Nyliga inlägg

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Dylan / SV: Tour 2023
« Senaste inlägg av Neverendingfan skrivet 15 juli, 2023, 17:31:18 »
Är det någon, på forumet, som tänkt sig en runda söderut, i sommar?😎
Tyvärr får jag svårt, att komma loss!😞

Vi är några som åker ner till Italien och ser de tre sista konserterna: Lucca, Perugia och Rom.
Jag ser förstås oerhört mycket fram emot den trippen. Hoppas bara att det inte blir extrem-värme!  :mellow:

Blev det en lyckad resa?😎

Det man hört (och sett) på YouTube är ju riktigt bra!
Visst kan man sakna se gamla tiderna, på the Never Ending Tour, med oförutsägbara låtlistor, kväll från kväll......Men, likväl, Dylan är (vid 82 års ålder) grymt bra, live!
Fantastiskt, så!🙂👍
12
Dylan / SV: Chronicles - Bob Dylan Tribute Band - Live
« Senaste inlägg av Slim skrivet 05 juli, 2023, 07:47:00 »
Vilken spelning det blev! Strålande solsken, varmt, över 40000 löpare och vi spelade Bob Dylan i 4,5 timmar i sträck utan paus. Helt galet! Samma set 2 gånger och några låtar tre gånger.
Observera medleyt som börjar med en tämligen okänd låt: Talkin´ Devil, via Knockin´on heaven´s door till Pressing on -inklusive 3:e versen som bara användes live 1,2 och 3/11 1979.

1  From a Buick 6/Hey Bob Dylan (Bo Diddley-komp)
2  Subterranean homesick blues
3  Gotta serve somebody
4  Stuck inside of Mobile with the Memphis blues again
5  Quinn the Eskimo (The Mighty Quinn)
6  It´s alright Ma (I´m only bleeding)
7  Lo and behold
8  Tombstone blues
9  When you gonna wake up
10  Mr tambourine man
11  Lay lady lay
12  All along the watchtower
13  Leopard-skin pill-box hat
14  Talkin´ Devil/Knockin´ on heaven´s door/Pressing on
15  Hurricane
16  Like a rolling stone

Nu väntar Göteborgsvarvet Marathon 3 september.
13
Dylan / SV: Bob Dylan 80
« Senaste inlägg av Neverendingfan skrivet 24 maj, 2023, 14:03:07 »
Tiden går fort, 82 år ung, i dag! 🎊🎈🎉🍻

Måtte han vara med oss i ett antal år, till! ❤
14
Dylan / SV: Hynek Pallas: Det är dags att ge Dylanmannen upprättelse (kulturkrönika i GP)
« Senaste inlägg av Hibbitt skrivet 23 maj, 2023, 15:00:40 »
 Den har blivit väldigt omtalad, den här artikeln. Lyfter en mångfacetterad fråga - men med trådar kors och tvärs att dra i.
Lätt att få med sig att det handlar om låttexter v/s litteraturteori - det polariseras åt det hållet i kommentarfält od - och Hynek har det som tacksamt huvudbete också, men mellan raderna och på dem ser vi också att det inte är bevakning av kvalitetslitteratur som är måltavla.
Saken är att också litteraturkritiker, filmrecensenter, teaterbevakningen etc känner att de inte har samma utrymme i nutida press. Den debatten pågår också. Numera är det sånt fokus på ett fåtal författare, de får gärna stora uppslag, personporträtt. medan 99 av 100 böcker aldrig recenseras eller ens nämns.
Och den branchen har ändå Babel på Svt. Liknande olika program för film, teater, konst och musik borde också vara högintressant.
Och kanske olika program för romaner, deckare, poesi, biografier?
Och musikbevakningen uppdelad på vadvetjag hårdrock, rootsy, svenskt, klassiskt?
Amen det är snävt för kulturjournalistiken numera. Kultursidorna innehåller så mycket annat nu med allmändebatt, krönikor och mello- och kändisträsken som breder ut sig.
Men sant är att lägst ligger musikbevakningen. De stolta musiksidor som fanns både här och där på 80/90-talen är historia.
Nu blir det en pyttenypa nya skivor som ska avhandlas till fullo på fyra och en halv mening var.
Allt annat försvinner, finns inte. Analys? Djuplodande? Hehe...
Och om något har med att den fysiska skivan, titeln, albumet och skivbutiken tappat i fokusstatus i dessa fil-tider är ytterligare en fråga som består av många.
En dimension som nog ändå förbättrats är den musikjournalistik som finns i musikbiografier. Det kommer oändligt mycket välskrivna böcker om musiker, band, genrer, eror, korsbefrukande och kreativa, djuplodande och yvigt breda. Köper bara mer och mer, växt ur lägenheten för länge sedan...
 :rolleyes:
15
Tack Tobias :d2:
16
Dylan / Hynek Pallas: Det är dags att ge Dylanmannen upprättelse (kulturkrönika i GP)
« Senaste inlägg av Tobias skrivet 19 maj, 2023, 00:48:52 »
Det här kulturkrönikan i GP verkar än så länge vara upplåst och kan säkert vara av intresse för många här.
https://tinyurl.com/46e5fn3m
Citera
Att det anses finare att skriva om Annie Ernaux betyder inte att det är svårare. Tvärtom. Det är vad finkulturen har kompetens för. Väck en litteraturredaktör mitt i natten och du har en text om autofiktion till deadline. Be samma redaktör ta sig an Leadbelly och det blir värre.
17
Dylan / SV: Shadow Kingdom - Exclusive Broadcast Performance 18 juli
« Senaste inlägg av Anders S skrivet 18 maj, 2023, 22:00:36 »
Från Uncut  :d2:

Over the long arc of Bob Dylan’s career, it becomes easier to discern underlying trends. The relatively recent experience of recording 50-odd standards between 2015 and 2017 — on Shadows in the Night, Fallen Angels and Triplicate – clearly provoked a wholesale reappraisal of his approach to singing, while the influence of the loose, fluid instrumental mesh developed on Rough and Rowdy Ways in 2020 could be heard in Shadow Kingdom: The Early Songs of Bob Dylan, the 50-minute show streamed by Veeps.com in July 2021.

Quite a few people felt cheated by the initial incarnation of Shadow Kingdom. Seeing that Veeps.com is a livestreaming platform, they made the reasonable assumption that they were buying tickets for a remote live screening of Dylan’s first public performance since the summer of 2019, taking place a couple of months after his 80th birthday.

When it turned out to be a prepackaged film of a mimed performance to pre-recorded tracks, some were disinclined to admire the skill with which the director, Alma Har’el, created a fictitious Marseilles bar called the Bon Bon Club, populated by a variety of low-lifes filling the place with louche attitude and cigarette smoke, on a Santa Monica sound stage.
Advertisement

Fewer disputed the quality of the music. Dylan’s definition of his own “early songs” turned out to be more elastic than one might have expected, with nothing from his first four albums. But since even the most recent of the 13 selections was already more than 30 years old, their creator might well have been viewing them from a different perspective, while inventing new ways to present them.

The musicians who mimed along with the singer — Alex Burke, Buck Meek, Joshua Crumbly (guitars), Shahzad Ismaily (accordion) and Janie Cowan (upright bass) — were not those who had actually played on the tracks. Dylan had assembled a special group for these recordings, a small drummer-less ensemble of experienced individuals capable of settling into the desired synthesis of the many styles he’s explored over the years (see personnel below), each song carefully considered from a new angle, linked and postscripted by brief but elegantly devised instrumental passages.

Here “When I Paint My Masterpiece” has a lovely jug-band lurch, “I’ll Be Your Baby Tonight” loses its country lilt but sounds as if was always destined to be mated with the taut riff from Roy Head’s “Treat Her Right”, and “Queen Jane Approximately”, hung against a latticework of accordion and finger-picked guitars, is almost unbearably tender. “Tombstone Blues” and “It’s All Over Now, Baby Blue” bear the most obvious influence of Rough and Rowdy Ways, with slow swells of accordion, acoustic guitars and bowed string bass underlining the carefully articulated front-and-centre vocal.

“What Was It You Wanted”, the youngest of the songs (from 1989’s Oh Mercy), gets a similar reconsideration. As the loose weave of instruments adds a new depth to the words of a man reaching back into his life, groping for meaning in a series of questions addressed to his god, it becomes the set’s quiet show-stopper.

1 When I Paint My Masterpiece
2 Most Likely You Go Your Way (and I’ll Go Mine)
3 Queen Jane Approximately
4 I’ll Be Your Baby Tonight
5 Just Like Tom Thumb’s Blues
6 Tombstone Blues
7 To Be Alone With You
8 What Was It You Wanted
9 Forever Young
10 Pledging My Time
11 The Wicked Messenger
12 Watching the River Flow
13 It’s All Over Now, Baby Blue
14 Sierra’s Theme

Personnel: Bob Dylan (vocals, harmonica) plus others including Jeff Taylor (accordion), Greg Leisz (pedal steel guitar, mandolin), Tim Pierce, T-Bone Burnett, Ira Ingber (guitars), Don Was (upright bass)

18
Dylan / SV: Chronicles - Bob Dylan Tribute Band - Live
« Senaste inlägg av Slim skrivet 25 april, 2023, 18:03:05 »
Då var snart dags igen: Chronicles –Bob Dylan Tribute Band spelar för alla löpare på Göteborgsvarvet lördag 13 maj.
Ny placering på grund av ändrad bansträckning. Fortfarande på Lindholmen men nu står vi på Götaverksgatan.
Då har löparna sprungit 11 kilometer. Spelstart 13.15 ungefär, och sen ca 4 timmar framåt med ett par spelpauser.
Kom och heja på löparna och lyssna på oss under tiden. Bara låtar av Bob Dylan!

19
Dylan / SV: Tour 2023
« Senaste inlägg av Tobias skrivet 20 april, 2023, 14:15:54 »
Vändan i Japan avslutades i dag i Nagoya. Dylan körde återigen Deads Truckin' och även Only a River av Bob Weir.
Förutom Truckin' har även Brokedown Palace (Grateful Dead) och Not Fade Away (Buddy Holly/Rolling Stones/Grateful Dead) spelats under de senaste konserterna.
20
Dylan / SV: Tour 2023
« Senaste inlägg av Neverendingfan skrivet 18 april, 2023, 12:27:50 »
Härligt!😎
Hoppas ni får en fin resa och suveräna konserter!
Kanske med lite överraskningar, i setet!🙂
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 10