Författare Ämne: Disease of Conceit  (läst 1610 gånger)

Utloggad Björn

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 677
    • Visa profil
    • E-post
Disease of Conceit
« skrivet: 04 november, 2004, 11:48:28 »
Sitter här och läser "Chronicles" och lyssnar på "O Mercy". Just när han berättar om att spela in "Disease Of Conceit" kommer den på stereon.

Citera
I could also hear the song being played as a march. It could have been recorded with a bugle band or a funeral band. That might have been even more perfect.

Att jag aldrig hört det förr. New Orleans, marsch, ödet, mänsklig fåfänga... detta är ju Dylan via Tom Waits.

Tänk er Dylan i samma höga hatt som i "Blood In My Eyes"-videon, paraderande nerför en Louisianagata framför ett brassband. "Well, the moon is broken and the sky is cracked..." "Whole lot of people seeing double tonight..." "The eggs chase the bacon round the frying pan..." "Give you delusions of grandeur and an evil eye..." "You got to make it rain."

Övertolkning, visst. Men en liten vinkling på låten jag inte tänkt på tidigare. Plötsligt uppskattar jag studioversionen mer än jag gjort tidigare. Vilket är kul.
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)