Författare Ämne: Tempest  (läst 296022 gånger)

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #555 skrivet: 06 september, 2012, 01:18:12 »
Andra lyssningen ikväll. Jag ska inte säga så mycket nu, bara stilla nämna den där långa låten, Tempest.

Tobias skrev (i Tempest- ny skiva i september-tråden)

"Återkommer med fler intryck i andra tråden, men måste bara kort säga att det 14 minuter långa titelspåret är magiskt. Återigen tar Dylan en enkel melodi och drar ut den under fler minuter än man trodde var möjligt, utan att det blir ett dugg tråkigt. Där finns egentligen inga andra musikaliska utsmyckningar än en framträdande fiol, men Dylans berättelse och röst griper tag i mig. Låten tonar ut medan skeppet går till botten."

Just så. Fullständigt magiskt. Det finns ingen annan levande själ på denna jord just nu, som kan gå iland med detta och bjuda med oss på en resa som inträffade för så länge sedan, men som händer igen och igen och igen och detta är pure story-telling och det kommer från någon, en av få,  som för alltid kommer att "ha något att säga".
Lång, lång, lång vacker, vacker, vacker låt. Goes deep.

Och ändå är det inte den "bästa" låten. Jo, den är bäst. Men det är många andra låtar på Tempest också. Bäst. Tobias, ja, Pay in Blood, det var en krydda det. Golvad. OH MY GOD!

Tempest: Mästerverk.

To be continued...
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #556 skrivet: 06 september, 2012, 01:52:11 »
Härligt att höra, Leif och ni andra.

Är inne på torsdagsdygnet nu. Räknar med att ha nåt att säga här ikväll.

Jösses ......   
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad jeane

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #557 skrivet: 06 september, 2012, 03:37:22 »
alltså, helt fantastiskt. mer kan jag inte skriva, eller säga. jag trodde, faktiskt, inte att det var möjligt.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #558 skrivet: 06 september, 2012, 14:40:56 »
Härligt att höra, Leif och ni andra.

Är inne på torsdagsdygnet nu. Räknar med att ha nåt att säga här ikväll.

Jösses ......   

 :d5: :d6: :party:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #559 skrivet: 06 september, 2012, 15:47:57 »
Alla jubelhyllar.  :d2: Har bara hört nån snutt än (suger på det hele) men känner mig rättså övertygad om att Tempest är bäst sen L&T åtminstone.
Men i denna tråd av egna intryck slår det mig att jag ändå kan tycka det är liiite synd att mallen så att säga hålls för 5:e raka plattan (julskivan undantagen). Mallen som typ lyder några slowblues, några dragblues och så då några mer melodiska och/eller monumentala (Mississippi, Tryin to get to heaven, Not dark yet) som många ser som höjdpunkter på spelningarna/skivorna.
Vad slog mig då?
Jo det hade varit lite skoj om Bob kanske hade renodlat albumen mer.
Ett riktigt rå-rått bluesträsk med säg Early roman kings, My wifes home town, Rollin & tumblin, Thunder on the mountain, Million miles, Narrow way, Honest with me, Lonesome day blues, Til i fell in love with you osv.
Och så en knäckarplatta som slutligen skulle sopa bort BOTT från (den eventuella) bästaallbumplatsen - säg Tryin to get to heaven, Floater, Mississippi, Sugar babe, Cross the green mountain, Life is hard, Nettie moore, Aint talking, Po' boy, Scarlet town, Make you feel my love, Standing in the doorway, Highlands tex.
Hugskott... En lös lobb mot krysset.  :mellow:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #560 skrivet: 06 september, 2012, 16:16:48 »
Ja den där klistrar man lätt...jag tror det blir svårt att slå TOOM och Modern Times (har alltså bara hört 5 av låtarna hittils, Ginza är rätt slöa med sina utskick)....
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #561 skrivet: 06 september, 2012, 16:36:38 »
Någon som vet när det kommer ut i butik i Stockholm?

Säkerligen på fredag, i alla fall i vissa butiker. På Skånegatan till exempel.
Ja, kanske i många butiker, till och med.

Jag fick tag på den idag!! Yeah!  :d5:  :d6:  Bengan´s på Söder, Östgötagatan 53, runt hörnet från Pet Sounds.
Pet Sounds börjar sälja den imorgon, jag testade där först.

Edit: Korrigering!! Pet Sounds har den också nu. Jörgen ringde just och berättade det.

« Senast ändrad: 06 september, 2012, 16:39:52 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Offe

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 347
    • MSN Messenger - rtot@hotmail.com
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #562 skrivet: 06 september, 2012, 18:11:00 »
Goda drycker står i kylen. Skivspelaren är putsad. Imorgon är det dags, då stänger jag av telefonen, låser dörren och följer med Bob in i Tempest.

When you're with me, I'm a thousand times happier than I could ever say.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #563 skrivet: 06 september, 2012, 18:46:55 »
Utan att gå tillbaka och åter läsa vad ni andra skrivit slänger jag fram mina första intryck, helt osorterat.

Duquesne whistle är en skön start på skivan, så mycker mer har jag ännu inte att säga om den låten.
Soon after midnight är en typ av låt jag alltid faller för. En lite skissartad doowopdänga med massor av charm.
Narrow way. Hm. Låter lite som "The groom's still waiting  at the altar", fast mycket luftigare.
Long and wasted years. Märklig låt. "Disjointed" skrev jag i mitt block. Påminde mig en smula om Brownsville girl. Hm. Kan vara en låt som växer. Spännande.
Pay in blood låter för mig som en Stones-shuffle, fast lite lättare då.
Scarlet town påminner mig mest om Ain't talkin', fast kanske ännu mer om Tom Waits. Snyggt solo av Charlie Sexton, på en platta som annan är praktiskt taget renons på solon.
Early Roman kings gillar jag faktiskt. Kunde ha passat på Under the red sky. Lite Unbelievablekänsla.
Tin angel. Jösses. Detta är urgammalt. Ödesmättat. Tänkte emellanåt på Trail of the buffalo. Tonys bas ger perfekt känsla. Påminner mig lite om musiken till Vampyrernas natt, där en liknande glidande bas är med.
Tempest. Jaha. Jag vet inte. Innehåller den här låten mer än den verkar göra? Annars tänker jag mig att det inte dröjer länge förrän jag, hädiskt, programmerar bort den vid framtida lyssningar ...
Roll on John. Ingen aning om vad jag tycker om den. Är det bara för att den handlar om en namngiven person som den påminner mig om Lenny Bruce? Lite gospelstuk över orgeln.

Får vara bra så. Fler lyssningar kommer, och fler kommentarer.
Nu ska jag åter läsa lite av vad ni andra skrev.

Tycker jag skivan är medioker, bra eller fantastisk?
Ingen aning   :mellow:

Edit: Whiskyn var jättegod   ^_^  :d4:
« Senast ändrad: 06 september, 2012, 18:51:49 av Elston »
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Merlin

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #564 skrivet: 06 september, 2012, 19:38:36 »
Min lokala skivhandlare snuvade mig på det jag sett fram emot hela dagen. Att få packa upp min nya Dylanplatta under kvällen för att uppleva något historiskt. Han påstod att han bara fått hem två exemplar så jag fick stolpa hem med exet han spelat i butiken. Jaja, jag vet, men vad fan. Sådana rutiner är viktig. Men när jag nu kommit till spår 5 och håret på armarna fortfarande står upp efter spår 2 så är det bara att konstatera att inte mycket kan förstöra känslan i den här musiken. När jag först hörde Early Roman Kings tänkte jag att det var synd att det lät så mycket som TTL men inget kunde vara mer fel när det gäller skivan som helhet. Mycket känns som det han gör live nu och mycket annat hoppas jag att få höra live framöver. Jaja, det är hest på sina håll. (Början på Pay In Blood känns det som Dylan sparkar en i skrevet och spottar en i ansiktet - men det kanske är meningen? Den öppningen måste ha förstört en del högtalare i studion.) Men jösses vilka låtar. Scarlet Town går nu. Undrar om hårstråna kommer att lägga sig någon gång...

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #565 skrivet: 06 september, 2012, 20:25:44 »
Tänk att få uppleva Tin Angel live!

Bob längst fram på scenen med endast en mikrofon i händerna, och med alla sköna moves han brukar göra  :d2:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #566 skrivet: 06 september, 2012, 20:32:11 »
Jag gör samma sak.

Jag måste bara gnugga mig lite under ögonen och tänka efter lite. Jag var tvungen att ta en paus efter näst sista låten, Tempest. Att en låt om Titanic kunde väcka mitt intresse trodde jag inte, men jag hade fel, mycket fel. Fantastiskt, minst sagt. Efter halva låten kom jag att tänka på när min fabror och hans tioåriga barnbarn var ute och körde båt för en vecka sedan, utanför Falkenbergs kust. På väg in mot hamninloppet blåste det upp till storm och det började regna kraftigt. Av någon anledning körde dom på ett rev, ett mycket välkänt rev. Men ovädret och kanske någon tillfällig sinnesförvirring var en dålig kombination denna dag. Den åtta ton tunga båten skönk på tre minuter. Min farbror lyckades rädda sig själv och barnbarnet tack vare livbåten. En fiskare plockade upp dom. Båten ligger fortfarande på botten. Bara radarn och en antenn sticker upp ovanför ytan.

Tempest, vilket låt! Jag var tvungen att ta en paus. Och fortsatte med Roll on John. Det blev inte direkt sämre. Jag läste texten till låten i går. Men detta är något helt annat. Texten är bara en mycket liten del av Dylans musikskapande, det vet vi ju alla förvisso, men här är det så otroligt tydligt. Det här måste vara bland det bästa han har gjort, ja hela skivan till och med. Det finns väl något för alla? Han sjunger rossligare än någonsin, men har han sjungit bättre? Jag vet inte. Det är så nära, hans röst är så stor. Fantastiskt, åter igen.

Och vad är det med tänder och den här skivan egentligen? Strax före jag skulle spela skivan för första gången skulle jag ta en sista tugga på en bit grillad kycklinglårfilé, min favorit, men det var inte en stackars kyckling jag satte tänderna i. Der var gaffeln, som jag i min uppspelthet inför lyssningen hade kvar i munnen samtidigt som jag tuggade. Orutinerat skulle man kunna säga. Tittade mig i spegeln. Där står en vampyr. En bit av tanden gick av. Tempest och tänder, en märklig historia.

Ljuset jag tände (ja, jag gjorde faktiskt det) brinner fortfarande. Det är jag glad för. Annars skulle jag behöva tända ett nytt. Jag är även glad att jag har den där Dylan. Min lilla recension kanske inte riktigt går igenom låt för låt, men jag minns ju knappt en minut bakåt i tiden. Jag tror Gud gjorde så med mig, så att jag skulle bli en lyckligare människa. Eller i alla fall ha en chans att vara lycklig, om så bara i en minut. Men jag har varit lycklig jättelänge nu. 71 minuter eller hur lång skivan nu är, plus paus, plus skrivande. Men lyckligare ska jag bli. Jag har ju nya Dylanskivan. Jag gnuggar mig lite till och spelar den säkert snart igen. Känner med tungan mot min tand. Det är mycket man ska behöva genomlida för den stora konsten. Titanic, tand och Tempest. Ibland är livet enkelt.

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #567 skrivet: 06 september, 2012, 20:33:34 »
Ja man kan undra vilken låt som blir första låten från Tempest att spelas live. Jag tror på Early Roman Kings eller Duquesne Whistle. Tempest lär vi aldrig få höra live.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #568 skrivet: 06 september, 2012, 20:39:23 »
Ja man kan undra vilken låt som blir första låten från Tempest att spelas live. Jag tror på Early Roman Kings eller Duquesne Whistle. Tempest lär vi aldrig få höra live.

Nej, Tempest lär inte spelas.

Däremot kommer nog Duquesne Whistle spelas flitigt under höstturnén, och Narrow Way, men jag kan ju ha fel  :mellow:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #569 skrivet: 06 september, 2012, 20:49:12 »
Ja man kan undra vilken låt som blir första låten från Tempest att spelas live. Jag tror på Early Roman Kings eller Duquesne Whistle. Tempest lär vi aldrig få höra live.

Nej, Tempest lär inte spelas.

Däremot kommer nog Duquesne Whistle spelas flitigt under höstturnén, och Narrow Way, men jag kan ju ha fel  :mellow:

Jag hoppas på Long and wasted years. Den är så cool. Men den kanske heller aldrig blir spelad. Kan vara en sån låt.