Författare Ämne: Elston  (läst 25147 gånger)

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
Elston
« skrivet: 18 januari, 2005, 18:08:38 »
Som veteran i sammanhanget är det inte mer än rätt att jag är först ut i detta forum.

Tack för idén, Linnea!

Jag är 53 år, uppväxt i Nacka utanför Stockholm, bodde på söder i många år och bor nu i Blåsut strax söder om söder.
Jag har jobbat på ett yrkesfotolabb i över 20 år, men är nu arbetssökande, som det heter.

Även bortsett från Dylan så är musik något grundläggande i min tillvaro. Jag har så många favoritartister så jag kan bara ta några ur högen:
Doug Sahm, Maria McKee, The Godfathers. Grateful Dead. Duke Ellington. Gamla bluesgubbar av olika slag, från Robert Johnson till T-Bone Walker. Evert Taube. Ola Magnell.  Och så Carola.
Och många många fler……

Är ingen cineast, men har mina favoriter även där. Framför allt David Cronenberg, Hal Hartley och Aki Kaurismäki.

När det gäller böcker så blir det ju en och annan bok om Bob. Läser också gärna Kinky Friedman. Och så är det då norrmännen, av någon anledning: Aksel Sandemose och Jan Kjaerstad.

Bob Dylans namn hörde jag första gången när min äldre bror kom hem med Peter, Paul and Marys singel ”Blowin´ in the wind”. ”Lyssna på texten”, sa min bror.
Jag lyssnade, men så kul tyckte jag ändå inte som 11-åring att låten var. Då vände jag hellre på skivan och lyssnade på ”Flora (The lily of the west)”, som jag tyckte var lite mer driv i. Givetvis visste jag inte, och hade inte brytt mig om jag hade vetat, att den låten skulle finnas med på en Dylanskiva cirka tio år senare.

De närmaste åren lyssnade jag mycket på Joan Baez och Peter, Paul and Mary, men inte mycket på Dylan.
Jag gick ändå på konserten i Stockholms Konserthus den 29/4 1966. Jag gick på konserter med de flesta popartister så varför inte Dylan?
Men jag var inte imponerad. Varken av den där drogade snubben som spelade låtar jag inte ens kände till, eller av de där busarna som kompade honom i andra halvlek och förstörde de få låtar jag kände igen.
Ja, så var det faktiskt. Jag erkänner.

Mitt uppvaknande skedde först tio år senare, en kväll hemma hos några vänner. Hade hört honom en del under åren, men inte förstått hans storhet. Men den här kvällen när ”Nashville skyline” låg på skivtallriken ramlade alla tänkbara polletter ner med ett brak. Sen dess har jag varit fast.
Såg konserterna 1978 i Göteborg, det var förstås alldeles fantastiskt.
Åkte på Dylankonvent i Manchester 1979 och fick mina första kontakter med den internationella samlarvärlden. Följde min första turné 1981, då jag såg sex konserter. Och så har det hållit på.
Har till dags dato sett 136 stycken.
Samlar inte längre på varje inspelning, men Dylans musik är fortfarande en stor del av mitt liv. Vad skulle jag annars göra i detta forum?
« Senast ändrad: 23 januari, 2005, 19:52:38 av Elston »
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Elston
« Svar #1 skrivet: 19 januari, 2005, 10:21:05 »
Tack Jörgen!

Men du glömde nämna munspelet, du är ju en hejjare på bluesharp  :)  
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Elston
« Svar #2 skrivet: 29 augusti, 2006, 00:15:32 »
Jag vet inte riktigt under vilken rubrik den här frågan hör hemma, men jag testar att slänga ut den här.

Tillbringar numera en hel del tid i staden Norrköping, och helt omöjligt är det inte att jag nån gång i framtiden t o m slår ner mina bopålar där, vi får väl se ...
Så jag tycker att det vore skoj att veta om det finns några loveandtheftare därstädes, som kanske skulle ha lust att prata Bob över en öl eller tre nån gång.
Hör i så fall gärna av er på adress jorgen.dss@telia.com

Cheers!

Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Elston
« Svar #3 skrivet: 31 augusti, 2006, 22:16:51 »
Tre kommentarer/frågor:

 ^_^ Hur känns det för dig att eventuellt bosättta dig i Eldkvarn-Pluras forna hemstad?

Fikat på Cafe Broadway ännu?

Staden har ju en utmärkt skivaffär (Vaxkupan), tittade in där igår på väg till Stockholm från Öland, din åsikt (om kupan alltså!)?

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Elston
« Svar #4 skrivet: 01 september, 2006, 15:48:09 »
Först av allt ska sägas att ingen flytt ska ske i broadrasket. Tills vidare nöjer jag mig med täta besök i staden.

Nej, jag har inte fikat på Café Broadway ännu, bara gått förbi.

Jag har bara tittat in på Vaxkupan som hastigast, och den verkar bra. Numera är den tyvärr stans enda skivaffär, eftersom Skivhuset lagt ner.

Jag säger iaf inte att Norrköping, det är en jävla stad   -_-  :mellow:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

JANNE

  • Gäst
SV: Elston
« Svar #5 skrivet: 01 september, 2006, 16:17:23 »
Det var längesen jag var där. Har bott på Grand Hotel vid Tyska Torget, vackert beläget vid Motala Ström. Där finns det en trevlig Bishops Arms-pub.

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Elston
« Svar #6 skrivet: 01 september, 2006, 16:21:30 »
Arbetets Museum är väl värt ett eller flera bessök

http://www.arbetetsmuseum.se/

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Elston
« Svar #7 skrivet: 01 september, 2006, 16:22:36 »
Nu såg jag, "broadrasket", mycket fyndigt!

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Elston
« Svar #8 skrivet: 09 januari, 2007, 11:46:27 »
Har visst glömt att tala om att jag numera HAR fikat på Broadway. Jättefint ställe! Och jukeboxen skulle de laga, sa de   -_-
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Elston
« Svar #9 skrivet: 21 december, 2007, 11:19:23 »
Tänkte bara tala om att jag har ny mejladress:

jorgen.dss@glocalnet.net

Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Elston
« Svar #10 skrivet: 22 december, 2007, 16:28:54 »
Var är lämpligare än att säga-
Tack Tomten Elston!  :santa3: :santa2: :santa1:
här!

Må din jul och ditt nyår bli helt fantastiska- Gå nu upp några kilo, och vakna med tungt huvud, men med glatt och lätt sinne! ( :d2:  :d6:  :d5: :d3: :d1: :d4:  :party:)

Jonas
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Elston
« Svar #11 skrivet: 08 januari, 2008, 08:16:37 »
Har visst glömt att tala om att jag numera HAR fikat på Broadway. Jättefint ställe! Och jukeboxen skulle de laga, sa de   -_-

Den lagningen har jag väntat på i rätt många år nu, fanns Eldkvarn fotot/skylten/pappfiguren kvar då?

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Elston
« Svar #12 skrivet: 08 januari, 2008, 11:46:04 »
Hm, det vet jag inte om jag lade märke till. Dags att göra ett nytt besök kanske. Har de goda semlor?   :party:  :rolleyes:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad AndersG

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3628
    • Visa profil
    • E-post
SV: Elston
« Svar #13 skrivet: 08 januari, 2008, 12:07:27 »
Hm, det vet jag inte om jag lade märke till. Dags att göra ett nytt besök kanske. Har de goda semlor?   :party:  :rolleyes:

Det tror jag säkert, de kallas för övrigt för pemlor i Norrköping  ^_^ ^_^

Anders G.
Politics is entertainment. It's a sport. It's for the well groomed and well heeled. The impeccably dressed. Party animals. Politicians are interchangeable.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Elston
« Svar #14 skrivet: 09 januari, 2008, 09:10:33 »
Min oftast MYCKET pålitliga Norrköpingsfalang har aldrig hört ordet "pemlor". Tror du drar mig lite i benet där   :mellow:

Däremot lär Lindahls i sagda stad ha någon saffransblandad variant med namnet "kremla".
Dessutom vill min kära Norrköpingska ha framfört att på Hagabageriet (HagaBaga i folkmun. Eller snarare HåagaBåaga då.) brukar man sälja semlor så tidigt som i september.

Och de är nog inte sämle för det ...
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you