Författare Ämne: Tempest  (läst 296030 gånger)

Utloggad Hoho

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 849
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #270 skrivet: 11 augusti, 2012, 15:32:53 »
Okej, nu har jag lyssnat lite på låten, även om jag planerade att undvika det. Det jag direkt slås utav är att han låter yngre än på Together Through Life och Christmas In The Heart. Jag var rädd för en ännu grötigare röst, men texten hörs ofta tydligt. Vilket givetvis är positivt. Sedan är det kanske inte den vackraste melodier man hört direkt, men bra sväng och härligt med orgel.

Precis, och det är väl första gången (med orgel)? Måste vara. Nu känns det komplett. Behåll i mixningen, tack. Inte ta bort något så värdefullt, livfullt. Tack.
The more I die, the more I live.

Utloggad Offe

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 347
    • MSN Messenger - rtot@hotmail.com
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #271 skrivet: 11 augusti, 2012, 16:49:58 »
Okej, nu har jag lyssnat lite på låten, även om jag planerade att undvika det. Det jag direkt slås utav är att han låter yngre än på Together Through Life och Christmas In The Heart. Jag var rädd för en ännu grötigare röst, men texten hörs ofta tydligt. Vilket givetvis är positivt. Sedan är det kanske inte den vackraste melodier man hört direkt, men bra sväng och härligt med orgel.

Precis, och det är väl första gången (med orgel)? Måste vara. Nu känns det komplett. Behåll i mixningen, tack. Inte ta bort något så värdefullt, livfullt. Tack.

Första gången en orgel hörs på en Bob-skiva var väl 1965?
When you're with me, I'm a thousand times happier than I could ever say.

Utloggad Hoho

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 849
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #272 skrivet: 11 augusti, 2012, 18:27:48 »
 Orgeln ja, äntligen! Det är väl förstå gången på platta vi får höra äkta orgelBob?
[/quote]

Visst, men orgelBob?!
The more I die, the more I live.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #273 skrivet: 11 augusti, 2012, 22:34:17 »
Det du kallar "Bob-orgel" har varit sällsynt på skiva. I studion har han oftast föredragit piano, de gånger han lagt ifrån sig gitarren. Lite Bob-orgel förekommer dock på "Modern Times", om jag inte missminner mig (det var dock ett yag sedan sedan jag sist tog fram den skivan).
Dylan spelade förresten lite orgel under en Doug Sahm-session i 70-talets början. Han ska visst också spela inte orgel men väl synth på någon låt på antingen "Empire Burlesque" eller "Knocked Out Loaded". Jag minns också en diskussion i ett annat forum där någon hävdade sig kunna säga att Dylan spelade orgel på Minneapolis-versionen av "Idiot Wind" (alltså den version som kom på "Blood On The Tracks"). De där Minneapolis-sessionerna är dåligt dokumenterade, men som jag minns det fick den skribenten inte medhåll av andra som skrev i tråden.
Ett litet sidospår, men det mest oväntade instrument Dylan spelat på en officiellt utgiven studioinspelning måste ändå vara dragspel, som han spelar på "Under The Red Sky".
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #274 skrivet: 12 augusti, 2012, 02:22:39 »
Det du kallar "Bob-orgel" har varit sällsynt på skiva. I studion har han oftast föredragit piano, de gånger han lagt ifrån sig gitarren. Lite Bob-orgel förekommer dock på "Modern Times", om jag inte missminner mig (det var dock ett yag sedan sedan jag sist tog fram den skivan).
Dylan spelade förresten lite orgel under en Doug Sahm-session i 70-talets början. Han ska visst också spela inte orgel men väl synth på någon låt på antingen "Empire Burlesque" eller "Knocked Out Loaded". Jag minns också en diskussion i ett annat forum där någon hävdade sig kunna säga att Dylan spelade orgel på Minneapolis-versionen av "Idiot Wind" (alltså den version som kom på "Blood On The Tracks"). De där Minneapolis-sessionerna är dåligt dokumenterade, men som jag minns det fick den skribenten inte medhåll av andra som skrev i tråden.
Ett litet sidospår, men det mest oväntade instrument Dylan spelat på en officiellt utgiven studioinspelning måste ändå vara dragspel, som han spelar på "Under The Red Sky".

Den där virvelvindsorgeln på Idiot wind på den alternativa versioner är helt makalös! Någon orgel på den här nya låten har jag inte lagt märke till faktiskt, det är mest dragspelet som tagit plats. Jag gillar dragspel.

Utloggad Merlin

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #275 skrivet: 12 augusti, 2012, 12:14:41 »
Men hör jag så fel? Visst är det en orgel i mixen. Hörs kanske allra tydligast i början.

Utloggad Hoho

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 849
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #276 skrivet: 12 augusti, 2012, 12:15:10 »
Det du kallar "Bob-orgel" har varit sällsynt på skiva. I studion har han oftast föredragit piano, de gånger han lagt ifrån sig gitarren. Lite Bob-orgel förekommer dock på "Modern Times", om jag inte missminner mig (det var dock ett yag sedan sedan jag sist tog fram den skivan).
Dylan spelade förresten lite orgel under en Doug Sahm-session i 70-talets början. Han ska visst också spela inte orgel men väl synth på någon låt på antingen "Empire Burlesque" eller "Knocked Out Loaded". Jag minns också en diskussion i ett annat forum där någon hävdade sig kunna säga att Dylan spelade orgel på Minneapolis-versionen av "Idiot Wind" (alltså den version som kom på "Blood On The Tracks"). De där Minneapolis-sessionerna är dåligt dokumenterade, men som jag minns det fick den skribenten inte medhåll av andra som skrev i tråden.
Ett litet sidospår, men det mest oväntade instrument Dylan spelat på en officiellt utgiven studioinspelning måste ändå vara dragspel, som han spelar på "Under The Red Sky".

Tack för det, Tobias! Har aldrig uppmärksammat någon orgel på MT, men det är ju inte omöjligt, får undersökas  -_-
Idiot Wind och Under the Red Sky måste ju köras igen då efter dessa häpnadsväckande nyheter. Läckert  ^_^
The more I die, the more I live.

Utloggad Hoho

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 849
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #277 skrivet: 12 augusti, 2012, 12:16:00 »
Men hör jag så fel? Visst är det en orgel i mixen. Hörs kanske allra tydligast i början.

klart som solen en disfri dag!! typiskt bob-sound
The more I die, the more I live.

Garcia678

  • Gäst
SV: Tempest
« Svar #278 skrivet: 12 augusti, 2012, 15:40:48 »
Nog är det orgel allt, och dragspel.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #279 skrivet: 12 augusti, 2012, 17:18:11 »
Nog är det orgel allt, och dragspel.

Ja, ingen har väl egentligen ifrågasatt att Dylan spelar orgel på Early Roman Kings? Dragspelet är inte Dylans.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Hoho

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 849
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #280 skrivet: 12 augusti, 2012, 20:45:50 »
Men hör jag så fel? Visst är det en orgel i mixen. Hörs kanske allra tydligast i början.

Liknar en ifrågasättning.  :rolleyes:
The more I die, the more I live.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #281 skrivet: 12 augusti, 2012, 21:06:20 »
Det du kallar "Bob-orgel" har varit sällsynt på skiva. I studion har han oftast föredragit piano, de gånger han lagt ifrån sig gitarren. Lite Bob-orgel förekommer dock på "Modern Times", om jag inte missminner mig (det var dock ett yag sedan sedan jag sist tog fram den skivan).
Dylan spelade förresten lite orgel under en Doug Sahm-session i 70-talets början. Han ska visst också spela inte orgel men väl synth på någon låt på antingen "Empire Burlesque" eller "Knocked Out Loaded". Jag minns också en diskussion i ett annat forum där någon hävdade sig kunna säga att Dylan spelade orgel på Minneapolis-versionen av "Idiot Wind" (alltså den version som kom på "Blood On The Tracks"). De där Minneapolis-sessionerna är dåligt dokumenterade, men som jag minns det fick den skribenten inte medhåll av andra som skrev i tråden.
Ett litet sidospår, men det mest oväntade instrument Dylan spelat på en officiellt utgiven studioinspelning måste ändå vara dragspel, som han spelar på "Under The Red Sky".

En Boborgel till måste väl nämnas. Fast jag förstår att du inte vill minnas den, Tobias   ^_^
Nämligen Bobs hammond på "Hawkmoon 289" med U2, som spelades in i maj 1988, och tydligen ska finnas med på U2s platta "Rattle and hum".

 :party:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Garcia678

  • Gäst
SV: Tempest
« Svar #282 skrivet: 12 augusti, 2012, 23:44:36 »
Nog är det orgel allt, och dragspel.

Ja, ingen har väl egentligen ifrågasatt att Dylan spelar orgel på Early Roman Kings? Dragspelet är inte Dylans.

Nej det var ingen stor grej, bara en kommentar i farten.

Utloggad molkom

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 277
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #283 skrivet: 13 augusti, 2012, 13:32:11 »
Har hittills lyckats låta bli att "tjuvlyssna", men har läst en del recensioner, bl a denna positiva norska läsövning från Rootsy:    http://www.rootsy.nu/recension.php?id=1983   

Utloggad Jack Fate

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 491
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #284 skrivet: 13 augusti, 2012, 17:18:05 »
Vad betyder Ding Dong Daddy?  Gillar Bob detta, kan tro: http://www.youtube.com/watch?v=S99Fokasa2Y&feature=related
Tack på förhand!
"Don't let me change my heart,
Keep me set apart
From all the plans they do pursue.
And I, I don't mind the pain
Don't mind the driving rain
I know I will sustain
'Cause I believe in you."