Författare Ämne: Stora ögonblick/Bob knäcker  (läst 379043 gånger)

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #435 skrivet: 17 november, 2011, 20:44:44 »

Utloggad Sergei Petrov

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #436 skrivet: 18 november, 2011, 20:24:13 »
Beauty walks a razor's edge, someday I'll make it mine.

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #437 skrivet: 25 november, 2011, 23:12:12 »
Skönt gospelgung från Martin Luther King Tribute i januari '86.

Älskar den här versionen av I Shall Be Released.

För att citera Paul Williams: "new words, new arrangement - a marvelous throwaway, never to be heard again"

They say every man needs protection
They say that every man must fall
I swear I see my own reflection
Somewhere so high above this wall
   I see my light come shinin'
   I don't need no doctor or no priest
   Any day now, any day now
   I shall be released

It don't take much to be a criminal
One wrong move and they'll turn you into one
At first decay is just subliminal
To protect yourself and your forever on the run
   I see my light come shinin'
   I don't need no doctor or no priest
   Any day now, any day now
   I shall be released

He will find you where your stayin'
Even in the arms of somebody elses wife
Your laughin' now, you should be prayin'
To be in the midnight hour of your life
   I see my light come shinin'
   I don't need no doctor or no priest
   Any day now, any day now
   I shall be released
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #438 skrivet: 25 november, 2011, 23:22:39 »
Skönt gospelgung från Martin Luther King Tribute i januari '86.

Älskar den här versionen av I Shall Be Released.

Ahh, riktigt bra detta. Inte så tokig lineup på Blowin' som kommer efter, även om det får anses vara en bagatell i sammanhanget.

The Mexican Painter

  • Gäst
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #439 skrivet: 27 november, 2011, 16:08:13 »
From A Buick 6 - Hollywood Bowl 1965

Trummorna, orgeln, sången... Det svänger!

Utloggad ando

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #440 skrivet: 30 november, 2011, 13:52:17 »
Den här minns jag som en fantastisk överraskning

Man Of Constant Sorrow (Globen 2002)

Kul att se igen  :party:

Tack för den. Ja, det var en fantastisk överraskning. Den och kanske ännu mer överraskande "Solid Rock", som han körde kort efter (eller om det var före). Konserten i övrigt var rätt svag, med alldeles för frikostigt med "up-singing", men dessa låtar (och Dylans generösa munspelande) gjorde kvällen svårförglömlig.
Till skillnad från vår pastor har jag aldrig helt kunnat omfamna "f**k the setlist"-principen, även om jag förstår och respekterar den. Själv har jag - på gott och ont - den här trainspotter-grejen i mig, som ger mig extra glädje när Dylan framför något oväntat eller något jag aldrig hört honom framföra förut. Den kvällen fick jag full utdelning vad gäller just den delen av konsertupplevelsen.

Solid Rock från samma kväll finns på http://dylangospel.blogspot.com/.

Vill passa på att meddela att jag håller på med en text om "transcendenta" upplevelser i samband med musiklyssnande och har använt exempel från diskussionen i denna tråd. Om någon är intresserad av att se den färdiga texten kan man kontakta mig.

Andreas

Utloggad Offe

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 347
    • MSN Messenger - rtot@hotmail.com
    • Visa profil
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #441 skrivet: 07 december, 2011, 23:49:50 »
Standing in the doorway. Denna låt som jag har skrivit om förut. Det finns speciellt en textrad i sången som är extra laddad och som jag alltid funderar över.
Och det är;

Don't know if I saw you, if I would kiss you or kill you
It probably wouldn't matter to you anyhow


Det är en briljant beskrivning i få ord om olycklig kärlek, svek osv. Och jag har alltid tänk extra på "kill you" och efterföljande rad som ett förstärkande av dessa känslor. Det jag nu börjar undra är om det bara är det eller om det finns en annan mening. Jag menar, rent logiskt borde personen bry sig om om man huvudpersonen dödar personen ifråga. Om sista raden bara hade varit "It probably wouldn't matter anyhow" så hade jag inte brytt mig. Jag undrar om personen har ånger för det den gjort, har personen hamnat i depression vill den ha allting ogjort och därför känner att det inte hade spelat någon roll om denna dör?

Är det bara jag som flummar och överanalyserar såhär framåt småtimmarna eller vad säger ni?
« Senast ändrad: 07 december, 2011, 23:53:43 av Offe »
When you're with me, I'm a thousand times happier than I could ever say.

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #442 skrivet: 08 december, 2011, 10:27:58 »
Tack vare en assosiation jag fick i en annan tråd, plockade jag fram bootleg series, volym 6, med koncerten från -64. Häftigt. Det var ju ett tag sen, för Bob,för mig,för alla!
bobi :d5:

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #443 skrivet: 08 december, 2011, 19:13:05 »
Det ligger en massa udda Bob-godis på YT nu! Tänk om han kunde plocka fram detta igen?

BOB DYLAN - Farewell To The Gold (The Miner's Song) (1992) http://www.youtube.com/watch?v=OZDfUMwRbCI&feature=related
BOB DYLAN - Pass Me Not, O' Gentle Saviour (1999)  http://www.youtube.com/watch?v=81YBd25haMc&feature=related
BOB DYLAN - Jack-A-Roe (1993) http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=EWJ6bP7ZpRk
BOB DYLAN - Black Muddy River (1992)  http://www.youtube.com/watch?v=ZE0TgXtl3_w&feature=related
Bob Dylan - Buckets Of Rain (Only live performance 1990.)  http://www.youtube.com/watch?v=nuZqC4rpxDA&feature=related
BOB DYLAN - Hey Joe (1992) http://www.youtube.com/watch?v=__obEhNWtIc&feature=related
...och den här, spelad med en vettig hatt:
BOB DYLAN & NORAH JONES - I Shall Be Released (2005) http://www.youtube.com/watch?v=WZS3vLIr5gQ&feature=related
Micke B.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #444 skrivet: 08 december, 2011, 20:34:05 »
Offe, det är en intressant rad du tar upp. Min tolkning när jag lyssnade på låten när den kom ut 1997, var att han säger att han antar att hon är totalt likgiltig inför vad han tycker om henne, liksom att det är osannolikt att de någonsin möts igen. Eller kanske är det så att han antar att hans känslor inför honom är så negativa att en kyss vore ungefär lika önskvärd som att han skulle döda henne.
Vem vet. Det bästa och det vi gillar mest med Dylan är knappast övertydlighet. Lite kul i alla fall att han kom med den här refrängen drygt 30 år efter att han sjöng "don't stand in the doorway, don't block up the hall".
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #445 skrivet: 08 december, 2011, 20:40:17 »
Standing in the doorway. Denna låt som jag har skrivit om förut. Det finns speciellt en textrad i sången som är extra laddad och som jag alltid funderar över.
Och det är;

Don't know if I saw you, if I would kiss you or kill you
It probably wouldn't matter to you anyhow


Det är en briljant beskrivning i få ord om olycklig kärlek, svek osv. Och jag har alltid tänk extra på "kill you" och efterföljande rad som ett förstärkande av dessa känslor. Det jag nu börjar undra är om det bara är det eller om det finns en annan mening. Jag menar, rent logiskt borde personen bry sig om om man huvudpersonen dödar personen ifråga. Om sista raden bara hade varit "It probably wouldn't matter anyhow" så hade jag inte brytt mig. Jag undrar om personen har ånger för det den gjort, har personen hamnat i depression vill den ha allting ogjort och därför känner att det inte hade spelat någon roll om denna dör?

Är det bara jag som flummar och överanalyserar såhär framåt småtimmarna eller vad säger ni?

Tobias var några minuter snabbare, och vi verkar vara inne på ungefär samma spår, men strunt samma...  :mellow:

Nyckelraden är It probably wouldn't matter to you anyhow

Sångaren har absolut inget där att hämta längre. Det är helt slut, och den före detta kärleken bryr sig inte det minsta om vad sångaren funderar på att göra om de skulle träffas igen.

En annan tolkning kan vara att före detta kärleken hyser sån avsky till sångaren att en kyss av sångaren vore typ samma sak som att bli dödad.

Kul med lite textanalys. Som Tobias säger, det bästa och det vi gillar mest med Dylan är knappast övertydlighet.  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #446 skrivet: 10 december, 2011, 01:00:21 »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #447 skrivet: 10 december, 2011, 12:07:54 »
Repris: http://www.youtube.com/watch?v=BzJUvx2yQPg

Men vilken repris!

Detta kan vara bland det mest modiga en artist nånsin har gjort i rockhistorien. Tänk på hur stor Bob var 1978 efter den stora världsturnén...och sen Slow Train Coming och Saved! Snacka om att gå genom skärselden.
Micke B.

Utloggad Offe

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 347
    • MSN Messenger - rtot@hotmail.com
    • Visa profil
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #448 skrivet: 03 januari, 2012, 20:09:57 »
http://www.youtube.com/watch?v=T1RXVc4TYkU&feature=related

Jag instämmer med rubriken till videon, bästa versionen. Eller har jag missat någon?
When you're with me, I'm a thousand times happier than I could ever say.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #449 skrivet: 03 januari, 2012, 22:14:25 »
Repris: http://www.youtube.com/watch?v=BzJUvx2yQPg

Men vilken repris!

Detta kan vara bland det mest modiga en artist nånsin har gjort i rockhistorien. Tänk på hur stor Bob var 1978 efter den stora världsturnén...och sen Slow Train Coming och Saved! Snacka om att gå genom skärselden.

Fast i så fall var det nog ännu modigare att gå emot alla trender i slutet av 60-talet, då han ändå var ljusår större än 1978. Att komma med "John Wesley Harding", "Nashville skyline" och "Self portrait". Och att samarbeta med Johnny Cash.

Sen tycker jag ju personligen att det han gjorde det första halvåret 1991 är höjden av mod. Inte för att han var "stor" då, men för att han startade helt från noll. Vet ingen artist av hans kaliber som gjort något sådant.

Men nu blir jag lite carried away.

"Gotta serve somebody" från Grammies 80 är helt makalös. Givetvis.   -_-
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you