Diskussioner > Dylan

dylancovers

<< < (2/106) > >>

Fredrik:

--- Citera ---Ramones cover på My Back Pages är lite skoj också. Tror det är de i alla fall. Är inte helt säker dock. Någon som vet? Jag hade den på datorn men råkade ut för en fruktansvärd krasch för några månader sen...hemska minnen.
--- Slut citat ---
Visst är det Ramones, lyssna här!

/Fredrik

judas:
hederos & hellbergs you're a big girl now tycker jag personligen är snäppet bättre än elin sigvardssons.

och sedan mina vänner... jag måste få nämna en som jag tycker hör till den allra toppen i detta sammanhang. nämligen "it takes a lot to laugh, it takes a train to cry" från super session skivan med bloomfield, kooper, stills!

den plus några få andra (t.ex. hendrix watchtower) är ett bra exempel på en kreativ tolkning av en dylanlåt. jag tycker ofta att när någon ska till och göra en cover på dylan blir det antingen väldigt fegt och krampaktigt eftersom man inte vågar röra sånna mästerverk eller så blir det helt galet för att man känner att man måste göra något eget.... trots att man inte egentligen sitter på den där lustiga blandningen av kärlek och respektlöshet som jag ofta tycker gör en bra cover. :D

jag är sällan riktigt nöjd när nån tar med en dylanlåt på en skiva som ges ut. det är en annan sak live däremot, där tycker jag det mer känns som en hedring och kommer på så vis mer till sin rätta.

ska se om jag kommer på någon mer sån där riktig pääärla sen.

men hörrni! den verkliga mästaren på dylancovers är väl egentligen dylan själv? (om ni missförstår mig rätt)

Jack Fate:
Förövrigt anser jag att Brian Ferrys covers suger!! :mad:  

AndersG:
Missa inte denna Dylan tolkare:

NYDD

Anders G.

Tobias:
Bland mer udda udda covers måste Flatt & Scruggs bluegrasstolkningar nämnas. På en skiva kallad "Nashville Airplane" framför de "Like a Rolling Stone", "Rainy Day Women #12 & 35", "I'll Be Your Baby Tonight" och "The Times They Are A-Changin'", blandat med andra 60-talsklassiker som Donovans "Catch the Wind" och Buffy Saint-Maries "Universal Soldier".
Det är svårt att hävda att dessa tolkningar är särskilt lyckade, men de sticker onekligen ut i floran av covers.
"Nashville Airplane" finns återutgiven på cd på en utgåva som också innehåller Earl Scruggs "Family & Friends"-skiva. Även denna skiva är intressant för Dylan-samlaren. Där framför Joan Baez "Love Is Just a Four-Letter Word" och Dylan själv medverkar på en version av "Nashville Skyline Rag".
Skivan finns på Amazon:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=glance&s=music

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion