Författare Ämne: The 1995 Project  (läst 139276 gånger)

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #165 skrivet: 02 mars, 2014, 18:45:38 »
Konsert 35 av 116, San Francisco, Kalifornien 22 maj 1995

Klockan är fem över tre på eftermiddagen, stället har precis öppnat. I baren sitter två män och konverserar, en tredje står upp och läser tidningen. Jag sitter rakt fram längst in i hörnet, det före detta gamla symaskinsbordet har på golvet en tung pedal i metall som man kan trampa på. Det är alltid lika svårt att låta bli. Det gnisslar så härligt, förmodligen inte så lite irriterande för andra gäster. Men jag hör det inte själv, jag hör Man in the long black coat, det är dovt, ödsligt och makaklöst vackert. Intensivt vackert, jag behöver anstränga mig för att andas normalt men det går inte, jag håller nästan andan. Stället börjar fyllas på. Jag älskar att vara här. Det är inte första gången.

Turnén har nått San Francisco och jag är där. Men utanför fönstret passerar människor på sina söndagspromenader, inte på väg någonstans, jag känner doften av kaffe, någon har beställt irish. En äldre kvinna sätter sig bredvid mig, det känns obekvämt, hon dricker ett glas vitt vin och har en beige kappa på sig. Luktar rök och gammalt damm. Jag tränger mig längre in i hörnet, jag är fast. Försöker med allt vad jag förmår släppa tanken på hur märkligt det är att hon var tvungen att sätta sig precis här. Alla bord verkar förvisso redan upptagna, och i baren kan man inte luta ryggen mot något ryggstöd. Jag förstår henne på samma gång som jag inte förstår vad hon gör här, bredvid mig, ser jag ut att behöva en samtalsparnet, här i hörnet. Samtidigt som Most likely you go your way and I'll go mine rullar igång i mina hörlurar, hennes vin kommer aldrig att ta slut, jag känner det på mig. Blåbussarna rusar förbi bakom mig på Torsgatan, jag ser det i speglingen på tavlan med priserna som hänger bakom baren på den rödrandiga väggen. Bland whiskyflaskor och glas som hänger upp och ner. Jag sitter spänd, behöver beställa en ny Bitburger. Hon vill prata med mig men just idag just nu vill inte jag prata med henne.

Min vän Jan hörde av sig häromdagen, min vän Jan pratade om hur kul det ska bli att ses i sommar, i Helsingborg. Vi brukar träffas ibland, oftast i samband med konserter men ibland bjuder han hem mig på middag. Mat, musik, resor och allt som det innebär har vi gemensamt. Det vill säga allt. Kvinnan bredvid mig tittar ibland åt mitt håll, tilltalar mig kanske, vet inte om hon förstår att jag inte hör, jag vill inte veta. Hon går och hämtar Aftonbladet, har förmodligen tröttnat på mig. Tears of rage hör jag inte så ofta, försöker luta mig tillbaka, har suttit mer eller mindre spänd och stirrandes in i skärmen sedan kvinnan kom och satte sig bredvid. Hon tar på sig sina läsglasögon och vänder snabbt igenom alla sidor i tidningen, hittar inget att läsa, det står inget av intresse verkar det som, hon vill inte ens läsa om Melodifestivalen. Hon viker ihop tidningen och lägger den åt sidan, min sida, jag vill inte heller läsa Aftonbladet. Och nu når Tears of rage den där fantastiska intensiva kulmen, hon reser sig upp och lägger tillbaka tidningen på bardisken, pratar med bartendern. Hon är här för att prata, tyvärr kan jag inte hjälpa henne, kommer tillbaka med ett nytt glas vin, det första drack hon ur snabbt.

Min vän Jan hörde av sig och jag blev glad. Vi träffades för snart femton år sedan på tryckeriet jag jobbade på efter skolan. Han var beställare och vi gjorde en bok tillsammans, fann varandra direkt. Mat, musik och resor, det är allt som behövs. Han fyller 80 nästa år, jag tror jag måste köpa honom en fin present. Han lagar så god mat. Jan fann Dylan relativt sent i sitt liv, det spelar inte så stor när det sker bara det gör det. Vi pratade massor om Wilco, Emmylou och så klart Bob när vi först träffades. Fick ett vykort från Kalifornien för några år sedan, Jan reste längs Highway 1 och var lycklig. Tombstone blues, hon sveper det andra glaset vin, och går, tar dammet med sig. Det grå vinterljuset från gatan väller in i lokalen. Golvet är schackrutigt. Det surrar av låga samtal runt mig, it's not aimed at anyone, det är bara surr, paret brevid mig har avslutat sina tallrikar med fish and chips, den smakar inte så bra här tyvärr, men det är alltid lika trevligt att vara här.

På lördag reser jag bort igen, tre veckor, långt bort. Jag älskar att vara hemma, att vara här, månaden mars är två dagar gammal och dagarna blir ljusare och ljusare. Det är så fint att vakna och se ljuset, det blir ljusare för var dag nu. In the jingle jangle morning I'll come following you. Jag är där ljuset är. Mänga kvällar är det nästan tomt här, men nu, en söndag klockan fyra på eftermiddagen, är det fullt. Och så får jag höra Desolation row, det blir inte ljusare än så. Unga människor, om jag räknas som sådan, en del äldre och många däremellan. Det är därför jag tycker om att vara här. Alla här är, på riktigt alla, ett par går hand i hand på gatan utanför, svingar ledigt och lätt med händerna, ser lyckliga ut En äldre man brukar gå ut och gå med sin tax runt kvarteret mittemot. Den lilla taxen brukar motvilligt gå bortåt längs gatan. Ekipaget tar vänster in på Birkagatan, sedan vänster igen på Tomtebogatan, och sedan vänster igen tillbaka till Torsgatan. Taxen blir glad, springer med snabba små steg tillbaka mot porten han får syn på den. Efter den kalla och motvilliga promenaden är han hemma igen. Ungefär som jag har det. Vallas runt i livet, av systemet, så som man ska göra. Men jag springer kanske inte med riktigt lika snabba små ben.

Båda fötterna på marken, på pedalen, trampar och trampar. Men kommer ingenstans. Sitter kvar på samma ställe. En ovanligt fin It's all over now, baby blue tar slut och Seeing the real you at last sparkar igång, i samma tempo som den snabba lilla taxen som vill hem så snabbt som möjligt. Två fish and chips bärs ut till förväntansfulla matgäster. I fredags var jag hemma hos Leif, min gode vän Leif, själva definitionen av god vän. Han bjöd på ett vin från Saint Emilion, den klassiska regionen i Bordeaux som ligger en kort tågresa från centrum i staden på den franska sydvästra kusten. Kullerstensgatatorna och alla gamla hus. Maten och det fantastiska vinet. Det ligger en kyrka under jord i Saint Emilion, med taket stadgat upp av pelare för att det inte ska rasa ihop, det tunga tornet ovanför kan man klättra upp i, titta ut över fälten, vingårdarna. Där finns det mesta man kan behöva. Jag vill tillbaka varje dag i veckan. Men att vara hemma hos Leif är lika bra. Där finns definitivt allt man behöver. Vänner inte minst, mat, musik, sinnliga resor i överflöd. Och det goda vinet. I baren sitter en gammal man och läser, han har en vinröd kofta över en rutig skjorta. Grått spretigt hår och glasögon. Elgitarrerna som gnisslar och virvlar i She belongs to me får mig att sluta ögonen och släppa taget om allt.

Det går inte att låta bli att le. Obviously five believers är så lekfull och somrig som en majdag i San Francisco förmodligen är, alla intensiva applåder bevisar det inte minst. Jag besökte San Francisco i oktober, tät dimma svepte in både Golden Gate och Alcatraz. Vi tog en guidad tur med minibuss till vingårdarna inåt landet, med den gladaste hippien som guide jag träffat. Vi såg ett torn och klättrade upp direkt. Dimman lättar på eftermiddagen, bron bara står där, är ännu vackrare i verkligheten. Att åka över med bil, se brospannen och pelarna passera, snabbt som en tax på Torsgatan, i den täta dimman. Den gamla kvinnan som luktade cigarettrök och damm har gått hem, eller till en annan bar. På scenen står Bob Dylan i sin blå gnistrande satängskjorta och sjunger sista låten för kvällen. Här i hörnet börjar en doft av blommor att sprida sig, det luktar gott, men jag vet att det är skurmedlet i hinken som luktar, någon har tappat sitt glas. Men jag blir lycklig ändå, av doften och av den skarpa attacken i den akustiska gitarren. Och jag blir så lycklig av hur han sjunger, I was so much older then, I'm younger than that now. Det till en början det försiktiga munspelet, som övergår, alltid detta övergår, allt går över i något, jag önskar jag vore på plats men det går inte, det gick inte till så. Övergår i ett avslutande crescendo. Nu tar jag i, ta bort det, låter fånigt. Konserten tonar snabbt ut och allt är över. Allt går över snabbt. Nu är det inte så många kvar i lokalen. Men jag har ett levande ljus på bordet, där en symaskin tidigare var monterad. Mörkret gör sitt intåg. Torsgatan och all trafik är fortfarande en kuliss bakom mig. Kanske inte lika vacker som Golden Gate, men jag trivs bra ändå. Jag behöver göra det här igen. Igen och igen.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #166 skrivet: 04 mars, 2014, 23:18:45 »
Och jag behöver dina 95-fixar. Igen och igen.
Din resa har vindlat sig rätt bra sedan du började. Jag är mycket nyfiken på hur den kommer att fortsätta sina vindlingar. Och ... det är nog du också ....   -_-
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad salle

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • MSN Messenger - pingis66@hotmail.coml
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #167 skrivet: 06 mars, 2014, 11:27:20 »
Är sängliggande med ett skadat knä, så nu var det dags att printa ut detta projekt
och börja läsa, vilken underbar läsning, känns som du är i varje stad han spelar.

lyssnar även på några av dessa 95or....sicket så otroligt bra år det är,
vilken röst......å bandet så underbart ledigt.
Hoppas du kan få ihop en bok av  det här.
mvh salle
Salle GBG

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #168 skrivet: 06 mars, 2014, 12:42:28 »
Tack för responsen åter igen! Det är nog trevligare att skriva ut de här texterna än att läsa på skärm kan jag tänka mig. Vi får se vad det blir av det hela, det viktiga är att jag fortsätter bara, tar mig tid. För det är roligt. Ska ge mig på att sätta rubriker till varje konsert så att man enklare får kortfattat grepp om varje text, någon dag. -_-

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #169 skrivet: 15 mars, 2014, 12:41:25 »
Konsert 36 av 116, San Francisco, Kalifornien 23 maj 1995

Good evening ladies and gentlemen, would you please welcome Bob Dylan. Det gör jag så gärna, tackar som frågar. Och ibland blir jag så glad, när han gör så här direkt. Sjunger så att jag ryser, i första låten. Efter två minuter är jag världens lyckligaste. Känner direkt att det kommer att bli så bra. I want you följer, i det där långsamma men inte bönemässigt långsamma tempot, det rullar på ganska bra, men på ett varsamt sätt, och känslan och intensiteten är med honom, den är med mig, jag är med på varenda frasering, det långa munspelssolot har det man inte kan vara utan, vad vore livet då, minst sagt fattigare. Jag är inte fattig, inte just nu.

Solen börja gå ner bakom alla tropiska, djupt gröna växter och träd rakt framför mig, jag halvligger på en madrass uppe på en träterass, med trädpelare och tempelliknande tak ovanför, en man lite längre bort tar av sig sin tröja och lägger tre isbitar i sin öl, nedanför skvalpar swimmingpoolen och vinden blåser i mitt hår. Det gör den rätt i, för det är varmt, 35 grader och tung luftfuktighet. Jag är ensam, på resa ensam och jag lyssnar på när Bob Dylan sjunger den mest fantasitska Queen Jane Approximately jag kanske någonsin hört. Så okonstlat enkelt och chosefritt, rakt, fint, innerligt. Jag kan inte önska något mer, jag saknar Ulrika men jag har den här konserten i alla fall. Solen fortsätter att vandra neråt och om den inte tar av till vänster samtidigt och gömmer sig bakom en palm så har jag den snart rakt i ögonen. Jag tog solglasögonen med mig för säkerhets skull, skriver jag samtidigt som min frozen daquirie droppar kondens på min dator och jag torkar lätt och ledigt bort dropparna med min t-shirt. So swiftly the sun sets in the sky, sjunger han, och jag längtar lite mer eller så blir jag bara ännu mer full av känslor, jag måste ta mig samman, det har börjat snöa hemma, mina vänner hemifrån skickade bilder på snötäckta bilar och färglösa, skugglösa konturer. Kan man skriva så undrar jag, jag vet inte, men det låter fint, så jag skriver det och låter stå. Jag är på en arbetsrelaterad resa i Bangkok och den här helgen är jag ensam, jag behövde övertyga mina thailändska arbetskamrater att det verkligen är okej för mig, att jag till och med vill vara ensam några dagar. Den thailänska kulturen är annars den motsatta, dela allt och umgås med så många som möjigt. Jag sitter, eller snarare ligger som sagt, här själv och lyssnar på musik med hörlurar. Jag hoppas jag blir förlåten. Men det tror jag inte, känner mig ganska långt ifrån att följa buddismens fem regler. Jag dödar, stjäl, ljuger, dricker alkohol och blir omdömeslös. Jag till och med missbrukar sexualiteten, beroende på hur man ser på saken. Men jag vet inte hur man ska se på den saken om jag ska vara ärlig, det känns som att jag både missar att bruka den och missbrukar den på samma gång, hur det nu går till, men med lite tur klarar jag mig på den punkten. Jag tycker i alla fall om att besöka tempel och jag glömmer aldrig att ta av mig skorna, även om jag himlar med ögonen och frågar varför, att stå där balanserandes på ett ben och försöka kränga av skorna, svettiga av värmen, sedan hitta en lämplig plats för skorna så att ingen kommer och tar dom, för vem vet vilka fler där som inte följerna reglerna. Att gå omkring i bara strumplästen och lämna fläckar efter sig känns sedan ytterst obekvämt. Hej Buddha jag önskar jag vore som du, tack för att du fanns, jag ska göra som du, jag lovar, och ut i trängslen igen. Var ställde jag nu skorna, balansakt igen och hur man än försöker sitter dom aldrig lika bra som innan. Spanish boots of spanish leather stannar nästan av helt, publiken börjar applådera, men låten är inte slut, inte ännu, det är en vers kvar. Det är svårt att inte få en liten tår i ögat. För nu är det dags att applådera, jubla, precis som vanligt är det en sak han mycket väl kan skicka tillbaka till henne, förslagsvis med en stor oceanare över Atlanten. Ni vet så klart vad. Det är dags att dra vidare.

Nu fäller dom ner parasollerna. Solen har gått ner. Vinden tilltar i styrka, jag har träsmak ni vet var, madrassen är alldeles för tunn. Försöker resa mig upp och med lite möda ska jag nog kunna sitta någorlunda rakt upp. En äldre japansk herre med grått hår tar på sig sin vita badrock och går med sakta steg mot glasdörrarna tillbaka in till hotellet. Det är inte regnsäsong ännu, men jag önskar att det började regna lite. Det är vackert med regn i Bangkok. Senast jag såg regn var jag tvungen att springa ut på gatan. Man behöver inte direkt oroa sig för att vara blöt en längre tid, i den här värmen torkar man lika snabbt igen. Men himlen färgas intensivt rosa bakom bladen, det kommer inte att börja regna idag. Publiken fortsätter att envist ropa happy birtday Bobby, och Bobby skrattar och spelar Obviously five believers. Det skuttar och svänger, svänger som en dam stapplandes med höga klackar på esplanaden, alla tittar efter henne med beundrande blickar och där har vi plötsligt några till som inte riktigt fått kläm på alla regler. Jag är inte ensam, jag är inte ensam, jag antar att jag klarar mig utan dig, om jag bara inte kände mig så förtvivlat ensam. Publiken fortsätter att sjunga happy birtday, nu i samlad trupp, men truppen tystas snabbt av en upplyftande Stuck inside of Mobile with the Memphis blues again. Jag tittar på menyn. Ska jag beställa Bananarama eller en Mango madness, bestämmer mig att det får vara slut på sötsakerna. Vänder blad och svänger med huvudet i takt med musiken.

Jag tar av mig lurarna och lyssnar på vinden, eller snarare det vinden åstadkommer med trädens hjälp. Jag hör någon simma i poolen, det spelas flöjtmusik i högtalarna på låg volym. Några syrsor gör väsen av sig och det tycker jag att dom gör helt rätt i.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: The 1995 Project
« Svar #170 skrivet: 17 mars, 2014, 10:43:22 »
:-)
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #171 skrivet: 17 mars, 2014, 23:27:18 »
 :mellow:  -_-
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #172 skrivet: 25 mars, 2014, 15:46:40 »
Fantastiskt. Egoben är knäpp-men inte i vår värld. All respekt./bobi :d5:

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #173 skrivet: 30 april, 2014, 18:42:57 »
Konsert 37 av 116, Berkeley, Kalifornien 25 maj 1995

För att komma till Berkeley från San Francisco kör man över den magnifika Bay Bridge. Bron består av två sektioner där Yerba Buena Island och närliggande Treasure Island binder ihop delarna. Bron som är över sju kilometer lång har två våningar och det är på den undre man åker på när man ska till Berkeley. Jag har bara åkt halvvägs eftersom vi tog av vid Yerba, vi skulle till Treasure Island och festivalen som hålls där varje år. På tillbakavägen tornade sig San Francisco upp sig framför och det är alltid lika vackert med en storstads upplysta skyline. Bakom oss försvann Berkeley både i syn och tanke. Men nu är jag där. Jag är på Berkeley Community Theatre i slutet av maj 1995 och det är precis där jag vill vara.

Det dröjer lite men i slutet av I want you, den sista halvminuten, stegras intensiteten, det är munspelet ännu en gång som får portarna att öpnnas, ljuset tillåts flöda in i den vita mycket vackra art dekobyggnaden, fågelburen, som den länge kallades eftersom dess stålram i tio år stod där utan att bli kompletterad och färdigbyggd. Men det blev den till slut. Pledging my time och Seeing the real you at last. Det är valborgsmässoafton, något jag aldrig brukar fira men gör det ikväll. Jag ska tillsammans med många andra hälsa våren välkommen, kanske samlas runt en eld, stirra rakt in i den länge och undra hur det skulle kännas att kliva in i den. Det ska hållas tal, som förmodligen kommer att handla om främlingsfientlighet, eller kanske om ungdomsarbetslösheten. På LO-baren, LO-borgen jag menar faktiskt LO-borgen, rättar mig själv snabbt. Det var en stor banderoll uppsatt på LO-borgen. Jag såg den när jag cykade förbi för ett par timmar sedan, vit med röd text, en väldigt lång banderoll, kanske den längsta jag sett, med en fråga till vår nuvarande stadsminister. LO-borgen undrar när stadsministern tänker att våra ungdomar ska få börja arbeta. Hur tänker han om det, lyder frågan. Jag går in på Moderaternas hemsida och läser twitterinlägg, det är också mest frågor. Frågor åt andra hållet. Hur tänker ni där. Vi vill veta, står det. Vem ska betala en orange tunnelbanelinje som röda och gröna politiker tydligen vill ha. Allt fler bostäder byggs i Stockholm och vill verkligen Socialdemokraterna bryta den trenden. Frågor och åter frågor. I den asiatiska kulturen frågar man sig inte vem som gjort fel, utan samlar sina krafter och gör rätt, för att därefter säkerställa att det inte händer igen. Jag tycker vi behöver fler tunnelbanelinjer i Stockholm, men ska den verkligen vara orange?

Nu ringde min kompis Janne och berättade att det inte blir något valborgsfirande. Så jag kommer inte att fira valborg det här året heller. Jag lyssnar på I and I, och gör som personerna längs perrongen, väntar på att våren ska infalla. Det är en fantastisk låt. Att tvivla på sig själv, vad har man att ge eller säga till någon egentligen, inte mycket. I slutänden får man ändå inget ut av det själv. Jag tror inte det är vad han menar. Hoppas inte det. Han berättar att han tog en obanad väg, där den som är snabbast inte alltid vinner. Texten är sannerligen inte enkel att förstå, jag förstår den inte, men njuter av varje ord ändå. Someone else is speaking with my mouth, but I'm listening only to my heart. Han har alltid skrivit på ett tvetydigt sätt, det finns ingen given tolkning, det är det som gör att låtarna aldrig slutar att leva. Jag vet inte hur lång tid det tog att skriva låten, kanske ett år, kanske tio minuter. Det går inte att säga och spelar ingen roll. Jag kommer alltid att fortsätta lyssna, även när konserten är slut, som den är nu, jag har läst texten till I and I tio gånger och konserten är slut, men den finns kvar, inte som den mest betydelsefulla, men det är inte alltid allting behöver vara mest betydelsefullt. Det kan får vara något mindre. Alla kan inte alltid vinna. Alla behöver inte vinna. Och dessutom, det är kanske inte ens bäst att vara snabbast. Jag stannar gärna upp, lyssnar med mitt hjärta men det låter bara larvigt när jag skriver det. Jag lyssnar på Sam Cooke när konserten är slut. A change is gonna come. Jag fortsätter tvivla. Undra. Vad finns i elden. Vad finns där uppe. It's been too hard living but I'm afraid to die. 'Cause I don't know what's up there in the sky. Sam Cooke skjöts till döds bara veckor efter att han skrivit och spelat in låten. Inget vet riktigt varför han skjöts. Jag lyssnar på hans låt Good times. Get in the groove and let the good times roll. Det känns plötsligt som att jag är på en konsert med Bruce Springsteen och det känns ganska bra. Det är ju ändå valborg. Men jag tror ändå att jag går ut och tar en promanad, försöker hitta en eld att stirra in i.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #174 skrivet: 01 maj, 2014, 17:50:42 »
Konsert 38 av 116, Berkeley, Kalifornien 26 maj 1995

Det finns inte så många gamla kaféer kvar i Stockholm längre. Jag går inte ofta på kafé men när jag väl gör det så vill jag att det ska kännas som ett sådant. Ritorno på Odengatan gör det. Slitna stoppade röda gamla stolar och soffor, väggarna som är gula pryds av målad konst. Ljuskronor i taket. En röd heltäckningsmatta på golvet. För inte så länge sedan satt röken kvar i väggarna från gamla tider men nu är den borta. Jag äter en ostfralla och dricker en kopp kaffe. Det är första maj och jag har varit ute och handlat böcker, en bok som jag redan har om den moderna jazzen mellan 1939 och 1959. Boken är tryckt 1959 i Stockholm och sidorna är sprättade. Den är så bra och fin och i mycket bättre skick än den jag hade så jag kunde inte låta bli att köpa den igen. Jag köpte Erlend Loes bok om Shakespeare, eller snarare om sökandet av Shakespeares originalmanus. Det är en tjock bok och inte alls i samma stil som Loe brukar skriva. Jag ser fram emot att få sätta tänderna i den. Ungefär som jag sätter tänderna i en äppelpaj med vaniljsås och lyssnar på Señor.

Vad som är särskilt bra med kaféer som dessa, förutom den allmänna trevnaden, är avsaknaden av högljudda ungdomar. Kaffet är så gott att det tar slut hela tiden, hämtar mer eftersom det ingår påtår, på gammalt vis och det passar väldigt bra denna eftermiddag då jag tänkt sitta här ett par timmar och låta tiden gå, den här andra konserten från Berkeley 1995 är med mig hela tiden. Och så hör jag ett fint intro och jag hör Born in time, en låt som gavs ut i en avskalad version från Oh mercy-inspelningarna för inte så länge sedan. Det var kanske några år sedan nu. Sedan dess kan jag inte sluta älska den här låten. Jag tycker om hur han sjunger where we where made of dreams i första versen, för att sedan övergå till att sjunga where we where born in time i övriga verser. You can have what's left of me. Även äldre damer kan prata väldigt högljutt, det är därför jag föredrar en stilla pub, innan det har blivit kväll, när det är för tidigt för att egentligen vara där, när människor är där ensamma, pratar bara lågt och väldigt lite, kanske med någon som sitter några stolar bort, bartendern eller kanske inte alls. Jag borde gått till en pub.

Före konserten soundcheckades några låtar, bland annat Silvio som nu spelas. Ångan stiger och Tombstone blues tar över. Därefter det akustiska partiet som inlends med Mr tambourine man, därefter Gates of eden som känns som en frisk fläkt trots att han sjunger den varsamt, mjukt och sorgset nasalt men mycket välartikulerat. Två killar sätter sig bakom mig och spelar brädspel, backgammon. Ett av många spel jag inte förstår. Skakar tärningarna i en kopp. It's all over now baby blue sjunger han lika fenomenalt som föregående låt. Lokalen är full nu, det finns inga lediga bord. Jag har druckit två koppar kaffe. Jag känner mig som en sjösjuk sjöman när jag sitter här, allt socker och kaffe får heltäckningsmattan att flyta omkring under mig, jag hör inte hemma här, inte alls, barnfamiljerna väller in, tanterna pratar mer och mer högljutt, tärningarna skakas och skakas, inga siffror går ihop, alla kombinationer är fel. Jokerman får mig på gott humör och gladare blir jag när jag upptäcker den gamla, lilla jukeboxen på väggen ovanför mitt bord. Märket är Rowe AMI som står för automatic musical machines. Man kan lyssna på Harry Belafonte och Ella Fitzgerald, det skulle jag gärna göra men inte just nu, jag lyssnar på Bob Dylan och hämtar en kopp till.

I'll remember you är lika bra som I and I, lika bra som Jokerman. Det är den alltid men särskilt när han sjunger så fantastiskt som han gör nu. Det är konserterns bästa låt. Han tar i med hela kroppen, den lilla kroppen, och sjunger den till synes banala texten, when the roses fade, and I'm in the shade, I'll remember you, med mer inlevelse än någon annan låt under kvällen. Den intensiva känslan håller i sig under Obviously five believers som alltid är lika kul att höra, det svänger, studsar, jag ser en liten figur på scenen som hoppar omkring, eller i alla fall svänger med gitarren fram och tillbaka, upp och ner, det är svårt att sitta still. Ovanför mig ser jag den blå himlen genom det lilla takfönstret. Molnen seglar förbi i rask fart. Människorna börja lämna lokalen. Down the street the dogs are barkin' hör jag. And the day is getting dark. Men inte jag, jag lämnar inte än. Jag hör på sista låten för kvällen, One too many mornings, steel guitar och akustisk gitarr som ackompanjemang. Jag skulle inte säga emot om någon hävdade att det är hans bästa låt någonsin. Och han spelar munspel med en frenesi så att det tjuter över hela Berkeley, bort till Oakland och längs bron över bukten till San Franscisco. Det tjuter till och med på Ritorno, men det tjuter inte i mina öron. Och med det lämnar jag också. Fitzgerald och Belafonte får ta över.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #175 skrivet: 04 maj, 2014, 19:23:00 »
Jag var tvungen att lyssna på I'll remember you igen nu. Så fantastiskt bra, över 6 minuter lång. Om någon annan också vill lyssna så skickar jag gärna låten. Alla förtjänar att lyssna på så fantastisk sång och gnistrande gitarrspel.

 :d5:

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #176 skrivet: 14 maj, 2014, 21:23:13 »
Konsert 39 av 116, Monterey, Kalifornien 27 maj 1995

Jag tog på mig min mörkbruna Tommy Hilfigerrock och en blågrå schal jag fått från mina thailändska vänner. Den är egentligen för lång för att vira bara ett varv runt halsen men för kort för två, så jag viker den på mitten och trär ändarna tillsammans genom öglan som blir på andra sidan och snarar den sedan runt halsen. Rocken är förra årets model, eller snarare var det när jag köpte den ett år för sent på rea, nu är den en väldigt många tidigare års modell. När jag promenerar genom Stockholm från östra Södermalm, genom Gamla stan till Norrmalm och vidare in i Vasastan denna tidiga kväll i mitten av maj, bestämmer jag mig för att gå och äta på Erlands som ligger på samma gata som jag bor på. Varm av min rock och schal kliver jag in över tröskeln och förstår direkt att jag valt rätt. En tidig Dylanlåt spelas i högtalarna så jag beställer vad som serveras just denna dag, det är musslor, eller moules marinières som det så tjusigt heter på franska. Men fransmännen tycker nog inte att det låter tjusigare än när vi säger kokta musslor, vad vet jag. En tysk lager bryggd med pale alejäst beställer jag också, bryggd i en ombyggd kyrka i Sundbyberg. Ölet är så nytt att flaskan inte har fått någon etikett ännu. Jag häller upp den i ett glas, den doftar jäst. På Erlands finns det bara åtta sittplatser på nedervåningen där jag sitter och på en gammal teve visas Hylands hörna och gamla klipp med Elvis. I högtalarna fortsätter Dylan, blandat med gamla bluesmelodier. Bredvid mig sitter en annan ensam man. I fönstret på varsin pall sitter två tjejer och dricker te. Längs väggen sitter två andra tjejer och den ena beställer en öl. Hon har mörka kläder, mörkt hår, stora ögon och ser ut att vara intresserad av kultur. Erland, som nog inte heter Erland, glömmer att servere henne ölen. När han upptäcker sitt misstag ber han om ursäkt och blir förlåten med ett leende. Blame it on, a simple twist of fate.

Musslorna smakar delikat av grädde, lök och vitt vin och Erland har lagat hemgjorda pommes frites till mig, stora ojämnt formade friterade potatisstänger. Han har strösslat finhackad dill och flingsalt över tallriken och placerat en liten skål med hemvispad aioli vid sidan. På golvet ligger det en stor rund sten, ungefär stor som en mindre handboll, med ett kattansikte målat på sidan. Den är finare än andra stenar med målade kattansikten på och jag vill köpa den men den är inte till salu. Allt är till salu tänker jag och väger stenen med kattansiktet i min hand. Jag lägger ner stenen på golvet och snarar min schal runt halsen och kränger på mig min mörkbruna Tommy Hilfigerrock av flera års för gammal modell. Erland som inte heter Erland syns inte till längre så jag kan inte tacka för musslorna och ölen och säga adjö. Och utan att vända mig mig om mot den ensamma mannen eller tjejen som tycker om kultur öppnar jag dörren och går ut på gatan som jag gått på så många gånger tidigare. Det är inte så långt hem och jag pratar en stund med min granne utanför porten. Min granne har varit och simmat och bjuder på cashewnötter från en gul påse som hon äter av men jag tackar nej och säger att jag varit och ätit musslor på Erlands. Hon säger ha en bra kväll och jag säger detsamma till henne. Det är ändå inte alla grannar som bjuder på cashewnötter, i alla fall inte på en onsdag, så det gör mig glad. Men om du inte kommer att simma och äta cashewnötter inom en vecka så kommer denna information, kanske överförd från ditt korttidsminne till ditt långtidsminne med lite tur, vara kunskap du aldrig mer kommer att associera till något i ditt liv. Det smärtar att behöva säga det men det kommer att vara fullständigt meningslös information och kunskap. Eller som man också kan säga, en del av of your pointless and useless knowledge.

Jag tar trapporna upp som så många gånger förr, upp till lägenheten på översta våningen i gårdshuset jag bor i. Vi har ingen hiss, det finns inte plats för någon hiss i det här gamla huset från 1912, då skulle vi inte ha plats med några trappor och trappor måste man ha. Jag byter ämne för jag tänker berätta om när jag var i Bangkok senast och köpte en skiva med mexikansk musik som jag spelade häromdagen när vi åt mexikansk mat, bönor och guacamole. Jag lyssnar på To Ramoa och läser samtidigt att melodin är hämtad från en gammal mexikansk folklåt, något jag inte tänkt på tidigare, att den låter mexikansk, men det gör den, i alla fall när den spelas i Monterey över 30 år efter att den först spelades in. Jag borde spela den i stället nästa gång vi äter mexikansk mat. Det finns ett band som heter Texas Tornados som spelat in en version av To Ramona som jag aldrig hört. Texten är delvis översatt till spanska. Doug Sahm från Sir Douglas Quintet var medlem i bandet när han levde. Och den också i allra högsta grad Dylanförknippade Augie Meyers som spelade Vox Organ, Hammond B3 och dragspel på både Time Out Of Mind och Love and Theft är fortfarande med i Texas Tornados. På samma skiva som deras To Ramona ligger en låt som heter Guacamole. Det kan inte vara något annat än en underbar låt. Texas Tornados är mitt nya favoritband. Någon hund kommer vi nog tyvärr aldrig att skaffa men om vi skaffar en katt till så ska den få heta Augie. Och skaffar vi ytterligare en får den heta Doug.
« Senast ändrad: 15 maj, 2014, 23:23:12 av Anders S »

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #177 skrivet: 14 maj, 2014, 23:17:21 »
Tack Joakim! Hade inte heller nåt minne av att det var en så bra konsert, eller? I alla fall så blev jag så underhållen av det du skrev, så jag brydde mig inte om konserten.

Bra att du gillar Texas Tornados. Och Doug Sahm. Som faktiskt gav ut egen version av "To Ramona" långt innan TT bildades.
Att kalla en katt för Doug är för övrigt en strålande galen idé    -_-
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Guthrie

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 331
    • Visa profil
SV: The 1995 Project
« Svar #178 skrivet: 15 maj, 2014, 08:55:11 »
Eftersom jag inte har varit i Stockholm så många ggr så är väldigt skoj att läsa om platser du skriver om Joakim.Kommer jag till Stockholm skall jag absolut gå till Erlands.Tack så mycket för underbar läsning som vanligt.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #179 skrivet: 15 maj, 2014, 09:34:12 »
Eftersom jag inte har varit i Stockholm så många ggr så är väldigt skoj att läsa om platser du skriver om Joakim.Kommer jag till Stockholm skall jag absolut gå till Erlands.Tack så mycket för underbar läsning som vanligt.

Vad roligt att du känner så! :d2:

http://www.erlands.nu