Författare Ämne: häckner  (läst 10934 gånger)

Utloggad Linnea

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 221
    • Visa profil
    • E-post
häckner
« skrivet: 05 januari, 2004, 23:34:20 »
Var det någon som såg Häckner ikväll?
Jag blev uppmärksam på en låt han sjöng – om en gammal listig trollkarl. Har för mig att den är skriven av Mikael Wiehe. Tror jag har läst det någon gång för jag kommer ihåg fragment. Jag såg själv varietén då det begav sig, men var ju inte dylanbiten då så jag reagerade inte. Men nog handlar det om bob, inte sant?

”…den världsberömde trollkarlen ska komma på besök
man flaggar på hotellet som för en president
och stadens blåsorkester har nya instrument
så kommer han med tåget, han åker alltid tåg
en mycket gammal trollkarl i en paletå
två koffertar med snören och vågor i sitt hår
och ett litet listigt leende som ingen kan förstå
blåsorkestern blåser och talarn håller tal
människor ropar Bravo, det är så det brukar va
sen går han till hotellet där presidenten brukar bo
städerskorna säger att han har hål i sina skor
han har rest i hela världen, har trollat överallt
trollat sig förmögen, trollat sig ett namn
nu kan han inte trolla mer, men de e de ingen som vet
hans liv är sedan länge en evighetsturné
 nu står dom i förväntan i hotellets stora sal
som packade sardiner sitter mänskorna på rad
å fifflarna å skojarna har bänkat sig längst fram
de hoppas väl kunna stjäla nåt ur mästarens program
så står han där på scenen, en levande legend
å härmar nåt han lärde sig för längesen
han flaxar med sin kappa å viftar med sin stav
han känner sina kunder, vet vad de vill ha
publiken sitter hänförd låter sig bedras
som trollkarl är han kanske usel
men som humbug är han bra
när allt tillsist e över gratulerar man sig själv
man vet att man har upplevt en oförglömlig kväll
en trollkarl sitter ensam på rummet där han bor
med döden i sitt hjärta å hål i sina skor
ett litet listigt leende sen höjer han sin blick
dom trodde att han trollade, de e det som är hans trick!”


har jag rätt?  // linnea

 
Standin' in the doorway - smiling ;)

Utloggad MattiasH

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 595
    • ICQ Messenger - 137264719
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
häckner
« Svar #1 skrivet: 05 januari, 2004, 23:41:23 »
Om det är Wiehe som har skrivit den är det nog mycket av Bob som skymtar bakom raderna. Han är ju en så kallad beundrare och vill säkert sitta bland fifflarna där på första bänk.  ;)

Tyvärr såg jag inte programmet.
Friends will arrive, friends will disappear

Utloggad Hynekism

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 317
    • Visa profil
    • E-post
häckner
« Svar #2 skrivet: 05 januari, 2004, 23:45:34 »
Kul att du tog upp saken. Jag vet inte om jag är helt övertygad om att just den här texten handlar (enbart) om Bob, men jag tänkte när jag såg att du nämnde Carl-Einar senast fråga dig vad du såg i hans texter som var Dylanskt. Jag har träffat honom då och då under en längre period eftersom jag jobbade på Södra Teatern när han uppträdde där en säsong. Han hade väldigt roligt åt mitt då ganska intensiva Dylan-intresse, men vi kom aldrig att prata om Bob utförligare. Vi pratade dock en del om musik, ofta utifrån hans hårdrockströjor. Jag tror att jag lät mig ledas bort från ämnet Bob Dylan av de ganska så fantasifulla namnen ur metalskrået. ;-) Så jag vet inte mycket om hans förhållande till Dylan - det verkade ljummet - och jag är inte särskilt förtrogen med hans texter och möjliga Dylan-kopplingar däri. Men det kanske du kan mer om?  

Utloggad Hynekism

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 317
    • Visa profil
    • E-post
häckner
« Svar #3 skrivet: 05 januari, 2004, 23:48:14 »
Missade att det var Wiehe som har skrivit den. då handlar den väl garanterat och uteslutande om Dylan. Ännu en av mina pethates den där Wiehe och han har väl inte mer fantasi än att han skriver uteslutande om en person, i det här fallet tydligt vem. Hade det varit CEHs egen text hade jag trott mer om rymden bakom den.
Se vilka fördomar man har....;-)  

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
häckner
« Svar #4 skrivet: 06 januari, 2004, 00:10:41 »
Texten till låten finns här:
http://home.online.no/~brotmo/plater/trollkarlen.htm

Skivan finns fför övrigt på cdon för 39 kr....

Såg ett TV-program med Wiehe för 1-2 år sedan och då tog han upp den här låten. Han så nåt om att låten skrevs under en period (det tidiga 90-talet) då han inte begrep vad Dylan pysslade med. Några konserter (och TOOM och L&T) senare hade han ändrat inställning, tror jag han ville få fram. Typ ;-)

Men nån annan kanske minns bättre?

/Anders
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
häckner
« Svar #5 skrivet: 06 januari, 2004, 11:22:52 »
Citera
Texten till låten finns här:
http://home.online.no/~brotmo/plater/trollkarlen.htm

Skivan finns fför övrigt på cdon för 39 kr....

Såg ett TV-program med Wiehe för 1-2 år sedan och då tog han upp den här låten. Han så nåt om att låten skrevs under en period (det tidiga 90-talet) då han inte begrep vad Dylan pysslade med. Några konserter (och TOOM och L&T) senare hade han ändrat inställning, tror jag han ville få fram. Typ ;-)

Men nån annan kanske minns bättre?

/Anders
Tydligen skrev han låten efter att ha uppträtt på Kalvöya-festivalen 1991, där  Dylan var den stora attraktionen. Dessvärre uppfyllde Dylan nog inte alla förväntningar den kvällen.  (Eyolf, visst var du där?)
Se 1991 här:
http://www.mikaelwiehe.se/biografisangerna.htm
« Senast ändrad: 06 januari, 2004, 11:24:17 av Tobias_Levander »
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
häckner
« Svar #6 skrivet: 06 januari, 2004, 12:25:23 »
Noterar att han skriver "spelar MED Bob Dylan på Kalvöya..."

Det är en fin omskrivning för "uppträder på en festival där även bland andra Bob Dylan spelar".

Själv har jag stått på samma scen som Ryan Adams och 50 Cent.

Fast inte just då, förstås.
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad Gustav

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
    • E-post
häckner
« Svar #7 skrivet: 06 januari, 2004, 14:28:47 »
Träffade Wiehe efter hans konsert på Liseberg för några år sedan och just denna låt kom på tal. Han skrev den tydligen efter att ha sett Dylan i Oslo och varit mer förundrad än, som någon skrev, besviken över upplevelsen.

Tycker att du är lite väl kategorisk i din syn på Wiehe, Hynek ;). Han är faktiskt en riktigt trevlig prick även om han inte vet något om vår käre Bob och kanske har gjort några av de abslout värsta tolkningarna av dennes låtar.

/Gustav

Utloggad Hynekism

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 317
    • Visa profil
    • E-post
häckner
« Svar #8 skrivet: 06 januari, 2004, 14:41:52 »
Det är inte personen Wiehe jag har något emot (vet inte mycket om honom) utan musikern. Det är inte bara de hemska Dylan-tolkningarna som spökar utan också hans egna horribla sånger.  

Utloggad I&I

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1125
    • Visa profil
    • E-post
häckner
« Svar #9 skrivet: 06 januari, 2004, 14:59:48 »
Citera
Det är inte personen Wiehe jag har något emot (vet inte mycket om honom) utan musikern. Det är inte bara de hemska Dylan-tolkningarna som spökar utan också hans egna horribla sånger.
Måste ju givetvis inflika att jag oinstämmer å det grövsta. Framför allt gällande Wiehes musik "förr i tiden." Sedan hans politiska inspirationskälla gått upp i tjock rök verkar den artistiska storheten ha gått samma väg. Det första applåderar jag gärna, men att det går ut över hans musik var trist. Men jag tycker att mycket av det som han gjorde under åren runt plattan Sjömansvisor och 10-talet året därefter är mycket hörvärt. Och även att en del av hans Dylantolkningar (ex.vis Sakta lägger båten ut från land på just den plattan) är helt OK. Jag kan däremot tänka mej att DU tycker att exempelvis den fina låten Titanic är pretentiös och gräslig därför. Jag gillar hela den plattan än idag.

(Tiden före med Hoola Bandoola är jag inte särskilt insatt i så den lämnar jag därhän, med den är väl närmast klassisk för många svenskar.)

I modern tid har jag däremot inte hört nåt som jag fastnat för. Därför har jag inte heller införskaffat nån av hans senare skivor. Han förlorade sin trovärdighet för mej när murarna föll. Men det han gjorde dessförinnan är långtifrån skräp...
« Senast ändrad: 06 januari, 2004, 15:06:09 av I&I »

Utloggad eyolf

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Yahoo Instant Messenger - trainedreflex
    • Visa profil
    • http://www.dylanchords.com
    • E-post
häckner
« Svar #10 skrivet: 06 januari, 2004, 15:03:17 »
Citera
Noterar att han skriver "spelar MED Bob Dylan på Kalvöya..."

Det är en fin omskrivning för "uppträder på en festival där även bland andra Bob Dylan spelar".

Själv har jag stått på samma scen som Ryan Adams och 50 Cent.

Fast inte just då, förstås.
Visst var jag där - det var i mitt tycke en sagolik spelning, både för att det var min första, för att jag var där efter 9 mnd med bebisbärande, koliktröstande, begynnende gående (med medföljande fallande och skrikande) - det var m.a.o. ett välbehövligt första avbräck från småbarnsförälderrollen.

Konserten: jag vet nu (men inte då) at han öppnade med New Morning. Jag minns at det var en gråmulen dag med lite regn, men att det klarnade upp medan han sjöng Shelter from the Storm (magiskt...!), och att han stannade upp mitt i Don't think twice och höjde mickstativet "so that I can see you better" (magiskt igen!)
Jag tyckte med andra ord att det var bra, men jag är ju också en okritisk sate...

Wiehe och Kalvöya: jag kan inte minnas att han spelade samma dag som Dylan, ens. Robert Cray band öppnade, sen var det Billy Idol och Iggy Pop (tror jag) efter Dylan.

 
 
The doors to your cage shall be decked with gold

Utloggad Gustav

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
    • E-post
häckner
« Svar #11 skrivet: 06 januari, 2004, 15:30:51 »
Tyckte faktiskt en gång i tiden bra om den musik Wiehe gjorde. Passade perfekt för en finnig fjortonåring så att säga. Under de senaste åren har jag dock helt slutat lyssna på honom men det var nog tack vare denna man som jag började lyssna på mycket av den musik som strömmar ur mina högtalare idag.

Enligt Wiehe själv tyckte His Bobness förövrigt mycket bra om Sakta lägger båten ut från land då han såg Wiehe på TV under en av sina vistelser i Sverige i början av åttiotalet.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
häckner
« Svar #12 skrivet: 06 januari, 2004, 15:37:01 »
Citera

Enligt Wiehe själv tyckte His Bobness förövrigt mycket bra om Sakta lägger båten ut från land då han såg Wiehe på TV under en av sina vistelser i Sverige i början av åttiotalet.
Detta kommer snarare från His Bobness själv. Under Johanneshovskonserten 1981 säger han något i stil med att han hoppas kunna framföra Baby Blue lika bra som killen på tv. Wiehe hade framfört den i ett tv-program dagen innan konserten.  
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
häckner
« Svar #13 skrivet: 06 januari, 2004, 16:04:08 »
Har också väldigt svårt för Wiehe, även om en del av Hoola Bandoolas låtar går att lyssna på. I alla fall de som gjordes då, för länge sen. Vad gäller Kalvöya 91 så är jag ganska säker på att han uppträdde samma kväll som Bob. Och så spelade ju Hoola före Bob i Malmö 1996. När Wiehe frågar publiken om de vill höra mer så skriker många NEJ och vänder sig mot scenen där Bob ska spela.  
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Linnea

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 221
    • Visa profil
    • E-post
häckner
« Svar #14 skrivet: 06 januari, 2004, 17:07:10 »
"Så jag vet inte mycket om hans förhållande till Dylan - det verkade ljummet - och jag är inte särskilt förtrogen med hans texter och möjliga Dylan-kopplingar däri. Men det kanske du kan mer om?"

Nja, man kan nog kanske inte säga att man kan dra kopplingar mellan Häckner och Dylan. När man säger Häckner tänker folk i förstahand på den morbide blodige trollkarlen som käkar duvor och sågar sönder mammor och går i platådojjor. Och visst. Det är sant. Men han har ju en otroligt poetisk ådra också - och utan den hade han nog inte kunnat köra den mer makabra stilen. Som trollkarl är han speciell för han följer inte den vanliga normen i sina performance. Vet inte om någon läst hans dikter – har skrivit ett par häften, bl.a. ”Tivoli”, i vilken man märker hans stora kärlek för varieté, artister som lägger ner sin själ i det de gör, slitna scener…

Häckner skriver;

 ”(…)I en dröm om den gamla tiden,
invaderas jag av artister
Dom som brinner och svettas i sina kläder, och aldrig ger upp…
Dom slår sig, och kämpar varje dag,
för att överleva ett tag till…
(…) Tillfälliga förbindelser,
rastlösa själar, på drift runt jorden i en livslång turné,
utan slut…
En väska, en hatt , en frack,
En publik, en ridå, en applåd…
Tiden; den är bara en klocka på armen”

Den beskriver på något sätt ”Artisten”. Som inte vill eller kan åka hem, som är bunden att uppträda och ge av sig själv till publiken.
I Rolling Thunder Revue kan i alla fall jag känna den här känslan på något sätt. Dylan ville väl också gå tillbaka till rötterna, zigenargrejen som var tydlig då. Jag tycker bara det hörde ihop lite. Men några riktigt klara, synliga paralleller kan man nog inte dra mellan de båda. Och jag tror knappast han ens har lyssnat på Dylan. Det är nog mer Hanoi Rocks och sånt… ;-)

 
Standin' in the doorway - smiling ;)