Författare Ämne: Neal Casal  (läst 2041 gånger)

Utloggad Fajersson

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
Neal Casal
« skrivet: 11 oktober, 2004, 08:25:15 »
Ni som är i Stockholmstrakten får inte missa Neal Casal på Öst 100 i morgon. Det är väl inte världens mest originella musik men det är bra. Americanastuket, liksom. Priset för en biljett är ju överkomligt också 140 bagis bara. Kolla här finns det mer om Casal. Lite gratis mp3:or och så.
« Senast ändrad: 11 oktober, 2004, 08:32:37 av Fajersson »
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad he_porter

• A Friend To The Poor
  • Antal inlägg: 244
    • Visa profil
    • E-post
Neal Casal
« Svar #1 skrivet: 14 oktober, 2004, 15:26:41 »
Jag kunde tyvärr inte gå på denna konsert vilket jag misstänker var mycket synd.
Skulle man kunna få en recension på den möjligen?
Jag har inte sett nåt om den i nån tidning än.

Janne K.

Utloggad Hynekism

• Landlord
  • Antal inlägg: 317
    • Visa profil
    • E-post
Neal Casal
« Svar #2 skrivet: 16 oktober, 2004, 17:27:26 »
Länge sedan jag besökta forumet, men det här är värt att återberätta. Jag träffade faktiskt Neal Casal förra tisdagen för en radiointervju. I vanliga fall är våra intervjuer på rocket ganska så korta då de nästan alltid görs live i studion. Cirka 20 minuter inklusive en-två låtar brukar vara standard. Intervjun skulle börja två, men när Neal och skivbolagsfolket dök upp tre minuter i (eftersom hans bil pajat mellan stockholm och malmö) så tänkte jag skjuta på den. Men Neal kastade sig in i studion med gitarr i hand och ville sätta igång direkt. Jag körde igång och började ställa mina frågor och vi pratade oss varma. Eftersom vi inte hade pratat innan så visste jag inte hur många låtar Neal ville köra och hoppades att det skulle lösa sig efter hand. Efter två låtar och en kvarts samtal tänkte jag att det nog är dags att runda av samtalet, men varje gång jag gjorde någon ansats till det så hamnade vi någon annanstans. När jag dessutom, av en händelse, tog upp Blood On The Tracks, var det som det heter kört. Vi snackade 40-50 minuter, Neal körde sex låtar, fem från en ny soloplatta som han jobbar på för tillfället samt en sagolik Johnny Thunders-låt från coverskivan Return In Kind som släpptes i våras. När jag till sist, i direktsändning, övertalade Neal att ge sig ut i Stockholmshösten eftersom han inte hade varit här tidigare och det verkligen var en vacker dag så gick han motvilligt med på detta. Men efter att jag slängt på en låt så stannade han ändå kvar och spelade både egna låtar och Dylan ett bra tag. Vi bondade rätt så fint som det heter. Intervjun dyker upp i redigerad form på http://www.rocket.fm/ någon gång.        

Utloggad Hibbitt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1641
    • Visa profil
    • E-post
SV: Neal Casal
« Svar #3 skrivet: 27 augusti, 2019, 14:25:29 »
Oerhört trist.
Neal Casal var en lågmäld man som förhöjde varje sammanhang, en musikalisk klippa med ett heart of gold.
Rolling Stone skriver idag:

Neal Casal, the influential roots guitarist who played with Willie Nelson, Shooter Jennings, Ryan Adams, Phil Lesh and more, has died at the age of 50. “Neal was a gentle, introspective, deeply soulful human being who lived his life through artistry and kindness,” read the announcement of his death on his Facebook page Tuesday morning.
A cause of death was not revealed. A representative for Casal did not immediately return Rolling Stone‘s request for comment.
Best known for his work as the lead guitarist in Ryan Adams’ backing band the Cardinals, Casal also played with the Jayhawks, the Chris Robinson Brotherhood and the Hard Working Americans. As an in-demand studio musician, he played on records by Nelson, Jennings, Lucinda Williams, Amanda Shires and Tift Merritt. Casal was also a prolific singer-songwriter in his own right, releasing numerous solo albums and founding the group Circles Around the Sun.

“I am absolutely devastated,” wrote Jennings on Instagram. “[Neal] was always my favorite picker in LA and we’d just finished some beautiful music together.”
As a teenager, Casal became obsessed with the music of the Rolling Stones and the Grateful Dead. “Those groups opened my eyes and ears to the best music, literature, film and art of all kinds,” he said in a 2016 interview.  “I bought every record and book that they ever spoke about in their interviews and tried to follow their instructions on how to dig in and do good work.”

Casal spent the Nineties primarily making music as a solo artist, releasing his acclaimed debut album Fade Away Diamond Time in 1995 before eventually teaming up to play with Adams in the Cardinals roughly one decade later.
“Mine hasn’t really been a rock star life,” Casal said last year. “Granted, I’ve gotten to travel the world and see a lot of things that other people haven’t. Some of the other life building events that people go through… I haven’t had some of those things. It gets harder as you get older. I’ve definitely had an amazing life in music. That’s for sure. I’ve got to make so many records, tour, take photographers, write songs, meet new friends, and all of that.”
...and if you hear vague traces of skippin' reels of rhyme to your tambourine in time...

Utloggad Bengt

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1949
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 27 augusti, 2019, 15:00:35 »
Verkligen tråkigt. Alldeles för ung att gå. Vi såg honom ju med Chris Robinson förra året, och jag tror att han höll på att producera Zephaniah O'Horas nya album. Han höll säkert på med många olika projekt, säkert en in demand-kille. Har gjort så mycket bra, solo, med Chris, Ryan, Shannon och andra. Trist.

Utloggad Leif

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 4194
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #5 skrivet: 27 augusti, 2019, 21:07:37 »
Aj aj aj! Mycket tråkigt att höra, oväntat! Har några av hans soloplattor och har i övrigt följt honom i de olika samarbeten som nämns, inte minst i Chris Robinson Brotherhood.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.