Författare Ämne: Stora ögonblick/Bob knäcker  (läst 380307 gånger)

Utloggad Majafar

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #180 skrivet: 21 april, 2007, 12:50:30 »
En kompis som inte lyssnat så mycket på Dylan var hos mig och drog ut en skiva ur högen för att se om det var något att ha. Han råkade välja Street legal och kunde inte sluta lyssna förrän skivan var slut.
En liten episod som kanske säger något om den skivan. Iofs spelar det kanske ingen roll vilken skiva han hade tagit, det går inte sluta lyssna ändå.

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #181 skrivet: 21 april, 2007, 13:08:29 »
Boston, skrev jag Boston... det var ju Brooklyn denna gång. Och det där med Street Legal och Dylan-debutanter. Tänkte just härom dan, att om jag fick plocka en av skivorna för att låta en debutant lyssna, skulle det nog vara Street Legal. Lättfångat, men alls inte grund. En nice start på livslångt beroende... :d6:

Utloggad Henry Porter

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #182 skrivet: 21 april, 2007, 18:48:04 »
Starten på mitt livslånga beroende
One of us must know.. som han sjunger på den då :d2:
I'm all alone, I'm expecting you to lead me of in a cheerful dance

Utloggad cipher_pipe

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 267
    • MSN Messenger - cipher_pipe@hotmail.com
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #183 skrivet: 21 april, 2007, 23:09:06 »
Heh, indeed, can't help jumping on the Street Legal train here. I have to say, one of my all time favourites. I believe it is a better album than Desire. But I'm twisted in that way, I like Saved more than I like Desire. And one can never forget the crown jewel of strangeness and a fan's disbelief that is Is Your Love In Vain. Yep, our dear Bob wrote these lines...

"Can you cook and sew,
make flowers grow,
do you understand my pain?
Are you willing to risk it all,
or is your love in vain?"

Ehm.
"For it is the mad that survive in the end" - I said that

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #184 skrivet: 22 april, 2007, 01:14:54 »
Jag vill gärna stämma in i hyllningskören till "Street Legal". För mig har den skivan varit en av mina Dylan-favoriter (tillsammans med ett tiotal andra skivor) sedan jag första gången lyssnade på ett slitet vinylexemplar för runt 15 år sedan. Min kärlek till skivan fördjupades när den remixade utgåvan kom 1999 (även om jag nog tycker att just Dylans röst faktiskt presenteras bättre i den gamla mixen än i den nya, trots att den nya mixen som helhet är en enorm förbättring).
Skivan är komplex och det finns både ett och annat där jag vanligtvis skulle invända mot. Efter det fantastiska öppningsspåret är dock allt motstånd besegrat och jag kan bara älska skivan närmast förbehållslöst.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #185 skrivet: 23 april, 2007, 21:08:13 »
Düsseldorf 19 april.

Vad käkade karl'n till frukost den morgonen? En suverän av Don't think twice, där han vrider och vänder på raderna så man känner sig som en av de där backarna i Getafe Messi fintade bort härom veckan. Det är bara början. En ny och svängigare tolkning av It's Alright Ma, där Dylan sjunger som han inte gjort på år och dag. Årspremiären av Just Like A Woman sjungs med känsla och lyhördhet, som om han plötsligt inser vilken fantastisk låt det är. Magi. Ja, sådär håller det på. Knäcker var ordet.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #186 skrivet: 28 april, 2007, 14:50:50 »
Jag sitter och deklarerar. DEt går inte så bra. Det blr Basement Tapes på hög volym. Konstaterar att det var 40 år sedan den spelades in. 40 år åt andra hållet, då talar vi 1927. Jag tänkler så ibland. För perspektivets skull.
Och sen hur snart efter H61, Blond on blonde detta var... Är det inte helt fantastiskt? Men det är väl bl.a. därför vi sitter här och talar Dylan och söker svar på frågor som är svåra att formulera.
Och snart därefter kom JWH. Ja, herregud, vilka år det varit.
Nån gång, troligen67-69, läste jag en intervju med Dylan, var det i Rolling Stone? Han konstaterar, att han slutat röka cigg och därför numer låter som Caruso. Nån som känner igen detta, eller har jag drömt det?
bobi :d3:

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #187 skrivet: 28 april, 2007, 15:06:06 »
Jag sitter och deklarerar. DEt går inte så bra. Det blr Basement Tapes på hög volym. Konstaterar att det var 40 år sedan den spelades in. 40 år åt andra hållet, då talar vi 1927. Jag tänkler så ibland. För perspektivets skull.
Och sen hur snart efter H61, Blond on blonde detta var... Är det inte helt fantastiskt? Men det är väl bl.a. därför vi sitter här och talar Dylan och söker svar på frågor som är svåra att formulera.
Och snart därefter kom JWH. Ja, herregud, vilka år det varit.
Nån gång, troligen67-69, läste jag en intervju med Dylan, var det i Rolling Stone? Han konstaterar, att han slutat röka cigg och därför numer låter som Caruso. Nån som känner igen detta, eller har jag drömt det?
bobi :d3:

Den legendariske tidningsmogulen och groupien Jann Wenner, som 1967 var med om att grunda Rolling Stone, intervjuade den då mer än vanligt skygge Dylan sommaren 1969. Från den intervjun kommer det citat du tänker på:

Citera
I'm sure you read the reviews of "Nashville Skyline." Everybody remarks on the change of your singing style . . .

Well Jann, I'll tell you something. There's not too much of a change in my singing style, but I'll tell you something which is true ... I stopped smoking. When I stopped smoking, my voice changed ... so drastically, I couldn't believe it myself. That's true. I tell you. You stop smoking those cigarettes (laughter) . . . and you'll be able to sing like Caruso.

http://www.rollingstone.com/artists/bobdylan/articles/story/5940103/bob_dylan

Liksom mycket annat Dylan sagt, ska det här tas med en nypa salt.
Den här intervjun var kanske inte den bästa som gjorts med Dylan, men den blev enormt känd, främst för att Rolling Stone då var en betydelsefull tidning och att Dylan vid denna tid knappast alls gav några längre intervjuer.
Jann Wenner var fö den som intervjuade Dylan för senaste Rolling Stone (se separat tråd).

Du nämner också 1967, som jag länge sett som Dylans kreativa topp, åtminstone om man ser till kvantiten klassiska låtar han då producerade.
1927 är fö ett inte helt betydelselöst år för Dylan. Det året tillkom många inspelningar han lär hålla högt. Carter Family och Jimmie Rodgers gjorde då sina första inspelningar och en mängd legendariska bluesinspelningar tillkom samma år. Bland dessa kan nämnas Blind Willie McTells fantastiska "Mama 'Taint Long 'Fo Day" och Blind Willie Johnsons minst lika fantastiska "Dark Was The Night".

EDIT: Fixade till fel i Rolling Stone-citatet.
« Senast ändrad: 28 april, 2007, 15:17:44 av Tobias »
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #188 skrivet: 28 april, 2007, 15:15:46 »
Återigen : Tack Tobias. Min respekt.
bobi

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #189 skrivet: 28 april, 2007, 21:55:31 »
Booten "In The Summertime" , live in Drammen Norway 1981, utsökt rätt igenom. Rösten, övertygelsen, hettan. det är synd att man inte är religiös!

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #190 skrivet: 28 april, 2007, 23:09:37 »
Booten "In The Summertime" , live in Drammen Norway 1981, utsökt rätt igenom. Rösten, övertygelsen, hettan. det är synd att man inte är religiös!

Anders G.

Man behöver inte vara religiös; man behöver bara tro... :mellow:

På något.  :rolleyes:
« Senast ändrad: 28 april, 2007, 23:14:47 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #191 skrivet: 28 april, 2007, 23:15:46 »
Booten "In The Summertime" , live in Drammen Norway 1981, utsökt rätt igenom. Rösten, övertygelsen, hettan. det är synd att man inte är religiös!

Anders G.

Man behöver inte vara religiös; man behöver bara tro... :mellow:

På något. Eller någon.  :rolleyes:

Jag vet inte vad jag håller på med just nu men det är ett j-t gott vin jag fick tag på ikväll. Over and out.
« Senast ändrad: 28 april, 2007, 23:19:24 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #192 skrivet: 05 maj, 2007, 10:38:48 »
Igår lyssnade jag på Sheffield från 14:e april i år, och som de flesta konserter från pågående turnén var det en hög lägsta-nivå.

Det var också en hög högsta-nivå...

Den här kvällen bidrog "My Back Pages" definitivt till att höja den. Har snöat in totalt och kört den på repeat hela morgonen.

Han sjunger ju så j..la bra, helt enkelt... och Denny är inte alls så tokig.
Börjar gilla bandet mer och mer, faktiskt.  :party:

Men sångaren... han är i en klass för sig.  :d2:

Här är My Back Pages som Mp3:a på sendspace.com

 :d5:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #193 skrivet: 05 maj, 2007, 12:46:04 »
Har fått in diverse från cdon. Mina gamla venyl finns nu på cd. Gäller förstås mycket 60 och 70-tal. I bilen, idag, Planet waves. Kanske den jag spelade mest 74-84. Systerplatta till Blood on the tracks, åtminstone för mig. Planet Waves är så otroligt underbar. Med Dylan som en del av The Band. Vilka intron. Jag är lätt knäckt, det var så länge sen jag hötde denna fantastiska platta. Men, som jag tror nån sa här på forumet, det geniala breaket ( vänd skivan!) i Forever yuong 1 o 2 missas förstås.  Men, fy fan, detta är enormt!!
Bobi  :d5:

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #194 skrivet: 06 maj, 2007, 01:58:28 »
Igår lyssnade jag på Sheffield från 14:e april i år, och som de flesta konserter från pågående turnén var det en hög lägsta-nivå.

Det var också en hög högsta-nivå...

Den här kvällen bidrog "My Back Pages" definitivt till att höja den. Har snöat in totalt och kört den på repeat hela morgonen.

Han sjunger ju så j..la bra, helt enkelt... och Denny är inte alls så tokig.
Börjar gilla bandet mer och mer, faktiskt.  :party:

Men sångaren... han är i en klass för sig.  :d2:

Här är My Back Pages som Mp3:a på sendspace.com

 :d5:

Ja.
Förstås. Anders S som strör glitter över oss allihopa.

Har laddat ner, men inte hört. Nu hört.

My back pages i Sheffield 2007 - en av de där magiska ögonblicken som gör att vi knallar på med ett lyckligt leende på våra läppar.
Åtminstone mina och Anders.

Rollicking. Mycket vackert. Ibland är det enkelt.

Tack.
« Senast ändrad: 06 maj, 2007, 02:03:25 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.