Emmylou Harris.
1 duoalbum med Ann Savoy.
1 julskiva.
1 temaskiva med vaggsånger (tex We Will Rock You med hjärtslagskomp…)
4 80/90-talsmainstreamalbum med Aaron Neville-duetter och sånt.

Plus lite musikal och Pucciniopera och producentjobb (David Lindley) och uppfinnande av Eagles (som var skitbra som Lindas kompband på den tiden) och gästvocals på Neils Harvest och American Stars n Bars och Freedom och en massa andra artisters skivor och annat.
Finns en fin 4-box som tar upp hela registret och med en hel del outgivet också.

Mina favvos är nog 70-talarna Heart Like a Wheel och Simple Dreams.
Duo/Trio-skivorna med Harris&Parton är fina också.
Ja nästan allt är minst ok eller ofta bra – utom de mer smörigt utslätade sakerna som fläckvis kom på 80/90-talen.

Snyggt uppställt och överskådligt. Jag har faktiskt en av hennes plattor och då förståss en av de fyra ur Sinatra-eran, 'What's New', och då så klart med Franks orkester 'The Nelson Riddle Orchestra. Lyssnar på den just nu...hon gör det bra! Det här kan man sätta på när andan faller på, och julskivan måste anskaffas (samlar på julskivor...blev riktig i gasen när jag fick se häromdagen att Mary J Blige gett ut en ny i genren precis).... :d2:
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Linda Ronstadt
« Svar #8 skrivet: 24 november, 2013, 14:45:14 »
Har haft några genom åren, just nu bara en återutgåva av 1a solo med en massa Eaglar i bandet. Riktigt bra fö!
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Linda Ronstadt
« Svar #9 skrivet: 17 oktober, 2015, 00:48:50 »
Hibbitt, ska vi köra?

Dags att """"återuppliva"""" Linda.

Alla har vi hört Linda genom åren. Mer eller mindre. Åtminstone vi som börjar bli gråhåriga.

Jag själv brydde mig inte så mycket "då det begav sig" så jag har missat mycket. Självklart lyssnade jag, det gick bara inte att undvika.
Mycket gillade jag, mycket lät jag passera och sen lämnade jag henne helt. Way back when.

Tiden hinner ikapp en elller vad det nu är.
Ta låten Heart like a Wheel från albumet med samma namn. För mig är det Kate & Anna jag förknippar den låten med.
Vad gör Linda av den då? Jo en rysar-version förstås.

Nu när jag gör en revisit på Linda R då hör jag saker som jag missade då. Och jag läser hennes egna ord om några av hennes skivor i senaste Mojo,
Och jag lyssnar. Jag hör.

Vi snackar kvalitet här. God almighty, Heart like a Wheel-plattan, varför i h-e har jag tappat den along the way!?

Återkommer. Måste lyssna ikapp.

« Senast ändrad: 17 oktober, 2015, 00:56:36 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Linda Ronstadt
« Svar #10 skrivet: 17 oktober, 2015, 01:33:10 »
Ja, eller Simple Dreams-plattan!??

Ta t ex och lyssna på hur hon sjunger, framför, exekverar, exorcerar, inte fan vet jag - Blue Bayou - det är liksom, inte härifrån. Inte alls.

Wow!

 :d5:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Linda Ronstadt
« Svar #11 skrivet: 17 oktober, 2015, 12:14:57 »
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Linda Ronstadt
« Svar #12 skrivet: 29 oktober, 2015, 17:06:22 »
Hibbitt, ska vi köra?

Dags att """"återuppliva"""" Linda.

Alla har vi hört Linda genom åren. Mer eller mindre. Åtminstone vi som börjar bli gråhåriga.

Jag själv brydde mig inte så mycket "då det begav sig" så jag har missat mycket. Självklart lyssnade jag, det gick bara inte att undvika.
Mycket gillade jag, mycket lät jag passera och sen lämnade jag henne helt. Way back when.

Tiden hinner ikapp en elller vad det nu är.
Ta låten Heart like a Wheel från albumet med samma namn. För mig är det Kate & Anna jag förknippar den låten med.
Vad gör Linda av den då? Jo en rysar-version förstås.

Nu när jag gör en revisit på Linda R då hör jag saker som jag missade då. Och jag läser hennes egna ord om några av hennes skivor i senaste Mojo,
Och jag lyssnar. Jag hör.

Vi snackar kvalitet här. God almighty, Heart like a Wheel-plattan, varför i h-e har jag tappat den along the way!?

Återkommer. Måste lyssna ikapp.

Tipset taget, men det var Uncut. Whatever.
Japp - så sympatisk, så mycket. Och mycket bra. Faithless Love - banjon, sången. Låtar i massor. Hasten Down the Wind. Finns mycket. Heart Like a Wheel. Ojoj. Och så Simple Dreams-skivan som sagt.
Och allra bäst är nog de bootlegs (och många nu typ riktigt släppta) radioinspelningar och annat hon gjorde runt Heart Like a Wheel-skivan. Lite ruffigare arr, kokande countryrockband, små ställen, hejdlösa mellansnack och go stämning.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Linda Ronstadt
« Svar #13 skrivet: 03 november, 2015, 12:59:15 »
Varning för nya Rhino-samlingen Just One Look.
Tyvärr inte alls vad det borde vara. Bara 30 låtar på en dubbel-cd och väldigt inriktat på Rocktufflinda. En del fina låtar också men ändå - kunde varit bättre, med mer varierat och med mer fokus på ballader folk- och countryartat.

The Collection som kom för några år sedan
http://www.amazon.com/The-Collection-Linda-Ronstadt/dp/B005HSP7VC/ref=pd_sim_15_1/187-1129351-7821864?ie=UTF8&dpID=515VrNP256L&dpSrc=sims&preST=_AC_UL160_SR160%2C160_&refRID=1QG7NCWF4YS442MMGX00
har 46 låtar på dubbeln och klart intressantare urval.
En perfekt pryl för den som vill ha en styck samling.  :d2:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Linda Ronstadt
« Svar #14 skrivet: 05 november, 2019, 11:46:15 »
'Linda Ronstadt: The Sound Of My Voice' filmdokumentär.  :d2:

"And for those who've followed Ronstadt's career from the start, it offers a tightly curated reflection on her rise, from a ranch outside Tuscon, Arizona, to the heights of music stardom, and up to the present day, years after she retired on account of Parkinson's disease, in 2011."

"Most impressive, however, are Ronstadt's own words, both in her prime and today. Throughout the film, she proves herself to be profoundly articulate and insightful."

https://www.forbes.com/sites/davidalm/2019/08/30/review-linda-ronstadt-the-sound-of-my-voice/#77827b2248c4
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...