Författare Ämne: Stora ögonblick/Bob knäcker  (läst 381119 gånger)

Utloggad I&I

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1125
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #135 skrivet: 01 juni, 2006, 10:51:49 »
Citera
Ursäkta en som inte har spelat nåt instrument själv(undtantaget lite trunmmor i tonåren).

Men att spela piano, skulle det va lättare för händer med artros?
För en oinvigd låter det som en ansträngning väl i paritet med den som gitarr skulle föranleda.. :unsure:

//Henry P
Nu frågar du en annan som inte kan spela själv. Men jag har trots allt en gitarr. Och så mycket kan jag säga som att jag får kramp i fingrar efter några låtar även utan några tendenser till reumatism eller annat.

Och Dylans sätt att spela piano kan från avstånd ibland se ganska förenklat ut. Ungefär som ett rent rytminstrument. Som att spela trummor. Fast på pianot då.

Om man jämför en gitarrvirtuos kontra en soloartist av rang på piano så tror jag säkert att det krävs nämast akrobatiska färdigheter av båda sorterna.

Frågan är väl om Dylan tillhör pianovirtuoserna på det sättet.

Experter i ämnet får rätta mig. Och förklara bättre hur det ligger till med hur tekniskt krävande och så det är för eventuella problem med rörligheten i fingrar och händer och armar. Om man ser till hur det ser ut när Dylan tar sig fram på scen nuförtiden så blir jag ju inte särskilt förvånad om nånting är på gång om man säger.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #136 skrivet: 03 juni, 2006, 15:49:24 »
Citera
Citera
Ursäkta en som inte har spelat nåt instrument själv(undtantaget lite trunmmor i tonåren).

Men att spela piano, skulle det va lättare för händer med artros?
För en oinvigd låter det som en ansträngning väl i paritet med den som gitarr skulle föranleda.. :unsure:

//Henry P
Nu frågar du en annan som inte kan spela själv. Men jag har trots allt en gitarr. Och så mycket kan jag säga som att jag får kramp i fingrar efter några låtar även utan några tendenser till reumatism eller annat.

Och Dylans sätt att spela piano kan från avstånd ibland se ganska förenklat ut. Ungefär som ett rent rytminstrument. Som att spela trummor. Fast på pianot då.

Om man jämför en gitarrvirtuos kontra en soloartist av rang på piano så tror jag säkert att det krävs nämast akrobatiska färdigheter av båda sorterna.

Frågan är väl om Dylan tillhör pianovirtuoserna på det sättet.

Experter i ämnet får rätta mig. Och förklara bättre hur det ligger till med hur tekniskt krävande och så det är för eventuella problem med rörligheten i fingrar och händer och armar. Om man ser till hur det ser ut när Dylan tar sig fram på scen nuförtiden så blir jag ju inte särskilt förvånad om nånting är på gång om man säger.
Tror också att det är lättare för Bob att spela piano än gitarr, precis som Ingemar säger.

Dessutom är tangenterna på ett elpiano/keyboard lättare att trycka ned än på ett vanligt piano.
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Henry Porter

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #137 skrivet: 04 juni, 2006, 19:23:09 »
Tjenare I&I o Anders...

Jo jag kan hålla med om att det låter rimligt det ni skriver.
Tänker man sedan på hur han spelade solon den senaste tiden innan han la ner gitarren så kanske det är rimligt att tro att något är på gång.

Väldigt synd om så är fallet! Konserterna mister lite av sin charm när man missar hans knee bending activities och hans entonssolon. B)

//Henry P
I'm all alone, I'm expecting you to lead me of in a cheerful dance

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #138 skrivet: 13 oktober, 2006, 12:21:03 »
Missa inte en av dagens länkar på Expecting Rain http://www.youtube.com/watch?v=3kEyt3kKqrs
Bättre version av Blind Willie McTell har jag nog aldrig hört. Och när man dessutom kan se den. Och höra Koellas bluesigt sköna gitarrspel...
Gudomligt!
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #139 skrivet: 21 november, 2006, 23:59:58 »
Aint Talkin i New York igår, den 20:e...

Alltså, om han pinkar in den så här rejält, nailar den så här lysande redan i första vädringen, ja, vad ska det månde inte bliva av
den här låten då han kört den ett par gånger?

Herregud, så ruggigt bra version! Och jag  menar RUGGIG! Den här versionen kommer att skrämma s-n ur er... :mellow: ^_^ :d5:

Bob, da man!
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #140 skrivet: 22 november, 2006, 14:31:03 »
Señor i Gilford, New Hampshire 21e aug 2003 (http://www.dimeadozen.org/torrents-details.php?id=121515 på den tiden Bob hade ett satans skitbra band. Hela konserten är mycket bra, och inspelningen fick beröm av mina grannar tvärsöver gatan...
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad johanå

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #141 skrivet: 22 november, 2006, 19:54:07 »
Som de flesta andra här på forumet konstaterat är denna fråga mest att betrakta som en kul grej... Dylan knäcker alltid! Just nu så fick jag rysningar an att lyssna på Bangladesh Benefit - Bob Dylan "Love Minus Zero /No Limit"... Grym känsla. Atmosfären.... Nu av er som var där??

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #142 skrivet: 23 november, 2006, 00:25:05 »
Aint Talkin i New York igår, den 20:e...

Alltså, om han pinkar in den så här rejält, nailar den så här lysande redan i första vädringen, ja, vad ska det månde inte bliva av
den här låten då han kört den ett par gånger?

Herregud, så ruggigt bra version! Och jag  menar RUGGIG! Den här versionen kommer att skrämma s-n ur er... :mellow: ^_^ :d5:

Bob, da man!

Roligt att du använder uttrycket "pinkar in"   :rolleyes:  :mellow:  På den inspelning jag har förekommer nämligen en incident just i början av den låten. Exakt hur det går till fattar jag inte, men tydligen lyckas en dam i närheten av tejparen just ... pinka, och tydligen så till den grad att hon blöter ner jackan på en närstående person!
Jag har aldrig varit med om maken, och hade lite svårt att koncentrera mig på låten, då jag istället försökte föreställa mig situationen ifråga   :huh:

Men ... huvudsaken är att det här är en helhärlig konsert som helhet, och nog tycker jag att jag riktigt känner hur lycklig och nöjd Bob är med sin turné. Och att avsluta på en teater i New York bidrar säkert också.
Så det är inte bara Ain't talkin' som är njutbar, här finns så mycket annat. Och, som sagt, jag fick en känsla av "celebration", och stooor musikglädje. Kolla, bara för att ta ett exempel, fraseringen i Tangled up in blue.
Och mycket mer.
Vet inte om konserten är "bättre" än de tidigare jag hört från turnén (alla har varit fina), men den har, tycker jag, det där "lilla extra" som gör den helt omistlig i min samling   :party:  :d5:  ^_^  :mellow:
« Senast ändrad: 23 november, 2006, 00:29:04 av Elston »
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad MattiasGbg

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #143 skrivet: 23 november, 2006, 15:31:44 »
Ha ha.. är du säker på att hon.. pinkar? Låter helt galet. Jag reagerade oxå på att det svärs & bråkas en del i början av låten & det tar bort mkt av koncentrationen. Efter ett tag får dock låten det utrymme den förtjänar. Jäkla tur det!

Får lyssna igen  :rolleyes:

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #144 skrivet: 23 november, 2006, 15:53:14 »
JAAAAA!!! Det är helt sjukt! Snubben klagar på att hans jacka är alldeles blöt och tjejen säger, högt och tydligt: "I urinated! I'm soooorry!"

 :huh:  :huh:  :huh:

Nu har jag börjat ladda ner soomlos version, och där lär man slippa den störningen   -_-
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad MattiasGbg

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #145 skrivet: 23 november, 2006, 16:13:09 »
Alright, då kanske man ska sikta in sig på den andra versionen. 

För nu lyssnar jag bara på "samtalet" i början :rolleyes: där nån dessuto skriker "shuuuut up!"

Utloggad Wanted Man

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #146 skrivet: 06 december, 2006, 21:01:08 »
Vet inte om den nämnts tidigare, men Love Minus Zero/No Limit från den "officiella Rolling Thunder bootleggen", är helt magisk. Det sprakar och gnistrar om den så akustisk den än är.

Utloggad MattiasGbg

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #147 skrivet: 11 december, 2006, 19:51:16 »
Raka motsatsen till "stora ögonblick" såg jag på youtube häromdagen - New morning från Stuttgart 91. Hilfe! Vad händer där egentligen?!  :d1:


Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #148 skrivet: 11 december, 2006, 19:59:30 »
Jag känner att jag rejvat så mycket om sommaren (framför allt) 1991, så just nu orkar jag inte.
Man ska väl inte se New morning från Stuttgart utan att se resten av konserten. Där finns nämligen mycket fint, om än en smula excentriskt, som t ex en sublim What good am I?
Jag var i Stuttgart, samt på en hel del andra konserter 1991. De mest fantastiska tycker jag var de två på Cirkus i Stockholm, men nu när vi har fått en så underbar video som den från Stuttgart så tycker jag att man ska skaffa den och se den med öppet sinne.
Jag tröttnar själv aldrig på den.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad MattiasGbg

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #149 skrivet: 11 december, 2006, 20:14:14 »
Alright, jag ser gärna mer av denna konsert. Kanske mest otur att det var just denna låt man snubblade över?!

Kan lugnt erkänna att jag är dåligt bevandrad i detta år.