Författare Ämne: Bengt Bengtson till åminnelse  (läst 2761 gånger)

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
Bengt Bengtson till åminnelse
« skrivet: 01 maj, 2020, 14:27:50 »
Eftersom jag vet att en del medlemmar i den här gruppen kände och gillade Bengt Bengtson så känner jag att det är rätt forum att meddela att Benke tyvärr lämnat jordelivet efter en tid av bristfällig hälsa. Jag har känt Benke i närmare 40 år, och haft mycket roligt tillsammans med honom. Både i Stockholm - i hemmiljö liksom på krogen - och på åtskilliga Dylanresor. Benke var en stillsam och varm kille med glimt i ögat och räv bakom örat. En del av vad han upplevt i sitt liv berättade han om. Han var ju god vän med både Johannes Brost och Jesse Winchester, och säkert flera andra spännande människor, men han var aldrig den som gjorde nån stor grej av vad han upplevt eller vilka han kände. Idag är jag sorgsen över att ha förlorat Benke, men samtidigt förstås tacksam över att ha fått vara hans vän under så stor del av mitt liv. Tack Benke.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Bengt Bengtson till åminnelse
« Svar #1 skrivet: 01 maj, 2020, 14:32:40 »
Jag har inte känt Benke lika länge som Jörgen, men sedan början av 2000-talet någonstans.
Fick dödsbeskedet igår och det kändes väldigt tungt. Han var en människa som jag omedelbart kände stark sympati för, första gången vi träffades.
Han var den typen av människa, utstrålade ljus och värme, inget ont fanns i den kroppen.
Han var en mild och vänlig själ, full av humor och alltid med glimten i ögat. Jag har också många goda minnen med honom
från resor, konserter, träffar av olika slag, Dylan-relaterade och i andra sammanhang. Benke var en skön och cool kille.
Hatten av till dig, Benke. Frid.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Bengt Bengtson till åminnelse
« Svar #2 skrivet: 03 maj, 2020, 07:38:05 »
Benke kallade sig dignity här i forumet. Han var en av de första medlemmarna på e-postlistan loveandtheft, det som senare blev detta forum.
Det är nästan 20 år sedan jag för första gången träffade Benke. Det var på tåget mellan Dylans spelningar i Lund och Göteborg år 2000. Som jag minns det konstaterade vi att vi var på väg mellan Dylan-konserter och att vi att vi båda var Dylan-fans och på den vägen var det.
I oktober 2000 hade jag av händelse sedan länge slutsålda ståplatsbiljetter till Dylans spelningar på Wembley Arena i London jag inte behövde. Jag hade köpt dem av en person som inte kunde gå, men han hade två biljetter till varje konsert och jag behövde bara en. På något sätt fick Benke reda på detta och köpte de biljetter jag inte behövde till "face value". Tror de kostade 27 pund, löjligt billigt med tanke på vad Dylan och andra premiumartister begärt på senare år. Vi hade kul i London.
Jag träffade Benke åtskilliga gånger under årens lopp, främst i samband med Dylan-konserter men också i andra sammanhang. Benke var lågmäld, humoristisk och älskvärd och kommer att vara saknad. Jag träffade honom allt mer sällan med åren och vet att hans hälsa var skakig på senare år och det är kanske inte konstigt att det blir så.
En sak till, jag gillar singer/songwritern Jesse Winchester. Jag nämnde det i förbigående för Benke en gång. Han svarade "jo, honom lärde jag känna väl när jag bodde i Montreal innan han spelat in sin första skiva". Jag var stum av häpnad. Jo, det stämde.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Bengt Bengtson till åminnelse
« Svar #3 skrivet: 08 maj, 2020, 09:50:50 »
Benke  :d2:
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"