Författare Ämne: Izzy Young och Mats Gellerfelt  (läst 10436 gånger)

JANNE

  • Gäst
Izzy Young och Mats Gellerfelt
« skrivet: 28 oktober, 2004, 15:15:47 »
Fick nyss följande pressrelease:

TV8: "SÖNDAG MED HAMILTON"
Söndag 31/10 kl. 22:00


Ur innehållet:


Izzy Young & Mats Gellerfelt om legenden Bob Dylan
Få har på samma sätt lyckats bevara sin storhet som rockikonen och
århundradets artist Bob Dylan. Därför är det många som än mer kommer att
försöka förstå kärnan i hans musik och texter när han nu, 63 år gammal, ger
ut sina memoarer. Men frågan är om boken släcker vår törst och stillar vår
nyfikenhet kring personen och poeten Dylan? Izzy Young drev magiska Folklore
Center i New York där Bob Dylan hade sin premiärspelning 1961. Författaren
och skribenten Mats Gellerfelt har översatt Dylans memoarer. De kommer till
programmet och berättar om Dylans betydelse för musiken och populärkulturen.

 

JANNE

  • Gäst
Izzy Young och Mats Gellerfelt
« Svar #1 skrivet: 29 oktober, 2004, 10:34:04 »
Apropå Izzy så lär dagens nummer av Dagens Industri innehålla en artikel om Bob & Izzy. Går tyvärr inte att läsa på nätet.

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
Izzy Young och Mats Gellerfelt
« Svar #2 skrivet: 29 oktober, 2004, 16:18:00 »
Återstår att se om Izzy är lika rolig som förra hösten på SVT24 <_<  
Micke B.

Utloggad Jack Fate

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 491
    • Visa profil
Izzy Young och Mats Gellerfelt
« Svar #3 skrivet: 01 november, 2004, 10:33:51 »
Någon rapport till alla de som inte har den kanalen??  
"Don't let me change my heart,
Keep me set apart
From all the plans they do pursue.
And I, I don't mind the pain
Don't mind the driving rain
I know I will sustain
'Cause I believe in you."

JANNE

  • Gäst
Izzy Young och Mats Gellerfelt
« Svar #4 skrivet: 01 november, 2004, 12:11:21 »
Inte så mycket att berätta. Carl Hamilton, Mats Gellerfelt och Izzy Young var ense om Dylans storhet och om vilken bra bok det är. Izzy tyckte till och med att det var den bästa bok han läst och menade att Bok, liksom han själv, måste ha skrivit dagböcker för att kunna minnas alla detaljer. Men Gellerfelt sa att Bob troligen tagit sig samma frihet som andra memoarskrivare och hittat på lite för att fylla ut eventuella minnesluckor.
Inga bilder på Bob visades, bara ett fotografi föreställande Izzy stående utanför Folklore Center i Greenwich Village då det begav sig.

Som jag nämnt i ett annat inlägg hade Dagens Industris weekendbilaga ett uppslag om Izzy och Bob i fredags. Finns tyvärr inte på nätet.
Där står bland annat att läsa att Ola Billgrens porträtt av Bob från 1967 finns med på Bukowskis moderna höstauktion nu i veckan. Utropspris 200 000-250 000 kronor.

 

Utloggad I&I

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1125
    • Visa profil
    • E-post
Izzy Young och Mats Gellerfelt
« Svar #5 skrivet: 01 november, 2004, 14:45:37 »
Citera
Inte så mycket att berätta. Carl Hamilton, Mats Gellerfelt och Izzy Young var ense om Dylans storhet och om vilken bra bok det är. Izzy tyckte till och med att det var den bästa bok han läst och menade att Bok, liksom han själv, måste ha skrivit dagböcker för att kunna minnas alla detaljer. Men Gellerfelt sa att Bob troligen tagit sig samma frihet som andra memoarskrivare och hittat på lite för att fylla ut eventuella minnesluckor.
Inga bilder på Bob visades, bara ett fotografi föreställande Izzy stående utanför Folklore Center i Greenwich Village då det begav sig.
Det var nog nästan det första inlägg jag läst av en i Stockholm boende Dylanfan där Izzy Young berörts utan att stora delar av inlägget kommit att handla om hur otrevlig mannen är nuförtiden.

(Bara en tanke som slog mig.)

Utloggad Linnea

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 221
    • Visa profil
    • E-post
Izzy Young och Mats Gellerfelt
« Svar #6 skrivet: 01 november, 2004, 14:48:06 »
Citera
Izzy tyckte till och med att det var den bästa bok han läst
Hahaha!

Kan ju berätta att jag, förra veckan när jag besökte folklore centrum, personligen fick höra av Izzy att det minsann var en väldigt dålig bok.
Han slängde fram den och den norska versionen och ett ex av Lyrics och sa vresigt "billig jävla bok... inga bilder eller nånting..."

Dessutom fick jag höra att jag var ocivilicerad. Så kan det gå.  :D


 
Standin' in the doorway - smiling ;)

Utloggad I&I

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1125
    • Visa profil
    • E-post
Izzy Young och Mats Gellerfelt
« Svar #7 skrivet: 01 november, 2004, 14:52:39 »
Citera
Citera
Izzy tyckte till och med att det var den bästa bok han läst
Hahaha!

Kan ju berätta att jag, förra veckan när jag besökte folklore centrum, personligen fick höra av Izzy att det minsann var en väldigt dålig bok.
Han slängde fram den och den norska versionen och ett ex av Lyrics och sa vresigt "billig jävla bok... inga bilder eller nånting..."

Dessutom fick jag höra att jag var ocivilicerad. Så kan det gå.  :D
Hmmm. Fast å andra sidan kanske inte alla hästar är på plats i stallet ändå kan man tänka då'rå.  :unsure:  

Utloggad dignity

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
    • http://web.comhem.se/bsob/
Izzy Young och Mats Gellerfelt
« Svar #8 skrivet: 12 november, 2004, 21:46:10 »
Citera
/.../Han slängde fram den och den norska versionen och ett ex av Lyrics och sa vresigt "billig jävla bok... inga bilder eller nånting..."/.../
Kan inte låta bli att undra om han (Izzy) menade innehållet eller forpackningen/ förpackningarna.

Trots allt borde Izzy vara jävligt nöjd med innehållet. Dylan är ju oerhört generös mot alla han nämner i boken (Pancake halvt undantagen kanske). De som inte finns med är säkert inte värda att nämnas.  
Att stjäla en noshörning hör inte till det lättaste!

Utloggad Forever Young

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 33
  • Solen är inte gul, den är en kyckling
    • Visa profil
SV: Izzy Young och Mats Gellerfelt
« Svar #9 skrivet: 25 januari, 2016, 14:21:06 »
Jag hittade den här gamla tråden, kag tror den passar för min fråga.
På Bengans finns två dubbel-cd, "Dylan vs Seeger" och "Dylan vs Cash". Upplägget är att varannan låt är en (tidig) Dylan och varannan en Seeger- (Cash-) låt.
Det intressanta här är att en del av Dylanlåtarna är från Dylans premiärspelning 4 nov 1961, den som Izzy Young ordnade (och som nämns i det första inlägget här i tråden).
Jag minns inte att jag sett dessa inspelningar utgivna tidigare. Finns antagligen på någon piratskiva, men inte har väl dessa inspelningar officiellt givits ut tidigare?
"Aldrig hörda höga sånger likt fiolers ekon sjunga
under valv där evigt unga barn av saligheten bo"
                                                   -Dan Andersson

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Izzy Young och Mats Gellerfelt
« Svar #10 skrivet: 25 januari, 2016, 23:45:10 »
Jag hittade den här gamla tråden, kag tror den passar för min fråga.
På Bengans finns två dubbel-cd, "Dylan vs Seeger" och "Dylan vs Cash". Upplägget är att varannan låt är en (tidig) Dylan och varannan en Seeger- (Cash-) låt.
Det intressanta här är att en del av Dylanlåtarna är från Dylans premiärspelning 4 nov 1961, den som Izzy Young ordnade (och som nämns i det första inlägget här i tråden).
Jag minns inte att jag sett dessa inspelningar utgivna tidigare. Finns antagligen på någon piratskiva, men inte har väl dessa inspelningar officiellt givits ut tidigare?

Nej, endast This Land Is Your Land har officiellt givits ut tidigare, på BS 7.

De andra låtarna från Carnegie Chapter Hall 4/11-1961 är, enligt http://www.bjorner.com/DSN00020%201961.htm#DSN00100 
...unauthorized and is not associated with or approved by Bob Dylan or his current recording label


Sony missade ju att upphovsrätten går/gick efter 50 år i Europa, så 1961 finns nu ute utan att Dylan & co får en dollar.

Men året efter hade Sony vaknat och täppt till 1962-luckan iom släppet av The 50th Anniversary Collection i december 2012.

Och så har det fortsatt varje år iom släppen The 50th Anniversary Collection 1963, The 50th Anniversary Collection 1964 och The 50th Anniversary Collection 1965  :ph34r:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Forever Young

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 33
  • Solen är inte gul, den är en kyckling
    • Visa profil
SV: Izzy Young och Mats Gellerfelt
« Svar #11 skrivet: 26 januari, 2016, 13:06:17 »
Tack för genomgången!

Sedan finns det annat från -61, tidigare än den 4/11, på skivorna också. Samt från Broadside show maj -62, men de är väl utgivna på några av Broadside Reunion-skivorna. Själv har jag "vol 6" av den serien. Här finns dock några andra låtar från -62 med "Blind Boy Grunt".
"Aldrig hörda höga sånger likt fiolers ekon sjunga
under valv där evigt unga barn av saligheten bo"
                                                   -Dan Andersson