Författare Ämne: dylancovers  (läst 201826 gånger)

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #255 skrivet: 20 oktober, 2011, 09:32:52 »
"Forever Young" Mike Scott med Sharon Shannon:

http://www.youtube.com/watch?v=GTrsB4t_Avs&feature=related
Micke B.

Utloggad Pirke.Avot

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 161
    • Visa profil
SV: dylancovers
« Svar #256 skrivet: 02 november, 2011, 13:39:42 »
Av Ramblin' Jack Elliots många tolkningar av Don't think Twice är den från Vanguard Visionaries suveränt bra.

http://open.spotify.com/track/7aLZ7WS9lsOrYsCAyWUgeZ

Fast alla covers är ju bara efterbildningar av original och kan därför inte mätas med originalet.
The only thing we knew for sure about Henry Porter was that he's name wasn't Henry Porter.

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #257 skrivet: 02 november, 2011, 19:42:08 »
Av Ramblin' Jack Elliots många tolkningar av Don't think Twice är den från Vanguard Visionaries suveränt bra.
http://open.spotify.com/track/7aLZ7WS9lsOrYsCAyWUgeZ

Fast alla covers är ju bara efterbildningar av original och kan därför inte mätas med originalet.

Ja hm som vi vet...  :rolleyes:  Wikipedia: As well as the melody, a couple of lines were taken from Clayton's "Who's Goin' to Buy You Ribbons When I'm Gone?" which was recorded in 1960, two years before Dylan wrote "Don't Think Twice." Lines taken word-for-word or slightly altered from the Clayton song are, "T'ain't no use to sit and wonder why, darlin'," and, "So I'm walkin' down that long, lonesome road." On the first release of the song, instead of "So I'm walkin' down that long, lonesome road babe, where I'm bound, I can't tell" Dylan sings "So long, honey babe, where I'm bound, I can't tell".
Both Clayton's song and Dylan's song were based on the public domain traditional song "Who's Gonna Buy Your Chickens When I'm Gone".

...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Pirke.Avot

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 161
    • Visa profil
SV: dylancovers
« Svar #258 skrivet: 03 november, 2011, 10:06:02 »
Den låtskrivartraditionen Don't think twice är sprungen ur lånar ju ganska flitigt av varandra. Oavsett var Dylan har hört melodier och snappat upp lite fraser är det ändå han som skrivit Don't Think Twice. Likväl som att Håkan Hellström skrivit Uppsnärjd i det Blå samt Den fulaste flickan i världen, även om Dylans förlagor Tangled up in Blue och Ugliest girl in the world torde stå som inspirationskälla och förebild. Däremot tycker jag det är lite fult av Dylan att inte Muddy Waters fått något tillkännagivande för "i jyst wanna make love to you" angående My wife's hometown.
The only thing we knew for sure about Henry Porter was that he's name wasn't Henry Porter.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #259 skrivet: 03 november, 2011, 10:25:32 »
Den låtskrivartraditionen Don't think twice är sprungen ur lånar ju ganska flitigt av varandra. Oavsett var Dylan har hört melodier och snappat upp lite fraser är det ändå han som skrivit Don't Think Twice. Likväl som att Håkan Hellström skrivit Uppsnärjd i det Blå samt Den fulaste flickan i världen, även om Dylans förlagor Tangled up in Blue och Ugliest girl in the world torde stå som inspirationskälla och förebild. Däremot tycker jag det är lite fult av Dylan att inte Muddy Waters fått något tillkännagivande för "i jyst wanna make love to you" angående My wife's hometown.

"My Wife's Hometown" är faktiskt tillskriven Dylan och Willie Dixon, den store bluesman som komponerade förlagan. Det är ett av få tillfällen Dylan delat på äran av att skrivit en låt. Eftersom förlagan i detta fall inte verkar bygga på traditionellt material och alltså inte kan anses "public domain", behövde nog Dylan göra så. Detta till skillnad från t ex "Rollin' & Tumblin'", en gammal låt med okänd kompositör som Muddy Waters bara arrangerade om.
Dylan har under hela sin karriär använt sig av äldre låtar som förlagor. Mest markant är det i början av karriären och på senare år. På "Freewheelin'" står han nog inte för en enda melodi. Lite följde han i Woody Guthries fotspår. Woody satte enbart text till äldre melodier (och påstod heller vad jag förstått aldrig att han gjort mer än så).
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Pirke.Avot

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 161
    • Visa profil
SV: dylancovers
« Svar #260 skrivet: 03 november, 2011, 11:43:47 »
Jag känner till det, Rollin' and thumblin' är ju ett bra exempel på hur man "lånar" eller väljer att inspireras, av andra artister, som jag hellre kallar det. Ville bara understryka att det för mig är självklart att Dylan är upphovsman bakom Don't think twice, likväl som han är det till My wife's hometown, etc. även om det finns så kallat "lånat" material bakom.

När folk anklagar Dylan för att stjäla och sno av andra artister spårar det lätt ur, vad har inte Dylan betytt för typ ALLA efterföljande musiker?  :ph34r:
Utan Dylan hade Beatles och Stones troligtvis inte låtit som de låter. Andra storheter såsom Cohen, van Morrison, Neil Young, Springsteen, Ulf Lundell, alla har de inspirerats av Dylan i viss mån. Det paragidmskifte som Dylans musik har inneburit har väl icke skådats innan.
Dylan som nobelprisvinnare 2012!  :party:
The only thing we knew for sure about Henry Porter was that he's name wasn't Henry Porter.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #261 skrivet: 03 november, 2011, 12:27:53 »
Fast Rollin' & Tumblin' är väl ett exempel där det handlar om något lite mer än att låna eller låta sig inspireras. Låten är i princip kopierad rakt av från Muddy Waters arrangemang, med till stora delar egen text.
I fall där det varit juridiskt nödvändigt har Dylan gett "credit" till tidigare upphovsmän, som i fallet med Willie Dixon och My Wife's Hometown och i efterhand också kompositörerna till Red Sails In The Sunset, förlagan till Beyond The Horizon.
Dylan är en väldigt originell artist. Det betyder inte att allt han gör är originellt.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #262 skrivet: 03 november, 2011, 12:30:38 »
Ja vi kan ju allt det här i hur många varv som helst.
Tyckte det bara var lite självironiskt skôj att dra i såna trådar då bollen låg upplagd på straffpunkten - fast mot fel mål änna...
(Angående att ingen och inte ens den jättebästa Don't Think Twice kan "mätas med originalet".)
 :d2:
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #263 skrivet: 05 november, 2011, 20:10:28 »
Jag utgår från att någon annan här har en bättre källa på detta, men eftersom vi var några som diskuterade igår vilken Dylanlåt som kåvvrats oftast så letade jag lite och hittade detta.

1. Blowin' In The Wind, 375 inspelningar
2. Don't Think Twice, 217
3. I Shall Be Released, 181
4. Mr Tambourine Man, 176
5. Like A Rolling Stone, 172
6. Knockin On Heaven's Door, 150
7. Watchtower, 144
8. Baby Blue, 133
9. I'll Be Your Baby Tonight, 121
10. Quinn, 118
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #264 skrivet: 14 november, 2011, 21:04:55 »
Oj. Nu blev det en inlägg för mycket. Men länken http://www.tom-roger.com/blodpaspora/ rekommenderas å det varmaste.
Som sagt.

Och jag kan inte sluta citera. Detta är ju så härligt:

"Eg skal finne deg i Sør-Varanger,
Kautokeino og Stavanger,
Eg veit at du vil snart forlate meg.
Men eg ser deg i kvar sky som driv,
I dei eg elskar, og i alt liv,
Du gjer meg einsam når du dreg."

Har just lyssnat på Lagnaden sin vri.
Det här är ju helt underbart, snacka om cover!
Lyssnar vidare nu. Tack för det tipset!

Äntligen lyssnar jag nu på hela Toms BOTT-skiva på Spotify. Och här ger jag mig, hur svårt jag än må ha för Dylancovers.
Tycker om!

Och tycker också mycket om det jag hört av Tom Rogers senaste skiva, "Det du aldri sa", som också finns på Spotify. Gillar också beskrivningen av hur inspelningen gick till:

'"Det du aldri sa" er innspelt live i studio, med ein utvida versjon av besetninga bak Blod på spora. Musikarane møttest same dag som opptaka begynte, og hadde fokus på innhaldet i songane heller enn på teknisk perfeksjonisme.'

Läser just den nyutkomna norska boken "Bob Dylan - Mannen, myten och musikken", och där finns en mycket intressant artikel av herr Aadland, "Bob Dylan - den syngjande diktaren". Hoppas få den i digital form av författaren snart, och lovar då att länka.

Roger and out!
« Senast ändrad: 14 november, 2011, 21:06:48 av Elston »
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #265 skrivet: 15 november, 2011, 11:23:19 »
Jag utgår från att någon annan här har en bättre källa på detta, men eftersom vi var några som diskuterade igår vilken Dylanlåt som kåvvrats oftast så letade jag lite och hittade detta.

1. Blowin' In The Wind, 375 inspelningar
2. Don't Think Twice, 217
3. I Shall Be Released, 181
4. Mr Tambourine Man, 176
5. Like A Rolling Stone, 172
6. Knockin On Heaven's Door, 150
7. Watchtower, 144
8. Baby Blue, 133
9. I'll Be Your Baby Tonight, 121
10. Quinn, 118

Men en reservation för att Blowin är så mycket äldre så tror jag ändå att Knockin borde om inte ligga högst så näst intill. Tänk alla källarband, pubband, gitarrkillar osv som gjort den låten. Kanske dock ej spelat in... Äsch. Mighty Quinn är ju en liten outsider.

Utloggad Jack Fate

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 491
    • Visa profil
SV: dylancovers
« Svar #266 skrivet: 28 november, 2011, 17:00:04 »
http://www.youtube.com/watch?v=qadnY8p-Hi8

I believe in you, Alison Krauss - världens vackraste röst
"Don't let me change my heart,
Keep me set apart
From all the plans they do pursue.
And I, I don't mind the pain
Don't mind the driving rain
I know I will sustain
'Cause I believe in you."

Utloggad molkom

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 277
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #267 skrivet: 28 november, 2011, 17:26:35 »
Stort tack för länken till A.K. och I Believe In You, bl a för att jag fick upptäcka den fantastiska serien Transatlantic Sessions. Så mycket bra musik i folkton.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #268 skrivet: 03 december, 2011, 13:44:22 »
Då var det dags att hälla upp sakén och rocka loss!

http://www.youtube.com/watch?v=7Syq3XgV7j0
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #269 skrivet: 03 december, 2011, 18:38:47 »
Då var det dags att hälla upp sakén och rocka loss!

http://www.youtube.com/watch?v=7Syq3XgV7j0

Ahh, en cover på en cover  :d2:

Riktigt bra version, nästan lika bra som Claptons. Som jag tycker väääldigt mycket om  :d5:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!