Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Björn

Sidor: [1] 2 3 ... 45
1
Andra artister / SV: Joni Mitchell
« skrivet: 26 juli, 2022, 09:39:56 »
I väntan på nån form av officiell release pusslade jag ihop en spellista med hela konserten här:

https://youtube.com/playlist?list=PL-v2pLBGM45DXw9HVSAK1bELXxuWqMN3G

Jag älskar hur Brandi Carlile&co jobbar för att det här ska bli lätt för Joni. De är beredda att sjunga om hon bara vill sitta och sola sig i glansen. Det är hennes beslut att kliva fram och ta över, och hon gör det.

2
Andra artister / SV: Joni Mitchell
« skrivet: 25 juli, 2022, 15:46:07 »
Äntligen något i kreditkolumnen:

Joni Mitchell gjorde en överraskningsspelning på Newport Folk i natt.

Den här "Both Sides Now" är fan... alla dessa lökskärande ninjor.
https://www.youtube.com/watch?v=4aqGjaFDTxQ

3
Dylan / SV: Rough And Rowdy Ways
« skrivet: 17 april, 2020, 08:42:53 »
#today and #tomorrow,
#skeletons and #nudes,
#sparkle and #flash,
#AnneFrank and #IndianaJones,
#fastcars and #fastfood,
#bluejeans and #queens,
#Beethoven and #Chopin,
#life and #death.

https://bobdylan.lnk.to/IContainMultitudesTA

4
Dylan / SV: Rough And Rowdy Ways
« skrivet: 12 april, 2020, 12:42:53 »

5
Dylan / SV: Rough And Rowdy Ways
« skrivet: 27 mars, 2020, 21:21:21 »
Jämför deras version av Neils "Down By The River" t ex. Musiken som långsamt träder fram ur fumlandet. Inte olikt hur "Murder Most Foul" på något övernaturligt sätt nästan svänger under de sista 3-4 minuterna fast ingen spelar ett faktiskt beat.

6
Dylan / SV: Rough And Rowdy Ways
« skrivet: 27 mars, 2020, 19:15:06 »
^^ Visst är Miles Davis där. Det är något "In A Silent Way" över arrangemanget. Fast helt annorlunda. (Också något Low. Både bandet och LP:n.)

Gillar Andres Lokkos fullpoängsrecension, även om jag ju vidhåller att Dylan skrivit farväl-om-vi-inte-ses-igen-låtar sen "Song To Woody". https://www.svd.se/lokko-anledningen-till-att-dylan-fick-nobelpriset
Citera
Den enorma betydelse som musik och poesi utgör i de svåraste av stunder har sällan, om någonsin, framstått med en sådan tydlighet som de senaste dygnen.

Om vi ska försöka finna någonting vackert i det makabra som har drabbat mänskligheten är kulturens oersättliga väsentlighet något som bör vårdas med största ömhet när, och om, vi kommer ut på andra sidan.

Sångerna från balkonger i karantän, ögonblicklig digital mobilisering av musiker och scenkonstnärer för att vi ska orka med ännu en kväll av förtvivlan, Nick Caves tankar i ”The red hand files” eller Håkan Hellströms ”Tillsammans i mörker”. Halmstrån av hopp. 

Den musik som når djupast framförs av röster vi redan känner, älskar eller i alla fall saknar. Nu representerar de kollektiva minnen och om de famlar en smula medan de också försöker förstå så låt dem göra det.

Ingenting kommer att bli detsamma igen.

I ett vakuum av maktlöshet är det lika svårt att gå bakåt som framåt. Det absoluta nuet är alldeles för intensivt. Det äter upp så mycket, nästan allt.

En del av sorgearbetet, för det är ju ett sådant vi i självisolering utför, handlar mycket om den smått omöjliga acceptansen av att ingenting kommer att bli detsamma igen. Alla förut är eliminerade. Nostalgi är lika meningslöst som framtidstro. Allt vi till synes har är nu.

Bob Dylan är 78 år gammal. Han har inte gett ut någonting nyskrivet på åtta år och har ägnat största delen av 2010-talet åt att kraxa sig igenom den stora amerikanska sångboken. Om det ofta har framstått som om det har gjorts med vänsterhanden tror jag att man har lyssnat ganska slarvigt: hans inspelningar av evergreens och amerikanska folksånger är ju en smått manisk dokumentation för eftervärlden – ett Alan Lomax-projekt, en arkivering – om vad som egentligen var viktigast. En utdragen amerikansk nationalencyklopedi av referenser från ett århundrade som flytt och faller i glömska.

If you want to remember/ you better write down the names

Samtidigt har förberedelserna inför någon form av definitivt avsked från Bob Dylan pågått med en sådan hastighet att han har varit mer närvarande än på många decennier. Finslipningen och slutredigeringen av myten, av Robert Zimmermans skapelse Bob Dylan; deras gemensamma livsverk, detta never ending konstverk, som måste fullbordas.

Nyutgåvor fyllda med alternativa tagningar har avlöst varandra och den Martin Scorcese-regisserade Rolling Thunder-filmen med alla sina medvetna halvsanningar och falska ledtrådar var en del av samma process. Det måste ske innan det är för sent och tillfället det rätta. Utan någon förvarning inträffade det natten mot fredagen när Dylan gav ut det sjutton minuter långa griftetalet ”Murder most foul”.

Mitt allra första intryck var att det är hans ”Where are we now?” och ”Blackstar” i ett och samma konspiratoriskt och nostalgiskt tintade textflöde. Och också ett referenstyngt bokslut över hans idoga arkivarbete med en titel som tar ”Hamlet” via Agatha Christie och mordet på John F Kennedy i Dallas 1963 fram till Trumps och coronavirusets 2020 och rakt i famnen på den västerländska kapitalismens – kanske – sista dagar.

Thousands were watching/ no one saw a thing
It happened so quickly/ so quick, by surprise
Right there in front of everyone's eyes/
Greatest magic trick ever under the sun/
Perfectly executed, skillfully done

Från ”Blowin’ in the wind” till ”Murder most foul” ryms ett helt liv. Det är detta – kollektiva – liv som efterkrigstidens mest inflytelserika bard och poet försöker sammanfatta i en berättelse om hela västvärldens modernitet. Om konst, frihet, och förtryck. Och om sorg över hur allt och ingenting förändras:

"Son, the age of the Antichrist has only begun."

Murder most foul är en serenad till musikens och lyrikens helande kraft.

Läser man texten frigjord från sin musikaliska inramning är det uppsluppna flödet en lika skicklig som ögonblicklig påminnelse om den mirakulösa språkekvilibrism som Zimmerman uppfann åt Dylan i 1960-talets mitt.

”Murder most foul” är en serenad till musikens och lyrikens helande kraft och till oskuldens död, med en uppgiven förhoppning om en morgondag där ett nytt The Beatles väntar och vill hålla din hand. Eller en ny Nina Simone som inte heller tänker acceptera att bli missförstådd.

”Stay safe, stay observant and may God be with you”, avslutar Dylan det ytterst korta meddelande som ackompanjerar publiceringen.

”Murder most foul” är anledningen till att Bob Dylan tilldelades Nobelpriset i litteratur.

7
Dylan / SV: Rough And Rowdy Ways
« skrivet: 27 mars, 2020, 09:15:36 »
Text på Expecting Rain

8
Dylan / SV: Bootleg Series vol. 14 - More Blood, More Tracks
« skrivet: 02 november, 2018, 20:14:04 »
Nöjde mig med vinylutgåvan just nu. Jösses, den här versionen av "You're A Big Girl Now."

9
Andra artister / SV: Courtney Barnett
« skrivet: 02 november, 2018, 11:44:14 »
Snart dags!  :party:

Någon som tänkt ta en pilsner i anslutning till Kägelbanan i morgon?

10
Dylan / SV: "He's Funny That Way" - ny Dylan-inspelning
« skrivet: 05 april, 2018, 15:36:30 »
Finns på Spotify redan nu.

11
Andra artister / SV: Courtney Barnett
« skrivet: 02 november, 2017, 22:15:18 »
Jag vet att vi har Courtney Barnett-fans här, och Kurt Vile-fans, men jag vet inte om det varit någon crossover av dem tidigare? Det får det bli nu. Deras gemensamma LP Lotta Sea Liee är nästan löjligt avslappnad (läs: pårökt) och spelglad, precis så där som man tänker att det borde gå när två talangfulla musiker blir goda vänner och faktiskt gör allvar av det där eviga "Du, vi borde typ spela in nåt tillsammans". Det får aldrig riktigt det där hypnotiska groovet hos Viles bästa låtar, eller det skevpunkiga öset hos Courtneys, men det är en solid, glad, eftertänksam platta. Något i mig vill säga att det är som en indierockig version av den där Mark Knopfler/Chet Atkins-plattan.

Att de heter Kurt & Courtney har alla redan påpekat. Man får väl vara glad att det bara är vänskap.

Första singeln: Over Everything
Hel spelning

12
Dylan / SV: Trouble No More: The Bootleg Series Vol. 13 / 1979-1981
« skrivet: 02 november, 2017, 22:00:51 »
Jag noterar
Inköpt för 1400 kr på Petsound nyss. Riobiobiljettrabatt var nog att betrakta som gimmick./ :d6:

Jag var också just där. Någon RioBio-biljett hade killen i kassan inte hört talas om, men 1449 kronor får ändå anses som ett hyggligt pris.
När jag var där strax före stängningsdags såg han rätt luttrad ut ("Du också?"), påpekade att de redan var billigast i stan och frågade exakt vad Sonykillen hade sagt, ordagrant, om han hade nämnt ordet "rabatt". Sen avrundade han ner till 1400 och det var jag mer än nöjd med.

Lyssnat igenom första CDn nu. Visst är mycket bekant och det är lätt att falla in rutinmässigt "Jag SA ju att Dylan var fantastisk de här åren", men en del grejer här golvar mig ändå så jävla hårt. Den där souliga "When You Gonna Wake Up", en fantastiskt funky "Change My Way Of Thinking", en jublande "Saved" och så "In The Garden" som avslutar som en ångvält. Tror jag får vänta med CD 2 till i morgon, för jag har grannar och det här kan inte lyssnas på på civiliserad volym.

13
Andra artister / SV: Kate Bush
« skrivet: 29 september, 2016, 19:04:58 »

14
Dylan / SV: Poll: Hard Rain - 3 bästa låtarna
« skrivet: 29 september, 2016, 15:58:24 »
Avd. soulsångaren Dylan. Både 78- och 81-turnéerna har sina "Vafan-menar-du-'Dylan-kan-inte-sjunga'-LYSSNAFÖRFAN"-självklarheter, men man behöver ju inte gräva sig in på bootlegs om man inte vill; bara lägg på "One Too Many Mornings" här - "As the night comes in-a-faaaallin', the dogs will lose their baaaaark..." Där har ni en sångare i full kontroll.

Sen måste jag lyfta den härliga "Maggie's Farm" också. Dylan's plinkiplonkiga riff, punkenergin...

Men "Idiot Wind" knäcker ju det mesta.

15
Övrigt / SV: YouTube-tråden
« skrivet: 29 september, 2016, 15:52:30 »
Tvåtimmarskonsert med den fantastiske Kamasi Washington och fullt band. Såg honom på Way Out West i somras och det var lysande, men Europaturnén fick ju klara sig med ett nedbantat band. Här har han hela kompisgänget med jazzmusiker, stråkar, gospelkörer och DJs, och det är bland det toksvängigaste jag hört på åratal; sanslös musikglädje men med knuten näve. Om man gillar, säg, Herbie Hancocks 70-tal eller Zappas The Grand Wazoo är detta ett måste. Om ni inte redan köpt trippel-CDn The Epic, vad väntar ni på?

https://www.youtube.com/watch?v=0YbPSIXQ4q4

Sidor: [1] 2 3 ... 45