Författare Ämne: fråga om "A hard rains a gonna fall" från "Hard to find"  (läst 5220 gånger)

Utloggad MattiasGbg

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
    • E-post
fråga om "A hard rains a gonna fall" från "Hard to find"
« skrivet: 04 november, 2006, 21:43:05 »
Vänner. Jag satt & lyssnade på ett gäng MP3:or med Dylan. Hittade en som gjorde mig mkt nyfiken.

"A hard rains a gonna fall" på booten Hard to find vol. 1. Snurrade runt lite på nätet & kom fram till att den härstammar från Great Music Experience, Nara, Japan, 22 maj 1994. Nån som kan berätta mer om denna spelning & om det i så fall finns mer material att lyssna på.

Tusen tack!


Utloggad I&I

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1125
    • Visa profil
    • E-post
SV: fråga om "A hard rains a gonna fall" från "Hard to find"
« Svar #1 skrivet: 04 november, 2006, 22:04:16 »
Tre föreställningar under benämningen "The Great Music Experience" (20-22/5) i Nara, Japan med full symfoniorkester och 3 låtar per show för Dylan (A Hard Rain's A-Gonna Fall, I Shall Be Released och Ring Them Bells) + I Shall Be Released i repris med hela artistskaran, samt repetitioner ett par dar innan. Det mesta finns dokumenterat i bild- och ljudform. Dock inget kommersiellt släppt, tror jag? **

http://dvdylan.com/dvd/D015

http://members.tripod.com/monicasdude/dates94.htm
Se boot-/vcd-titlar etc för tiden 18-22/5-1994

Samt mer info i en av årskrönikorna på "bibelsajten".  :mellow:

http://www.bjorner.com/94%200.htm
http://www.bjorner.com/DSN14790%20-%201994%20Spring%20Sessions.htm#DSN15060

En sån där udda tillställning av samma dignitet som Sinatrashowen som verkligen sticker ut både för att det är så annorlunda och också riktigt riktigt bra!

Så här beskriver Olof Björner showerna under sin kalenderflik:

"Dylan participates in The Great Music Experience, a three day concert in Nara, Japan co-sponsored by UNESCO's World Decade For Cultural Development Project. This was intended to be the first of a series of events to be staged at important and beautiful cultural sites each year until 2000. No more instances were however realized. This year the "western world" artists that joined various artists from Japan included Joni Mitchell, INXS, Ry Cooder, Jon Bon Jovi and Richie Sambora. Dylan performed the same three songs each day: A Hard Rain's A-Gonna Fall, I Shall Be Released and Ring Them Bells. He was backed by the New Tokyo Philharmonic Orchestra and a backing group with the ubiquitous Jim Keltner on drums and the inevitable Ray Cooper on percussion. Dylan's performance was nothing short of stunning. Made grown men cry, as Q put it. Each concert ended with I Shall Be Released (again!) with all the participating artists on stage. The last day was broadcast live on radio and TV in over 50 countries around the world."

** Hade lite fel där, men detaljerna hittar du i infon på Björners sidor.
« Senast ändrad: 04 november, 2006, 22:18:31 av I&I »

Utloggad MattiasGbg

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
    • E-post
SV: fråga om "A hard rains a gonna fall" från "Hard to find"
« Svar #2 skrivet: 04 november, 2006, 22:47:41 »
Nice! Tack som fan!

Får leta upp denna DVD.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: fråga om "A hard rains a gonna fall" från "Hard to find"
« Svar #3 skrivet: 06 november, 2006, 12:24:58 »
Jag tror att "Hard rain" har släppts som b-sida någon gång, eller som promo möjligen.

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: fråga om "A hard rains a gonna fall" från "Hard to find"
« Svar #4 skrivet: 06 november, 2006, 13:00:43 »
På Dignitysingeln tror jag...men vilken av de två? MTV?

Jag tror att "Hard rain" har släppts som b-sida någon gång, eller som promo möjligen.
Micke B.

Utloggad gope

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 258
    • Visa profil
    • E-post
SV: fråga om "A hard rains a gonna fall" från "Hard to find"
« Svar #5 skrivet: 06 november, 2006, 15:54:14 »
Nej, den är på en andra, den som just nu säljs på Tradera

http://www.tradera.com/auction/aid_34704080


Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: fråga om "A hard rains a gonna fall" från "Hard to find"
« Svar #6 skrivet: 06 november, 2006, 20:32:44 »
Den fanns med på både "Studio-Dignity-singeln" (som kom hösten '94) och "MTV-Dignity-singeln" (som släpptes våren '95)

Hos Olof går det att läsa mer.  :ph34r:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Swamprat

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 541
    • Visa profil
    • E-post
SV: fråga om "A hard rains a gonna fall" från "Hard to find"
« Svar #7 skrivet: 07 november, 2006, 09:20:41 »
Måste bara säga att versionen av hard rain är hemsk....med stråkarna och allt det där. Pekoral i ordets rätta bemärkelse. Det kunde givetvis ha varit hur bra som helst, men det låter hemskt. Givetvis bara min obetydliga åsikt. :wacko:
Ragge
Cocaine improves your tennis

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: fråga om "A hard rains a gonna fall" från "Hard to find"
« Svar #8 skrivet: 07 november, 2006, 12:13:19 »
Ojdå. Jag tycker den är strålande. Det blir en aning stelt men jag tycker han klarar sången mycket bra ändå, och att bygga upp det på slutet.


Måste bara säga att versionen av hard rain är hemsk....med stråkarna och allt det där. Pekoral i ordets rätta bemärkelse. Det kunde givetvis ha varit hur bra som helst, men det låter hemskt. Givetvis bara min obetydliga åsikt. :wacko:
Ragge

Utloggad Swamprat

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 541
    • Visa profil
    • E-post
SV: fråga om "A hard rains a gonna fall" från "Hard to find"
« Svar #9 skrivet: 07 november, 2006, 15:37:34 »
Det är det som är härligt, att smaken är olika. Det var inte meningen att låta så dissig & klagande...men det är verkligen en version som jag aktivt ogillar (ogillade?).
Har för mig att den börjar rätt lovande, men att jag sen tycker att det faller ihop ganska pladask.
Jag skall ge den en chans ikväll....it musta been years.
Cocaine improves your tennis

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: fråga om "A hard rains a gonna fall" från "Hard to find"
« Svar #10 skrivet: 07 november, 2006, 16:47:37 »
Jag gillar också när folk tycker olika. Det gör många saker mer intressanta. Det är kul att höra vad andra inte gillar. Det finns ju schysta videoklipp på det där också eftersom det sändes i teve. Kul att se. Dylan och stor stråkorkester hör ju inte till vanligheten och det är kul bara därför.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: fråga om "A hard rains a gonna fall" från "Hard to find"
« Svar #11 skrivet: 07 november, 2006, 18:53:56 »
Själv är jag kluven inför Nara-Hard rain. Visst är den maffig, men personligen tappar jag bort lite av känslan för själva låten pga det (i mitt tycke) alltför bombastiska arrangemanget.
Däremot faller jag pladask för I shall be released från samma tillfälle. Tycker det är en av de absolut mest gripande versionerna av den låten.
Men den finns förstås inte utgiven officiellt.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad I&I

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1125
    • Visa profil
    • E-post
SV: fråga om "A hard rains a gonna fall" från "Hard to find"
« Svar #12 skrivet: 07 november, 2006, 21:49:33 »
Första gången jag hörde de här föreställningarna (bara ljudet då först) var inte så långt efter en period på några år då jag grävde mig in i den klassiska världens små mirakler. Beethoven, Mozart, Dvorak och allt vad de heter. Mest symfonier med full orkester. Naturligtvis var lyckan total över att upptäcka och få njuta av ett tillfälle där denna unika kombination av symfonisk storslagenhet och den största musikartist och hans verk har mötts.

Dylan brukar ju ta ut svängarna ganska rejält ibland, men här är det han som måste anpassa sig till orkestern. En symfoniorkester är som en supertanker. Ostoppbar och ganska oflexibel spelar den sin inövade läxa oavsett vad nån därframme spontant hittar på undantaget i viss mån han med taktpinnen.

Åsikterna här går isär i oanade riktningar. För egen del tycker jag nog att I Shall Be Released är minst lyckad, både i "solo-" och multiartistversion. Det beror dock troligen delvis på att jag tröttnat rejält på den låten med åren. Särskilt alla allsångsversioner. Fortfarande är det Live 78 som just den låten är som bäst tror jag. Hard Rain klarar sig Dylan igenom med beröm godkänt, med en liten antydan till upsinging redan här minsann.  :rolleyes: om än av en art som inte stör.

Den låt som ingen nämner alls är däremot Ring Them Bells. Kvällarnas verkliga höjdpunkt.
Så vacker så att ögonen tåras och tiden stannar.
« Senast ändrad: 07 november, 2006, 21:55:24 av I&I »

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: fråga om "A hard rains a gonna fall" från "Hard to find"
« Svar #13 skrivet: 08 november, 2006, 00:14:07 »
Ring them bells är också väldigt fin i den här versionen, jag håller med.
Men jag håller ändå envist på Released, och då talar jag förstås om versionen från Dylans ordinarie set, och INTE om finalversionen.
Så fullkomligt hjärtskärande, bedjande och plågat har jag sällan hört Dylan sjunga som i I shall be released från Nara 94.
Får i alla fall mig ner på knä.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad MattiasGbg

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
    • E-post
SV: fråga om "A hard rains a gonna fall" från "Hard to find"
« Svar #14 skrivet: 08 november, 2006, 12:04:51 »
Mkt intressanta inlägg. Har bara lyckats höra " A hard rains..." & blir ju inte mindre nyfiken på resten. Tycker det är helt underbart att Dylan tar chansen & kör sina låtar i denna ngt ovana miljö.
Är själv ett stort Deep Purple-freak & deras konsert med symfoniorkester på Scandinavium 2000 är bland det mäktigaste jag sett live. Att få uppleva Dylan med symfoniorkester vore inte helt fel.