Författare Ämne: Värdelöst vetande/kuriosa  (läst 206810 gånger)

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #90 skrivet: 20 mars, 2011, 10:14:12 »
Jag var utanför Nippon Budokan idag.
Nästan på dagen 33 år för sent ute  :rolleyes:.

Å fan!
Antar att du bugade djupt   -_-

Jodå, 3 djupa bockar blev det :mellow: och sen in i en arenabar för en svalkande Sapporo draft och lite kontemplerande kring om det inte hade varit för om.
8 kvällar i Budokan med Bob anno 1978. Hade man pallat det ? Svar JA !  :d1:

Får man fråga vad herr kosmopolit gör i Japan?

Klart att du får -_-. Jag njuter en eftersläntrande semester som egentligen var planerad till för ett år sedan. Knappt 2 veckor i Sydkorea är avklarade och tanken är att jag stannar i Japan tills hemresan från Tokyo 25 Mars. Är just nu i vintriga Sapporo. Ölen vid Budokan :rolleyes: inspirerarde mig att besöka Japans äldsta bryggeri här i norr. Jag var inne där idag och bl.a provsmakades 3 glas för 500 Yen, ca 40 kr. Gott gott, och enkla ursprungsreceptet var nog allra smarrigast. Korta svaret på din fråga är Semester. Efter ytterligare ett par dagar i norr väntar sydligare delar. Lite lockande med en ombokning av hemresan.. men nä, Bob får klara sig utan mig i Taiwan-publiken :wub:. Hoppas att han kommer till Sverige i sommar ! Elstons biljettjänst.. kanske en Sapporo-öl i gröngräset vid Trädgårdsföreningen eller Sofiero.. Dylan & bandet på scen.. Vore nåt det :d6:

Betyder det här att du sitter fast i Japan eller har du tagit dej ut?!

Jag är hemma igen. Vi bestämde oss i Onsdags, och valde att lämna från Fukuoka i Torsdags. Färja till Busan, Sydkorea och sedan 2 flygningar till Seoul och Peking innan touch down i Köpenhamn. Efter att UDs avrådan att åka till de drabbade områdena utökats till att gälla även Tokyo erbjöd SAS sina resenärer att flyga hem från annan avreseort, Bankok eller Peking.
Vi kände oss helt safe ca 1000 km bort i Fukuoka men Tisdag/Onsdagens rapportering om nordliga vindar, brinnande slagghögar mm fick oss att inte ta risken att angöra en ev. stängd Narita flygplats en dryg vecka senare. Vi hade ändå redan gjort sträckan Tokyo, Mt Fuji, Kyoto, Nara, Osaka, Hiroshima mm tidigare. Jag var i Kagoshima, i södra Japan ca 1200 km från Fukushima, när jodbävningen och tsunamin ägde rum. Vi hann semestra ytterligare i Nagasaki och Fukuoka innan vi bestämde oss för att avbryta semestern. Många japaner har det fruktansvärt. Jag var aldrig i någon direkt fara.
« Senast ändrad: 20 mars, 2011, 10:17:23 av Some Funny Lagoon »

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #91 skrivet: 20 mars, 2011, 12:22:47 »
Jag var utanför Nippon Budokan idag.
Nästan på dagen 33 år för sent ute  :rolleyes:.

Å fan!
Antar att du bugade djupt   -_-

Jodå, 3 djupa bockar blev det :mellow: och sen in i en arenabar för en svalkande Sapporo draft och lite kontemplerande kring om det inte hade varit för om.
8 kvällar i Budokan med Bob anno 1978. Hade man pallat det ? Svar JA !  :d1:

Får man fråga vad herr kosmopolit gör i Japan?

Klart att du får -_-. Jag njuter en eftersläntrande semester som egentligen var planerad till för ett år sedan. Knappt 2 veckor i Sydkorea är avklarade och tanken är att jag stannar i Japan tills hemresan från Tokyo 25 Mars. Är just nu i vintriga Sapporo. Ölen vid Budokan :rolleyes: inspirerarde mig att besöka Japans äldsta bryggeri här i norr. Jag var inne där idag och bl.a provsmakades 3 glas för 500 Yen, ca 40 kr. Gott gott, och enkla ursprungsreceptet var nog allra smarrigast. Korta svaret på din fråga är Semester. Efter ytterligare ett par dagar i norr väntar sydligare delar. Lite lockande med en ombokning av hemresan.. men nä, Bob får klara sig utan mig i Taiwan-publiken :wub:. Hoppas att han kommer till Sverige i sommar ! Elstons biljettjänst.. kanske en Sapporo-öl i gröngräset vid Trädgårdsföreningen eller Sofiero.. Dylan & bandet på scen.. Vore nåt det :d6:

Betyder det här att du sitter fast i Japan eller har du tagit dej ut?!

Jag är hemma igen. Vi bestämde oss i Onsdags, och valde att lämna från Fukuoka i Torsdags. Färja till Busan, Sydkorea och sedan 2 flygningar till Seoul och Peking innan touch down i Köpenhamn. Efter att UDs avrådan att åka till de drabbade områdena utökats till att gälla även Tokyo erbjöd SAS sina resenärer att flyga hem från annan avreseort, Bankok eller Peking.
Vi kände oss helt safe ca 1000 km bort i Fukuoka men Tisdag/Onsdagens rapportering om nordliga vindar, brinnande slagghögar mm fick oss att inte ta risken att angöra en ev. stängd Narita flygplats en dryg vecka senare. Vi hade ändå redan gjort sträckan Tokyo, Mt Fuji, Kyoto, Nara, Osaka, Hiroshima mm tidigare. Jag var i Kagoshima, i södra Japan ca 1200 km från Fukushima, när jodbävningen och tsunamin ägde rum. Vi hann semestra ytterligare i Nagasaki och Fukuoka innan vi bestämde oss för att avbryta semestern. Många japaner har det fruktansvärt. Jag var aldrig i någon direkt fara.

Skönt att du är hemma! Skriv gärna på Loveandtheft om din resa om du vill, jag tror många här är mycket intresserade!

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #92 skrivet: 20 mars, 2011, 13:20:07 »
Jag var utanför Nippon Budokan idag.
Nästan på dagen 33 år för sent ute  :rolleyes:.

Å fan!
Antar att du bugade djupt   -_-

Jodå, 3 djupa bockar blev det :mellow: och sen in i en arenabar för en svalkande Sapporo draft och lite kontemplerande kring om det inte hade varit för om.
8 kvällar i Budokan med Bob anno 1978. Hade man pallat det ? Svar JA !  :d1:

Får man fråga vad herr kosmopolit gör i Japan?

Klart att du får -_-. Jag njuter en eftersläntrande semester som egentligen var planerad till för ett år sedan. Knappt 2 veckor i Sydkorea är avklarade och tanken är att jag stannar i Japan tills hemresan från Tokyo 25 Mars. Är just nu i vintriga Sapporo. Ölen vid Budokan :rolleyes: inspirerarde mig att besöka Japans äldsta bryggeri här i norr. Jag var inne där idag och bl.a provsmakades 3 glas för 500 Yen, ca 40 kr. Gott gott, och enkla ursprungsreceptet var nog allra smarrigast. Korta svaret på din fråga är Semester. Efter ytterligare ett par dagar i norr väntar sydligare delar. Lite lockande med en ombokning av hemresan.. men nä, Bob får klara sig utan mig i Taiwan-publiken :wub:. Hoppas att han kommer till Sverige i sommar ! Elstons biljettjänst.. kanske en Sapporo-öl i gröngräset vid Trädgårdsföreningen eller Sofiero.. Dylan & bandet på scen.. Vore nåt det :d6:

Betyder det här att du sitter fast i Japan eller har du tagit dej ut?!

Jag är hemma igen. Vi bestämde oss i Onsdags, och valde att lämna från Fukuoka i Torsdags. Färja till Busan, Sydkorea och sedan 2 flygningar till Seoul och Peking innan touch down i Köpenhamn. Efter att UDs avrådan att åka till de drabbade områdena utökats till att gälla även Tokyo erbjöd SAS sina resenärer att flyga hem från annan avreseort, Bankok eller Peking.
Vi kände oss helt safe ca 1000 km bort i Fukuoka men Tisdag/Onsdagens rapportering om nordliga vindar, brinnande slagghögar mm fick oss att inte ta risken att angöra en ev. stängd Narita flygplats en dryg vecka senare. Vi hade ändå redan gjort sträckan Tokyo, Mt Fuji, Kyoto, Nara, Osaka, Hiroshima mm tidigare. Jag var i Kagoshima, i södra Japan ca 1200 km från Fukushima, när jodbävningen och tsunamin ägde rum. Vi hann semestra ytterligare i Nagasaki och Fukuoka innan vi bestämde oss för att avbryta semestern. Många japaner har det fruktansvärt. Jag var aldrig i någon direkt fara.

Skönt att du är hemma! Skriv gärna på Loveandtheft om din resa om du vill, jag tror många här är mycket intresserade!

Tyvärr, Joakim. Jag är inget bra på att skriva ihop en berättelse. Hoppas att ingen blir alltför besviken ? Med reservation för vad som sker där borta just nu så kan jag definitivt rekommendera en resa till Japan. Och om någon går i åka-tankar någon gång, och behöver tips eller svar på frågor, så är det bara att höra av sig så svarar jag utifrån mina erfarenheter. Tack för omtankarna.
Nä, nu har jag väl "kapat" denna tråd länge nog ? Tänk hur ett Budokan besök kan dra iväg :rolleyes:.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #93 skrivet: 20 mars, 2011, 13:40:29 »
Skönt att höra att du mår bra Some F!  ^_^
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #94 skrivet: 13 maj, 2011, 23:43:53 »
Den här hade jag glömt, från Jann Wenner´s första intervju med Bob, i RS, 1969:

What about the poets? You once said something about Smokey Robinson . . .

I didn't mean Smokey Robinson, I meant Arthur Rimbaud. I don't know how I could've gotten Smokey Robinson mixed up with Arthur Rimbaud, [laughter] but I did.

 :d1: :mellow:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #95 skrivet: 18 maj, 2011, 16:58:14 »
"19:th nervous breakdown", för att citera ett par (?) av Leifs andra favos..
bobi :d5:

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #96 skrivet: 24 juli, 2011, 22:30:30 »
Sitter i Tirana, Albanien och "studerar" Roxette's hemsida.
Ser att de spelar i Globen 3 November, och i Malmö arena 4 November.
Roxette eller Bob... Listen To Your Heart :wub:

Utloggad rainydaycat

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
    • E-post
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #97 skrivet: 25 juli, 2011, 09:35:27 »
Nämen Bengt!!! Det FINNS väl ingen tvekan i DET valet!? :angry:
Rainydaycat

Utloggad Hirvi

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • E-post
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #98 skrivet: 27 augusti, 2011, 03:21:11 »
Hittar ingen lämpligare tråd, men jag har tänkt på det så jävla länge nu.

Jag tror starkt att "Ballad of a thin man" handlar om honom själv.
Är det någon som håller med mig?

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #99 skrivet: 27 augusti, 2011, 10:05:59 »
Hittar ingen lämpligare tråd, men jag har tänkt på det så jävla länge nu.

Jag tror starkt att "Ballad of a thin man" handlar om honom själv.
Är det någon som håller med mig?

Hej Hirvi och välkommen till forumet!

Jadu, det där är väl en av de där omöjliga frågorna typ hönan och ägget, eller är Gud kvinna.
Ja. Typ.
Hm.

Vad jag menar är att ... visst. Absolut. I någon mån, på något sätt, gör den nog det. Liksom många andra av Dylans låtar.
Men ska man tro honom själv (och det kan ju diskuteras om man ska ...) så "handlar" den i första hand om vissa journalister. Det sa han t ex ofta från scenen 1986.

Sen är det ju en sak vad en låt "handlade om" när den skrevs, och hur sedan låtens betydelse förändras genom åren.

Jag vill nog säga att en låt handlar om vad du känner att den handlar om.

Men iofs sa Bob nåt för mycket länge sen på en fråga om hans låtar hade något "message" att (som jag minns ordalydelsen) ... visst ... "But they're all messages to me, though".   :mellow:

Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Garcia678

  • Gäst
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #100 skrivet: 27 augusti, 2011, 12:13:03 »
Hittar ingen lämpligare tråd, men jag har tänkt på det så jävla länge nu.

Jag tror starkt att "Ballad of a thin man" handlar om honom själv.
Är det någon som håller med mig?

Hej Hirvi och välkommen till forumet!

Jadu, det där är väl en av de där omöjliga frågorna typ hönan och ägget, eller är Gud kvinna.
Ja. Typ.
Hm.

Vad jag menar är att ... visst. Absolut. I någon mån, på något sätt, gör den nog det. Liksom många andra av Dylans låtar.
Men ska man tro honom själv (och det kan ju diskuteras om man ska ...) så "handlar" den i första hand om vissa journalister. Det sa han t ex ofta från scenen 1986.

Sen är det ju en sak vad en låt "handlade om" när den skrevs, och hur sedan låtens betydelse förändras genom åren.

Jag vill nog säga att en låt handlar om vad du känner att den handlar om.

Men iofs sa Bob nåt för mycket länge sen på en fråga om hans låtar hade något "message" att (som jag minns ordalydelsen) ... visst ... "But they're all messages to me, though".   :mellow:



Jag har nog alltid tolkat den där låten som riktad till alla de (ur ett cyniskt (milt uttryckt :-) Roger Waters-perspektiv) gråa sorgsamma människor (?) som håglöst ställer in sig i samhällsledet och (enligt Bob) inte begriper att nånting helt nytt är på G, d.v.s. den tidens nya vibbar. Och naturligtvis går det perspektivet att applicera på senare förhållanden, likväl, som Elston är inne på, att låten i en vidare bemärkelse betyder det man själv vill att den ska betyda. Huruvida Dylan himself också kan vara den tunne mannen låter jag vara osagt, men alla låtar handlar ju om honom själv förstås, direkt eller indirekt, eftersom det är hans ord och tankar.

Utloggad Mister Jones

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #101 skrivet: 27 augusti, 2011, 13:33:02 »
När jag var ung handlade "Ballad..." om medias baktunga gubbar. Numera handlar den om mig.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #102 skrivet: 08 oktober, 2011, 16:52:59 »
Intervju i Nöjesguiden med Jan Guillou.

Vad tycker du om Bob Dylan?
– En våldsamt överskattad Flum-Pelle som knappt själv vet vad han skriver. På sextiotalet påstods han vara väldigt vänster, men nu är han vanlig höger. Det är väldigt oklara yrkanden från Bob Dylan genom alla år som kan användas till vad som helst eftersom allt är så oklart.
 


Och så tycker han till om poesi och Tranströmer:

Läser du poesi?
– Nej. Obegripligt! Och väldigt överskattat. Det sitter så fast i vår prestige att det här ska vara fint och det här ska man begripa – fast ingen gör det.
 
Men Jan, till och med jag förstår någon som Tomas Tranströmer, då borde du också kunna göra det?
– Folk säger det men det gör man inte egentligen. Hela mitt skrivande sedan sextiotalet och framåt går ut på klarhet, själva antitesen till poesi.
 
Att ”ligga ner som en tvärgata”, som Tranströmer skriver, är väl väldigt klart?
– Nej, det är fånigt. ■
 


No comments...
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad rainydaycat

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
    • E-post
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #103 skrivet: 08 oktober, 2011, 17:43:52 »
Intervju i Nöjesguiden med Jan Guillou.

Vad tycker du om Bob Dylan?
– En våldsamt överskattad Flum-Pelle som knappt själv vet vad han skriver. På sextiotalet påstods han vara väldigt vänster, men nu är han vanlig höger. Det är väldigt oklara yrkanden från Bob Dylan genom alla år som kan användas till vad som helst eftersom allt är så oklart. 

Och så tycker han till om poesi och Tranströmer:

Läser du poesi?
– Nej. Obegripligt! Och väldigt överskattat. Det sitter så fast i vår prestige att det här ska vara fint och det här ska man begripa – fast ingen gör det.
 
Men Jan, till och med jag förstår någon som Tomas Tranströmer, då borde du också kunna göra det?
– Folk säger det men det gör man inte egentligen. Hela mitt skrivande sedan sextiotalet och framåt går ut på klarhet, själva antitesen till poesi.
 
Att ”ligga ner som en tvärgata”, som Tranströmer skriver, är väl väldigt klart?
– Nej, det är fånigt. ■


No comments...

Typiskt den självgode Pösmunken! Det Bob skrivit kontra Pösmunken är som att jämföra den mest njutningsfulla champagne med ett blaskigt avfallsvatten. Pösmunkens böcker är massvara för massmänniskor. Dylans är för tänkande individer.

edit: fixat citering
« Senast ändrad: 08 oktober, 2011, 19:29:35 av Anders S »
Rainydaycat

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Värdelöst vetande/kuriosa
« Svar #104 skrivet: 08 oktober, 2011, 19:03:31 »
Jo, förresten, ang. Egyptian Records, är det någon som läst någonting någonstans om hur just det namnet valdes
då bolaget bildades?
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.