Författare Ämne: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?  (läst 13307 gånger)

Utloggad Sergei Petrov

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« skrivet: 08 april, 2009, 11:10:56 »
Ja, hur gör ni egentligen när ni precis inhandlat ett nytt album och översköljs med förväntningar och förhoppningar. Finns olika sätt att lyssna på skivan den där första gången. Vissa, inklusive mig själv, kan inte hålla sig utan sliter upp förpackningen direkt och slänger in den i CD-spelaren. Första gången jag lyssnar brukar jag dessutom vara så ivrig att jag byter spår innan låten helt är klar, bara för att få en översikt.

Medan andra korkar upp en Cateau d'Yquem från 1981, sätter sig i fåtöljen med en pipa och samtidigt som det första blosset på pipan glöder analyseras det första stycket som Dylan sjunger. I knät ligger ett block där varje reflektion nedtecknas.

Hur kommer ni gå till väga den 28 april och hur brukar ni gå till väga?
Beauty walks a razor's edge, someday I'll make it mine.

Utloggad Jack Fate

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 491
    • Visa profil
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #1 skrivet: 08 april, 2009, 11:48:03 »
 Well, jag tycker mig se två typer av Dylanfans när det gäller "tjuvlyssnandet"

1. De som katalogiserar, samlar på allt och inget, skriver upp låtlistan på papper på konserten. Kontrollfreaken.
2. De som är vill få i sig Dylandrogen snabbast möjligt, de frisinnade, livsnjutarna. Flumnissarna.


"Don't let me change my heart,
Keep me set apart
From all the plans they do pursue.
And I, I don't mind the pain
Don't mind the driving rain
I know I will sustain
'Cause I believe in you."

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #2 skrivet: 08 april, 2009, 11:54:23 »
Vissa, inklusive mig själv, kan inte hålla sig utan sliter upp förpackningen direkt och slänger in den i CD-spelaren. Första gången jag lyssnar brukar jag dessutom vara så ivrig att jag byter spår innan låten helt är klar, bara för att få en översikt.
Inga spårbyten för mig.
Med stor sannolikhet kommer jag sätta mig i min stol, läsa omslaget - musikercreds, eventuella tack eller kryptiska budskap, vända och vrida, kolla ryggtexttypsnittet och annat nördigt, fundera på varför just den halvsuddiga bilden på bandet valdes till att pryda konvolutet, allt medan första låten övergår i andra och fortsättningsvis.
På bordet: en styck ale.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #3 skrivet: 08 april, 2009, 12:03:11 »
Well, jag tycker mig se två typer av Dylanfans när det gäller "tjuvlyssnandet"

1. De som katalogiserar, samlar på allt och inget, skriver upp låtlistan på papper på konserten. Kontrollfreaken.
2. De som är vill få i sig Dylandrogen snabbast möjligt, de frisinnade, livsnjutarna. Flumnissarna.




LOL Jösses dom där punkterna måste du nog ganska så snart revidera...... ;'-D
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Jack Fate

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 491
    • Visa profil
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #4 skrivet: 08 april, 2009, 12:06:59 »
Well, jag tycker mig se två typer av Dylanfans när det gäller "tjuvlyssnandet"

1. De som katalogiserar, samlar på allt och inget, skriver upp låtlistan på papper på konserten. Kontrollfreaken.
2. De som är vill få i sig Dylandrogen snabbast möjligt, de frisinnade, livsnjutarna. Flumnissarna.




LOL Jösses dom där punkterna måste du nog ganska så snart revidera...... ;'-D

Kom igen, det där är ju inte så allvarligt skrivit :)   Men ingen rök utan eld...  :rolleyes:
"Don't let me change my heart,
Keep me set apart
From all the plans they do pursue.
And I, I don't mind the pain
Don't mind the driving rain
I know I will sustain
'Cause I believe in you."

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #5 skrivet: 08 april, 2009, 12:29:16 »
Jag brukar om det är möjligt försöka undvika att falla i djup sömn och vakna till sista låten som var fallet med Modern Times tycker ännu i dag att Ain't Talkin' är det bästa spåret.... Orvalen var god och öppnings spåret Thunder On The Mountain ojoj ;-) well jag har om möjligt ett x antal Orval vid min sida, när jag lyssnar första gången så lyssnar jag avslappnat och djupt på helheten i varje spår om möjligt.... jag blundar tidvis ;-) oj glömde nag champa och dämpad belysning med levande ljus ;'-) somna med levande ljus inte bra men min flickvän höll koll på dom :-) ....oftast blir det hörlurar på....
« Senast ändrad: 08 april, 2009, 14:59:50 av Humlan »
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #6 skrivet: 08 april, 2009, 12:34:45 »
Det blir som vanligt, dvs jag väntar tills jag är ensam (familjen har lagt sig), då korkar jag upp ett gott rödvin, sätter på mig hörlurarna, blundar
och låter allt flöda in. Musik och rödvin. Inga anteckningsblock, inget plockande med annat. Full koncentration på musiken. Och bara musiken.

Jag "bryr" mig inte om texterna så här initialt även om det förstås är omöjligt att inte spetsa öronen inför någon märklig ordvändning, mening, något ordval etc etc.
Men, de första lyssningarna är det musiken som har min fullständiga uppmärksamhet. Efter ett antal lyssningar brukar jag börja med att "zooma in" texterna mer koncentrerat: "Få se nu, vad sjunger han här egentligen...?" Jag är dock definitivt ingen text-analytiker som grottar ner mig i lingvistiska vindlingar och/eller mer eller mindre krystade försök till djuplodande texttolkningar. För mig handlar det mer om att njuta av språket, fria associationer, intuition, känsla, "watching the river flow".

Herregud vad jag längtar efter denna skiva...
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #7 skrivet: 08 april, 2009, 14:33:58 »
Det följer ju en cd med vinylen så in med den i spelaren, ut i köket med skivan i bakgrunden medan jag diskar mitt favoritglas, väljer lämplig överjäst öl som slås upp med vördnad innan jag går in, ställer glaset på soffbordet, lyfter locket från skivspelaren, lägger på sida 1, ner med pickupen till soffan och raskt byte till riaa-ingången
Å då har jag fått lite stämning, lite aning medan jag förberett min andakt...
 :d3:
Det får nog bli en barleywine till den här tror jag, en sedan länge sparad....
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #8 skrivet: 08 april, 2009, 18:23:16 »
Det har hänt minst två gånger att jag stoppat skivan i bärbara spelaren, satt mig på någon trevlig plats ute, temperatur oviktig, startat skivan och skruvat upp kapsylen på Auroran.

Nu om dagarna brukar jag sätta mig i soffan, inte liggandes utan sittandes (så att man inte blir trött, Humlan!). Lurar är bäst, då blir det 100% koncentration och bäst ljud. Och så lyssnar jag förväntansfullt och hela tiden med ett leende på läpparna. Och som jag skrivit tidigare, så är det något vitt tjusigt vin som helst insupes, gärna sauvignon blanc-druva, inte allt för billigt, ej fatlagrat, vin från Bordeaux, krispigt härligt syrligt med fulländad smak från första sipp till lång eftersmak. En tysklands- eller Alsace-riesling eller österrikare är gott också. Sen är det upp till mr D. Jag har gjort mitt. Men vi brukar båda sköta våra jobb bra. Riktigt bra.

Utloggad psignell

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #9 skrivet: 08 april, 2009, 20:35:42 »
Det var ett jävla gaggande om vad man dricker....
På med skivhelvetet å höj bara.... ^_^
Kaffe någon?  :ph34r:

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #10 skrivet: 08 april, 2009, 21:57:33 »
Det var ett jävla gaggande om vad man dricker....
På med skivhelvetet å höj bara.... ^_^
Kaffe någon?  :ph34r:
Nehejdu tack! Då blir man ju bara hispig o konstig... :d6:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #11 skrivet: 08 april, 2009, 22:13:56 »
Det var ett jävla gaggande om vad man dricker....
På med skivhelvetet å höj bara.... ^_^
Kaffe någon?  :ph34r:
Nehejdu tack! Då blir man ju bara hispig o konstig... :d6:

Starkt grönt te ! passar speciellt bra om man lite senare vill njuta av mörka röda viner :-)
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad psignell

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #12 skrivet: 08 april, 2009, 22:29:01 »
Plowmen, dig my earth!  :rolleyes:

Utloggad Motorpsycho

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #13 skrivet: 08 april, 2009, 23:46:24 »
Plowmen, dig my earth!  :rolleyes:

Businessmen, they drink my wine :party:
Everybody is making love
Or else expecting rain

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Hur avnjuter ni en ny Dylan-skiva?
« Svar #14 skrivet: 09 april, 2009, 01:57:42 »
Jag avnjuter en ny Dylan-skiva under de förhållanden som finns när den kommer. Kan jag dricka vid första genomlyssningen, då gör jag det. Kan jag inte dricka,, då avstår jag. Kan jag lyssna på skivan ostört, då gör jag det. Förekommer det distraktioner, då tilllhör det livet.
Om ett år, då jag verkligen har lyssnat på skivan och "kan" den, då spelar mitt första intryck knappast någon roll längre. Överhuvudtaget är första intryck i mitt tycke ofta överskattade.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson