Författare Ämne: CDr-märken  (läst 4315 gånger)

Utloggad MattiasH

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 590
    • ICQ Messenger - 137264719
    • Visa profil
    • http://
    • E-post
CDr-märken
« skrivet: 10 januari, 2004, 17:06:17 »
Vilken skillnad i kvalitet är det egentligen mellan olika CDr-märken? Är det t ex värt att betala en extra slant för att köpa Sony eller TDK, när man kan köpa billigare Memorex eller Platinum? Jag skulle köpa ett big-pack Memorex idag, men dom var slutsålda och istället valde jag Platinum. Jag tror knappast att jag kommer att märka någon skillnad på dessa och de Sony-discar som kostade 70:- mer för ett 50-pack.
Friends will arrive, friends will disappear

Utloggad Fewmanchu

• Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
    • E-post
CDr-märken
« Svar #1 skrivet: 10 januari, 2004, 17:38:31 »
Så länge skivorna funkar bra med din brännare är det nog ingen fara.   :)
Jag själv använder för det mesta TDK då dessa skivor har fungerat väldigt bra ihop med min brännare. Dessutom verkar TDK (än så länge i alla fall ;) ) vara hyfsat accepterat av en del riktigt kräsna traders.. Fast för min del spelar det ingen roll vad folk använder för cdr..
En bra tumregel vad gäller trading är att bara använda cdr-skivor som du själv hade varit nöjd att få i en trade. Jag har sett en del traders med detta som villkor och jag tycker det låter ganska sunt.
Det jag gillar med TDK är annars att det finns en kvalitetskänsla hos skivorna, men detta är förmodligen bara psykologiskt.  :wacko:
För de som är intresserade av en djupdykning i ämnet "cheap discs", finns en tråd på dylantree: http://www.dylantree.com/phorum/read.php?f=1&i=25178&t=25178

Utloggad MattiasH

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 590
    • ICQ Messenger - 137264719
    • Visa profil
    • E-post
CDr-märken
« Svar #2 skrivet: 10 januari, 2004, 18:47:48 »
Mina CDr använder jag för närvarande huvudsakligen för eget bruk när jag bränner allt jag laddat ner via BT och FTP. Ska man trejda kan man ju påpeka om man har några krav och så får man rätta sig efter det.

Jag noterar att det står "Sehr gut" på förpackningen till de Platinum-discar jag köpte. Det räcker för att övertyga mig. :D  
Friends will arrive, friends will disappear

Pelle

• Gäst
CDr-märken
« Svar #3 skrivet: 10 januari, 2004, 20:50:42 »
;) Evig fråga. Vissa TDK märken, t.ex, tillverkas enligt samma metod och med samma material på samma fabriker som vissa "lågstatus" märken. I dessa fall betalar man extra för märket, inte kvaliteten. Vissa av de japantillverkade diskarna, som har stått högt i kurs hos audiofiler, har nu flyttat sin produktion till fabriker som tillverkar  "lågstatus" märken och på vissa audiofilgrupper på internet har det varit kalabalik.
Själv använder jag memorex och "unlabeled" sonys bara för att jag har fått ett bra pris. Vad folk skickar till mig bryr jag mig inte om. Skulle det sedan visa sig att någon skiva är knas så finns det ju något som heter internet och på detta ställe hänger klasar av människor som är bussiga nog att bränna en ny kopia.  

Utloggad Tobias

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 5942
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
CDr-märken
« Svar #4 skrivet: 10 januari, 2004, 22:17:55 »
Det verkar finnas ungefär lika många teorier om vilka skivor som är bra och och varför, som det finns samlare. Vissa säger att diskarna måste vara tillverkade i Japan, andra att det tryckta numret som brukar finnas i den genomskinliga delen nära mittenhålet ska vara rakt, inte följa ringens cirkel (detta ska tydligen vara utmärkande för bra diskar) etc, etc. Det vettigaste är väl att följa förnuftet och gärna använda märken som man inte haft några problem med. Man bör helst undvika omärkta skivor av okänt märke, men det vet nog alla som samlar.
En liten indikation på kvalitet kan man eventuellt få om man spelar skivor som bränts för några år sedan. Om flera skivor av ett visst märke uppvisar problem, kan det kanske betyda att märket inte är det bästa. Inte heller detta är på något sätt säkert, då tillverkarna hela tiden tycks byta fabriker och tillverkningsprocedur. Dessutom kan skivor få problem av orsaker som inte har så mycket med märke och sådant att göra (olämplig förvaring och hantering etc).
« Senast ändrad: 10 januari, 2004, 22:18:29 av Tobias_Levander »
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad p e t t e r

• Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • ICQ Messenger - 163159466
    • MSN Messenger - petterpetterpetter@home.se
    • AOL Instant Messenger - petter on AIM
    • Visa profil
    • http://www.zebox.com/petterpetterpetter/
    • E-post
CDr-märken
« Svar #5 skrivet: 11 januari, 2004, 17:40:29 »
Kul. Jag ställde för inte så länge sedan nästan precis samma fråga på ett macforum jag frekventerar. Resultatet var detsamma; alla verkar ha en åsikt om vilket märke som är bäst, men ingen verkar veta riktigt varför.

Men det verkar i alla fall som att Verbatim och TDK är två märken som står högt på listan hos de allra flesta. Själv har jag på senare tid försökt begränsa mig till att bara använda Verbatim, för att hitta ett märke jag är "trygg" med. :rolleyes:

En intressant länk som dök upp på ovannämnda macforum var den här:

svalander.se

En riktig expert verkar det som. Frågan är bara om någon bryr sig lika mycket som honom?  :P    
[size=8]I'll let you be in my dream if I can be in yours.[/size][/font]