Författare Ämne: Steve Forbert till Sverige !!!!  (läst 20231 gånger)

Utloggad ElJefe

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
Steve Forbert till Sverige !!!!
« skrivet: 12 augusti, 2008, 07:30:10 »
Jag kanske är ensam om det, men gud vad jag väntat på att herr Forbert skulle komma hit, och nu händer det !!!

18 november  Malmö  ställe TBA
19 november  Göteborg  Woody West
20 november  Uppsala  Katalin

DETTA är helt givet, skrivet i sten, kan inte bommas, under några som helst förutsättningar !!   :d2:
But all they heard was the way the clock would tick, the way the time stood still.

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Steve Forbert till Sverige !!!!
« Svar #1 skrivet: 12 augusti, 2008, 07:48:24 »
Nä, du är inte ensam ! Har också väntat, väntat...
Var jag än hade tänkt mig vara den 18-19/11 så är det fr.o.m nu Malmö & Göteborg som gäller !
Woooo-hoooo !
 :d2:
Edit: Om nån sitter inne på köpa-biljett-info, please keep this tråd updated  :d4:
« Senast ändrad: 12 augusti, 2008, 08:00:31 av Some Funny Lagoon »

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Steve Forbert till Sverige !!!!
« Svar #2 skrivet: 12 augusti, 2008, 09:34:39 »
Kul! Jag kan inte direkt påstå att jag väntat men jag gillar helt klart mycket av vad Forbert gjort genom åren så det här vill jag inte missa.
Som sagt, låt oss hålla tråden uppdaterad när det gäller biljettsläpp osv.

 :d5:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Steve Forbert till Sverige !!!!
« Svar #3 skrivet: 19 september, 2008, 16:14:03 »
I Malmö blir det en combo enl. nedan.
Biljetten är således redan släppt.

Special Guest till Ron Sexsmith blir:
Steve Forbert (US)
KB, Malmö Tisdag 18 november

Öppet 20:00-24:00
På scen 21:00
Pris 240:- ink se avg
Förköp: Ja
Biljetter: Ticnet www.ticnet.se, Kulturcentralen www.kulturcentralen.nu - Åldersgräns 13 år

Vi var redan glada över att få ha Ron Sexsmith på scen den 18 november, men gissa hur stolta vi är över att kanadensaren nu får fint sällskap av vår hjälte Steve Forbert. Vilken kväll!

Som 21-åring lämnade Steve Forbert Mississippi och satte sig på bussen till New York med en musikkarriär i huvudet. Där spelade han i så gott som varje gathörn och hankade sig fram med diverse kneg i väntan på att någon skulle ge honom ett gage. Han arbetade sig snart upp till klubbarna på Manhattan och öppnade för artister som Ramones, Talking Heads och Television på CBGB. Snacket började gå om den lovande rundkindade killen och CBS underetikett gav honom skivkontrakt som ledde till plattan ”Live On Arrival” 1978. En fantastisk debut, inte minst låten ”It Isn’t Gonna Be That Way”, vilket också kritikerna tyckte och hyllade honom ”The New Dylan”.

Det kommersiella genombrottet kom med platta nummer två och singeln ”Romeo’s Tune” som tog honom upp på topplistorna. Det blev ytterligare ett par plattor inom loppet av tre år, och en roll som Cyndi Laupers pojkvän i videon till ”Girls Just Wanna Have Fun”, men sen blev det tyst kring Forbert. Han flyttade till Nashville och det skulle gå sex år till comebackskivan ”Streets Of This Town” som producerade av Garry Tallent från The E Street Band.

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Steve Forbert till Sverige !!!!
« Svar #4 skrivet: 18 november, 2008, 18:53:31 »
Det lär finnas biljetter kvar till spelningen i Malmö ikväll  :rolleyes:

"- Äntligen !" som Fylking brukar hojta, säjer jag bara..

Hoppas nu bara att supporten Steve inte får för lite tid  :d3: ...och hon Vajlet (Madison Violet), vem är det ? Behövs hon ?  :party:

Nåja, mot Malmö ! Mot STEVE FORBERT !  :d2:

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Steve Forbert till Sverige !!!!
« Svar #5 skrivet: 19 november, 2008, 01:44:06 »
De ca 80 minuterna av Steve Forbert live vi fick igår i Malmö var den mest lyckliggörande konsertupplevelse jag känt av under mitt drygt 25-åriga konsertrännande. Jag skulle lätt kunna bli ett traveling Forbert-head. Makalöst gott för kropp och själ detta ! Tänker inte försöka bena ut mina känslor mer än så, det får räcka. Ron Sexsmith gjorde också ca 80 minuter, och han blandade "- de hits ni växt upp med" (som han sa) med många låtar från senaste cd:n. Ron hoppade även in på duett-sång och gitarr under 2 låtar i Steve's set.

Ni som redan är frälsta och har en biljett kommer att njuta njuta njuta imorrn eller övermorrn !  :party:
Ni som tvekar, chansa lite nu, gå, se, lyssna, njut. Detta är en investering som inte kan misslyckas !  :d4:

Lägger upp ett par youtubar imorrn  :d2:

Utloggad ElJefe

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Steve Forbert till Sverige !!!!
« Svar #6 skrivet: 19 november, 2008, 08:20:36 »
Tack för rapporten !! Jag hoppas att få några ord från någon i Göteborg ikväll också, då jag antar att formatet med både Ron och Steve på samma kväll kan ha haft viss inverkan på hans set.

Oavsett hur det är med det så ser jag fram emot att äntligen få se herr Forbert live för första gången då jag ser honom på Katalin i morgon !!!
But all they heard was the way the clock would tick, the way the time stood still.

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Steve Forbert till Sverige !!!!
« Svar #7 skrivet: 19 november, 2008, 11:53:50 »
ElJefe, om du inte vill "förstöra" din kommande upplevelse genom att se YouTubar (de är rejält inzoomade skarpa bilder  :rolleyes: ) eller få några låtar listade, kanske du skall undvika att scrolla dig nedåt ?
Vad jag dock kan säga är att jag tror att dubbelbillen Steve/Ron inte påverkade deras set alls. Om du är bekant med de senaste 10-15 årens Live album som Steve släpp med jämna mellanrum, så är det så han lät ungefär. Steve körde på i sin still och Ron körde på i sin. 2 ganska olika stilar, 2 ganska olika set. Det var första gången jag såg Ron också, men jag skulle tro att Ron är som jag förmodar att Ron oftast är, på scen. Det kändes som om han inte är, och aldrig varit, de stora posernas man. "Sångerna får tala själva, möjligen kan ni ju notera att jag har på mig en kavaj ur High Hefner garderoben" liksom.

 :d2:

 :d3:

 :d4:

 :d1:

 :d2:

Steve's YouTubar finns här: http://www.youtube.com/results?search_query=belars65&page=1

Några låtar från igår var: Mexico, It Sure Was Better Back Then, Real Live Love, Stolen Identity, You Cannot Win If You Do Not Play, Good Planet, What Kind Of Guy...

Edit: Även Malmoeman fotade några klipp  :d6: http://www.youtube.com/user/Malmoeman
« Senast ändrad: 20 november, 2008, 00:54:25 av Some Funny Lagoon »

Utloggad Vaudeville

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 337
    • Visa profil
SV: Steve Forbert till Sverige !!!!
« Svar #8 skrivet: 20 november, 2008, 09:38:30 »
Mycket nöjd med gårdagens konsert! Här är en mobilfilm på sista låten före x-nummer som min fru tog:

http://www.youtube.com/watch?v=A7gcVBOyyUw

Får väl skicka ett litet tack till Some Funny också - utan den puffen hade vi blivit sittande hemma!

 :d2:
I might remember it all differently tomorrow

Utloggad ElJefe

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Steve Forbert till Sverige !!!!
« Svar #9 skrivet: 21 november, 2008, 01:38:47 »
Precis tillbaka från spelningen på Katalin med ett brett brett brett leende på läpparna.

Han höll på i 105 minuter, ungefär, och gjorde allt vi skrek åt honom. Jag instämmer fullt i de åsikter som skrivits om hans spelningar tidigare i den här tråden. Man kan inte få nog. Egentligen.
But all they heard was the way the clock would tick, the way the time stood still.

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Steve Forbert till Sverige !!!!
« Svar #10 skrivet: 29 november, 2008, 20:04:22 »
Hade börjat misströsta lite, men så plötsligt på Dime...  :d4:
http://www.dimeadozen.org/torrents-details.php?id=224955&viewcomm=2910634

steve forbert
kb, malmö, sweden
november 18, 2008

dpa4061>st9100>r09

01 thinkin
02 it isn't gonna be that way
03 real live love
04 hang On again till the sun shines
05 good planets are hard to find
06 in the jailhouse now
07 i just work here
08 song for katrina
09 it sure was better back then
10 mexico
11 my stolen identity
12 im in love with you#
13 on the streets of this town#
14 what kind of guy
15 romeos tune
16 thirty years of this
17 you cannot win if do not play

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Steve Forbert till Sverige !!!!
« Svar #11 skrivet: 18 mars, 2009, 23:03:25 »
Nä, han är inte på väg hit igen. Men på sin hemsida http://www.steveforbert.com/live_and_rare/ har han den goda smaken att för tillfället bjuda på 2 inspelningar från Göteborg förra året.
"Friend Of The Devil" & "He's Gotta Live Up To His Shoes"
 :d2:

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Steve Forbert till Sverige !!!!
« Svar #12 skrivet: 14 augusti, 2009, 23:23:23 »
Nä, Steve är fortfarande inte på väg hit igen, men jag återanvänder tråden för att tipsa om att om man beställer någon av hans senaste plattor genom hemsidan så utlovas nedanstående:

Steve Forbert - The Place and The Time
The new studio album featuring 12 new songs including the first single, "Stolen Identity"!

Please note: All orders for The Place and the Time, Meridian, or Best of the Downloads will receive a free copy of "Solo! Live! DVD! Sweden 2008". The DVD features 11 tracks plus a bonus video of Steve performing "Hang On Again Till the Sun Shines (NYC) in Belgium.


http://secure.mycart.net/catalogs/catalog.asp?prodid=5130996&showprevnext=1

Jag försökte boka häromdagen, men nånting gick snett vid kortbetalningen :d1: Är säker på att jag knappade in rätt nuffror, så hemsidan verkar vara lite buggig. Nån annan som testat ? Nån som vet mera exakt vad DVD.n innehåller ? Kvalitet ?

 :d2:

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Steve Forbert till Sverige !!!!
« Svar #13 skrivet: 01 februari, 2012, 16:20:16 »
Nedanstående saxat ur nyhetsbrev från Kulturbolaget:

Steve Forbert
Nefertiti - Göteborg 26/4

Konserten presenteras av Kulturbolaget

Som 21-åring lämnade Steve Forbert Mississippi och satte sig på bussen till New York med en musikkarriär i huvudet. Där spelade han i så gott som varje gathörn och hankade sig fram med diverse kneg i väntan på sitt första gage. Han arbetade sig snart upp till klubbarna på Manhattan och öppnade för artister som Ramones, Talking Heads och Television på CBGB. Ryktet spred sig om den lovande rundkindade killen och CBS underetikett gav honom skivkontrakt som ledde till plattan ”Live On Arrival” 1978. En fantastisk debut, med odödliga låtar som ”It Isn’t Gonna Be That Way”. Något som även kritikerna tyckte och hyllade honom som en ny Bob Dylan.

Det kommersiella genombrottet kom med platta nummer två och singeln ”Romeo’s Tune” som tog honom upp på topplistorna. Det blev ytterligare ett par plattor inom loppet av tre år, och en roll som Cyndi Laupers pojkvän i videon till ”Girls Just Wanna Have Fun”. Sen blev det tyst kring Forbert. Han flyttade till Nashville och det skulle gå sex år till comebackskivan ”Streets Of This Town” som producerade av Garry Tallent från The E Street Band.

I april tar sig Steve Forbert äntligen till Sverige för en spelning på Nefertiti i Göteborg.


Biljetten är släppt!
Pris 260:- inklusive förköpsavgift

Om någon vet något ang. fler Sverige- eller Danmarksdatum så får ni gärna hojta till   :party:

Utloggad ElJefe

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
SV: Steve Forbert till Sverige !!!!
« Svar #14 skrivet: 01 februari, 2012, 22:24:31 »
Jag har lagt iväg en mail till Steves bokare i Europa, så förhoppningsvis får jag info om det är ett one-off gig eller om det ligger fler i pipelinen, så att säga.

Jag återkommer när jag vet något !! Oavsett vad svaret från bokaren blir.

/ Anders L
But all they heard was the way the clock would tick, the way the time stood still.