Författare Ämne: Vad lyssnar ni på just nu?  (läst 697425 gånger)

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #705 skrivet: 20 juni, 2009, 20:07:26 »
På hög volym- Muddy Waters Electric Mud, After the Rain och vargens This is Howlin Wolfs New Album. He Doesn't Like It. He Didn't LIke His Elecric Guitar At First Either.
Puristerna tyckte inte om dom heller. Men jävlar vad det skramlar på bra

Helt rätt, Wolf är ju verkligen en urkraft, inte så polerad som Muddy men en gigant inom bluesen. Jag är helsåld på honom och de inspelningar han gjorde dels innan han kom till Chicago och vad han spelade in på 2120 South Michigan Avenue.

Jag instämmer förstås helt, men frågan är om "The Howlin' Wolf Album", som är den skiva 2gruv talar om, verkligen visar honom från någon av hans bättre sidor. För min egen del måste jag nog säga att svaret är nej. Det gäller också den andra skiva 2gruv talar om, Muddy Waters "Electric Mud". De är inte dåliga, men de har som jag ser det åldrats mycket sämre än dessa artisters andra inspelningar. Troligen hjälper det uppskattningen om man var med vid den tid då dessa skivor gjordes.

Du har en poäng, både Muddy's och Wolfs skivor gjordes ju för att hänga med på popmarknaden och den framför allt vita köpstarka kategorin. Frågar du artisterna så var det "dogshit" som producerades i studion vid dessa inspelningar. Både Muddy och Wolf hade tappat marknadsandelar och något behövdes göras. Marshall Chess fick härja fritt i studion med pop/rock influenser och detta blev resultatet.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #706 skrivet: 20 juni, 2009, 20:50:09 »
Cold Cold Heart med Elvis Costello och Tony Garnier på ståbas på TV 20/6-09 och snart på SVT.Play, great stuff
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #707 skrivet: 20 juni, 2009, 21:03:50 »
Cold Cold Heart med Elvis Costello och Tony Garnier på ståbas på TV 20/6-09 och snart på SVT.Play, great stuff

Ja, jag har inte sett Costellos två första program, men jag måste säga att kvällens avsnitt gav mig väldigt mycket mer än jag väntat mig.

Att se Tony i ett annat sammanhang än "det vanliga" kändes ungefär som när man  ex ser kassörskan på ICA vid busshållplatsen. Något stämmer inte.   -_-  Kul!

Sen visste jag inte att Tony Bennett var så mycket mer än den "smörsångare" jag okunnigt nog trodde han var. Han visade sig inte bara vara en klok och känslig människa, utan också en, fortfarande, vid dryga 80 års ålder, riktigt fin sångare.
Och inte nog med det, han visade sig också måla skitläckra tavlor!
Där ser man. Alltid kul när ens fördomar kommer på skam.

Bra program!
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #708 skrivet: 20 juni, 2009, 21:23:49 »
Cold Cold Heart med Elvis Costello och Tony Garnier på ståbas på TV 20/6-09 och snart på SVT.Play, great stuff

Ja, jag har inte sett Costellos två första program, men jag måste säga att kvällens avsnitt gav mig väldigt mycket mer än jag väntat mig.

Att se Tony i ett annat sammanhang än "det vanliga" kändes ungefär som när man  ex ser kassörskan på ICA vid busshållplatsen. Något stämmer inte.   -_-  Kul!

Sen visste jag inte att Tony Bennett var så mycket mer än den "smörsångare" jag okunnigt nog trodde han var. Han visade sig inte bara vara en klok och känslig människa, utan också en, fortfarande, vid dryga 80 års ålder, riktigt fin sångare.
Och inte nog med det, han visade sig också måla skitläckra tavlor!
Där ser man. Alltid kul när ens fördomar kommer på skam.

Bra program!

Blev även jag förvånad över Bennet, ingen jag lyssnat mycket på direkt. Och att ha en av sina tavlor på Smithsonians permanenta avdelning smäller högt. Gillade duetten med Diana Krall också.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #709 skrivet: 20 juni, 2009, 21:36:12 »
Att se Tony i ett annat sammanhang än "det vanliga" kändes ungefär som när man  ex ser kassörskan på ICA vid busshållplatsen. Något stämmer inte.   -_-  Kul!

Han har ju åtskilliga sidouppdrag de dagar han inte turnerar med Bob (jag har ett antal skivor där han medverkar), men det är helt riktigt sällan man ser honom i annan roll än som Dylans basist och det är ovant.
Det är för övrigt lite lustigt hur Dylans kompmusiker bland fansen blivit något av stjärnor, liksom kompmusikerna till flera andra artister blivit stjärnor bland de artisternas fans. Det är en viss kontrast mot 60-talet, då en musiker kunde bidra med både arrangemang och komp och dessutom sälja sin egen mamma, men ändå inte bli omnämnd med ens en bokstav på skivomslaget eller i branschpressen. Vi har en helt annan uppskattning för kompmusikernas roll i dag. Tyvärr kom den omställningen för sent för hjältar som James Jamerson (Motown) och Al Jackson (Stax), bland många andra.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #710 skrivet: 20 juni, 2009, 23:30:48 »
Att se Tony i ett annat sammanhang än "det vanliga" kändes ungefär som när man  ex ser kassörskan på ICA vid busshållplatsen. Något stämmer inte.   -_-  Kul!

Han har ju åtskilliga sidouppdrag de dagar han inte turnerar med Bob (jag har ett antal skivor där han medverkar), men det är helt riktigt sällan man ser honom i annan roll än som Dylans basist och det är ovant.
Det är för övrigt lite lustigt hur Dylans kompmusiker bland fansen blivit något av stjärnor, liksom kompmusikerna till flera andra artister blivit stjärnor bland de artisternas fans. Det är en viss kontrast mot 60-talet, då en musiker kunde bidra med både arrangemang och komp och dessutom sälja sin egen mamma, men ändå inte bli omnämnd med ens en bokstav på skivomslaget eller i branschpressen. Vi har en helt annan uppskattning för kompmusikernas roll i dag. Tyvärr kom den omställningen för sent för hjältar som James Jamerson (Motown) och Al Jackson (Stax), bland många andra.


Costello-Ganier-Bennet ligger ute nu på SVT, http://svtplay.se/v/1601141/elvis_costello_med_gaster/del_3_av_13
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #711 skrivet: 21 juni, 2009, 01:37:09 »
På hög volym- Muddy Waters Electric Mud, After the Rain och vargens This is Howlin Wolfs New Album. He Doesn't Like It. He Didn't LIke His Elecric Guitar At First Either.
Puristerna tyckte inte om dom heller. Men jävlar vad det skramlar på bra

Helt rätt, Wolf är ju verkligen en urkraft, inte så polerad som Muddy men en gigant inom bluesen. Jag är helsåld på honom och de inspelningar han gjorde dels innan han kom till Chicago och vad han spelade in på 2120 South Michigan Avenue.

Jag instämmer förstås helt, men frågan är om "The Howlin' Wolf Album", som är den skiva 2gruv talar om, verkligen visar honom från någon av hans bättre sidor. För min egen del måste jag nog säga att svaret är nej. Det gäller också den andra skiva 2gruv talar om, Muddy Waters "Electric Mud". De är inte dåliga, men de har som jag ser det åldrats mycket sämre än dessa artisters andra inspelningar. Troligen hjälper det uppskattningen om man var med vid den tid då dessa skivor gjordes.

Du har en poäng, både Muddy's och Wolfs skivor gjordes ju för att hänga med på popmarknaden och den framför allt vita köpstarka kategorin. Frågar du artisterna så var det "dogshit" som producerades i studion vid dessa inspelningar. Både Muddy och Wolf hade tappat marknadsandelar och något behövdes göras. Marshall Chess fick härja fritt i studion med pop/rock influenser och detta blev resultatet.
Tja Muddy gick ju in i studion med Pete Cosey, Phil Upchurch, Satterfield ett år efter Electric Mud och kom ut med After the Rain så hur missnöjd som helst kan han inte ha varit, han drog ju dit med gamla medmusiker och tog med sig gitarren och gick lead på några låtar. Sen sålde ju i alla fall Electric Mud rätt bra vad jag förstår
Men det är klart, det är allmänt avskydda skivor, Sell Outs och sånt. Men vargens och Muddys blues i ohelig mix med psykedelia, fuzz och wahwah är för mig i nivå med det bästa de gjort. Chucken, inte Berry utan D har oxå pratat om den betydelse dessa skivor hade för honom och eftersom vi är generationskamrater D och jag så kanske det är en åldersthing. Men det kan också handla om att när Cosey fått släppa loss som han gör här, och ett par år senare i Agartha-bandet så vetefan om det finns nån gitarrist jag håller högre
Och jag tycker nog att skivorna har åldrats väl, nåt som verkligen inte all psykedelika från 68 69 gjort. Jag är osäker på om dom givits ut på cd, möjligen i Japan så det är väl inte helt lätt att gå till källan och avgöra men man kan säkert spotta dom på nån nättjänst
Å för perspektivets skull så älskar jag Black Gladiator oxå...
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #712 skrivet: 21 juni, 2009, 09:58:58 »
Jag är osäker på om dom givits ut på cd, möjligen i Japan så det är väl inte helt lätt att gå till källan och avgöra men man kan säkert spotta dom på nån nättjänst

"Electric Mud" finns på cd sedan flera år. Jag vill minnas att den hyllades av hiphop-storheter i någon bluesdokumentär som SVT visade för några år sedan.
"The Howlin' Wolf Album" har givits ut i Japan, men verkar vara utgången. Jag har bara hittat den som en torrent med oklar legal status. Howlin' Wolf gav inte ut särskilt mycket musik och det mesta har återutgivits många gånger, så det är lite märkligt att denna skiva är så svårfunnen.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #713 skrivet: 21 juni, 2009, 20:28:07 »
Jag är osäker på om dom givits ut på cd, möjligen i Japan så det är väl inte helt lätt att gå till källan och avgöra men man kan säkert spotta dom på nån nättjänst

"Electric Mud" finns på cd sedan flera år. Jag vill minnas att den hyllades av hiphop-storheter i någon bluesdokumentär som SVT visade för några år sedan.
"The Howlin' Wolf Album" har givits ut i Japan, men verkar vara utgången. Jag har bara hittat den som en torrent med oklar legal status. Howlin' Wolf gav inte ut särskilt mycket musik och det mesta har återutgivits många gånger, så det är lite märkligt att denna skiva är så svårfunnen.

Hyllningen till EM finns med i ett av Scorseses Blues program som visades för några år sedan. HW gav ut drygt 150 sånger (han startade sent i hög ålder) från tidigt 50-tal till 72-73. This Is Howlin Wolf's New Album/Howlin Wolf (Rocking Chair Album)/MOanin In The Moonlight/The Real Folk Blues/More Real Folk Blues såldes i mini LP format på CD i en japansk box för några år sedan.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #714 skrivet: 21 juni, 2009, 20:30:17 »
Jag är osäker på om dom givits ut på cd, möjligen i Japan så det är väl inte helt lätt att gå till källan och avgöra men man kan säkert spotta dom på nån nättjänst

"Electric Mud" finns på cd sedan flera år. Jag vill minnas att den hyllades av hiphop-storheter i någon bluesdokumentär som SVT visade för några år sedan.
"The Howlin' Wolf Album" har givits ut i Japan, men verkar vara utgången. Jag har bara hittat den som en torrent med oklar legal status. Howlin' Wolf gav inte ut särskilt mycket musik och det mesta har återutgivits många gånger, så det är lite märkligt att denna skiva är så svårfunnen.

Hyllningen till EM finns med i ett av Scorseses Blues program som visades för några år sedan. HW gav ut drygt 150 sånger (han startade sent i hög ålder) från tidigt 50-tal till 72-73. This Is Howlin Wolf's New Album/Howlin Wolf (Rocking Chair Album)/MOanin In The Moonlight/The Real Folk Blues/More Real Folk Blues såldes i mini LP format på CD i en japansk box för några år sedan.

Lite mer här: http://diddywah.blogspot.com/2005/02/wolf-in-jimis-clothing.html
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #715 skrivet: 28 juni, 2009, 00:33:05 »
Senaste Costello programmet, http://svtplay.se/v/1609016/elvis_costello_med_gaster/del_4_av_13 , med Lou Reed och med musikaliskt inslag av även Tony Garnier och Larry Campbell i Velvet's Femme Fatale. Riktigt svängigt -_-
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #716 skrivet: 28 juni, 2009, 01:01:13 »
Men strikt talat handlar det väl när det gäller Costellos show mer om tittande än det lyssnande som varit i fokus i denna tråd?

Senaste Costello programmet, http://svtplay.se/v/1609016/elvis_costello_med_gaster/del_4_av_13 , med Lou Reed och med musikaliskt inslag av även Tony Garnier och Larry Campbell i Velvet's Femme Fatale. Riktigt svängigt -_-
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #717 skrivet: 28 juni, 2009, 11:45:16 »
Men strikt talat handlar det väl när det gäller Costellos show mer om tittande än det lyssnande som varit i fokus i denna tråd?

Senaste Costello programmet, http://svtplay.se/v/1609016/elvis_costello_med_gaster/del_4_av_13 , med Lou Reed och med musikaliskt inslag av även Tony Garnier och Larry Campbell i Velvet's Femme Fatale. Riktigt svängigt -_-

Jag brukar blunda.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #718 skrivet: 05 juli, 2009, 23:04:47 »
Levon Helms "Electric Dirt"
Här fås lite Muddy Waters, lite Grateful Dead, lite Larry Campbell, lite Stanley Brothers och en himla massa bra hästjazz/blues/soul för pengen. Bara att köpa !

 :d2:  :d4:  :party:  :d4:  :d2:

Utloggad Motorpsycho

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vad lyssnar ni på just nu?
« Svar #719 skrivet: 06 juli, 2009, 00:17:16 »
 :d6: Lördagens klubbspelning i Norrköping på Knäppingens bakgård med Bob hund var helt fantastisk :party: så nu rullar hundens alla låtar i alla format i alla spelare. Igen! :d3:
Everybody is making love
Or else expecting rain