Författare Ämne: Tempest  (läst 296030 gånger)

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #240 skrivet: 08 augusti, 2012, 03:02:44 »
Det kom en mp3-singel trots allt. För amerikanska köpare har den släppts här: http://downloads.myplaydigital.com/Search.aspx?type=all&m=0&keywords=early+roman+kings
Det handlar nu förmodligen bara om timmar innan den finns lagligt tillgänglig i Sverige.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Merlin

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #241 skrivet: 08 augusti, 2012, 06:30:36 »
Jag har aldrig köpt musik som man laddar ner förut. Vet någon vad det finns för butiker på nätet som erbjuder nedladdning?

Utloggad lundell

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 494
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #242 skrivet: 08 augusti, 2012, 09:28:35 »
All the early Roman kings
In their sharkskin suits
Bow ties and buttons
High top boots
Drivin’ the spikes in
Blazin’ the rails
Nailed in their coffins
In top hats and tails
Fly away, little bird
Fly away, flap your wings
Fly by night
Like the early Roman kings

all the early roman kings
in the early early morn
coming down the mountain
distributing the corn
speeding through the forest
racing down the track
you try to get away
they drag you back
Tomorrow is friday
we’ll see what it brings
everybody’s talking
bout the early roman kings

They’re peddlers and they’re meddlers
They buy and they sell
They destroyed your city
They’ll destroy you as well
They’re lecherous and treacherous
Hell-bent for leather
Each of ‘em bigger
than all them put together
Sluggers and muggers
Wearing fancy gold rings
All the women goin’ crazy
For the early Roman kings

I can dress up your wounds
with a blood-clotted rag
I aint afraid to make love
to a bitch or a hag
if you see me comin’
and you’re standing there
wave your handkerchief
in the air
I ain’t dead yet
my bell still rings
I keep my fingers crossed
like them early roman kings

i can strip you of life
strip you of breath
ship you down
to the house of death
one day
you will ask for me
there’ll be no one else
that you’ll wanna see
bring down my fiddle
tune up my strings
I’m gonna break it wide open
like the early roman kings

i was up on black mountain
the day Detroit fell
they killed ‘em all off
and they sent ‘em to hell
ding dong daddy
you’re coming up short
gonna put you on trial
in a sicilian court
i’ve had my fun
i’ve had my flings
gonna shake em all down
like the early roman kings

Måste säga att jag gillar låten alltmer. Lät lite seg i början, men tycker att text och framförande ändå lyfter denna låt. Samtidigt tror jag att den är lite av en mellanlåt på skivan, ungefär som Jolene eller Shake Shake Mama var på TTL.

Utloggad Merlin

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #243 skrivet: 08 augusti, 2012, 11:45:14 »
Jamen, hörrni. Kan ni inte säga var ni fått tag på låten?  :huh:

Utloggad Hjorten

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
    • www.orjanhjorth.blogspot.se
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #244 skrivet: 08 augusti, 2012, 14:26:16 »
Jamen, hörrni. Kan ni inte säga var ni fått tag på låten?  :huh:


http://www.tumblr.com/tagged/early+roman+kings

Scrolla ner så hittar du  :d5:

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #245 skrivet: 08 augusti, 2012, 14:46:03 »
Okej, jag ger mig. Den var betydligt bättre än vad jag upplevde den först, men mer än ett okej albumspår är den inte.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #246 skrivet: 08 augusti, 2012, 17:31:05 »
Okej, jag ger mig. Den var betydligt bättre än vad jag upplevde den först, men mer än ett okej albumspår är den inte.

...beror på albumet.  :mellow:

Men eftersom vi alla tror och hoppas på ett storverksalbum av rang, djupt nergrottat i många fler rootskategorier än enriffskopiatorblues, antar också undertecknad att ERK är ett mellanspår.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #247 skrivet: 08 augusti, 2012, 20:11:27 »
För mig har låten växt efter några genomlyssningar. Den kommer väl aldrig att räknas som någon klassiker, men tar sig hyfsat högt upp i min rangordning av de tungbluesiga låtarna från det senaste dryga årtiondet. Så här långt. Dylans stackars slitna gamla stämband används här engagerat och effektivt. Texten är bra, i all sin absurditet och sitt självförhävande.

Jag vet ännu inte om låten finns att skaffa i Sverige på ett sätt som stämmer till 100% med upphovsrättreglerna. Det finns dock tydligen ett sätt att köpa mp3-singeln genom den länk jag tidigare nämnde. Det funkar inte med svenskt kreditkort, men det kan funka oom man har ett PayPal-konto. Vad man då måste göra är att ange ett amerikanskt postnummer (zip code), vilket som helst, så är man i hamn.
Jag har inte själv testat detta (har inte PayPal), så jag kan inte gå i god för att det verkligen funkar, men andra säger sig ha gjort så.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Merlin

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #248 skrivet: 08 augusti, 2012, 20:13:51 »
Jag har inte följt recensionerna eller diskussionerna särskilt noga rörande nya skivan. Det skrivs ju så mycket. Men det jag läst har innehållit kommentarer från de som lyssnat på skivan på förhand att det är det bästa Dylan gjort på 2000-talet, att ljudmässigt bör man tänka på t.ex. Mississippi. Missförstå mig nu inte. Jag tycker faktiskt att ERK är en stark och bra låt men om förhandslyssningarna jag läst om ska överensstämma med verkligheten så måste skivan vara extremt ojämn i soundet. Det är i och för sig lite märkligt i sådana fall. Jag får väl plocka fram TTL igen då men utan att ha sträckt mig upp i skivhyllan så låter detta exakt som TTL både vad gäller soundet som sången. Särskilt nytt är det inte och inte påminner detta om Love & Thefts (i mina öron) storhetsdåd.

Utloggad Merlin

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #249 skrivet: 08 augusti, 2012, 20:16:56 »
För mig har låten växt efter några genomlyssningar. Den kommer väl aldrig att räknas som någon klassiker, men tar sig hyfsat högt upp i min rangordning av de tungbluesiga låtarna från det senaste dryga årtiondet. Så här långt. Dylans stackars slitna gamla stämband används här engagerat och effektivt. Texten är bra, i all sin absurditet och sitt självförhävande.

Jag vet ännu inte om låten finns att skaffa i Sverige på ett sätt som stämmer till 100% med upphovsrättreglerna. Det finns dock tydligen ett sätt att köpa mp3-singeln genom den länk jag tidigare nämnde. Det funkar inte med svenskt kreditkort, men det kan funka oom man har ett PayPal-konto. Vad man då måste göra är att ange ett amerikanskt postnummer (zip code), vilket som helst, så är man i hamn.
Jag har inte själv testat detta (har inte PayPal), så jag kan inte gå i god för att det verkligen funkar, men andra säger sig ha gjort så.

Jag kan bekräfta att det fungerar. Jag köpte låten från sidan och betalade med mitt American Express. Jag var tvungen att ange ett amerikanskt postnummer dock så det blir lite roligt om de ska försöka skicka något till min hemadress. Jag antar nämligen att motsvarande gata inte existerar i det förlovade landet.  ^_^

Utloggad Sergei Petrov

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #250 skrivet: 08 augusti, 2012, 22:31:22 »
Jag har inte följt recensionerna eller diskussionerna särskilt noga rörande nya skivan. Det skrivs ju så mycket. Men det jag läst har innehållit kommentarer från de som lyssnat på skivan på förhand att det är det bästa Dylan gjort på 2000-talet, att ljudmässigt bör man tänka på t.ex. Mississippi. Missförstå mig nu inte. Jag tycker faktiskt att ERK är en stark och bra låt men om förhandslyssningarna jag läst om ska överensstämma med verkligheten så måste skivan vara extremt ojämn i soundet. Det är i och för sig lite märkligt i sådana fall. Jag får väl plocka fram TTL igen då men utan att ha sträckt mig upp i skivhyllan så låter detta exakt som TTL både vad gäller soundet som sången. Särskilt nytt är det inte och inte påminner detta om Love & Thefts (i mina öron) storhetsdåd.

Försöker denna gång köra taktiken att inte förhandslyssna någonting, utan lyssna på skivan i sin helhet för första gången när den är inköpt. Inte det lättaste. Men detta inlägg så gick förväntningarna ner betydligt, måtte detta inte bli ett nytt TTL. Vet inte är om jag är så förtjust i vad David Hidalgo bidrar med till Dylans musik.
Beauty walks a razor's edge, someday I'll make it mine.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #251 skrivet: 08 augusti, 2012, 23:12:55 »
Jag har inte följt recensionerna eller diskussionerna särskilt noga rörande nya skivan. Det skrivs ju så mycket. Men det jag läst har innehållit kommentarer från de som lyssnat på skivan på förhand att det är det bästa Dylan gjort på 2000-talet, att ljudmässigt bör man tänka på t.ex. Mississippi. Missförstå mig nu inte. Jag tycker faktiskt att ERK är en stark och bra låt men om förhandslyssningarna jag läst om ska överensstämma med verkligheten så måste skivan vara extremt ojämn i soundet. Det är i och för sig lite märkligt i sådana fall. Jag får väl plocka fram TTL igen då men utan att ha sträckt mig upp i skivhyllan så låter detta exakt som TTL både vad gäller soundet som sången. Särskilt nytt är det inte och inte påminner detta om Love & Thefts (i mina öron) storhetsdåd.

Försöker denna gång köra taktiken att inte förhandslyssna någonting, utan lyssna på skivan i sin helhet för första gången när den är inköpt. Inte det lättaste. Men detta inlägg så gick förväntningarna ner betydligt, måtte detta inte bli ett nytt TTL. Vet inte är om jag är så förtjust i vad David Hidalgo bidrar med till Dylans musik.

Då är nog inte den här låten något för dig.  -_-

Vi hoppas skivan blir bra ändå, och låten är inte alls dålig, bara lite ljummen och man vill gärna ha något mer från skivan som helhet än det här. Jag vill. Hoppas inte detta blir någon standardlåt på konserterna, om han inte skojar till det extremt friskt med fraseringen eller om musikerna får ta ut svängarna rejält (skulle nog först bli vid medlemsbyten). Texten är skön och han sjunger ganska bra, det är snyggt faktiskt. Men musiken är makalöst statisk. Inte minst det kära dragspelet. Kul att förklara musik i text, verkligen kul, ehhh.

Utloggad Sergei Petrov

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #252 skrivet: 08 augusti, 2012, 23:45:39 »
Jag har inte följt recensionerna eller diskussionerna särskilt noga rörande nya skivan. Det skrivs ju så mycket. Men det jag läst har innehållit kommentarer från de som lyssnat på skivan på förhand att det är det bästa Dylan gjort på 2000-talet, att ljudmässigt bör man tänka på t.ex. Mississippi. Missförstå mig nu inte. Jag tycker faktiskt att ERK är en stark och bra låt men om förhandslyssningarna jag läst om ska överensstämma med verkligheten så måste skivan vara extremt ojämn i soundet. Det är i och för sig lite märkligt i sådana fall. Jag får väl plocka fram TTL igen då men utan att ha sträckt mig upp i skivhyllan så låter detta exakt som TTL både vad gäller soundet som sången. Särskilt nytt är det inte och inte påminner detta om Love & Thefts (i mina öron) storhetsdåd.

Försöker denna gång köra taktiken att inte förhandslyssna någonting, utan lyssna på skivan i sin helhet för första gången när den är inköpt. Inte det lättaste. Men detta inlägg så gick förväntningarna ner betydligt, måtte detta inte bli ett nytt TTL. Vet inte är om jag är så förtjust i vad David Hidalgo bidrar med till Dylans musik.

Då är nog inte den här låten något för dig.  -_-

Vi hoppas skivan blir bra ändå, och låten är inte alls dålig, bara lite ljummen och man vill gärna ha något mer från skivan som helhet än det här. Jag vill. Hoppas inte detta blir någon standardlåt på konserterna, om han inte skojar till det extremt friskt med fraseringen eller om musikerna får ta ut svängarna rejält (skulle nog först bli vid medlemsbyten). Texten är skön och han sjunger ganska bra, det är snyggt faktiskt. Men musiken är makalöst statisk. Inte minst det kära dragspelet. Kul att förklara musik i text, verkligen kul, ehhh.


Ja, vi får hålla tummarna. Kom  ihåg hur man kunde förhandslyssna på "Nettie Moore" innan släppet av Modern Times och hur den låten fullständigt golvade mig.

Jag ser dock fram emot "Tempest" och hoppas på det bästa, men i ärlighetens namn skulle jag nog hellre vilja se en Chronicles Vol. 2 än en ny skiva.
Beauty walks a razor's edge, someday I'll make it mine.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #253 skrivet: 09 augusti, 2012, 00:08:36 »
Om ni inte kan nog av alla förhandsrecensioner, här är en från brittiska The Telegraph: www.telegraph.co.uk/culture/music/bob-dylan/9461252/Bob-Dylans-Tempest-first-listen.html
Där kallar skribenten "Early Roman Kings" "a throwaway track". Vad gäller skivans stil(ar) skrivs detta: "he sound is a continuation of the blues, country and folk styles that run through all his later work, but with less of the kind of Thirties pastiche he’s played with since 2001’s Love And Theft" .
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad salle

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • MSN Messenger - pingis66@hotmail.coml
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #254 skrivet: 09 augusti, 2012, 07:13:10 »
vad förväntar vi oss?
Det låter precis som att vi ska få en ny Time out of mind eller Omercy
Jag tycker det låter underbart, från en underbar bluesman
M.V,H Salle
Salle GBG