Författare Ämne: Stora ögonblick/Bob knäcker  (läst 379026 gånger)

Utloggad Humlan

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Stora ögonblick/Bob knäcker
« Svar #750 skrivet: 17 oktober, 2014, 16:28:05 »
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Leif

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 4237
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #751 skrivet: 18 oktober, 2014, 22:23:06 »

Sitter och läser en blänkare här: http://www.seattleweekly.com/music/954945-129/a-world-without-dylan via Expectingrain.

Jag är tvungen att citera:

When he finally descends his throne, there will be one less figure capable of reminding us of the value of being original, engaging with art, and not being defined by any of it. Other rock musicians have followed Dylan’s lead, but none changed the world. By being fearless regardless of what critics and fans might say, Dylan has retained his mystique, a quality that keeps everyone coming back for another look.

In today’s culture of oversharing, there are few pop stars with any mystery left. It used to be just record sleeves and Rolling Stone that armed us with info about our favorite bands. MTV brought pop stars into our living room, and the Internet put their every thought into our pocket. Compared to the likes of Miley and Kanye, Dylan’s approach is downright revolutionary.

The times they are a changin’, but the manifesto Dylan offered when he plugged in his Stratocaster at the 1965 Newport Folk Festival still rings true. “I try my best/To be just like I am,” he wails on the final verse of “Maggie’s Farm,” “But everybody wants you/To be just like them/They sing while you slave/And I just get bored.”

That was nearly 40 years ago, yet instead of slowly aging into a dinosaur, Dylan is now something of an alien. When he’s gone, he’s gone, and when that happens we will accept that he is an aberration whose magic can’t be copied. There might be another like him someday, but for the moment, all we have is him.

Det är inte ens möjligt att tänka tanken att never-ending någonsin ska kunna ta slut.

https://www.youtube.com/watch?v=D_b9jdjmoNE

The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Humlan

• Precious Angel
    • Visa profil
« Svar #752 skrivet: 18 oktober, 2014, 22:51:26 »

Sitter och läser en blänkare här: http://www.seattleweekly.com/music/954945-129/a-world-without-dylan via Expectingrain.

Jag är tvungen att citera:

When he finally descends his throne, there will be one less figure capable of reminding us of the value of being original, engaging with art, and not being defined by any of it. Other rock musicians have followed Dylan’s lead, but none changed the world. By being fearless regardless of what critics and fans might say, Dylan has retained his mystique, a quality that keeps everyone coming back for another look.

In today’s culture of oversharing, there are few pop stars with any mystery left. It used to be just record sleeves and Rolling Stone that armed us with info about our favorite bands. MTV brought pop stars into our living room, and the Internet put their every thought into our pocket. Compared to the likes of Miley and Kanye, Dylan’s approach is downright revolutionary.

The times they are a changin’, but the manifesto Dylan offered when he plugged in his Stratocaster at the 1965 Newport Folk Festival still rings true. “I try my best/To be just like I am,” he wails on the final verse of “Maggie’s Farm,” “But everybody wants you/To be just like them/They sing while you slave/And I just get bored.”

That was nearly 40 years ago, yet instead of slowly aging into a dinosaur, Dylan is now something of an alien. When he’s gone, he’s gone, and when that happens we will accept that he is an aberration whose magic can’t be copied. There might be another like him someday, but for the moment, all we have is him.

Det är inte ens möjligt att tänka tanken att never-ending någonsin ska kunna ta slut.

https://www.youtube.com/watch?v=D_b9jdjmoNE

:-) Fint av Maria tycker jag <3

Maria Noélia Francisco 5 months ago

Only stupidity and ignorance compares Dylan originals to covers of his songs by other (even certainly excelent artists). It's the same as to compare original paintings from Da Vinci, Rembrant or Picasso with copies you can buy every where for a couple of bucks. I admire G Harrison as an artist and the man he was, for me he was by far the best of the "Fab Four"  and of course the Beatles were undeniably an important and talented band. Personally I don't give any credit to Dylan´s covers of other artists. But Dylan´s voice is the only one able of really express the true dimension of his poetry.  He is THE ARTIST that represents the last century and with a bit of luck and Gemini resilience and sense of transformation and survival, he will still produce many more gems in many more years to come!
R.I.P G. Harrison, you have our respect, gratitude and will be in our hearts.
Live long B. Dylan, fore your body of work is XXth century Art and Social History for the posterity!

https://www.youtube.com/watch?v=Ml7hzqdT4vk

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Leif

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #753 skrivet: 18 oktober, 2014, 23:00:38 »
 -_- :mellow:

Utloggad Humlan

• Precious Angel
    • Visa profil
« Svar #754 skrivet: 18 oktober, 2014, 23:13:45 »

Utloggad Leif

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #755 skrivet: 19 oktober, 2014, 00:36:35 »
Bob och Bill Murray: Take it.

https://www.youtube.com/watch?v=Dgz88voETRM

Utloggad Humlan

• Precious Angel
    • Visa profil
« Svar #756 skrivet: 19 oktober, 2014, 10:34:48 »

Utloggad Leif

• Precious Angel
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #757 skrivet: 08 november, 2014, 23:08:38 »
Om man backar några sidor här, så antar jag att den här finns där någonstans:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=k0zMq7trvKE

Repeat. Oh yes.

Via en ny länk på ER, dök den upp igen och varför inte. Trying to get to heaven...

Bra version? Talkin to me?

Jazzing Bob, crooning, softly swinging.

Den där sköna Trying-melodin omstöpt med lätt hand, a master´s touch. Så annorlunda och så vacker.

Utloggad Fajersson

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 1174
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #758 skrivet: 18 november, 2014, 17:18:25 »
Pressing On från Santa Monica, 18 november 1979. Hittade den här konserten för några dagar sedan på Expecting Rain. Förvisso bara mp3:or, men oförskämt bra ljud med tanke på att den är 35 år gammal. Konserten håller musikaliskt hög kvalitet, men den riktiga pärlan är den avslutande Pressing On. Lawd have mejcy, vilken version. Inledningsvis är den väldigt nedtonad, men byggs sakta upp och det avslutande crescendot går utanpå alla versioner jag har hört av den tidigare. Körtjejerna wailar och vrålar om Jesus, Lord och what have you. Publiken, bestående av Bobs församling vittnar och jublar. Bandet rullar på med allt större kraft. Jag sitter på t-banan på dagen 35 år senare och vill bara sträcka armarna mot skyn och vråla Praise the lord!
...and the road is long, it's a long hard climb. I've been on that road for too long a-the time.

Utloggad Humlan

• Precious Angel
    • Visa profil
« Svar #759 skrivet: 18 november, 2014, 17:47:24 »
https://www.youtube.com/watch?v=2U59G_oO7yI

Hello darkness, my old friend

World Arena
Colorado Springs, Colorado, USA
June 6, 1999

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #760 skrivet: 18 november, 2014, 21:26:43 »
Pressing On från Santa Monica, 18 november 1979. Hittade den här konserten för några dagar sedan på Expecting Rain. Förvisso bara mp3:or, men oförskämt bra ljud med tanke på att den är 35 år gammal. Konserten håller musikaliskt hög kvalitet, men den riktiga pärlan är den avslutande Pressing On. Lawd have mejcy, vilken version. Inledningsvis är den väldigt nedtonad, men byggs sakta upp och det avslutande crescendot går utanpå alla versioner jag har hört av den tidigare. Körtjejerna wailar och vrålar om Jesus, Lord och what have you. Publiken, bestående av Bobs församling vittnar och jublar. Bandet rullar på med allt större kraft. Jag sitter på t-banan på dagen 35 år senare och vill bara sträcka armarna mot skyn och vråla Praise the lord!

:d2:

Ja, Pressing On är magisk under den där perioden  :party:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Guthrie

• Landlord
  • Antal inlägg: 331
    • Visa profil
« Svar #761 skrivet: 21 november, 2014, 12:48:47 »
Detta är kanske gammal skåpmat men jag skriva ngt om den nya Bootarna  från Los Angeles 78-06-03 -780607.Ljudet är magnefikt på båda insp.jag har haft svårt att hitta någon från 78 som jag har varit speciellt nöjd med men det finns kanske.Killen som har tejpat dessa heter Mike Millard och spelade in hel -70 talet mesta dels Led Zeppelin och nästan alltid ifrån samma ställe Universal Amphitheatre Los Angeles.Dessa tejper låg i en låda på en vind tills det var någon som hittade dom efter 23 år.Jag skulle egentligen lyssnat på Boot 11 men det har blivit dessa istället.Tyvärr tog Mike Millard livet av sej 1990 efter en depression.Jörgen vet kanske mer om honom.

Utloggad Elston

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #762 skrivet: 21 november, 2014, 13:06:06 »
Detta är kanske gammal skåpmat men jag skriva ngt om den nya Bootarna  från Los Angeles 78-06-03 -780607.Ljudet är magnefikt på båda insp.jag har haft svårt att hitta någon från 78 som jag har varit speciellt nöjd med men det finns kanske.Killen som har tejpat dessa heter Mike Millard och spelade in hel -70 talet mesta dels Led Zeppelin och nästan alltid ifrån samma ställe Universal Amphitheatre Los Angeles.Dessa tejper låg i en låda på en vind tills det var någon som hittade dom efter 23 år.Jag skulle egentligen lyssnat på Boot 11 men det har blivit dessa istället.Tyvärr tog Mike Millard livet av sej 1990 efter en depression.Jörgen vet kanske mer om honom.

Vet tyvärr inget om Mike Millard. Men de där LA-konserterna var bland det första jag hörde från 78 då när det begav sig. Men när inspelningar från Nürnberg, Charlotte etcetera, för att inte tala om Göteborg, dök upp kändes ändå LA-konserterna lite avslagna. Nu har jag inte hört dem på länge, så jag vet inte vad jag skulle tycka nu. Minns just att de var ljudmässigt mycket fina. Fast just de inspelningar du skriver om här fanns förstås inte då.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Guthrie

• Landlord
  • Antal inlägg: 331
    • Visa profil
« Svar #763 skrivet: 21 november, 2014, 13:33:26 »
En sak som man kanske inte tänker så mkt på hur oehörd viktig Steve Douglas är på saxofone.Ta bara en sådan låt som One More Cup of Coffee utan Steve Douglas hade låten inte fått de lyft som den fick.

Utloggad Elston

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #764 skrivet: 21 november, 2014, 13:42:16 »
En sak som man kanske inte tänker så mkt på hur oehörd viktig Steve Douglas är på saxofone.Ta bara en sådan låt som One More Cup of Coffee utan Steve Douglas hade låten inte fått de lyft som den fick.

Oooohhh ... han var viktig på många låtar med Bob 1978. "Masters of war" till exempel. Och självklart "Señor". När hans sax kommer in där mot slutet får man ju ståpäls.
Steve Douglas var en av de stora, och inte bara med Bob. Blev bara 54. Tragiskt.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you