Författare Ämne: Tempest  (läst 295160 gånger)

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #585 skrivet: 07 september, 2012, 19:03:08 »
Tempest finns i , verkar det som , nästan alla skivbutiker denna fredag iaf. i Sthlm, Pet Sounds, Bengans, Record Hunter fick hem den igår torsdag.

Bengans på Drottninggatan hade ett litet Dylan stånd dagen till ära.

Och i Gävle skulle den ju också förgylla en skivbutiks fönster idag fredag, andra orter?

Örat på Kungsgatan i Uppsala hade den redan i går, torsdag. De hade till och med anslag på dörren där det stod att den skulle finnas från torsdag. Bra priser på de olika utgåvorna också, billigare än vissa nätbutiker.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad lundell

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 494
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #586 skrivet: 07 september, 2012, 19:24:59 »
Kan bara instämma i Tobias inlägg. Uppsalabor, gör edra inköp på Örat. Endast 169 för deluxen!

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #587 skrivet: 07 september, 2012, 22:13:38 »
Tempest. Låten alltså. Jag börjar där, eller fortsätter från tidigare inlägg...
Kommer inte att ge mig på några intryck i kronologisk ordning. Det får bli som det blir, mitt i den här stormen.

Han har ju själv sagt på olika sätt, att ingen "gör det jag gör".

I det han gör, i denna stund, finns oceaner av djup. Ursäkta uttrycket. Eller ta till dig det.

Jag kommer aldrig, aldrig, aldrig någonsin spola förbi, programmera bort den här långa, jävla repetitiva låten. Denna vackra låt. Jag säger det  igen, det här är inte den bästa av fruktansvärt bra låtar, på en skiva som innehåller så oerhört mycket. Den är bara bäst ibland. Innan någon annan tar över.

Låten Tempest är för mig en låt som innehåller allt, goes deep. Slängd ut där i en catchy, repetitiv melodi, not signyfing much, bordering on boredom?

Det är ett sätt att se på den låten, boredom, den är alldeles, alldeles för lång och vad fan snackar han om, som inte redan har blivit sagt. Och bättre. Av Mikael Wiehe t ex.

För mig är Bob´s låt Tempest en lång resa rakt in i både det yttre och det inre av vad det är att vara människa, utsatt och naken och allt det där,  i denna stund och i alla andra stunder på jorden.

Det är stor, stor, stor konst och musik. Fylld av humor och kärlek. Mitt i tragiken.

(Som någon sa, på ER tror jag, vad fan sysslar den där väktaren med egentligen? Sover och drömmer?)

Jag återkommer till de andra makalösa låtarna i sinom tid.

« Senast ändrad: 07 september, 2012, 22:15:14 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #588 skrivet: 08 september, 2012, 00:41:27 »
vad fan sysslar den där väktaren med egentligen? Sover och drömmer?

Det är väl Bob som är the Watchman??

Hela låten är ju en dröm, förvisso full av verkliga/sannolika figurer hämtade ur en verklig händelse :d3:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #589 skrivet: 08 september, 2012, 01:04:26 »
Roll on John.

Det som kommer till uttryck här innehåller något av det där som knäcker mig fullständigt och som bara Bob kan göra.
Jämförande exempel: The Man in me. Heart of mine.

Bräckligt. Så väldigt vackert. Sentimentalt så det dryper ur alla hål.Bräckligt. Innerligt. Inget snack. Rakt på.
Skört. Vackert. A crying voice in the wilderness. Together through life.

Två låtar så här långt. Har jag sagt något om. Det här blir en lång resa. I’ve got nothin’ but affection for all those who’ve sailed with me

Mästerverk.


The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #590 skrivet: 08 september, 2012, 01:28:39 »
vad fan sysslar den där väktaren med egentligen? Sover och drömmer?

Det är väl Bob som är the Watchman??

Hela låten är ju en dröm, förvisso full av verkliga/sannolika figurer hämtade ur en verklig händelse :d3:

Är det så? Bob the Watchman? Ja, kanske...

Men han var ingen bra watchman i alla fall. All sleeping and dreaming... :rolleyes: ^_^

edit: fixat citering
« Senast ändrad: 08 september, 2012, 18:49:46 av Anders S »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #591 skrivet: 08 september, 2012, 01:31:29 »
Nytt forum, nytt utseende, citatfunktionen verkar gå fel. Off-topic. Det får vi fixa senare mha av vår outtröttelige facilitator Fredrik.  :d5:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #592 skrivet: 08 september, 2012, 10:53:51 »
Kort fråga, som Hjorten ställde igår. Hade själv inte ens tänkt på det. Varför heter låten om Titanic "Tempest"?????
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad lundell

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 494
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #593 skrivet: 08 september, 2012, 10:59:23 »
Från alltid läsvärde Peter Stone Browns recension:

"As with his best albums, it is so dark and so deep, it will require years of exploration.  New revelations appear with each listen."

http://www.counterpunch.org/2012/09/07/bob-dylans-sly-trip-to-hell-on-earth/

Indeed.

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #594 skrivet: 08 september, 2012, 11:16:25 »
Kort fråga, som Hjorten ställde igår. Hade själv inte ens tänkt på det. Varför heter låten om Titanic "Tempest"?????

Maybe pga. av detta som ordet kan innebära, Titanic fick ju en oväntad date med ett isberg...

 a violent windstorm, especially one with rain, hail, or snow.

a violent commotion, disturbance, or tumult.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #595 skrivet: 08 september, 2012, 12:46:29 »
vad fan sysslar den där väktaren med egentligen? Sover och drömmer?

Det är väl Bob som är the Watchman??

Hela låten är ju en dröm, förvisso full av verkliga/sannolika figurer hämtade ur en verklig händelse :d3:

Är det så? Bob the Watchman? Ja, kanske...

Men han var ingen bra watchman i alla fall. All sleeping and dreaming... :rolleyes: ^_^

Flera av de medverkande karaktärerna förekommer ju i James Camerons film om Titanic, bl.a Mr Astor. Bob kollade väl på filmen och somnade föga förvånande ifrån den. Bob är sålunda the watching.

För övrigt tycker jag deluxe-utgåvan var det största bluffen sedan Refats doktorshatt. En tom anteckningsbok. Vad fan är det?

edit: fixat citering
« Senast ändrad: 08 september, 2012, 18:50:43 av Anders S »
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #596 skrivet: 08 september, 2012, 13:46:57 »
Jag ska dricka kaffe. Andra gången det händer. Min vattenkanna tjuter på gasspisen samtidigt jag sätter igång skivan. Lika trevligt varje gång, och särskilt till den här öppningslåten! -_-

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #597 skrivet: 08 september, 2012, 13:49:20 »
vad fan sysslar den där väktaren med egentligen? Sover och drömmer?

Det är väl Bob som är the Watchman??

Hela låten är ju en dröm, förvisso full av verkliga/sannolika figurer hämtade ur en verklig händelse :d3:

Är det så? Bob the Watchman? Ja, kanske...

Men han var ingen bra watchman i alla fall. All sleeping and dreaming... :rolleyes: ^_^

Flera av de medverkande karaktärerna förekommer ju i James Camerons film om Titanic, bl.a Mr Astor. Bob kollade väl på filmen och somnade föga förvånande ifrån den. Bob är sålunda the watching.

För övrigt tycker jag deluxe-utgåvan var det största bluffen sedan Refats doktorshatt. En tom anteckningsbok. Vad fan är det?

Jo ja håller med, men jag gillar bilderna på tidningsomslagen, hade dock kunnat presenterats bättre. Men det är lite udda i alla fall.

edit: fixat citering
« Senast ändrad: 08 september, 2012, 18:51:11 av Anders S »

Utloggad Krille

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #598 skrivet: 08 september, 2012, 15:51:38 »
Efter några genomlyssningar så känns väl Duquesne, Narrow way, Tempest och Roll on John som de starkaste spåren.
Upplever dock att mitt förhållande till de senaste Dylanplattorna brukar ändras rätt mycket efter några månaders lyssningar, så de ovannämna favoriterna kan mycket väl komma att ändras.

Bara jag som kommer att tänka på "Walking to New Orleans" när Soon After Midnight rullar igång?

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #599 skrivet: 08 september, 2012, 19:04:58 »
vad fan sysslar den där väktaren med egentligen? Sover och drömmer?

Det är väl Bob som är the Watchman??

Hela låten är ju en dröm, förvisso full av verkliga/sannolika figurer hämtade ur en verklig händelse :d3:

Är det så? Bob the Watchman? Ja, kanske...

Men han var ingen bra watchman i alla fall. All sleeping and dreaming... :rolleyes: ^_^

Flera av de medverkande karaktärerna förekommer ju i James Camerons film om Titanic, bl.a Mr Astor.

edit: fixat citering

John Astor var inte bara med i filmen, han var även med i verkligheten. Den rikaste passageraren på Titanic, och en av världens rikaste människor då. Han reste förstås i 1:a klass.
De dyraste biljetterna i 1:a klass kostade 16.000 kr (ca en halv miljon i dagens penningvärde)  :mellow:

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Jacob_Astor_IV


I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!