Författare Ämne: Bob till Stockholm waterfront  (läst 184595 gånger)

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bob till Stockholm waterfront
« Svar #480 skrivet: 15 oktober, 2013, 16:52:36 »
Bra ja, trevligt ja!
Så jäkla mycket på jobbet nu att jag inte haft tid att skriva några reflektioner, nytt försök imorrn.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Homer

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 403
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bob till Stockholm waterfront
« Svar #481 skrivet: 15 oktober, 2013, 18:41:48 »
Trodde VERKLIGEN inte att jag skulle säga det här, men det här var ju riktigt bra! Och då avskyr jag vanligtvis bob post 2001 eller något. Tyckte Globen 2011 var vedervärdigt. Men detta, ojojoj. :party:

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Bob till Stockholm waterfront
« Svar #482 skrivet: 15 oktober, 2013, 18:45:36 »
Trodde VERKLIGEN inte att jag skulle säga det här, men det här var ju riktigt bra! Och då avskyr jag vanligtvis bob post 2001 eller något. Tyckte Globen 2011 var vedervärdigt. Men detta, ojojoj. :party:

Kul att höra för det var verkligen overkligt bra...
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad janne

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 828
    • Visa profil
SV: Bob till Stockholm waterfront
« Svar #483 skrivet: 16 oktober, 2013, 09:17:04 »
Detta är mitt bästa konsertögonblick med Bob på mycket länge:
http://www.youtube.com/watch?v=-kt2cntN2yw&list=PLA_oza0tthOWjRF3b6DDk0izF0PxDN_V9

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Bob till Stockholm waterfront
« Svar #484 skrivet: 16 oktober, 2013, 09:31:11 »
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Bob till Stockholm waterfront
« Svar #485 skrivet: 16 oktober, 2013, 10:15:13 »
Nu är det perfekt läge för Dylan att släppa en live platta igen  :d2: :d4: :party:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Merlin

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Bob till Stockholm waterfront
« Svar #486 skrivet: 16 oktober, 2013, 12:48:00 »
Jo, man kände sig tämligen upprymd när man vandrade ut från Waterfront i Söndagsnatten. (I tid för nära på bli överkörd av de svarta bussarna - Bonamassas bussar?  :party:). En sak jag har tänkt på så här i efterhand är sången. Ja, jag vet. Det har tjatats i oändlighet om detta, men trots det... Jag har alltid haft uppfattningen att Bobs heshet under senare år åtminstone till viss del handlar om sångteknik. Jag är ingen expert på ämnet, men det framstår som att Bob ofta väljer medvetet att spräcka rösten. Han trycker till, ofta i slutet av en rad, när han också skulle kunna välja en mjukare väg. Jag tänker inte gå in på någon slags utläggning i vad som är vackert eller inte. (Men min uppfattning är hur som helst att apelsinläsk kan ju vara lent och gott, men sällan lika komplext eller intressant som en åldrad maltwhisky.) En stor del av det som gör det så fascinerande att gå på Bobs konserter är hur som helst just att hans sätt att sjunga. Det skapar variation utan dess like. Man vet inte vad som ska hända med nästa fras. Jag tycker att han använder sången på Tempest som ett verktyg för att skapa variation och olika uttryck. Jag påstår inte att vi står inför en ny era med Bobs sång (eller en slutlig sådan), men jag tycker att Bob under konserterna på Waterfront valde delvis en annan väg som gjorde att han spräcker rösten i mindre utsträckning. Om det är "bättre" eller inte kan väl vara strunt samma, men sången kändes omsorgsfullt hanterad i större utsträckning än vad jag hört på ett tag.

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Bob till Stockholm waterfront
« Svar #487 skrivet: 16 oktober, 2013, 13:38:18 »
Jo, man kände sig tämligen upprymd när man vandrade ut från Waterfront i Söndagsnatten. (I tid för nära på bli överkörd av de svarta bussarna - Bonamassas bussar?  :party:). En sak jag har tänkt på så här i efterhand är sången. Ja, jag vet. Det har tjatats i oändlighet om detta, men trots det... Jag har alltid haft uppfattningen att Bobs heshet under senare år åtminstone till viss del handlar om sångteknik. Jag är ingen expert på ämnet, men det framstår som att Bob ofta väljer medvetet att spräcka rösten. Han trycker till, ofta i slutet av en rad, när han också skulle kunna välja en mjukare väg. Jag tänker inte gå in på någon slags utläggning i vad som är vackert eller inte. (Men min uppfattning är hur som helst att apelsinläsk kan ju vara lent och gott, men sällan lika komplext eller intressant som en åldrad maltwhisky.) En stor del av det som gör det så fascinerande att gå på Bobs konserter är hur som helst just att hans sätt att sjunga. Det skapar variation utan dess like. Man vet inte vad som ska hända med nästa fras. Jag tycker att han använder sången på Tempest som ett verktyg för att skapa variation och olika uttryck. Jag påstår inte att vi står inför en ny era med Bobs sång (eller en slutlig sådan), men jag tycker att Bob under konserterna på Waterfront valde delvis en annan väg som gjorde att han spräcker rösten i mindre utsträckning. Om det är "bättre" eller inte kan väl vara strunt samma, men sången kändes omsorgsfullt hanterad i större utsträckning än vad jag hört på ett tag.

Jag är böjd att instämma till fullo i detta resonemanget.... :d2:
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bob till Stockholm waterfront
« Svar #488 skrivet: 16 oktober, 2013, 19:11:18 »
Detta är mitt bästa konsertögonblick med Bob på mycket länge:
http://www.youtube.com/watch?v=-kt2cntN2yw&list=PLA_oza0tthOWjRF3b6DDk0izF0PxDN_V9

Den lilla nickningen vid 2:50 efter "... the whole world behind me burned" är ju helt obetalbar. Det är precis som om han vill säga"Jo då, så att, eh, så är det allt..." Jag har kollat på sekvensen typ tio gånger och den får mig att känna mig alldeles varm inombords varje gång.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad Fabian

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
    • Resan till september
    • E-post
SV: Bob till Stockholm waterfront
« Svar #489 skrivet: 16 oktober, 2013, 20:41:21 »
Ja, det var ju överraskande trevligt det här. Jag har ju varit rätt negativ de senaste åren. Men ändå sett honom live. Varför, kan man undra. Har jag undrat själv, mer än en gång. Jo, inser jag, just med den allt svagare förhoppningen att han skulle göra det han äntligen gjort nu, symboliserat av att välja "What god am I?" framför "Like a Rolling Stone". Det handlar om vad rösten passar bäst för. Synd att det skulle ta så lång tid. Och ska man vara ärlig gjorde konsertlokalen mycket - exakt samma konsert i Globen skulle inte ha varit samma upplevelse. Men det blir med beröm godkänt och kul att bli överraskad av Bob igen.
- Yes, this is Wilson Smith.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bob till Stockholm waterfront
« Svar #490 skrivet: 16 oktober, 2013, 23:25:29 »
Detta är mitt bästa konsertögonblick med Bob på mycket länge:
http://www.youtube.com/watch?v=-kt2cntN2yw&list=PLA_oza0tthOWjRF3b6DDk0izF0PxDN_V9

Den lilla nickningen vid 2:50 efter "... the whole world behind me burned" är ju helt obetalbar. Det är precis som om han vill säga"Jo då, så att, eh, så är det allt..." Jag har kollat på sekvensen typ tio gånger och den får mig att känna mig alldeles varm inombords varje gång.

Det är så skönt att ha tillgång till torrent:rna direkt (även om lördagen inte är komplett ännu, tror jag?)  och kunna genomleva, återuppleva denna magnifika helg igen. Och ja, att SE honom röra sig som han rör sig under LAWY  är värt biljettpriset! :-). Jag har nu ikväll passerat dina "typ 10" omspelningar av den där youtube-sekvensen. Jag förstår precis vad du menar! Och vi var där...Life is Good!
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Bob till Stockholm waterfront
« Svar #491 skrivet: 17 oktober, 2013, 08:48:07 »
För mig får Bobby gärna avsluta med två extra konserter på waterfront efter London  :party:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad gerbos

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 326
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bob till Stockholm waterfront
« Svar #492 skrivet: 19 oktober, 2013, 00:20:03 »
Jag har ännu inte skrivit något om spelningarna på Waterfront, tills nu. Men jag vet fortfarande inte vad jag ska säga. Det jag upplevde förra helgen, det har jag aldrig upplevt tidigare. Det var inte bara ren magi, det var också en känsla av att få ett nytt perspektiv på vad musik kan vara. En infallsvinkel jag aldrig tänkt på. Efter första kvällen var jag så fokuserad på att förstå vad jag nyss upplevt att jag knappt kunde bedöma hur mycket jag uppskattade vad jag just upplevt. Jag visste bara att det var otroligt bra. Efter andra kvällen visste jag att jag inte bara fått ett nytt perspektiv på Dylan och på musik. Jag insåg att andra kvällen var en av mina största konsertupplevelser någonsin.

Jag märker att jag fortfarande har svårt att formulera vad jag upplevde. Men som tur är så har Leif gjort det åt mig. Så jag nöjer mig helt enkelt med att konstatera att jag håller med Leif.

Utloggad Merlin

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Bob till Stockholm waterfront
« Svar #493 skrivet: 21 oktober, 2013, 22:06:04 »
"Jag insåg att andra kvällen var en av mina största konsertupplevelser någonsin." skriver gerbos. Ett par dagar efter konserthelgen yttrade jag detta nästan ordagrant till en arbetskamrat som undrade hur konserterna var. Samtidigt var det något märkligt för mig. Jag har sett honom 25 gånger vid det här laget. De första åren var det bara en konsert vartannat år och jag följde inte vad som hände däremellan. Detta innebar att jag befann mig i akut chocktillstånd under varje konsert. Ja, men vad ska man kalla det? Globenkonserterna 2000, 2002, 2003 och 2005 innebar tvära kast om man som jag var omedveten om förändringarna däremellan. Efter att jag börjat se honom lite oftare än så (och börjat hänga här) så har de rena chocktillstånden uteblivit. (Tack L&T och ER). Tills Waterfront. Men jag kan inte riktigt förklara vad detta beror på. Konserterna skiljer ju sig inte såååå mycket åt från de senaste två åren eller så, men jag vet inte, kan inte förklara det. Jag kunde inte riktigt landa. Satt mer eller mindre paralyserad under första kvällen. Kände en frustration över att inte kunna ta in alltihop. Är det fortfarande. Det beror nog inte på konserterna i sig utan på mig själv.

Hur som helst så skrev jag i inlägget ovan att jag tyckte att sången var hanterad med omsorg. Jag överdrev säkerligen verkligheten, men i dag började jag i alla fall fundera lite mer på om detta bara är något jag inbillat mig. Nu kommer ni att anse att jag är helt galen. Det är okej. Men jag tog fram penna och papper och började markera orden där han spräcker rösten i Things have changed. Som jag upplever det så punktmarkerar Bob vissa ord. Det skapar en slags egen rytm i sången, om man så vill. Med "markering" menar jag att han trycker till så att rösten spricker. Ordet kommer fram i en nästan tonlös heshet. Som referens tog jag Toyota Park i somras där jag upplevde att han inte sjöng lika mjukt som jag hört honom göra tidigare (men det var hur som helst en fantastisk konsert). Så jag började markera: Man, Eyes, Last osv. och kom upp till 28 markeringar. Stockholm 2 gav 16 markeringar. Man kan givetvis diskutera enskilda markeringar men det ger ändå en indikation på att det låg något i min upplevelse att Bob hanterade sången med omsorg (även om jag säkerligen som sagt överdrev det hela i min beskrivning: "hört på ett tag" - åtminstone när det gäller den låten). Som ytterligare en referens skulle jag ge den magiska Forgetful Heart från Stockholm 1 värdet 3 eller kanske 4 och min absoluta höjdpunkt: Scarlet Town från Stockholm 1 värdet 2. Forgetful heart från första kvällen är kanske det största jag hört live från Bob, men jag brukar beskriva honom i superlativer. Men Scarlet Town var - när det gäller antalet olika låtar jag hört Bob framföra live - nummer 100. Ur ett rent fågelskådarperspektiv var det en sällsynt upplevelse.

Om inte annat så kan detta inlägg visa på farorna med att snöa in sig på Bob Dylan!
« Senast ändrad: 21 oktober, 2013, 22:08:54 av Merlin »

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Bob till Stockholm waterfront
« Svar #494 skrivet: 22 oktober, 2013, 00:44:59 »
Tack gerbos och tack Merlin.
Och, Merlin, snö och faror ... det kommer senare under året   -_-  :rolleyes:
Att försöka sätta ord på vad man känner, i det här forumet, och lyckas ibland bättre och ibland sämre, det hör liksom till   :mellow:

Funderar lite på en sak. Apropå hur svårt vi har att sätta ord på det vi upplevde, i det här fallet, i söndags. Och okej då, i lördags ...
Och kanske hamnar i fel tråd. Igen!
Men alltså ... okej ... byter tråd ...   :rolleyes:

Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you