Författare Ämne: The 1995 Project  (läst 139032 gånger)

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #210 skrivet: 07 augusti, 2014, 23:09:08 »
Å nämen Elston, balkongkapitlet som var så bra!

All dubbelkoppling, parallellerna mellan fallande tekoppar, bomber, ylande gitarrer 1995, ylande gitarrer från Neil Young igår, crazy balkongbeteende och -väder både dag och natt, den uppmonterade bamburidån mot grannen av annan nationalitet, Palestina/Israelkonflikt, smått och stort, autobahn, lövverksomslutna småvägar, hettan från solen, hettan från lavan i vulkanen utanför Seattle där Bob drar en God Knows 19 år tillbaka i tiden, jobbiga känslor från veckor tillbaka och åskovädret i natten, vattenfallet i Thailand, duschen i lägenheten, kallt livgivande vatten, hettan hettan hettan & allt uppförstorat som ljudet på Hitchcocks Rear Window.
Funkade fint för mig.  :d5:
Exakt! ^_^

Förbaskat bra film dessutom.

När vi gått igenom alla Bobskivor av alla de sorter kommer vi rösta fram Joakims 10 bästa kapitel respektive Dylans 10 bästa 1995-konserter.  ^_^  :mellow:

Haha!

Balkongavsnittet (konsert 43) är poesi och inget annat än poesi, som Benke (dignity) sa.
Absolut inte någon av dina svagare. Jag förstår inte hur och varför detta avsnitt skulle vara ett av de "svagare"? Oavsett hög lägsta-nivå...

Det här är ju svidande naket:

Jag satt och läste om kriget mellan Palestina och Israel, vapenvilan som skulle vara i tre dagar höll bara i lite över en timma, en israelisk soldat tillfångatogs och bomberna började åter falla. Israel skickar sms till hushåll som en förvarning innan bomberna faller. Ett sådant sms vill man inte få. Jag tror att i det här kriget utan slut dör ungefär tjugo gånger fler palestienier än israeler och då är det dessutom en stor del civila offer. Jag sitter här och äter min frukost, läser tidningen och ser någon på andra sidan tappa en kaffekopp från sin balkong på tredje våning, den kraschlandar på gården, den går i tusen bitar, han tittar oroligt ner, ingen var där, ingen fick kaffekoppen i huvudet, det kanske kom ett sms. Nu hör jag Masters of war och undrar om jag verkligen är glad igen, jag är nog inte det, men jag jobbar på det, vad annars kan jag göra, man får jobba på det. Love minus zero / no limit är världens bästa låt, jag blir lite gladare, eller varmare snarare, om det nu skulle vara bra, jag blir kallare också och känner frossan intensivare, men jag sitter kvar här, jag kan inte gå nu, det är världens bästa låt på radion, i mitt huvud, inga grannar syns till, det är bara jag nu. God knows you can rise above the darkest hour, of any circumsance, gitarrerna viner igen, bränner och trummorna dundrar som bomberna över Gaza, ingen släpper taget, Israel och judarna ska inte få existera tycker vissa, ska inte få ha sin fristad, ett eget land, i alla fall inte där det redan fanns ett annat folk tidigare. Andra hävdar att bomberna slutar falla om Israel accepteras av muslimerna i Palestina. Oense om allt, alla är oense, bomberna faller och människor dör.

Tack.

The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #211 skrivet: 07 augusti, 2014, 23:16:37 »
Konsert 45 av 116, Seattle, Washington 4 juni 1995

Längst ner i högen av böcker av Loe, Malmsten och Hemingway, tidningar om att tillverka öl och om vilken stereoanläggning man ska köpa, otaliga kvitton från restaurangbesök, räkningar och ännu fler räkningar, betalda som tur är, vykort från svärföräldrarna, dom önskar mig grattis på namnsdagen, tack för omtanken säger jag. Allra längst ner i högen, hittar jag en tjock bunt med papper. "Brustenhetens budbärare" står det på försättsbladet. Det är en uppsats skriven av Pär Friberg och som lämnades in till Teologiska Högskolan i Stockholm den 23 september 1999. Undertiteln är "En läsning av Bob Dylans sångtexter 1979-1997". Den fick av någon anledning inte plats i bokhyllan som vi skulle avveckla och kasta bort, bokhyllan står kvar men böckerna i den har omplacerats, och den här uppsatsen hamnade på mitt nattduksbord. En uppsats på 86 sidor är kanske inte något man läser för nöjes skull, det är något man sitter vid ett skrivbord och läser, med hjärnan på helspänn, för att hitta fel eller för att skapa sig en uppfattning om uppsatsen för att kunna diskutera innehållet med upphovsmannen. Men det behöver inte jag, jag känner inte Pär Friberg, jag läser uppsatsen på mitt eget sätt. Jag börjar i slutet eller hoppar fram och tillbaka, läser det ögat fastnar för i stunden. Pär återkommer hela tiden till ordet brustenhet och den brustenheten, beskriver han, kan bestå i "misslyckanden, utsatthet, moraliska nederlag, kärleksförlust, brutna relationer, främlingsskap och ensamhet".  Det är detta Bob Dylans texter handlar om. Det är både människans brustenhet som ensam individ, men också världens brustenhet eller till och med dess undergång. Jag brukar inte själv analysera texter mer än högst undermedvetet, utan tvång eller försök till intellektuell analys. Texterna och sättet att sjunga på är det som rör upp känslor i mig som jag inte kan styra över, i stunden eller långt efter att jag lyssnat. Men jag är ändå tacksam över hur Pär och många andra försöker sätta ord på vad låtarna kan beskriva och handla om för dom, men jag försöker själv undvika det så långt det går, för att jag helt enkelt inte känner mig bekväm med att göra det och det är inte så jag tänker när jag lyssnar på musik och jag vill inte göra det heller, jag vill vara fri när jag lyssnar. Och så håller jag på det här. Där brast det direkt.

I believe in you, jag kan inte tänka mig en mer passande låt när jag bläddrar i uppsatsen. Jag kan över huvud taget inte tänka mig en mer passande låt i något sammanhang, någon gång, någonsin. Vem känner sig inte ifrågasatt för den man är, vad man tycker och vad man tror på. Musikaliskt skiljer sig låten från versionen på skivan Slow Train Coming, den biter ifrån hårdare och vassare live, på skiva är den betydligt mjukare, vänligare, inte minst på grund av den vackra akustiska gitarren som går igenom hela låten. Men texten är närmast densamma, och det finns kanske inte någon annan text som stärker på samma sätt, oavsett vem man är eller vilken bakgrund man har, det är en låt som vad man än tror på får en att känna sig trygg med det, upplyft till och med, när man promenerar gatorna fram vare sig det finns något mål eller ej. I walk out my own, a thousand miles from home, but I don't feel alone, 'cause I believe in you. Och oavsett om man har konverterat från judendom till kristendom och sedan återgått, så är det en låt som fungerar lika väl, den kommer alltid att göra det, för alla som vill lyssna och gör det. Versionen från den här konserten handlar kanske mer om att spela låten än att verkligen sprida budskapet men jag är glad för att jag fick höra den, oavsett version.

Jag läser vidare i uppsatsen om att skivan Slow Train Coming beskriver "denna världens kärleklöshet och ondska". Att "människan är fallen i synd och lever ett missriktat liv". Men jag går tillbaka till brustenheten, det är den som fortsätter att fånga mitt intresse. Jag vet inte om det vore bra att leva utan brustenhet, det låter lockande men den som hävdar att livet kan vara obrustet ljuger förmodligen för sig själv och det måste vara mycket värre än att acceptera brustenheten som ofrånkomligen uppstår i ens liv, vare sig man vill det eller inte. Jag lever vidare i min egen brustenhet och tror att det måste få vara så. Jag vill inte ljuga mer för mig själv än vad jag redan gör. I shall be released avslutar den tredje och sista konserten i Seattle. I see my light come shining, from the west unto the east. Any day now, any day now, I shall be released. Jag tror på det också.

I believe in you via brustenhet till I shall be released...

Like.
Very much.

« Senast ändrad: 07 augusti, 2014, 23:19:16 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #212 skrivet: 07 augusti, 2014, 23:24:05 »
Okej okej ... jag gör avbön! Men så är det ju. Ibland når en text inte riktigt fram till alla mottagare, hur bra den än är. Skyll i detta fall på mottagaren ............   :huh:
Härligt att se er ta Joakim i försvar, det värmer hjärtat   -_-

Men jag hoppas att min kärleksförklaring till den följande texten inte missades .............

« Senast ändrad: 07 augusti, 2014, 23:31:43 av Elston »
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #213 skrivet: 07 augusti, 2014, 23:37:16 »
Okej okej ... jag gör avbön! Men så är det ju. Ibland når en text inte riktigt fram till alla mottagare, hur bra den än är. Skyll i detta fall på mottagaren ............   :huh:
Härligt att se er ta Joakim i försvar, det värmer hjärtat   -_-

Men jag hoppas att min kärleksförklaring till den följande texten inte missades .............

Avbönen noterad, likaså konfirmeras härmed att din kärleksförklaring till nästa text inte passerade obemärkt.

 :mellow: :d5:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #214 skrivet: 07 augusti, 2014, 23:58:59 »
Tack Leif   -_-

Och nu till den allra senaste texten.
Du säger, Joakim, att du inte känner Pär Friberg. Och det gör du säkert inte. Men så här är det.
När det var Dylandagar i Göteborg år 2001, då jag föreläste för bland andra just dig ... då var även Pär Friberg där. Jag lyssnade på hans anförande, och pratade med honom, men det gjorde kanske inte du.
Senare, inte minst när Valdemar uppträtt med Dylanlåtar i bl a Annedalskyrkan, då har Pär hållit mässa om just "livets brustenhet".
Ett begrepp som fascinerar även mig, även om jag inte kan säga att det håller mig vaken om nätterna.
"Everything is broken" sjunger ju Bob. Och någonstans i mitt sinne tror jag mig ha en aning om hur Bob, och kanske Pär, menar. Tror, som väl du, att detta är något man måste förhålla sig till som människa.
Somliga vill framhålla sig själva som ... "obrustna". Den moraliska skara som predikar på ett helt annat sätt än Bob. Eller Pär. Som slår oss i huvudet med sin tvärsäkerhet. Och det är ju dessa stackare som ljuger för sig själva, antagligen för att de är så livrädda för att erkänna sin egen "brustenhet". Så tänker jag i alla fall.
Skulle jag inte kunna leva vidare, och leva bra, trots vetskap om allt det brustna i världen, för att inte tala om allt det brustna jag upplevt och ställt till med i mitt eget liv? Jo, jag tillåter mig att göra det.
Even on the morning after.

Tack för att din text fick mig att fundera en stund över dessa frågor.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: The 1995 Project
« Svar #215 skrivet: 08 augusti, 2014, 08:58:34 »
:-)
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Hibbitt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1671
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #216 skrivet: 08 augusti, 2014, 11:19:48 »
Okej okej ... jag gör avbön! Men så är det ju. Ibland når en text inte riktigt fram till alla mottagare, hur bra den än är. Skyll i detta fall på mottagaren ............   :huh:
Härligt att se er ta Joakim i försvar, det värmer hjärtat   -_-

Men jag hoppas att min kärleksförklaring till den följande texten inte missades .............

Avbönen noterad, likaså konfirmeras härmed att din kärleksförklaring till nästa text inte passerade obemärkt.

 :mellow: :d5:

Dito  :d5: även om avböner inte behövs - åsikter är berikande. Olika ord fastnar olika hårt vid olika tider beroende på så mycket, no danger on the roof som det heter.
Och parallellklippningstekniken var ju inte specifikt unik just för konsert#43 utan egentligen grundpelaren i Joakims projekt.
Att återlyssna och spegla 1995 i nuets 2014, i Bob nu och då, i omvärlden, i det personligt nära.
Ibland blir omvärldens hårda regn viktigare än Dylan, ibland fokuserar avsnitten verkligen på fingertoppar mot strängar och låtarnas böljande variationer. Likt själva Never Ending Tour vandrar avsnitten genom olika faser, ibland är det pianodominant, ibland är det mycket covers, ibland är stämman mjuk, ibland är setlistorna bara helt hejdlösa, ibland cyklar man vilse i Göteborg och ibland kanske man inte känner för att spela alls.  ^_^
Vi gillar vad vi läser, Joakim. Men ibland är det bättre än andra gånger. Och att alla har sina favvisar måste vara kul. Men som sagt - det är ju the never ending 1995 chronicles så det är den slingrande helheten som räknas.
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #217 skrivet: 08 augusti, 2014, 20:58:56 »
Tack Joakim, underbar läsning  :d2:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #218 skrivet: 12 augusti, 2014, 17:01:23 »
Okej okej ... jag gör avbön! Men så är det ju. Ibland når en text inte riktigt fram till alla mottagare, hur bra den än är. Skyll i detta fall på mottagaren ............   :huh:
Härligt att se er ta Joakim i försvar, det värmer hjärtat   -_-

Men jag hoppas att min kärleksförklaring till den följande texten inte missades .............

Avbönen noterad, likaså konfirmeras härmed att din kärleksförklaring till nästa text inte passerade obemärkt.

 :mellow: :d5:

Dito  :d5: även om avböner inte behövs - åsikter är berikande. Olika ord fastnar olika hårt vid olika tider beroende på så mycket, no danger on the roof som det heter.
Och parallellklippningstekniken var ju inte specifikt unik just för konsert#43 utan egentligen grundpelaren i Joakims projekt.
Att återlyssna och spegla 1995 i nuets 2014, i Bob nu och då, i omvärlden, i det personligt nära.
Ibland blir omvärldens hårda regn viktigare än Dylan, ibland fokuserar avsnitten verkligen på fingertoppar mot strängar och låtarnas böljande variationer. Likt själva Never Ending Tour vandrar avsnitten genom olika faser, ibland är det pianodominant, ibland är det mycket covers, ibland är stämman mjuk, ibland är setlistorna bara helt hejdlösa, ibland cyklar man vilse i Göteborg och ibland kanske man inte känner för att spela alls.  ^_^
Vi gillar vad vi läser, Joakim. Men ibland är det bättre än andra gånger. Och att alla har sina favvisar måste vara kul. Men som sagt - det är ju the never ending 1995 chronicles så det är den slingrande helheten som räknas.

Ja, ibland är det kanske bättre, ibland sämre, men jag kan inte censurera mig själv, projektet handlar inte om det, det blir vad det blir under tiden jag lyssnar och sedan får jag hoppas att någon kanske hittar något som kan vara av värde. Stoppa mig den som kan. ^_^

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #219 skrivet: 12 augusti, 2014, 17:05:40 »
Konsert 46 av 116, Portland, Oregon 6 juni 1995

Bob skuttar ut på scenen och framför den kanske bästa Down in the flood på hela året. Som han sjunger, vilken orgel till pipa han har, eller hade, eller har. Strax före jag börjar lyssna så halvspringer jag ner till kaffebutiken på Torsgatan för att köpa lite nymalen kaffe. Suget blev för stort, längtan efter Italien kom över mig och jag kände så våldsamt mycket för att få mig en god kopp kaffe. Redan på väg ner för trapporna bestämde jag mig för att lyssna på den här konserten, jag kände att det måste ske, en god kopp kaffe och en konsert från 1995, det är vad den här dagen förtjänar, jag förtjänar det.

If not for you tar över i en struttig version, med ett munspel som för dagen följer melodin som en remorafisk, eller suckerfish som den också heter, en sådan fisk som följer en haj i en perfekt symbios, den lilla fisken som tar skydd och samtidigt plockar upp det som den stora fisken missar, toner som dom andra i bandet inte spelar, den lilla fisken ser till att inget går till spillo, melodin har så mycket mer än det som syns på ytan, möjligheterna är obegränsade, bandet skrapar på ytan, Bob gräver djupare än så, långt djupare, hittar fler dimensioner än vad någon kan ana. Långsökt? Kanske lite. Jag skyller på kaffet och brygger en kopp till.

Den lilla kaffebryggaren klarar bara en kopp åt gången, jag köpte den i Rom, och en enda kopp kaffe är allt den klarar. Om man brygger sitt kaffe och dricker det inom tio minuter sägs det att ingen garvsyra hinner bildas och man skonar magen. Den lilla kaffebryggaren är orange upptill och silvrig nedtill, man fyller vatten i den silvriga delen, lägger på silen som man fyller med några skedar finmalet kaffe och sedan skruvar på överdelen och ställer den på spisen. Det bubblar och fräser när kaffet är klart och det är bara att ta för sig, njuta av drycken. Jag köpte ett kaffe som heter Yellow Bourbon, jag tyckte att det var lämpligt, hur kan det inte vara lämpligt undrar jag när bandet från Amerika spelar rockmusik för mig. Kaffet är klart, ger mig endorfiner, värmer mitt hjärta, gör mig lycklig, i alla fall för stunden, och det är bättre än att inte vara lycklig alls. Det är kanske bara en bortförklaring, en bortförklaring bland alla andra, förnekelse, den av kroppens så viktiga försvarsmekanism som jag har kommit att vara världsledande i, jag vinner alla mästerskap i grenen, den fulaste och grisigaste och jävligaste grenen av alla. Men jag klarar verkligheten på grund av den, jag upprätthåller en tillfredsställande självbild som det så fint heter. Jag är i fint skydd där bakom, går runt och tror att jag är lycklig ibland, så fantastiskt det kan vara. Kanske är jag lycklig på riktigt, tänk om det vore så, om det är så, vilken lycka det skulle vara. Joey, jag har skrivit om Joey tidigare, jag tror inte att det finns någon annan låt som Dylan sjunger bättre det här året, med mer inlevelse, mer kraft, med den där rösten, orgeln, trumpeten, saxofonen, man hör den aldrig mer tydligt än när han sjunger Joey. Det sägs att Jacques Levy skrev hela texten själv, och att sympatisera med Joey Gallo, mördaren, och hävda att han gjorde gott, han skyddade ju sin familj, detta spelar uppenbarligen ingen roll, för när han sjunger refrängen är det som att låten betyder mer än någon annan låt för honom. Joey, what made them come and blow you away? På en skaldjursrestaurang i Little Italy, på Umberto's Clam Bar, på hans 43:e födelsedag den 7 april 1972 blir han skjuten med fem skott inne på restaurangen innan han stapplar ut på gatan och dör. Jag sitter och tittar på bilder från resturangen, jag tittar och minns tillbaka för en tid sedan när jag gick omkring med Ulrika på södra Manhattan en regnig eftermiddag, först genom Chinatown och sedan Little Italy som gränsar till varandra, vi blev hungriga och såg flera italienska restauranger och kunde inte hålla oss, vi gick in på ett av alla sällen, beställde olika rätter, pasta, gratinerad aubergine, kanske även musslor, jag minns inte allt. Det tyska paret utanför som satt på uteserveringen under markiserna vägrade lämna dricks och blev häcklade av personalen, hela situationen kändes bisarr, nästan otäck, vi vågade vi inte annat än att lämna en generös summa dricks efter den incidenten. När jag tittar på bilderna från Umberto's Clam Bar så kan det mycket väl vara där vi satt och åt. Det italienska temat för den här dagen är uppenbart, Ulrika hör av sig och frågar om vi ska mötas nere vid Atlas bakom St Eriksplan, på restaurangen som ligger där dold bland 1920-talshusen. Deras pizza är så god.

Utloggad Fajersson

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #220 skrivet: 12 augusti, 2014, 18:00:13 »
Kul att läsa som vanligt. Jag var i NYC i våras och tror faktiskt att jag åt en Clam Chowder på Umberto's. Jag är inte säker, men bilderna är verkligen bekanta. Jag vet i alla fall att jag hade Joey på repeat i skallen när jag satt på den där clambaren på Mulberry Street.
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #221 skrivet: 12 augusti, 2014, 19:43:12 »
"If not for you tar över i en struttig version, med ett munspel som för dagen följer melodin som en remorafisk, eller suckerfish som den också heter, en sådan fisk som följer en haj i en perfekt symbios, den lilla fisken som tar skydd och samtidigt plockar upp det som den stora fisken missar, toner som dom andra i bandet inte spelar, den lilla fisken ser till att inget går till spillo, melodin har så mycket mer än det som syns på ytan, möjligheterna är obegränsade, bandet skrapar på ytan, Bob gräver djupare än så, långt djupare, hittar fler dimensioner än vad någon kan ana. Långsökt? Kanske lite. Jag skyller på kaffet och brygger en kopp till."

Jag vet inget om den fisken, men förstår exakt vad du menar, utan att ens gå tillbaka och lyssna. Inte ett dugg långsökt, tvärtom ett perfekt sätt att beskriva vad jag upplever att Bob ofta gör, inte bara med munspelet, men även med övriga instrument.
Och vad jag själv, på mitt sätt, försöker göra när jag får chansen att bidra med mitt eget munspelande i olika sammanhang.
Otroligt vackert och träffande skrivet, Joakim. Måste ha varit ett riktigt bra kaffe   :mellow:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: The 1995 Project
« Svar #222 skrivet: 13 augusti, 2014, 08:10:02 »
Joey har jag alltid diggat hårt...något av min favorit på Desire...kul att Dylan gjorde något av den under 1995....när det gäller den låten så glöm inte att lyssna in Johnny Thunders kärnfulla kortversion som han ofta körde live under slutskedet av sitt korta liv....

Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #223 skrivet: 13 augusti, 2014, 11:53:44 »
Joey har jag alltid diggat hårt...något av min favorit på Desire...kul att Dylan gjorde något av den under 1995....när det gäller den låten så glöm inte att lyssna in Johnny Thunders kärnfulla kortversion som han ofta körde live under slutskedet av sitt korta liv....

Kul, den hade jag inte hört, jag gillar den skarpt! 2:15 lång, lite annorlunda kan säga men kanske inte som man tror. :-)

http://m.youtube.com/watch?v=JKI9OcCjZZA

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: The 1995 Project
« Svar #224 skrivet: 16 september, 2014, 20:45:07 »
Konsert 47 av 116, Spokane, Washington 7 juni 1995

Jag springer ner till stället runt hörnet, beställer något att dricka och sätter mig vid ett fönster, jag har ryggen mot fönstret. Utanför rusar dom sista arbetarna hem från sina jobb, försöker hinna med bussen. Den här stunden har jag väntat på länge, detta är något jag behöver göra. Vi har alla något vi behöver göra och detta är min uppgift. Lyckligtvis är uppgiften inte särskilt betungande, även om det nu gått så långt att jag ibland tänker att jag borde, och får antydan till dåligt samvete när jag har möjlighet men riktigt inte vill. Nu både vill och behöver jag. Vill och behöver lyssna, det får mig att gå vidare. Jag går vidare.

Under två veckors tid har jag umgåtts varje dag och kväll med thailändska arbetskamrater som varit på besök i Stockholm. Vi har gjort sådant som man gör. Och sådant man inte gör. En av thailändarna stannade längre vilket var särskilt intressant eftersom han inte talar engelska, inte mer än några ord här och där. Och han kan definitivt inte svenska. Han bor i Bangkok med sin fru och sina föräldrar, van vid att alltid ha nära omkring sig. Det var vågat av honom att göra det, komma hit och stanna kvar ensam, utan att kunna prata med någon, mer än korta ordutbyten. Jag har sällan i mitt liv varit med om en så fantastisk vecka. Det behövs inte alltid så många ord, det som inte sägs säger mer. Vi förstod varandra, vi förstod situationerna vi båda varit med om, att sitta bland människor som skrattar och har roligt, utan att förstå. Utan att veta. Att inte vara en del av gemenskapen, vara utanför. Och ovanpå detta den olustiga känslan av att alla kanske skrattar åt just mig, bakom ryggen, gör sig lustiga. Att vara med om det vid ett tillfälle är jobbigt, några timmar vedervärdigt och flera dagar i sträck sätter djupa spår. En del lever hela sina liv utan att vara en del av en gemenskap och jag kan knappt tänka på det mer utan att falla ner i ett oändligt djupt svart hål. Jag vet hur det är att inte vara med i en gemenskap, det har förmodligen alla upplevt någon gång, men jag visste exakt, jag har suttit på samma plats som han. Jag har varit totalt i fem veckor på ett kontor i Thailand utan vänner eller bekanta från Sverige. Jag gjorde därför allt jag kunde för att min vän från Thailand inte själv också skulle behöva uppleva utanförskapen, men det var givetvis ett omöjligt uppdrag. Det är ett omöjligt uppdrag, för en enskild människa, det är ännu svårare för en grupp människor. När vi pratade om det, eller när han förstod var jag pratade om, tittande han på mig med ett ansiktsuttryck klarare och ärligare än jag sett tidigare och han tog min hand.

Jag sitter med mitt tulpanformade glas och på det tulpanformade glaset står det jazz skrivet med olikfärgade bokstäver, dom lutar höger, dom lutar vänster. En trumpetare och en saxofonist i guld utsmyckar också glaset och mitt emellan musikerna står det Duvel skrivet med sin välkända logotyp. Det börjar mörkna utanför, det är i mitten av september nu. I'm branded on my feet, märkt, märkt för den jag är, för den jag inte är, märkt för livet. I have no one to meet. Hur kan denna låt aldrig bli uttömd, det är ett mirakel. Som människorna på gatan utanför antar jag, som går ensamma, som går i par, väntar på bussen, sitter här inne på stället nere runt hörnet. Dom flesta är män några år eller flera år äldre än vad jag är. Men snart är jag lika gammal. jag ser inga problem med det. En man med en Bitburger gräver upp sina sista jordnötter ur skålen. Det är inte jag, än.

Det är mitten av september och det har varit val i Sverige. Jag röstade för att försöka få människor från olika kulturer att hitta till varandra, det har blivit svårt i Stockholm eftersom alla med pengar bor på ett ställe och alla utan pengar bor på andra ställen. Loppet är förlorat, staden har blivit tråkigare men det behöver kanske inte bli ännu värre. Vi röstar på sakfrågor mer och mer, mindre på ideologier, men det är väl egentligen samma sak, det mynnar ut i samma sak. Men nästan ingen diskuterar eller debatterar ideologier längre, inte vad jag har sett eller hört. Sakfrågor, det är tidens melodi. I'll remember you, en av dom bästa låtar som Bob Dylan framför 1995. When the wind blows through the piney woods. In the end, my sweat dear friend. I'll remember you. Jag glömmer allt och alla men det finns saker jag aldrig glömmer, det som jag inte kan bestämma över, jag glömmer det ytliga men minns det andra. Det som stannar kvar, känslan av att inte vara med. Jag har kommit att lära mig leva med det, när det händer, lära sig leva med det, det är vad vi kan göra. Sedan kan man göra så gott man kan, i resterande fall, lära sig att glömma det dåliga. Det kanske är vad livet går ut på, att lära sig att glömma. Mannan utan jordnötter sitter kvar på sin pall. Människorna som går ensamma, som går i par, på gatan utanför fönstret, nu i det upplysta mörkret, går vidare i sina liv. Min thailändske vän sitter på kontoret i Bangkok och skrattar med sina vänner. Jag glömmer aldrig honom.