Författare Ämne: Nick Cave & The Bad Seeds - God Is In The House  (läst 26805 gånger)

Utloggad Björn

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 684
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nick Cave & The Bad Seeds - God Is In The House
« Svar #60 skrivet: 12 september, 2016, 11:01:19 »
Jag har inte klarat att lyssna på skivan fristående än, men jag gick och såg dokumentären One More Time With Feeling när den gick på bio i helgen. Och jävlar.

De har filmat i svartvitt och 3D, vilket ger en känsla som om man inte sovit på tre nätter; fokuset hamnar på fel ställen, röster flyter in och ut. Nicks voiceovers ("A complete stranger puts his hand on my arm and says 'We're all with you, man'. And people are wonderful. But when did I become an object of pity?") låter mycket äldre än hans 58 år. Det som påstås vara inspelningen av plattan ser ut som en expressionistisk film, med gigantiska strålkastare och cirklande kameror i kyrkan de använder som studio, som om han måste uppträda för att klara av det, som om det uppenbart stiliserade är ett sätt att skapa tillräcklig distans för att kunna säga det han måste säga. I intervjusegment fumlar han efter ord, stammar, långa tystnaer, talar om hur han alltid förlitat sig på ord, och nu betyder de ingenting ("I try to reduce it, I can reduce it all down to a platitude like 'He lives in my heart'... but the plain fact is, he doesn't"), han vet inte vad han håller på med. Han talar om hur skrivande människor på något plan alltid vill leva intressanta liv, så de har något att skriva om, och så händer det här som fullständigt dödar allt. Han försöker ta fram teorier om hur tiden inte existerar för att förklara att i resten av hans liv kommer det här alltid att ha hänt nyss, hur mycket han än lär sig fungera runtikring det. Och mitt i alltihop spelar han in en så fantastiskt vacker och tragisk skiva, som om han måste, som om artisten Nick Cave med sin röst och sina medmusiker och sin publik och sin svarta humor måste hålla människan Nick Cave under armen och få upp honom på fötter igen.

"Susie and I decided to be happy, as if happiness is a kind of vengeance. An act of defiance."

Det är fruktansvärt, och fruktansvärt vackert. Jag vill aldrig se den filmen igen, tror jag.
« Senast ändrad: 12 september, 2016, 11:05:03 av Björn »
I love Bob Dylan. Who doesn't? He tapped into some kind of vein and it keeps on keeping on. There's nobody like him. He's unique, and just… way out cool. (D Lynch)

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nick Cave & The Bad Seeds - God Is In The House
« Svar #61 skrivet: 13 september, 2016, 21:12:43 »
Bra skrivet som vanligt Björn!

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nick Cave & The Bad Seeds - God Is In The House
« Svar #62 skrivet: 24 september, 2016, 21:47:37 »
Det är jobbigt det här. Sitter med senaste plattan och vill spela den igen. Och ändå inte. Se ovan.
Det får bli något annat.
Egentligen vill jag bara säga något. Men vet inte vad riktigt. så, ja...det är...som det är...
« Senast ändrad: 24 september, 2016, 21:55:47 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nick Cave & The Bad Seeds - God Is In The House
« Svar #63 skrivet: 25 september, 2016, 00:50:05 »
Det får nog bli tystnad. Gör ett försök att lyssna i alla fall. Det finns något enormt där.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nick Cave & The Bad Seeds - God Is In The House
« Svar #64 skrivet: 25 september, 2016, 01:01:07 »
Fan.
Vill jag lyssna på det här?
Det är ju fruktansvärt bra musik men vill jag lyssna på det?

Vill Nick Cave att jag ska lyssna på det här eller är det bara därför att...?

Jag vet inte.
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Nick Cave & The Bad Seeds - God Is In The House
« Svar #65 skrivet: 25 september, 2016, 01:01:48 »
Det får nog bli tystnad. Gör ett försök att lyssna i alla fall. Det finns något enormt där.

Detta material går inte att recensera. Att recensera det vore lite som att recensera sorgen hos en far som förlorat en son. Detta sagt, den musik Nick Cave producerat i sin stora sorg är stark och berörande. Näsdukar kan behövas under lyssningen, om du inte är född med ett hjärta av sten.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nick Cave & The Bad Seeds - God Is In The House
« Svar #66 skrivet: 19 oktober, 2017, 11:57:57 »
Nick Cave & The Bad Seeds på Globen igår - helt enormt, sanslöst magiskt bra! Betyg 5+.
En konsert som för alltid kommer att stå inskriven som en av de absolut bästa jag någonsin sett. Alla kategorier, alla namn.

DN (Bra Johanna Paulsen!) och Gaffa är de som hittills vågat ge betyg 5. AB o Expressen-gubbarna orkar bara med 4:or; de har ju förstås fel!  ^_^

Efter 3 låtar in i konserten var jag knockad och sa till mig själv något i stil med att "Det här kommer att bli en av de bästa konserterna någonsin ..."
Och så blev det.
Jag är fortfarande tagen av upplevelsen och skippar att ge någon djuplodande recension. Kan bara kort nämna att "From Her To Eternity" var kollosal!

 :d5:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nick Cave & The Bad Seeds - God Is In The House
« Svar #67 skrivet: 20 oktober, 2017, 20:53:13 »
Nick Cave & The Bad Seeds på Globen igår - helt enormt, sanslöst magiskt bra! Betyg 5+.
En konsert som för alltid kommer att stå inskriven som en av de absolut bästa jag någonsin sett. Alla kategorier, alla namn.

DN (Bra Johanna Paulsen!) och Gaffa är de som hittills vågat ge betyg 5. AB o Expressen-gubbarna orkar bara med 4:or; de har ju förstås fel!  ^_^

Efter 3 låtar in i konserten var jag knockad och sa till mig själv något i stil med att "Det här kommer att bli en av de bästa konserterna någonsin ..."
Och så blev det.
Jag är fortfarande tagen av upplevelsen och skippar att ge någon djuplodande recension. Kan bara kort nämna att "From Her To Eternity" var kollosal!

 :d5:

Kul att det var så bra!

Hur kändes det att han spelade i Globen? Något som var helt otänkbart att han skulle göra.

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nick Cave & The Bad Seeds - God Is In The House
« Svar #68 skrivet: 20 oktober, 2017, 23:31:18 »
Nick Cave & The Bad Seeds på Globen igår - helt enormt, sanslöst magiskt bra! Betyg 5+.
En konsert som för alltid kommer att stå inskriven som en av de absolut bästa jag någonsin sett. Alla kategorier, alla namn.

DN (Bra Johanna Paulsen!) och Gaffa är de som hittills vågat ge betyg 5. AB o Expressen-gubbarna orkar bara med 4:or; de har ju förstås fel!  ^_^

Efter 3 låtar in i konserten var jag knockad och sa till mig själv något i stil med att "Det här kommer att bli en av de bästa konserterna någonsin ..."
Och så blev det.
Jag är fortfarande tagen av upplevelsen och skippar att ge någon djuplodande recension. Kan bara kort nämna att "From Her To Eternity" var kollosal!

 :d5:

Kul att det var så bra!

Hur kändes det att han spelade i Globen? Något som var helt otänkbart att han skulle göra.

Jag tror att vi var många som inte fattade ett jota då det annonserades att han skulle spela i Globen. Dvs What the fuck!!?
Otänkbart ja. Men tydligen kör han en "arena-tour" den här gången. T ex O2 i England, Spektrum i Oslo etc etc.

Det funkade!  ^_^

Därför att han är den är han är. Han skapar ändå, skit samma omgivningen, skit samma denna stora Globen-arena, en close-encounter-with-his-audience. Rakt igenom hela konserten, framme på scenen är han nära oss som har ståplats och på hans uppmaning kommer vi närmare och närmare. De som sitter uppe på läktaren (inte fullsatt men kanske 8-9000) kan ju inte interagera på samma sätt men monitorer och hans egen kommunikation med ALLA i lokalen, skapar nerv, närvaro och intensitet. Han och Bad Seeds övervinner, bemästrar och tar fullständigt över hela arenan och plockar ner den till en intensiv klubbspelning. Det är vad som händer och det är helt makalöst!

Extranumren (Weeping Song, Stagger Lee och Push the Sky Away) blir en enda stor skön community-upplevelse. Nick ut i publiken under Weeping Song (passerar bara någon meter ifrån mig) till en upphöjning lite till vänster om scen, hoppar upp, står där och tassar sig och brötar sig igenom Weeping Song och får oss att klappa händerna på det där snabba sättet, hyssjar ner oss, går upp i ton, går ner i ton, viskar, vrålar, myser, dansar, ler ...

Och sedan ... tar han med sig ett hundratal pers från publiken upp på scen för de två avslutande låtarna, Stagger Lee och Push The Sky Away.
Väldigt vackert, helt suveränt, oförglömligt. Rakt igenom från låt 1 till denna avslutning, en konsert "for the ages".  Jag bugar ödmjukt.

(Det här scenariot med publik på scenen var inte unikt för Globen, det händer överallt på den här touren. Det finns klipp på YouTube, jag hoppas att något dyker upp från Globen).

« Senast ändrad: 20 oktober, 2017, 23:38:25 av Leif »
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Nick Cave & The Bad Seeds - God Is In The House
« Svar #69 skrivet: 16 juni, 2018, 02:56:51 »
Jag har återvänt till mitt vandrarhem i Rättvik, efter att i (går) kväll ha sett Nick Cave & The Bad Seeds i Dalhalla, det där gamla hålet i marken mitt ute i ingenstans. Och vad bra det var! Jag var inte med i Globen i fjol och har faktiskt aldrig sett Nick Cave & The Bad Seeds förut, så jag har ingenting att jämföra med, men Leifs beskrivning av Globen tycker jag skulle kunna användas även om Dalhalla. Ja, man skulle förstås behöva byta ut ett och annat ord, då det är en annan lokal, men i övrigt så.
Vid ca 60 års ålder tycks Nick Caves energi vara outtömlig. Han springer runt på den lilla brygga nedanför scenen som där han är bokstavligen på armlängds avstånd från ståplatspubliken. Plötsligt försvinner han i publikhavet. Några sekunder senaste befinner han sig mirakulöst långt uppe bland sittplatserna, där han framför nästa vers utan att missa en stavelse. Sedan tillbaka igen. Nick Cave litar fullständigt på sin publik, på ett sätt som jag inte tror någon annan artist i hans nuvarande storleksklass gör.
På ett sätt är det lite lustigt att en artist som Nick Cave blivit så populär och dessutom gör en så publikfriande show. Hans musik är ju ofta allt annat än publikfriande. Det är också glädjande.
Vad gäller låtlistan kan det apropå trådtiteln noteras att ”God Is In the House” kördes. En låt som inte kördes, men som enligt en välunderrättad källa körts vid nära nog varje Cave-spelning med Bad Seeds sedan den kom, är ”The Mercy Seat”. Möjligen berodde det på ett tekniskt problem nödvändiggjorde vissa oplanerade  omstuvningar i låtlistan.
Själv tyckte jag nog att de allra bästa låtarna i kväll var de skränigaste, som ”From Her To Eternity” och ”Tupelo”. På skiva brukar jag dock ofta föredra den mer lågmälde balladsångaren Cave (typ ”Boatman’s Call”).
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Nick Cave & The Bad Seeds - God Is In The House
« Svar #70 skrivet: 16 juni, 2018, 12:00:11 »
Jag blir kvar i Dalarna, i en stuga vid Oresjön. Utkämpar 5-kamp samt äter o dricker gott i goda vänners sällskap. Hinner inte med någon recension denna gång. Håller helt med Tobias och faktiskt även Markus Larsson i AB. 4+. Snubblande nära 5+ men teknikstrulet ställde till det. Hursomhelst, att se höra o uppleva Nick Cave är enormt mäktigt!   ^_^  :d5:
The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Nick Cave & The Bad Seeds - God Is In The House
« Svar #71 skrivet: 02 juni, 2019, 17:33:26 »
Vilken fantastisk konsert Nick Cave gav på Cirkus i fredags! I 3+ timmar svarade han på låtar och spelade både egna och andras låtar solo vid pianot.

Cosmic Dancer (Marc Bolan/T. Rex cover):https://www.youtube.com/watch?v=6RML9ZaufDM

Avalanche (Leonard Cohen cover):https://www.youtube.com/watch?v=I813zwfrsx0

Fler låtar finns från samma konto.
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson