Författare Ämne: Tempest  (läst 295936 gånger)

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #690 skrivet: 25 september, 2012, 00:41:19 »
Bara det att göra ett album år 2012 och ändå vara med i diskussionen om att det står i samma klass som exemplelvis H61R säger ju en del... :d5: Albumet är i alla fall f.n. med på min Dylan-Top 7-lista.... :d4: :party: -_- :mellow:

Jo, jag vet att han är 71, och plattan är skitbra, och vi gillar Bob, osv, men 10/10? Nope!

Ska vi vara petiga så ska den här diskussionen väl föras i Egna intryck-tråden, men ... jo Micke.
För mig, som det känns nu, måste jag på en tiogradig skala ge den här skivan en tia.
Minst   :mellow:

Och så snart jag ska försöka förklara varför så tappar jag alla ord.
Och bara det är för mig förklaring nog.
För nu.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Hoho

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 849
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #691 skrivet: 25 september, 2012, 12:04:05 »
Bara det att göra ett album år 2012 och ändå vara med i diskussionen om att det står i samma klass som exemplelvis H61R säger ju en del... :d5: Albumet är i alla fall f.n. med på min Dylan-Top 7-lista.... :d4: :party: -_- :mellow:

Jo, jag vet att han är 71, och plattan är skitbra, och vi gillar Bob, osv, men 10/10? Nope!

Ska vi vara petiga så ska den här diskussionen väl föras i Egna intryck-tråden, men ... jo Micke.
För mig, som det känns nu, måste jag på en tiogradig skala ge den här skivan en tia.
Minst   :mellow:

Och så snart jag ska försöka förklara varför så tappar jag alla ord.
Och bara det är för mig förklaring nog.
För nu.

Ja, det är svårt att precisera varför, det finns så många faktorer man kan se till, betydelse av skivor, sound, vad som helst, men i slutändan brukar ändå känslan väga tyngst för min del, och den säger att detta är den klaraste 10an av dem alla. (och eftersom de gamla fina smiley-gubbarna bytts ut så får jag klara mig utan här)
The more I die, the more I live.

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #692 skrivet: 25 september, 2012, 17:43:25 »
Bara det att göra ett album år 2012 och ändå vara med i diskussionen om att det står i samma klass som exemplelvis H61R säger ju en del... :d5: Albumet är i alla fall f.n. med på min Dylan-Top 7-lista.... :d4: :party: -_- :mellow:

Jo, jag vet att han är 71, och plattan är skitbra, och vi gillar Bob, osv, men 10/10? Nope!

Ska vi vara petiga så ska den här diskussionen väl föras i Egna intryck-tråden, men ... jo Micke.
För mig, som det känns nu, måste jag på en tiogradig skala ge den här skivan en tia.
Minst   :mellow:

Och så snart jag ska försöka förklara varför så tappar jag alla ord.
Och bara det är för mig förklaring nog.
För nu.

Ja, det är svårt att precisera varför, det finns så många faktorer man kan se till, betydelse av skivor, sound, vad som helst, men i slutändan brukar ändå känslan väga tyngst för min del, och den säger att detta är den klaraste 10an av dem alla. (och eftersom de gamla fina smiley-gubbarna bytts ut så får jag klara mig utan här)

Då står den rygg-mot-rygg med "Bringing It All Back Home" också då? Hm... :rolleyes:
Micke B.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #693 skrivet: 25 september, 2012, 21:04:44 »
Alltså, vad är ett betyg. Jag tror jag lyssnat på Good as I been to you oftare än Bringing it all back home. Vilken skiva får trots detta högst betyg av mig?

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #694 skrivet: 25 september, 2012, 21:06:11 »
Det vittnar om god smak. Högt smakbetyg där... :d2:
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #695 skrivet: 25 september, 2012, 22:24:58 »
Alltså, vad är ett betyg. Jag tror jag lyssnat på Good as I been to you oftare än Bringing it all back home. Vilken skiva får trots detta högst betyg av mig?

Jag med. Och inte tycker jag att BIABH är i närheten av en tia. Tre bagateller avslutar sid ett, och de fyra fantastiska låtarna på sid två görs i tämligen bleka versioner.
Rygg mot rygg med Tempest?
No way.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Lucky Old Sun

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #696 skrivet: 25 september, 2012, 23:40:26 »
Jag tycker nog BIABH är en 11/10.  :mellow:

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #697 skrivet: 26 september, 2012, 07:04:19 »
Låter som det är dags för fortsatta pollar vad gäller album och dess tre bästa låtar....var det 'The times they are a-changin' som stod på tur? (kanske mest för att tex se vilka 3 som kan tänkas toppa ett album som BIABH)...

Min trio lyder (bara som ett smakprov): Gates of Eden-Outlaw Blues-Subterranean Homesick Blues... :party:
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #698 skrivet: 26 september, 2012, 19:58:06 »
Jag tycker nog BIABH är en 11/10.  :mellow:

Tack! Äntligen nån nykter person i detta forum!  :mellow: :rolleyes:
Micke B.

Utloggad toniv

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
    • http://bloggtoni.blogspot.com
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #699 skrivet: 28 september, 2012, 01:01:10 »
Fan vilken bra tråd. Den var så bra att den drog mig ur min självpåtagna exil från det här forumet. Jag lovar komma med konkreta kommentarer om skivan inom kort. Just nu är jag för uppfylld av Tempest för att kunna skriva något.

Men på återhörande alla ni som kommer ihåg mig, och ni som är nybekanta. -_-

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #700 skrivet: 30 september, 2012, 00:44:36 »
Ronee Blakley på Facebook om "Roll on John":

Dylan's song to Lennon on Tempest tears me up; his best ones do that; slavery, authority, sacrifice, shot in the back, cover him in his sleep, come back, burned so bright, roll on; deep mournful purposeful memorial tribute; quoted is come together over me, shows respect profoundly, simply, and what we lost.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #701 skrivet: 30 september, 2012, 01:05:37 »
Ronee Blakley på Facebook om "Roll on John":

Dylan's song to Lennon on Tempest tears me up; his best ones do that; slavery, authority, sacrifice, shot in the back, cover him in his sleep, come back, burned so bright, roll on; deep mournful purposeful memorial tribute; quoted is come together over me, shows respect profoundly, simply, and what we lost.

Amen. Den här låten för mig soundmässigt till Heart of Mine på SOL. Eller New Morning, t ex Man in me.
Det spretar och krackelerar i röst och i musik. När sådant händer, då ger jag upp och bara följer med. Roll on. Vad annat kan man göra?
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #702 skrivet: 30 september, 2012, 01:30:53 »
Ronee Blakley på Facebook om "Roll on John":

Dylan's song to Lennon on Tempest tears me up; his best ones do that; slavery, authority, sacrifice, shot in the back, cover him in his sleep, come back, burned so bright, roll on; deep mournful purposeful memorial tribute; quoted is come together over me, shows respect profoundly, simply, and what we lost.

Amen. Den här låten för mig soundmässigt till Heart of Mine på SOL. Eller New Morning, t ex Man in me.
Det spretar och krackelerar i röst och i musik. När sådant händer, då ger jag upp och bara följer med. Roll on. Vad annat kan man göra?

Eller Lenny Bruce?

Men  ... who cares.
Jämförelser är kanske oundvikliga, men egentligen onödiga.

Edit: Sen känns det för mig så hisnande att läsa Ronee Blakleys kommentarer till nya boblåtar. Ronee, som var så fin i "Renaldo and Clara" för 37 (!) år sedan. Och som numera själv gör så spännande musik. Och som nu alltså kommenterar Bobs nya låtar.

Ah, dessa perspektiv .....
« Senast ändrad: 30 september, 2012, 01:37:36 av Elston »
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Swamprat

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 541
    • Visa profil
    • E-post
SV: Tempest
« Svar #703 skrivet: 02 oktober, 2012, 16:13:11 »
Kan vi inte börja skriva ut Dylans hela titlar och sluta med de där gräsligt fula förkortningarna? Det smärtar mig att se att man kan referera till Bringing It All Back Home som BIABH.....pretty please? With sugar on top? Mitt estetiska sinne revolterar!
Cocaine improves your tennis

Utloggad Hoho

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 849
    • Visa profil
SV: Tempest
« Svar #704 skrivet: 02 oktober, 2012, 16:27:26 »
Gitarriffet i "Narrow way" ... det är Bob, väl? Ja, det måste det vara! Underbart, alldeles underbart ..........

Ja, det är alldeles underbart  :d2:

Men är det Bob?? Fick (av någon outgrundlig anledning) för mig att att det är Stu...  :huh:

Riffet ja, förstås. Jaha, en i min närhet säger att hon absolut inte kan se någon annan framför sig än Charlie göra det, men lite Bobinfluerat. Jaa?
The more I die, the more I live.