Författare Ämne: Chronicles vol 2  (läst 18566 gånger)

Utloggad Fabian

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
    • Resan till september
    • E-post
Chronicles vol 2
« skrivet: 10 december, 2004, 10:07:21 »
Så här med ett par månaders distans till Chronicles, känns det alltmer som naturliga val av epoker i livet som Bob tycker är så viktiga att han väljer att skriva om dem.
- Första tiden i New York
- Missnöjet med, och flykten från, superkändisskapet
- Den konstnärliga pånyttfödelsen under Oh Mercy

Om nu Chronicles vol 2 har samma upplägg, har jag roat mig med att grubbla lite kring vilka tre ytterligare epoker man kan tänka sig vara så viktiga att de platsar. Hittills har jag kommit fram till dessa, som dessutom passar för hans berättarstil och den metod han använde i vol 1:
- De stora genombrottsåren. Alltså vad som hände efter ankomsten till New York; hur han slog igenom, och hur musikscenen såg ut och utvecklades, säg 1962 – 1964.
- Återkomsten efter ”frånvaron”, som kulminerade med skapandet av Blood On the Tracks (Norman Raeben o dyl)
- Den religiösa perioden (från skilsmässan, den jobbiga 78-turnén, via korset som kastas upp på scenen, kanske ända fram till Infidels)

Till synes viktiga epoker som jag inte tror han kommer att prata om är
- Fruar/barn/familj (av uppenbara skäl)
- Elektrifieringen 1965 (den tror jag inte han tycker är speciellt viktig, konstig, eller avgörande för egen del)
- Motorcykelolyckan. Eftersom han redan gjort det i vol 1. Jag begriper inte varför så många, recensenter främst, anmärker på att han inte skriver något om olyckan. Ett helt kapitel handlar ju om det, om man bara tolkar meningen där han ändå nämner olyckan, på ett korrekt sätt. Eller vad vill de ha egentligen? Chassinumret på motorcykeln? Koordinater för den exakta platsen? Om motorcykeln var försäkrad? Om han blödde mycket? Vem som körde ambulansen? I så fall är de värre än vi, ju…

Slutligen anser jag att utgivningsdag för volym 2 är 27:e januari 2007.  
Jag ber att få återkomma med ISBN-numret.


Per
 
- Yes, this is Wilson Smith.

JANNE

  • Gäst
SV: Chronicles vol 2
« Svar #1 skrivet: 10 december, 2004, 13:07:08 »
Citera
Slutligen anser jag att utgivningsdag för volym 2 är 27:e januari 2007.  
Jag ber att få återkomma med ISBN-numret.


Per
 :D  :thumbs:  :gulp:  :cheer:  

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Chronicles vol 2
« Svar #2 skrivet: 10 december, 2004, 14:43:27 »
Mmm, intressant frågeställning.

Personligen skiter jag i hans familjära situation genom årtiondena. Jag vill helst läsa om det som har påverkat hans musik. Mina önskemål inför nästkommande böcker är:

*1963-1965. Från akustiskt till pluggat. :rolleyes:
*Blonde On Blonde-inspelningen. :punk:
*1977-1981 Från kaos till en solid klippa. :P
*Blood On The Tracks/Desire och Rolling Thunder :wOOt:
och varför inte
*Den fantastiska 84-turnén ;)
 
Micke B.

Utloggad MattiasH

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 595
    • ICQ Messenger - 137264719
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
SV: Chronicles vol 2
« Svar #3 skrivet: 11 december, 2004, 10:35:28 »
Ska vi gissa att Vol 3 handlar om de senare årens turnerande med NET? Om den blir lika detaljrik som Vol 1 kan man räkna med en riktig tegelsten. :punk:

Inte så troligt, men det vore väldigt roligt att läsa lite om t ex bandmedlemmarna och fansen från bandledarens synvinkel. :wacko:  
Friends will arrive, friends will disappear

Utloggad Sergei Petrov

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: Chronicles vol 2
« Svar #4 skrivet: 21 augusti, 2009, 17:28:28 »
Tror ni det någonsin kommer bli en Chronicles vol 2?

Man har ju inte varit bortskämt med glada rykten senaste tiden. Men ingenting har jag hört om en till bok-
Beauty walks a razor's edge, someday I'll make it mine.

Utloggad RidingIntoOmaha

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
SV: Chronicles vol 2
« Svar #5 skrivet: 24 oktober, 2009, 00:28:57 »
Det här känns kanske som den mest angelägna frågan för mig just nu, mätt som man är efter att ha inmundigat julskivan. Några nyheter?

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Chronicles vol 2
« Svar #6 skrivet: 02 juli, 2010, 20:17:39 »
Varför Bob? Varför kan du inte skriva lite på C2? Kasta penseln och vässa pennan i stället!
Micke B.

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Chronicles vol 2
« Svar #7 skrivet: 17 oktober, 2010, 22:40:57 »
Varför Bob? Varför kan du inte skriva lite på C2? Kasta penseln och vässa pennan i stället!

Ja visst verkar Bob upptagen, så det räcker och blir över, om man säger... men jösses, skriver gör han säkert en stund varje dag :-)
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Chronicles vol 2
« Svar #8 skrivet: 20 januari, 2011, 17:21:55 »
Det verkar som om Bob planerar att bli riktigt gammal:
http://www.rollingstone.com/music/news/bob-dylan-signs-six-book-deal-20110118
Hur många i hans ålder skulle skriva på ett liknande kontrakt, och turnera året om?
Micke B.

Utloggad Sergei Petrov

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: Chronicles vol 2
« Svar #9 skrivet: 20 januari, 2011, 17:39:29 »
Fan vad kul. Ett bokkontrakt som alltså innebär att han kommer att ge ut sex böcker. Två av dem är uppföljare till   Chronicles. Jag tror och hoppas han redan skrivit mycket.
Beauty walks a razor's edge, someday I'll make it mine.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Chronicles vol 2
« Svar #10 skrivet: 20 januari, 2011, 18:16:24 »
Fan vad kul. Ett bokkontrakt som alltså innebär att han kommer att ge ut sex böcker. Två av dem är uppföljare till   Chronicles. Jag tror och hoppas han redan skrivit mycket.

Det är mycket som är oklart i den här storyn. Vi har ingen aning om vad kontraktet egentligen innebär. Förmodligen behöver inte Dylan känna någon större press att verkligen skriva sex böcker. En av böckerna ska tydligen vara baserad på Theme Time-programmen, så den är redan skriven, kan man säga.
Jag undrar för övrigt vilken typ av kontrakt Dylan skrev med Simon & Schuster i samband med att de ursprungligen kom överens gällande första volymen. S & S verkade då hävda att de skulle publicera tre volymer av Chronicles.
Här finns en sammanfattning av vad vi så här långt vet och inte vet:
http://www.examiner.com/bob-dylan-in-national/bob-dylan-s-new-book-deal-what-does-it-mean
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Chronicles vol 2
« Svar #11 skrivet: 04 maj, 2012, 20:47:36 »
71 år om tre veckor. 5 böcker kvar att ge ut. Spar han dem till efter 80?
Micke B.

Utloggad M:o Nightmare

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2156
  • I woke in the mornin' wand'rin'...
    • Visa profil
SV: Chronicles vol 2
« Svar #12 skrivet: 04 maj, 2012, 23:50:06 »
Jag tyckte inte han berättade något i ettan...undrar om han inte själv märkte det och tröttnade på projektet...
Gypsy gal, you got me swallowed
I have fallen far beneath
Your pearly eyes, so fast an' slashing
An' your flashing diamond teeth

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Chronicles vol 2
« Svar #13 skrivet: 15 september, 2012, 10:49:03 »
Citat från: http://www.rollingstone.com/music/news/bob-dylan-working-on-a-sequel-to-chronicles-20120914
Bob Dylan Working on 'Chronicles' Sequel
'I'm always working on parts of it,' he tells Rolling Stone


By Andy Greene
September 14, 2012 3:45 PM ET


Good news for Bob Dylan fans: a follow-up to his acclaimed 2004 book, Chronicles: Volume One, is in the works. "Let's hope [it happens]," he tells Rolling Stone Contributing Editor Mikal Gilmore. "I'm always working on parts of it. But the last Chronicles I did all myself. I'm not even really so sure I had a proper editor for that. I don't want really to say too much about that. But it's a lot of work. I don't mind writing it, but it's the rereading it and the time it takes to reread it – that for me is difficult."

Dylan says that the first Chronicles began when his label asked him to write an essay to accompany a new compilation album of about 50 of his old songs. "I really didn't want to," he says. "But then I was thinking it would be a good opportunity to say some stuff about this period of time in maybe '62 to '63. I walked off The Ed Sullivan Show when it was real popular in America. I wanted to take myself back to that time and relive it."

Ultimately, the project took on a life of its own. "I stumbled into a strategy of going into the future and into the past," Dylan says. "I was writing about the Freewheelin' Bob Dylan album, but I didn't use that. In Chronicles I used [1989's] Oh Mercy because it was more interesting to me. I still have the other piece for Freewheelin' – most of it – and I can definitely make it bigger. That's one of the aspects of Chronicles Two and Chronicles Three. It would definitely start with records. "

The plans are far from concrete and will probably change as he begins to write. "The whole early part of the first Chronicles was supposed to be based on some old record – maybe Another Side of Bob Dylan," Dylan says. "I don't know. I'm not familiar with what's on all those records. But someplace in the 1960s. I was going to use that in a record, and then I could go into the future. Well, what happened was that I kind of lost the thread of what I was doing, and kind of just stayed there, and didn't really go into the future. When I started writing about the early days in New York, I found it all extremely interesting. When you start doing that, it amazes you what you uncover without even trying."
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Slim

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 290
    • Visa profil
SV: Chronicles vol 2
« Svar #14 skrivet: 15 september, 2012, 11:11:56 »
Låter intressant. Får han tummen ur med det här blir jag en glad anka. Jag gillar hans sätt att skriva, sättet han återger händelser. Hans skalle måste ju vara proppfull med berättelser och anekdoter som aldrig kommer att tecknas ned annars. Come on Bob!