Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Hibbitt

Sidor: [1] 2 3 ... 112
1
Andra artister / SV: Hank Wangford
« skrivet: 03 november, 2023, 11:49:00 »
Nytt album lagom till 83-årsdagen!  :d2:
'Promises Promises' är en duohistoria ihop med "dobro wizard Noel Dashwood" och bra.
Don't you dare miss it.

2
Andra artister / SV: Roy Harper
« skrivet: 03 november, 2023, 11:43:27 »
Roy Harper har visat sig igen! Första gången sedan 2019.
Förra veckan gjorde han plötsligt ett gästspel på Troubadour i London och körde en låt.
 :d2:

3
Dylan / SV: Farm Aid 2023
« skrivet: 27 september, 2023, 13:51:27 »

Gitarrer! Gitarrer!  :d2:

Så sjukt rough!
Bob & co lyckas med konststycket att få Live Aid att framstå som välproducerat/välrepeterat.
 :d2:

4
Dylan / Bobfest i Oslo 20/8 2023
« skrivet: 31 juli, 2023, 13:37:37 »
20 augusti 2023 på Oslo Konserthus.
Larry Campbell, Scarlet Rivera, Lars Lillo-Stenberg, Tom Roger Aadland, Luke Elliot, Paal Flaata, Salmon Smokers mfl.
http://j.delillos.no/viewtopic.php?f=5&t=1695
 :d2:

5
 Den har blivit väldigt omtalad, den här artikeln. Lyfter en mångfacetterad fråga - men med trådar kors och tvärs att dra i.
Lätt att få med sig att det handlar om låttexter v/s litteraturteori - det polariseras åt det hållet i kommentarfält od - och Hynek har det som tacksamt huvudbete också, men mellan raderna och på dem ser vi också att det inte är bevakning av kvalitetslitteratur som är måltavla.
Saken är att också litteraturkritiker, filmrecensenter, teaterbevakningen etc känner att de inte har samma utrymme i nutida press. Den debatten pågår också. Numera är det sånt fokus på ett fåtal författare, de får gärna stora uppslag, personporträtt. medan 99 av 100 böcker aldrig recenseras eller ens nämns.
Och den branchen har ändå Babel på Svt. Liknande olika program för film, teater, konst och musik borde också vara högintressant.
Och kanske olika program för romaner, deckare, poesi, biografier?
Och musikbevakningen uppdelad på vadvetjag hårdrock, rootsy, svenskt, klassiskt?
Amen det är snävt för kulturjournalistiken numera. Kultursidorna innehåller så mycket annat nu med allmändebatt, krönikor och mello- och kändisträsken som breder ut sig.
Men sant är att lägst ligger musikbevakningen. De stolta musiksidor som fanns både här och där på 80/90-talen är historia.
Nu blir det en pyttenypa nya skivor som ska avhandlas till fullo på fyra och en halv mening var.
Allt annat försvinner, finns inte. Analys? Djuplodande? Hehe...
Och om något har med att den fysiska skivan, titeln, albumet och skivbutiken tappat i fokusstatus i dessa fil-tider är ytterligare en fråga som består av många.
En dimension som nog ändå förbättrats är den musikjournalistik som finns i musikbiografier. Det kommer oändligt mycket välskrivna böcker om musiker, band, genrer, eror, korsbefrukande och kreativa, djuplodande och yvigt breda. Köper bara mer och mer, växt ur lägenheten för länge sedan...
 :rolleyes:

6
Dylan / SV: Tangled up in Blue?
« skrivet: 30 december, 2022, 13:31:44 »
Ja, sen ska jag inte, som annars ofta har svårt för Bobcovers, glömma den norska verionen med Ödeland Kvartal (Ja? Vilken låt är det en översättning av?), "Vikla inn i blått". På en skiva jag är stolt ägare av, och som också innehåller "Mannen i lang svart frakk" och den fullkomligt ljuvliga "Du veit att jeg blir ensom når du drar".

Men nu kom vi lite bort från ämnet  ...

Men ... "Vikla inn i blått" ... Visst är det vackert?

Vikla in i blått revisited.  :mellow:
För den som hamnar i Oslo 2022 finns en hyllad teaterdylankonsert att kika in. Går av och till hela hösten.

https://www.detnorsketeatret.no/framsyningar/dylan-pa-nynorsk

"Til denne teaterkonserten har Det Norske Teatrets nye husregissør, Eirik Stubø, fått med seg jazzbandet til broren, Håvard Stubø, for å finne nye sider ved ein av vår tids største poetar. Artist og Dylan-entusiast Tom Roger Aadland har omsett songar som aldri har vore framførte på norsk tidlegare. Det blir både ikoniske hits og mindre kjende songar henta frå nesten heile Dylans karriere; frå andrealbumet The Freewhelin´ Bob Dylan (1963) til den siste utgjevinga hans, Rough and Rowdy Ways (2020)."

Några kända namn på scenen också, tex Bjørn Sundquist som varit med i massor av filmer de senaste 40 åren och Ina Svenningdal från 10-talssuccén SKAM.
Såg tex Vikla inn i blått när jag var på två weekendar i Oslo nu i december. Helt ok tolkningar med blandat stil på bandet och de sjungande skådespelarna; lite waitsigt, lite jazz, lite akustiskt, lite sparsmakat naket och lite utlevande powerstarkt.
(Övrigt: deLillos, Geir Sundstøhl, Undertakers Cirkus, Valentourettes sjunger Jokke, Frank Znort Quartet, nya Nasionalgalleriet, Deichmanbiblioteket, operan, trikktur till Frognerseteren, lite irländsk folksession och några coverband/trubadurer och sånt. Och så shopping - cd, dvd och Schous Pils.)
 ^_^
Ok tillbaka mot TUIB i tråden då...  :mellow:

7
Dylan / SV: Ny Dylan-intervju december 2022
« skrivet: 29 december, 2022, 10:37:55 »
Mycket här ja. En intervjuad Bob Dylan är som alltid både självsäkert sanningssägande och enigmatiskt roande.

"Who is going to write standards today? A rap artist? A hip hop or rock star? A raver, a sampling expert, a pop singer? That’s music for the establishment. It’s easy listening. It just parodies real life, goes through the motions puts on an act. It’s a computer model."
 :d1:

"My problem is that I’m too relaxed, too laidback. Most of the time I feel like a flat tire; totally unmotivated, positively lifeless. I can fall asleep at any time during the day."
Oops!? Ok...

"I’ve binge watched Coronation Street, Father Brown..."
Otippat!  :party:

 :mellow: Och så har han osedvanligt nostalgiska 8-åringar i familjen:
"One of my granddaughters, some years back, who was about 8 at the time, asked me if I’d ever met the Andrew Sisters, and if I’d ever heard the song “Rum and Coca Cola.” Where she heard it, I have no idea. When I said I’d never met them, she wanted to know why. I said because I just didn’t, they weren’t here. She asked, “Where did they go?” I didn’t know what to say, so I said Cincinnati. She asked me if I would take her there to meet them."

8
Andra artister / SV: Plattor med atmosfär...
« skrivet: 14 november, 2022, 12:35:01 »
Citera
Håller med, Dog Man Star är en mkt bra platta. Väldigt underskattad och för jämförd med debuten. Tydligen ångrar sig herr Butler numera över sitt avhopp. Bråk med producenten låg visst bakom. Hans solodebut är en alldeles strålande platta.

Och hur man kan hoppa över Suede i dok. är också för mig en gåta. Man måste helt enkelt ha fått hjärnsläpp!?
Jag minns när de första singlarna och debuten kom i samma veva som Oasis första, vilka plattor! Att jämföra Oasis med pinsamma Blur var ju ett stort skämt egentligen. Butler/Anderson v/s Gallagher borde väl ha varit vettigare. (Sen kan man ju bara undra vad det har blivit av Damon Albarn? Snacka om att symbolisera ett pop-vacum!)

Den androgyna frågan kommer att bli en klassiker  :lol: men jag tycker nog att covergrabbarna i soffan fick kvällens alternativa nobelpris.
damon spelar mycket med musiker från mali, har just gett ut en limiterad vinylep och driver etiketten Honest Jon som just har gett ut en grymt bra samling med sångerskan Candi Staton (som Björn fick prov på igår). Graham har precis gett ut en fin singel. Ett bra band var de Blur. Oasis med, men på ett helt annat vis.
Men Suede och Pulp var bäst. Har hört att Brett inte ville vara med i dokumentären.
Kolla in The Veils . Band från Nya Zeeland. Sångaren son till XTC-sångaren. Producerade av Butler. Mycket Suede, en del Coldplay och en gnutta Laakso.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 120 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.

 ^_^
...och på tal om Blur släpptes bomben idag att de återuppfinns och gör en konsert i London i juli. Kaaan bli fler gigs. Kaaan bli ny skiva.
(Och på tal om den redan offtopicade debatten var det förstås Blur och Pulp som var de bra banden.)

9
Andra artister / SV: Joni Mitchell
« skrivet: 11 november, 2022, 09:21:49 »
En timme Joni Mitchell på TV2 idag 11/11.  -_-

10
Dylan / SV: ”The philosophy of modern song” - ny bok av Bob Dylan
« skrivet: 15 oktober, 2022, 11:54:43 »
Två utdrag kan läsas här. Det är möjligt att de ligger bakom betalvägg.
https://www.nytimes.com/2022/10/13/books/bob-dylan-book-excerpt.html

Bob Dylan om The Whos "My Generation":

Citera
You’re looking down your nose at society and you have no use for it. You’re hoping to croak before senility sets in. You don’t want to be ancient and decrepit, no thank you. I’ll kick the bucket before that happens. You’re looking at the world mortified by the hopelessness of it all.

In reality, you’re an eighty-year-old man, being wheeled around in a home for the elderly, and the nurses are getting on your nerves. You say why don’t you all just fade away. You’re in your second childhood, can’t get a word out without stumbling and dribbling. You haven’t any aspirations to live in a fool’s paradise, you’re not looking forward to that, and you’ve got your fingers crossed that you don’t. Knock on wood. You’ll give up the ghost first.

You’re talking about your generation, sermonizing, giving a discourse.

Straight talk, eyeball to eyeball.

Gosh vad läckert. Ja, den vill man ju inte ha i svensk översättning iaf.

Det blir spännande på många sätt att möta den här boken.
   Utifrån dessa få rader om My Generation hör man Bob Dylans röst liksom rakt ur valfritt avsnitt av Theme Time Radio Hour - mustigt, fritt associerande, jive talkin', svart humor, ett glas bourbon och novemberregnet mot rutan.
Hur får man till det på svenska? Sven Lindströms översättning kommer av köparna bli sällsynt fingranskat bedömd och med originaltexten jämförd. Många av oss kommer förstås läsa Dylans originalord, men nästan lika många kommer nog också kasta närstuderarögon på den svenska tolkningen.
   Och som tidigare nämnts - den svenska boktiteln är så märkligt någonting-helt-annat än originaltiteln.  :rolleyes:
   Speciellt skumt när de, om man ska tro Bonniers hemsida, blaffar på den utbytta engelska titeln med ett klistermärke(?) på omslaget.
   Och med reklamtexten "en bättre introduktion till den moderna låtskattens filosofi kan man inte tänka sig", säljer in boken med den rakt översatta titel man valde att inte använda sig av.
https://www.albertbonniersforlag.se/bocker/292500/latskrivarkonsten/
   Sedan blir man ju också nyfiken på om Dylans egna storvulna titulering av boken kommer matcha innehållet. Eller om han kanske liksom skriver om någonting annat  :mellow:, därav Bonniers titeltrixande?
   Fantastisk läsning kommer det bli hur som helst.

11
Dylan / SV: Tour 2022
« skrivet: 07 oktober, 2022, 17:11:12 »
Mycket nu och trodde jag tappat texten men nu hittade jag den på 1900-talsdatorn. Lite tankar kring det hela.


Sitter långt uppe på billigaste men nära kortlinjen så att säga, nära scenen. Har med mig kikare, kikar ibland. Bob Dylan – han är här igen. Med sina rougha and rowdiga sätt.
   Mystiskt eller inte; i Scandinavium ryktas det om 4000 fyllda säten, en tredjedel? Globen har lite fler och är kanske halvsåld. De dyra parkettbiljetterna är förstås fullbelagda och det är fläckvis hyfsat med folk uppe under taket – de enda sätena under tusenlappen. Bortre kurvorna och kortväggen är tragiskt tomma och bidrar väl till att ljudet är ekigt dåligt uppe hos oss, men det sägs att det lät bättre på parkett.
   Jag är förvånad. Globarna har varit typ utsålda varenda gång han kommit förbi i 30 års tid. Och denna gång är det ändå risk för att det är sista Sverigebesöket. Den eviga turnén marknadsförs plötsligt likt en reguljär rocksväng – titulerad efter artistens senaste skiva och med ett tidsspann; 2021-2024. Att verkligen turnera på ett album, låta konserterna domineras av nya albumet är väl något Dylan aldrig gjort tidigare. 

Kanske har han till slut lyckats jobba sig bort från sin publik? Den publik han byggde upp från sent 80-tal och under 90-talet med allt längre och vildare konserter, yvigare set, akustiskt, elektrisk, bluegrassmittemellan och 100-150 låtar i repertoartombolan gig efter gig. Ett jamtänkande band som sprudlade, tog för sig, och en Bob på gitarrer mitt i bandet. Varje leg var unikt och varje kväll helt var unik, man hade ingen aning. Och det blev en snackis – före sociala medier, till och med före internet. Här föddes den liksom gratefuldeadiga livekult med fans som reste med, lärde känna varann, bandade och bytte konserter. Plötsligt hade Dylanfolket sett både 39 och 124 spelningar.
   Men från 03/04 någonstans och framåt har Dylan sakta men likväl säkert backat bort från ett tänk och mot något annat. Dekonstruerat sig. Med allt mindre (och till slut ingen) gitarr, mindre munspel, ingen variation i band/duo/solodynamiken (med tex akustiskt set), försiktigare musiker med mindre svängrum och med färre och färre låtar på repertoaren. Liksom som för att måla sig in mot det hörn han bestämt ska vara sitt. Kanske har han till slut lyckats jobba sig bort från sin publik?
   Eller är det de dyrare biljetterna? Eller är det setlistan som sådan som avskräcker? Eller har så många i förstagenerationen under pandemiåren hunnit bli väl gamla, fallit ifrån? Eller är det ett återigen exploderande postpandemiskt konsertutbud som konkurrerar? Har Bob slutligen varit här alltför många gånger i pöbelpublikens ögon? Har Nobelprisupphöjandet liksom backlashsänkt honom i vissas världar, transformerat honom till något tråkigare än rocklegend? Överdosering av kringprylarna – hur bra alkoholen, målningarna och svetsandet än är? (Asså hur många avmålade foton har han hunnit göra?! Göteborg ställer ut nu i veckan och det känns som vart man än kommer är det Dylantavlor på ett galleri på dyr adress. Har sett dem i Stockholm, Birmingham, London och Canterbury, och de hängs i Berlin, Paris, Winchester, Malmö, Köpenhamn, Rivieran, Spanien, USA, överallt.)
   
The Rough and Rowdy Ways-tour är jäkligt speciellt.
   Det är den mest spartanska show som någonsin visats upp på en konsert av denna storlek och dignitet.
   Den läckert växlande ljussättningen på stilrent draperad backdrop är borta, det allseende ögat är borta.
   Fondväggen är nu ett enfärgat skynke i typ brun nyans.
   Scenljuset är dunkelt och ett enda, variation används inte.
   Dylan står i stort sett fast bakom ett piano som är täckt av en skrynklig grå filt.
   Framför Dylans ansikte – en liten bukett mikrofoner som skymmer.
   Scengolvet är upplyst underifrån som värsta Saturday Night Fever för att ge såna där spökskuggor i ansiktet på musikerna.
   En matta av riktade blåljus framifrån rakt in mot parketten så alla efter rad fyra bländas.
   Mobilförbud gäller ja, låses in i påse.
   Bob kör inga av de stora klassiska låtarna säg Desolation Row, Mr Tambourine Man eller Visions of Johanna längre.
   Han kör heller inga Masters of War, Knocking on Heavens Door eller I Shall Be Released.
   Han kör inte ens några såna där välspelade nyare låtar som Love Sick, Summer Days eller Things Have Changed.
   Han överraskar inte heller med några ovanligheter från sin gigantiska katalog som tja Oh Sister, Life is Hard eller Father of Night.
   Och förstås inte såna akustiska folksånger som lång tid (men nu är det länge sedan) alltid kryddade setlistorna; Blackjack Davey, Two Soldiers, Hallelujah I’m Ready to Go.
   Han kör RARW. Giganstiska namedroppingspäckade ordmattor. Och fyller ut med ett halvdussin halvkända äldre låtar.
   
Det är intressant detta med vilka äldre låtar som lyckats ta sig igenom 20-talets nålsöga. Nej inga av de mest kända låtarna, det blir inga LARS eller TUIB mer. Men det är heller inte en handfull riktigt udda eller ospelade blomster för nördfansen som han plockar.
   Det är liksom… halvkända, halvvanliga titlar.
   Det är förstås högst genomtänkt.
   Om han skulle slängt in Like a Rolling Stone, Señor och Visions of Johanna mellan RARW-spåren skulle jublet blivit enormt, konstrasten för stor.
   Men han väljer också att inte köra obskyra gobitar, överraskningar, mellan den nya skivans låtar. Det skulle kanske gett en för knepig setlista för biljettköparna. Dylan må ibland vara högst egen, men han har aldrig varit ointresserad av att bjuda publiken på en kväll där åtminstone några låtar kommer uppskattas också av den där dussinpubliken.

Nya skivan är knepig. Den är fascinerande, ordtät, massiv, dödenskuggad, pusselbitihopplockad, stillastående, högintressant och allt möjligt. Men allt på plattan är inte riktigt hans allra bästa låtar. Dylan har gjort så många låtar genom åren som på olika sätt är rent fantastiska, både tidlöst eviga och oemotståndligt catchy och allt däremellan. Klassiker som kommer att leva igen och igen. Kanske de här nya RARW-spåren inte är det. De opererar mer på en nivå som handlar om introspektiv sammanfattning, bokslut, svart humor men också gränssprängande och ett maniskt flashande av influenser, vänner och vem som kan och bör citeras.
   
(Hugskott. Tänker på Ulf Lundell som ju var på Scandinavium. Tänker på att han genom hela sitt liv levt med att lite ses som en svensk Dylan. Ok kanske än mer en svensk Springsteen, men Dylan har legat där som ett ideal, en referens, en mall och karriärstartpunkt. Nu har ju Lundell egentligen inte gjort så där överdrivet många låtar som låter Bob Dylan. Men däremot har ju Dylan börjat göra låtar som låter Lundell! Den unikt personliga biten med Ulf Lundell är väl just de här gigantiska panoramastyckena han slängt ur sig på skiva efter skiva nu sedan 90-talet. Låtar som spränger alla låtgränser tids- och formmässigt och som gärna är efterrättsfullmatade av citat, referenser, geografi, författare, musiker, filosofer, regissörer. 10 minuter, 15 minuter, tom 20 minuter. Stora låtar, intressanta texter. Inte alltid men ofta. Väldigt eget.)

Tillbaka till Globen. Eller Scandinavium. Alla RARW-spår körs utom Murder Most Foul, den allra längsta. Den näst längsta – Key West – blir en meditativ höjdpunkt då melodin tydliggörs – eller rättar sagt modifieras – och ett suggestivt driv kopplas på jämfört med studioversionen. Black Rider är också stark, men egentligen kanske än mer på skivan. Covern That Old Black Magic svänger luftigt. De flesta av de gamla låtarna har fått alternativa arr igen.
      Jämföra ska man inte men ingen kan undvika jämförelser för kultur finns i världen. Beatles eller Stones? Dylan eller Donovan? Gudfadern eller Gudfadern II? Blowin in the Wind med Bob Dylan eller Lasse Lönndahl? Dylan live 2022 eller Dylan live 1998? (Alla som känner mig vet att jag håller tioårsperioden 1992-2002 som live-Dylans allra starkaste era.)
   Jo. Varje analys, varje recension, varje känsla bottnar på ett eller annat sätt i jämförelser av det ena eller andra och allt annat.
   Efter dessa 2022-spelningar har jag hört med olika vänner som tyckt – citat – ”Key West gjordes sämre och helt utan melodin från skivan, Key West var klart bäst, Bobs röst lät förvånansvärt bra, Bob körde med ett stötigt sångsätt som fick allt att låta likadant, bandet är lite tråkigt, bandet kör väääldigt safe, bandet är hans bästa någonsin, trist med cementerad setlista, setlistan spelar ingen roll, om han bara kunde tona ner det där pianoplonkandet, hans pianospel är helt unikt underbart”.
   Allt är sig likt ur den aspekten.
   
Bandet på turnén är delvis nytt men Tony Garnier med bas i famn har förstås varit med i är det 33 år? De följer alla noga vad som händer på pianofronten där ute på sidan, tittar betydligt mer på pianot än på publiken. Dylan står vid tangenterna, kör sin Monk light och hittar nya kubistiska fraser rakt igenom låtarna. Som alltid är han den viktigaste musikern i det naturligtvis kompetenta men ack så överförsiktiga bandet. Som alltid blir det med Dylan intressant att lyssna på. Ett par gånger tar han några stapplande steg ut till ett mikrofonstativ helt intill men nej. Bob Dylan verkar på det hela skör och går riktigt illa nu som 81-åring. När lamporna släcks vid låtsluten passar han på att snabbt sätta sig några sekunder i mörkret.
   
(Och jag tänker – fast man inte får tänka så – att det är ledsamt att han aldrig någonsin mer kommer sjunga de flesta av sina låtar. Och att han sållade bort det allra mesta redan för 10-15 år sedan. Trots att han nu som pianist har texterna framför sig. Envishet. Och jag tänker att det är ledsamt att han typ slutade spela gitarrer redan för 20 år sedan, att man aldrig mer får höra det. Envishet.)

Men han sjunger bra 2022 och fraseringen är som alltid högintressant levande och exemplarisk – Dylan, Rönnblom och Sinatra ni vet. Efter det gloriösa 90-talet och sedan några sämre sångår på 00-talet, har Dylan de senaste tio åren sjungit alldeles utmärkt med den smårostiga röst han vet hur att använda effektivast. Han håller ut, biter av, tar ner, tar i, går upp, bänder, ber, ironiserar, ger av nästan hela sitt hjärta eller slarvslänger ut formuleringar i mungipan. Variation är nyckeln, han har styrkan kvar och han sätter det. Och det är inte lite som ska levereras inser man när man kikar igenom texterna innan konserten.
   Bandpresentationen efter sista ordinarie är frejdig och vimsig och sedan går de inte ut, hukar bara i mörkret en liten stund. Alla vet att det blir en till och vet vilken det är, och kvällens största jubel kommer i avslutande Every Grain of Sand. Den innehåller också kvällens enda munspel (som alltid magiskt) och de kör låten oomgjord, alla känner igen den hymnenkla melodin. Och så går Bob och bandet ut i det mörka och så går det en minut och så tänds belysningen.
   

12
Dylan / SV: Tour 2022
« skrivet: 26 september, 2022, 12:29:59 »
En första review inne på boblinks. (Fast den behandlade inte musiken så mycket som annat.)
https://www.boblinks.com/092522r.html

Rörande setlistan så vet vi ju att Bob Dylan så gott som alltid kör en lite annorlunda setlista första konserten på varje leg. En eller två låtar kommer nog att bytas till Stockholm för att sedan fortsättningsvis fastna i setlistan.

"Det låter nærmest ubegripelig bra! Mange jeg kjenner har flere Dylan-konserter i beltet enn undertegnede.
Men dette kan jeg si med hånda på hjertet: Jeg har aldri hørt ham synge bedre."
https://www.puls.no/19112.html


13
Dylan / SV: Tour 2022
« skrivet: 26 september, 2022, 10:23:02 »
En första review inne på boblinks. (Fast den behandlade inte musiken så mycket som annat.)
https://www.boblinks.com/092522r.html

Rörande setlistan så vet vi ju att Bob Dylan så gott som alltid kör en lite annorlunda setlista första konserten på varje leg. En eller två låtar kommer nog att bytas till Stockholm för att sedan fortsättningsvis fastna i setlistan.

14
Andra artister / SV: Nina Simone - hon sjunger blues
« skrivet: 25 september, 2022, 12:13:49 »
Nina Simone. Vi hade henne som ämne härom nyssens på dessa musiksittningar som jag hamnar på, har berättat om dem på annat ställe; mat, dryck, quiz och så alla deltagares 15-bästa-listor som räknas ihop varv för varv. Ja en massa bra musik spelad. Och så tvingas man förbereda sig med att på riktigt sätta sig in i hela diskografin - delikat nöje.

För några år sedan skrev jag en text om den gång jag fick se Nina Simone, och kanske någon här också vill läsa den tänkte jag.

 :d2:


   NINA SIMONE, Trädgårdsföreningen, Göteborg, 30/6 1989 OFF OFF OFF
   NINA SIMONE, The Dome, Brighton, 10/5 1990

Nina Simone är omtalat livsfarlig. Bryter konserter, käftar, kör psykologisk krigsföring mot sin publik. För att i nästa minut leverera en storartad version av en innerlig ballad hon inte kört på ett decennium.
   Minns inte när jag började älska Nina Simone men hon växte och skivsamlingen växte och när hon skulle komma till Trädgårdsföreningens jazzfestival 1989 köpte jag förstås biljett. Hon ställde förstås in. Med kort varsel. Det var lite för bra för att vara sant att Nina Simone faktiskt skulle komma till Göteborg.
   Ersättare för Simone var en Charles Brown. Jag tänkte Snobben men detta var en svart amerikan i pensionsåldern som vid piano körde balladblues. Något han tydligen gjort i decennier. Antiklimax. Där stod man och smågäspande när man i ett parallellt universum exakt nu skulle varit på Nina Simone, förhäxad.
   Men Chris Barbers brittiska band tidigare under kvällen var ösigt och överraskande bra. Det var i den här orkestern framtida skifflekungen Lonnie Donegan på 40-talet startade på banjo. Och blinde pianisten Åke Johansson var som vanligt suverän med sitt bopband. Hade sett dem på Nefertiti ett gäng gånger och Åke hade verkligen blivit en favorit. Fantastisk pianist i den där fina skärningspunkten mellan tradition och gränslöshet. Blundar man så tänker man Jan Johansson men inte så spartanskt folkmelodiskt, och man tänker McCoy Tyner men mindre rytmiskt markerat. Det är Åke Johansson från Borås och han är blind och gör en flyhänt målande bopversion av nämnda namn, sveper klangvärldar över hela flygeln. Och Chet Baker hade han kompat.

Nina Simone med band får jag se ett år senare. I den 200 år gamla kupolen the Dome i Brighton där ABBA vann med Waterloo 1974. The High Priestess of Soul – soul som i något annat än Motown och Hitsville USA, som i något annat än musik.
   Och hon är makalös. See-Line Woman, vackra klassikern Someone to Watch Over Me, urladdningen Mississippi Goddamn och My Way som storartad genushymn. Och en spontan Money Money Money ”eftersom ABBA spelat i huset”. Och hon demonstrerar magdans och showen är stark som det heter. Egensinnig artist. Brilliant pianist. Bowies Mike Garson har lyssnat mycket hör man snabbt.
   Och jag var så liten och herregud Nina var inte 60 fyllda ens. Strange days.
   Efteråt. Jo jag stod där vid sceningången efteråt. Hon var liksom så magisk och legendariskt att jag inte kunde släppa henne. Och där kommer hon. Konstfullt omsvept och med sitt entourage kring sig. Har inga skivor eller nåt sånt med mig, ingenting. Men en sån där brun liten påse man får när man köper vykort, jag hade köpt vykort.
   – Hello Nina!
   Och så skriver hon på den bruna påsen med svart tusch sitt namn – Nina Simone. Och säger något om att jag är väldigt ung och vit.
   Jag kunde inte säga emot.
   
Det här var en torsdagskväll och jag promenerade hem mot Victoria Street som var adressen denna andra termin i Brighton. Det var på dagen 50 år sedan tyskarna marscherade in i Belgien/Holland och Churchill tog över som premiärminister efter Chamberlain. På fredagen inhandlades John Martyns LP Inside Out och vi bjöd Nettan på middag och på lördagen spelades FA-cupfinalen Manchester U – Crystal Palace som MUFC sedan lyckades vinna efter omspel. Hälsade på i kollektivet Östtyskland, skrev en låttext; Dead Slow till Pethra, räddade grodyngel, spelade fotboll, ja jag skrev dagbok några år härikring. Maj var högsomrigt het till och med här intill havet. Långt där ute i soldiset såg man lastfartygen liksom balanserande på horisontlinjen. De långa vågorna som rullade in och så det glittriga percussionljudet efter varje när stenstranden rasslade ut mot djupet igen.

15
Dylan / SV: Tour 2022
« skrivet: 24 september, 2022, 11:05:31 »
Innan konserten i Stockholm kommer många Dylan-fans mötas på Clarion Hotel på Söder (Ringvägen 98). Samlingen där inleds ca klockan 16 och pågår tills dess att det är dags att bege sig mot Avicii Arena (Globen). Det kommer även förstås att ske någon slags eftersläckning när konserten är slut, men jag vet inte riktigt var.
Perfa - försöker komma.  :d2:

Sidor: [1] 2 3 ... 112