Författare Ämne: Skivbolag stämmer CDWow.com och Play.com  (läst 7222 gånger)

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
Skivbolag stämmer CDWow.com och Play.com
« skrivet: 13 januari, 2004, 16:17:23 »
OK, nu är väl Sun inte världens mest pålitliga källa, men... suck.

http://www.thesun.co.uk/article/0,,2-2004011632,00.html

The British Phonographic Industry — which represents hundreds of record companies — is suing two Internet music stores for selling CDs for almost half their High Street price.

And they hope by winning a court case against UK-based http://www.CDWow.com and http://www.Play.com, music fans will be forced to buy their discs at the higher shop price.

Unfortunately, the BPI claims the law is on their side.

It is illegal to import even one CD from outside the European Economic Area.

So by purchasing a discounted album from, say, North America, a crime is being committed.

BPI spokesman Matt Phillips defended the decision to sue CDWow.com and Play.com, saying: “Let’s get one thing straight — the BPI is not against people shopping for their music on the Internet.

“Online shopping is a great alternative way to buy your music and many people enjoy it immensely.

“But to buy cheap CDs from outside the EEA is illegal. If we find that products are sourced outside the EEA we would have to take action.”


I min enfald trodde jag ju skivbolagen ville sälja FLER plattor. Kanske till och med uppmuntra folk att köpa skivor över internet, hellre än att ladda ner och bränna själva. Men man lär sig förstås något nytt varje dag. Idioter.
« Senast ändrad: 13 januari, 2004, 16:17:51 av Björn »
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad Fredrik

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 947
    • ICQ Messenger - 47371243
    • Visa profil
Skivbolag stämmer CDWow.com och Play.com
« Svar #1 skrivet: 13 januari, 2004, 16:32:20 »
Ett paket från cd-wow.com.hk landade precis i brevlådan. Oh Mercy i SACD utgåva för 114 SEK, inklusive porto. Beställde i lördags och fick alltså paketet idag (tisdag). Rockar fett! Och att skivbolagen suger rumpa är ju ingen nyhet  :angry:


/Fredrik
« Senast ändrad: 13 januari, 2004, 17:18:30 av Fredrik »
It's not me you're looking for, babe.

Utloggad Silvio

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 518
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
Skivbolag stämmer CDWow.com och Play.com
« Svar #2 skrivet: 13 januari, 2004, 18:10:55 »
Citera
OK, nu är väl Sun inte världens mest pålitliga källa, men... suck.


Unfortunately, the BPI claims the law is on their side.

It is illegal to import even one CD from outside the European Economic Area.

So by purchasing a discounted album from, say, North America, a crime is being committed.

BPI spokesman Matt Phillips defended the decision to sue CDWow.com and Play.com, saying: “Let’s get one thing straight — the BPI is not against people shopping for their music on the Internet.

“Online shopping is a great alternative way to buy your music and many people enjoy it immensely.

“But to buy cheap CDs from outside the EEA is illegal. If we find that products are sourced outside the EEA we would have to take action.” [/i]

I min enfald trodde jag ju skivbolagen ville sälja FLER plattor. Kanske till och med uppmuntra folk att köpa skivor över internet, hellre än att ladda ner och bränna själva. Men man lär sig förstås något nytt varje dag. Idioter.
Det vore märkligt om bolagen kan vinna detta. Skulle de göra det måste regeringarna avreglera marknaden helt. Varför ska staten bestämma var jag köper mina skivor!?.

Patrik
NS, The times they are a-changin, brixton 95

Utloggad Hynekism

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 317
    • Visa profil
    • E-post
Skivbolag stämmer CDWow.com och Play.com
« Svar #3 skrivet: 13 januari, 2004, 19:36:44 »
Kan inte tänka mig att det är olagligt att sälja skivorna till någon inom EU - däremot är det olagligt av den personen att inte betala skatt och tull för sina beställda skivor. Möjligen begår Cdwow ett brott om de skickar skivorna från England. Men det har de enligt mina paket slutat med - beställer man från deras honkongsajt skickas de också från Hong Kong. Trodde att play.com skickade från kanalöarna.
Fram till EU-inträdet shoppade jag i godan ro och för ett bra pris (ofta billigare pris beroende på dollarkursen) skivor från USA hos min dåvarande skivhandlare i Uppsala. Alla vet väl vad det kostar att köpa direktimporterade plattor i butik idag?
Nej, som Björn skriver så är det hela idiotiskt. Dubbelsuck.        

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
Skivbolag stämmer CDWow.com och Play.com
« Svar #4 skrivet: 13 januari, 2004, 20:02:49 »
Det här visar ett av problemen med EU. Det är mycket vackert tal om frihandel, fri rörlighet osv, men i realiteten brukar alla dessa ideal vara som bortblåsta när man närmar sig unionens yttre gränser. När skatteinkomster, lokala traditioner och kanske också arbetstillfällen tros vara hotade, då får första ledet i ordet frihandel en mer begränsad betydelse.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
Skivbolag stämmer CDWow.com och Play.com
« Svar #5 skrivet: 13 januari, 2004, 20:17:46 »
Det här har inte så mycket med ämnet att göra, men jag kommer att tänka på en konversation jag hade med en av Stockholms stora bootleghandlare. Jag frågade varför de hade sänkt priset på en viss (tydligen USA-pressad) titel, som tidigare varit svindyr men nu bara var dyr. Han berättade att de oväntat hade sluppit betala tull för den senaste leveransen från USA och därför kunde sälja dessa examplar billigare. Det lite lustiga i att betala tullavgift för olagliga bootlegs verkade inte slå honom.

ns: RobertJohnson - If I Had Possession Over Judgment Day  
« Senast ändrad: 13 januari, 2004, 20:18:37 av Tobias_Levander »
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson