Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Tobias

Sidor: [1] 2 3 ... 363
1
Andra artister / SV: David Crosby häromdagen
« skrivet: 09 december, 2018, 22:47:29 »
Det här verkar ju också lovande: https://www.jazz.org/events/t-7301/Steve-Miller-with-Marty-Stuart/
Det här var ju också lysande. Jag såg första kvällen. Andra kvällen finns i förträfflig kvalitet att se och höra här: https://youtu.be/wlVrF-7UcBc

2
Andra artister / SV: John Prine till Sverige
« skrivet: 07 december, 2018, 14:52:00 »
Lita på att jag åker till Gävle!

3
Andra artister / SV: David Crosby häromdagen
« skrivet: 06 december, 2018, 18:20:39 »
Rätt fenomenal konsert med David Crosby & Friends i Englewood, NJ i går. Lite synd att de inte körde ”Almost Cut My Hair”, men det är mitt enda klagomål.
Här är ”Laughing”: https://youtu.be/Y-oORNJS8mE

4
Dylan / SV: The 1995 Project
« skrivet: 05 december, 2018, 23:59:11 »
Ja, hatten av till Joakim för att han rott detta fantastiska projekt i hamn. Jag har inte sagt mycket, men jag har uppskattat varje post. Detta måste vi väl fira på något sätt när vi är hemmaplan igen?

5
Dylan / SV: Bob Dylan 2018
« skrivet: 05 december, 2018, 05:04:05 »
Turnéåret avslutades för Bob Dylans del i Philadelphia, där han fick vara den som öppnade ett operahus från tidigt 1900-tal där det inte hållits musikkonserter på årtionden. Ingen verkar egentligen veta hur länge det var sedan konserter hölls där. Under många år fungerade huset som gudstjänstlokal för en kyrka. Under den tiden har huset förfallit alltmer, men det har nu återställts till sin ursprungliga funktion som konserthus. Området där huset finns har haft en del problem, men en förhoppning från beslutsfattarna är att en återinvigd ”The Met” ska ge mer liv till området. Baserat på min promenad från hotellet i ”center city” till ”The Met”, verkar inte detta vara en dålig idé.
Konserten var förstås fenomenal. Mitt intryck var att den var aningen svagare än den sista kvällen på Beacon, men skillnaden var minimal och aningen svagare än sista Beacon är ändå ett mycket högt betyg. Samma låtar, även om Dylan förstås emellanåt betonade andra ord och rader. Dylans förmåga att göra saker på samma sätt två gånger i rad är alltjämt underutvecklad.
Sedan Stu slutade har det ju inte förekommit någon inledande instrumtallåt när Dylan och övriga bandet går in på scenen. Nu spelas istället ett orkesterstycke. I New York spelades det innan scendraperiet öppnades. I Philadelphia fanns inget sådant draperi. Bandet och Dylan tog istället sina platser i en nästan helt nedsläckt lokal. Det verkade dock inte störa Dylan, när han slog på pianotangenterna för att inleda ”Things Have Changed”.
Jag satt bredvid ett gift par. Jag berättade att jag är från Sverige. Vi pratade en stund om Sverige och kolonin ”New Sweden” på 1600-talet. De sa att de länge velat åka till Sverige och kanske kan göra det när barnen snart går ut college och inte längre är på deras ”payroll”. Jag gav dem min e-postadress och lovade att ställa upp som ledsagare om deras Sverige-resa blir av.
Tyvärr pratade några av gästerna bakom mig lite väl mycket, men annars håller jag med mannen i det nämnda paret som ville åka till Sverige. Han sammanfattade koncist med ”that was awesome”.

6
Dylan / SV: Sista kvällen på Beacon
« skrivet: 03 december, 2018, 21:37:11 »

7
Dylan / SV: Bob Dylan 2019
« skrivet: 03 december, 2018, 15:39:56 »
Jag hörde ett konstigt rykte i går om att det blir två Europa-vändor nästa år. Dels kommer han att besöka bland annat Italien i april för att sedan återvända för de nu delvis utannonserade spelningarna i juni och juli. Allt detta är förstås väldigt obekräftat.

8
Dylan / Sista kvällen på Beacon
« skrivet: 03 december, 2018, 07:15:13 »
Egentligen hade jag bara tänkt att se turnéavslutningen i Philadelphia under denna USA-resa. Lockelsen att se den sista av de sju konserterna på Beacon Theatre blev dock övermäktig. Att se Bob Dylan i New York City är lite att se honom på hemmaplan. Han har i och för sig inte bott i staden sedan tidigt 70-tal, men det var i New York han etablerade sig och blixtsnabbt utvecklades till den artist och låtskrivare världen känner honom som. Staden påverkade honom och han påverkade staden.
Hotellpriserna på Manhattan är sanslösa, så jag valde att i samband med denna konsert bo i downtown Newark i New Jersey. Det är sannerligen inte ett särskilt glamoröst område, men tågförbindelserna med Manhattan är täta. Jag valde att åka över till stationen World Trade Center. Sist jag var där stod det helt andra byggnader där. Det kändes angeläget att få se vad som nu skapats på denna plats.
Efter någon timme i WTC-området påbörjade jag den långa vandringen till Beacon Theatre på 75:e gatan. Den promenaden tog mig förbi julgransförsäljarna och ekorrarna vid Union Square, tusentals turister på Times Square, försäljare av falska Rolex-klockor på sjätte avenyn, ingången till Central Park och julmarknaden vid Columbus Circle.
Väl framme vid Beacon gick jag in i baren och pratade en stund med Viktor från Stockholm, som redan sett flera av kvällarna på The Beacon. Sedan var det dags att ta sig genom metalldetektorerna vid ingången till teatern. Jag sökte upp min plats på en av de övre balkongerna och konstaterade lättat att platsen inte alls var så dålig som jag befarat.
The Beacon är ett sådant där ställe där det knappast finns några riktigt dåliga platser. De har en parkett med kanske 15 rader. Resten av platserna finns i loger och på balkonger ovanför de bakre raderna på golvet. Alla platser ligger relativt nära scenen och man får rätt fin överblick över scenen när man sitter där uppe.
Snett framför mig satt två rätt fulla personer som tagit med sig en skylt med texten ”Tangled Up In Blue”, en låt de hemskt gärna ville göra. När de under konserten höll upp den och belyste den med mobiltelefonens ficklampefunktion, kom det en mycket arg säkerhetsvakt och sade åt dem. I övrigt förflöt konserten utan störande incidenter. Då bortser jag från paret som satt ett par platser borta, aldrig klappade och tyckte att alla lugnare och mindre högljudda låtar innebar en god anledning att prata med varandra.
Dylan inledde som vanligt med ”Things Have Changed”, som sedan avlöstes av en rejält omstöpt ”It Ain’t Me Babe”. Den långa höstturnén verkade inte ha påverkat Dylan på något negativt sätt. Hans röst bär ohjälpligt spår av tidens tand, men lät starkare och mer övertygande än jag kan minnas att jag hört den på länge. Det piano Dylan numera föredrar att spela, har fått en allt mer framträdande roll i ljudbilden. En mycket positiv sak var att Dylan spelade generöst på sitt munspel, vilket han annars ofta varit väldigt snål med under senare år.
”Cry A While” var en något oväntad höjdpunkt. Detsamma kan jag inte säga om en annan låt från samma skiva, ”Honest With Me”, som knappast var dålig men aldrig övertygade. Den delvis omskrivna ”When I Paint My Masterpiece” var kul att höra och den enda låt jag aldrig hört honom framföra i verkliga livet förut.
Under ”Scarlet Town” lämnade Dylan pianot och ställde sig i fullständig synlighet för publiken. Med sina handrörelser gav Dylan lite extra eftertryck åt de många ord han sjöng. ”Like a Rolling Stone” fick ett starkt gensvar från publiken, trots att den i sin nuvarande utformning ligger en bit från den klassiska originalversionen.
”Don’t Think Twice, It’s All Right” anno 2018 förtjänar alla lovord den kan få. Det är nästan ett soloframförande med röst och piano, även om Tony Garnier med sin stråke tillsammans med Charlie Sexton och Donnie Herron diskret förstärker kompet.
Första extranumret var ”It Takes a Lot To Laugh”, som lät bra och avslutades med att Dylan skuttade upp från pianot, sprang till mitten av scenen och gav en snabb bugning till publiken innan bandet avslutade låten och ljuset släcktes.
Efter en sedvanlig ”Blowin’ In the Wind” tog Dylan och bandet avsked av publiken, ca en timme och 50 minuter efter att Dylans fingrar för första gången denna kväll mött pianots tangenter.
Efter denna ganska fenomenala konserten slog jag undan alla tankar på eventuella efterträffar, gick till tunnelbanan vid 72:a gatan och påbörjade resan till hotellet i Newark. Klockan var bara 10 lokal tid, men fyra på natten enligt den svenska tid jag lämnat bara dagen innan. Aningen trött, men också mycket nöjd. Jag tror det var den bästa Dylan-konsert jag sett sedan de där magiska kvällarna på Waterfront 2013.

9
Dylan / SV: Bob Dylan 2019
« skrivet: 30 november, 2018, 11:27:50 »
Rad 24 i Globen och rad 2 (långt ute på sidan, men ändå) i Scandinavium blev min skörd. Kunde ha blivit bättre vad gällercden förstnämnda konserten, men jag är nöjd. Särskilt med tanke på att jag sitter på en flygplats och tvingades sköta allt via mobil och svajigt nät.

10
Dylan / SV: Bob Dylan 2019
« skrivet: 28 november, 2018, 11:39:58 »
Det verkar som priserna i Helsingfors ligger på €99-129 och något liknande kan vi väl förmodligen vänta oss i Sverige. Det blir till att tömma spargrisen. Igen.
"Palvelumaksuineen alkaen 99 / 109 / 119 / 129 € Ticketmasterista"
https://www.livenation.fi/show/1240874/bob-dylan/helsinki/2019-06-24/fi?omq=bob&gclid=EAIaIQobChMIhumZmPH23gIVS9iyCh0OmA61EAAYASAAEgIe9fD_BwE

11
Dylan / SV: Bob Dylan 2018
« skrivet: 23 november, 2018, 09:35:31 »
Dylan gästade Jimmy Fallons talkshow i går: https://twitter.com/FallonTonight/status/1065847330845339648

12
Andra artister / SV: David Crosby häromdagen
« skrivet: 22 november, 2018, 11:03:19 »
Ah trevligt! Dylan och Crosby samma vecka = en bra vecka.  :d5:

Det här verkar ju också lovande: https://www.jazz.org/events/t-7301/Steve-Miller-with-Marty-Stuart/

13
Dylan / SV: Bob Dylan 2018
« skrivet: 19 november, 2018, 16:03:13 »
Sista kvällen på Beacon är jag också på plats, högt uppe på en balkong.

14
Andra artister / SV: David Crosby häromdagen
« skrivet: 19 november, 2018, 15:55:08 »
Missade Crosby när han var i Sverige nyligen. Han och hans band var tydligen grymt bra. Tar igen den förlusten genom att se honom i Englewood, New Jersey i december, om allt går enligt plan.

15
Setlistor / Augusta, Georgia 7 november 2018
« skrivet: 09 november, 2018, 08:46:03 »
Kvällen innan (på The Johnny Mercer Theatre i Savannah) hade Dylan smugit in "Moon River". Det var kanske inte tidernas jätteskräll, med tanke på hur många standards han framfört på senare år (men lite kul att han framförde den i en lokal uppkallad efter en av låtskrivarna).
Ännu mer oväntad var sista extranumret i Augusta, Georgia, James Browns hemstad. Valet var Brown-klassikern "It's a Man's Man's Man's World", etta på Billboards R&B-lista 1966.
Framförandet kan delvis höras här: https://www.rollingstone.com/music/music-news/bob-dylan-james-brown-its-a-mans-world-cover-753486/

Från Pagel:

Augusta
William B. Bell Auditorium
November 7, 2018

1.   Things Have Changed (Bob on piano, Donnie on pedal steel)
2.   It Ain't Me, Babe (Bob on piano, Donnie on pedal steel)
3.   Highway 61 Revisited (Bob on piano, Donnie on lap steel)
4.   Simple Twist Of Fate (Bob on piano and harp, Donnie on pedal steel)
5.   Cry A While (Bob on piano, Donnie on pedal steel)
6.   When I Paint My Masterpiece
(Bob on piano and harp, Donnie on pedal steel)
7.   Honest With Me (Bob on piano, Donnie on pedal steel)
8.   Tryin' To Get To Heaven (Bob on piano, Donnie on pedal steel)
9.   Scarlet Town (Bob center stage, Donnie on banjo, Tony on standup bass)
10.   Make You Feel My Love (Bob on piano and harp, Donnie on pedal steel)
11.   Pay In Blood (Bob on piano, Donnie on pedal steel)
12.   Like A Rolling Stone (Bob on piano, Donnie on pedal steel, Tony on standup bass)
13.   Early Roman Kings (Bob on piano, Donnie on lap steel, Tony on standup bass)
14.   Don't Think Twice, It's All Right
(Bob on piano and harp, Donnie on pedal steel, Tony on standup bass)
15.   Love Sick (Bob center stage, Donnie on pedal steel)
16.   Thunder On The Mountain (Bob on piano, Donnie on electric mandolin)
17.   Soon After Midnight (Bob on piano. Donnie on pedal steel)
18.   Gotta Serve Somebody (Bob on piano, Donnie on lap steel)
    
    (encore)
19.   Blowin' In The Wind (Bob on piano, Donnie on violin, Tony on standup bass)
20.   It's A Man's World (song by James Brown) (Bob on piano, Donnie on violin)
    
http://www.boblinks.com/110718s.html

Sidor: [1] 2 3 ... 363