Författare Ämne: dylancovers  (läst 200941 gånger)

Utloggad tangled up in blue

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #15 skrivet: 12 mars, 2005, 15:13:52 »
Vilka låtar gjorde First Floor Power? Låter spännande.
One too many mornings...

Nothing is true - everything is permitted

Utloggad I&I

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1125
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #16 skrivet: 12 mars, 2005, 16:43:57 »
Citera
Vilka låtar gjorde First Floor Power? Låter spännande.
Efter att ha hjälpt det klena minnet lite på traven genom att konsultera mina kladdiga minnesanteckningar verkar det vara så att dom bara spelade en låt, men dock en bra version av Most Likely You Go Your Way.

Jag får väl fylla upp med att skriva att Mattias Hellberg är en ljuvlig Bobtolkare.  ;)
Han gjorde bland annat en skön Love Sick. Även Chryslers njutbara Changing of the Guards minns jag än idag, men det kan ju delvis bero på att Bob själv vägrar spela den och att det är en personlig favorit.

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #17 skrivet: 12 mars, 2005, 23:57:13 »
Är ganska less på Dylancovers. Tycker ofta att de försöker härma Bob på nåt töntigt vis, eller ha för mycket weltschmertz.
Men visst finns det godkända versioner. "You´re A Big Girl Now" brukar alltid bli bra vem som än gör den. Måste vara låtens inre styrka.
Kul när artister gör låtarna till "egna" varianter. Som XTC´s "Watchtower". En gammal fin 12" från 80-talet. Eller Waterboys som nån nämnde.

Annars tycker jag det är roligare att höra alla kalkoner. Olof gjorde två fantastiska kassetter åt mig för ett par år sen som jag gillar. "What´s bad is good" och "What´s good is bad". Borde föra över dem på CD nån gång.
Dillon Zimmerman är också fantastisk. :D
 
Micke B.

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #18 skrivet: 13 mars, 2005, 11:05:10 »
Jag rekommenderar Tim O'Briens platta Red on blonde. Mycket bra bluegrasstolkningar av ett knippe Dylan-låtar.
/Joakim

Utloggad Hank

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #19 skrivet: 13 mars, 2005, 14:29:52 »
I höstas när Winnerbäck invigde Cloetta Center, Linköping dök Thåström upp och de gjorde tillsammans Nationalteaterns "Bara om min älskade väntar" som jag tycker är en väldigt schysst tolkning av "Tommorow is a long time".

Jag har Lars och Joakims verision på en taskig mp3a om någon är intresserad.

/Henrik

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #20 skrivet: 15 mars, 2005, 17:36:11 »
Citera
I höstas när Winnerbäck invigde Cloetta Center, Linköping dök Thåström upp och de gjorde tillsammans Nationalteaterns "Bara om min älskade väntar" som jag tycker är en väldigt schysst tolkning av "Tommorow is a long time".

Jag har Lars och Joakims verision på en taskig mp3a om någon är intresserad.

/Henrik
På tal om Pimme så fick jag en cover på White Riot med Ebba Grön och Mick Jones från förra året. Rätt kul trots kasst ljud. De körde visst tre låtar ihop.
Micke B.

Utloggad olelien

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #21 skrivet: 01 april, 2005, 09:00:53 »
Alla har väl sett Thorsten Flincks nya skiva. En cover på Hard Rain kallad "Min vackre son" som han påstår sig skrivit text och musik till själv. Duett med Totta.

Henrik, jag skulle gärna vilja ha mp3:an med Winnerbäck/Thåström. Har försökt maila dig men jag tror mailen går ned i skräppostlådan. olelien@hotmail.com.

OLE
 

Utloggad Fabian

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
    • Resan till september
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #22 skrivet: 08 april, 2005, 15:00:44 »
När det gäller svenska Dylan-covers måste jag slå ett slag för Ronny Carlssons version från 1983 av Mama, You´ve Been On My Mind, som i hans utmärkta översättning heter "Förlåt mig". Riktigt bra som sagt, och en riktig sorglig sak.
Men att kreditera Mama You´ve Been On My Mind är lite onödigt, kanske jag lan tycka, och lika förvånande som att Springsteen inte anger källan till "The Line" från The Ghost of Tom Joad, som "Love Minus Zero/No Limit".

Per

 
- Yes, this is Wilson Smith.

Utloggad mb650918

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1819
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #23 skrivet: 08 april, 2005, 20:11:54 »
Byrds extended CD 49:- på Ginza:

Låtar:

1. Mr Tambourine man    
2. It's all over now, baby blue    
3. The times they are a-changin    
4. You ain't going nowhere    
5. Lay lady lay    
6. All I really want to do    
7. Chimes of freedom    
8. My back pages    
9. Just like a woman    
10. This wheels's on fire    
11. Nothing was delivered    
12. Positively 4th street    
13. Spanish harlem incident    
14. Lay down you weary tune    
15. It's alright ma, (I'm only bleeding)    
16. Lay lady lay    
17. The times they are a-changin'    
18. Mr Tambourine man    
19. Chimes of freedom    
20. Paths of victory
 
Micke B.

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #24 skrivet: 09 oktober, 2006, 09:54:42 »
Förövrigt anser jag att Brian Ferrys covers suger!! :mad: 

Har väl missat det här antar jag, men Hard Rain från första soloplattan är magisk ;-)
Jag älskar kören...

Sen finns ju det här oxå (och anledningen till att jag gick hit för att posta) inte riktigt samma som BF dock, men riktigt bra ändå: Robyn Hitchcock som ensam gör Not Dark Yet http://ia310134.us.archive.org/3/items/robynhitchcock2004-11-14.flac16/robynhitchcock2004-11-14d2t01_vbr.mp3

Helt ok!
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad the_changed_guard

  • A Friend To The Poor
  • ***
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
    • http://www.wilgot.se
SV: dylancovers
« Svar #25 skrivet: 09 oktober, 2006, 14:33:01 »
Some Funny Lagoon (Bengt) bör väl veta mycket om detta ämne....
Drog mig till minnes ett mycket rolig sak då han skrev om sin 4-DVD covers samling:

http://loveandtheft.se/smf/index.php?topic=1682.0
...
I morse startade jag nämligen upp ett 3400 låtar Bob-cover marathon i jobbdatorn. Låtarna ligger på 4DVD och är i bokstavsordning och jag bör väl klara av en begynnelsebokstav under en ordinär arbetsdag tycker jag.
Just nu "dånar" Nashville Superpickers' version av All I Really Want To Do i trattarna. Vi får väl se hur det går i morgon... Kanske att jag hoppar nån av de 110 versionerna av All Along The Watchtower  :whistle:

Vore kul att höra resultatet, lyssnade du igenom allt ??  :rolleyes:
I been good, I been good while I been waitin'
Forgive me for hesitatin', but I've been hangin' on
Seven more days, all that'll be gone.

Utloggad Bengt

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 1950
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #26 skrivet: 09 oktober, 2006, 16:12:18 »
Nä, det dröjde bara nån arbetsdag ytterligare innan jag gav upp och återgick till att lyssna på originalen istället.
Jag vet inte om det bryter mot några regler, men om det finns intresse av att hälla upp dessa discar tilll ett Vine så kan jag säkert gräva fram dem ur gömmorna. Ca 18 Gb mer eller mindre bra Dylan-covers i datorn ! ...vad alla önskar sig i Jul-klapp ?

 :mellow: Bengt

Utloggad Loten

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
    • Life of Lot
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #27 skrivet: 09 oktober, 2006, 20:26:03 »
Inte otroligt originella covers, men fantastiskt fina låtar blir det ändå när Richie Havens och Sandy Denny gör Dylan. Sandie Shaw är lite tjusig på Lay Lady Lay (fast ännu bättre på Sympathy for the Devil. Men det hör ju hemma i nåt annat forum). Patti Smiths Wicked Messenger funkar ju bra, och det blir intressant med hennes coverskiva där nåt av Bob ska vara med. Förhoppningsvis gör hon Changing of the Guards.
Evil woman
I am begging you
Stop putting my name
On everything you do

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #28 skrivet: 18 november, 2006, 12:30:32 »
Just nu finns tre volymer Dylancovers för nedladdnnig på Dime.
"För säkerhets skull" med rubriken "Nobody Sings Dylan Like Dylan".

The Dylan Covers, Vol. 1
------------------------------
1. Everything is Broken - Neil Young (10-28-89, Shoreline Amp., Mtn View, CA)
2. Dark Eyes - Alejandro Escovedo (10-1-04, Texas Union Hall, Austin, TX)*
3. When the Ship Comes In - Billy Bragg (9-26-05, Talking Bob Dylan Blues The Barbican Theatre, London)*
4. Hard Rain - Big Country w/Eddi Reader (5-31-99, Glasgow SECC, Glasgow, Scotland)*
5. Ring them Bells - Warren Zevon (10-13-96, The Bluebird, Denver, CO)
6. The Groom's Still Waiting at the Alter - Steve Wynn (7-27-05, Molly Malone's Irish Pub, Los Angeles)*
7. When I Paint My Masterpiece - Elvis Costello, Emmylou Harris, and Gillian Welch (10-6-06, Hardly Strictly Bluegrass Festival, Golden Gate Gate Park, San Francisco, CA)
8. Girl From the North Country - The Eels (5-9-05, Morning Becomes Eclectic, KCRW - Santa Monica, CA)*
9. Love Minus Zero - Ron Sexsmith (10-24-97, The Milky Way, Amsterdam)*
10. Highway 61 Revisted - World Party (7-12-93, Summer Stage, Central Park, New York)
11. Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again - Soft Boys (October 27, 2002 ,The Mercury Lounge, New York City)
12. Fourth Time Around - Calexico (7-9-03 Zeltival am Tollhaus, Karlsruhe, Germany)*
13. Positively Fourth Street - X (8-2-86, The Ritz, New York City)*
14. Queen Jane Approximately - Mojave 3 (4-17-96, Morning Becomes Eclectic, KCRW - Santa Monica, CA)*
15. Hurricane - Phish (11/19/85 Memorial Auditorium, Burlington, VT )*
16. Blind Willie McTell - Mick Taylor (9-16-00, Jack Legg's, Nashville, TN)*


The Dylan Covers, Vol. 2
----------------------------------------
01. Tonight I'll Be Staying Here With You - Gillian Welch and David Rawlings (7-29-04, Shepherd's Bush Empire, London, England)
02. One Too Many Mornings - David Gray (3-13-06, Colorado Convention Center, Denver, CO)
03. Girl From the North Country - Robert Plant (10-24-02, Octagon Centre, Sheffield, England)
04. Tomorrow is a Long Time - Ben Harper (2-9-01, Jorgenson Auditorium, Storrs, CT)
05. Don't Think Twice, It's All Right - Matt Nathanson (2-22-05, Chris Knutzen Hall, University Center, Pacific Lutheran University, Tacoma WA)
06. I Thew it All Away - Lloyd Cole (12-27-01, Joe's Pub, New York City)
07. Buckets of Rain - Beth Orton and M Ward (9-30-03, Cafe Largo, Los Angeles)
08. I'll Keep it With Mine - Yo La Tengo w/ David Mansfield (12-30-05, Maxwell's, Hoboken NJ
09. Gates of Eden - Robyn Hitchcock (3-26-05, Maxwell's, Hoboken, NJ)
10. License to Kill - Cowboy Junkies (8-16-05, Mountain Winery, Saratoga, CA)
11. It's All Right Ma (I'm Only Bleeding) - Roger McGuinn (10-05-06, Sønderborghus, Sønderborg, Denmark)
12. Isis - The White Stripes (6-27-03, Coca-Cola Bricktown Event Center, Oklahoma City, OK)
13. It Takes a Lot to Laugh - Joe Ely (12-31-05, La Zona Rosa, Austin, TX)
14. Knockin on Heaven's Door - Tom Petty (8-27-05, Greek Theater, Berkeley, CA)
15. Like a Rolling Stone - Phil and Trey (10-29-06, Vegoose, Las Vegas, NV)
16. It's All Over Now, Baby Blue - Echo and the Bunnymen (12-5-85, SFX Hall, Dublin, Ireland)
17. Farewell Angelina - Jeff Buckley (4-5-92, Roulette Club, New York City)


The Dylan Covers, Vol. 3: 1968-1976
------------------------------------------
01. Sign Language - Eric Clapton (11-11-76, The Coliseum, Jacksonville, FL)
02. Tough Mama - Jerry Garcia/Legion of Mary (4-19-75, Oriental Theater, Milwaukee, WI)
03. I Want You - Bruce Springsteen (2-5-75, The Main Point, Bryn Mawr, PA)
04. Just Like a Woman - Van Morrison (9-05-71, Pacific High Studios, San Francisco, CA)
05. I'll Be Your Baby Tonight - Emmylou Harris (WBAI, NYC, 1970)
06. It Takes a Lot to Laugh, It Takes a Train to Cry - David Bromberg (Summer 1970, The Jabberwocky, Syracuse, NY)
07. Man on the Street - Dave Van Ronk (February 1969, The Jabberwocky, Syracuse, N.Y.)
08. Tears of Rage - The Band (7-17-76, Carter Baron Ampitheatre, Washington, D.C.)
09. Open the Door, Richard - Fairport Convention (4-21-70, BBC Studios)
10. The Wicked Messenger - The Faces (11-19-70, Paris Theatre, London, England)
11. One More Cup of Coffee - Eric Burden (4-21-76, Rockpalast, WDR Studio L, Germany)
12. Girl From the North Country - Leon Russell (11-21-70, Fillmore East, New York City)
13. It's All Over Now, Baby Blue - The Byrds (1-4-70, Fillmore West, San Francisco)
14. Like a Rolling Stone - Jimi Hendrix, BB King and Paul Butterfield Blues Band (4-15-68, Generation Club, New York City)

Bonus Tracks:
15. Blowin' in the Wind/ She Belongs to Me/ Mr. Tambourine Man (Instrumental Medley) - Elton John (12-18-73, BBC Studios, London)
16. I Threw It All Away - George Harrison (1-9-69, Twickenham Studios, London)
17. Mama You Been On My Mind - George Harrison (1-9-69, Twickenham Studios, London)
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad MattiasGbg

  • Hobo
  • *
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #29 skrivet: 18 november, 2006, 17:44:14 »
Tusen tack för denna info! Har missat den totalt.

Fick precis ner konserten från Hyde Park, London '96. En torrent som snabbt blev bannad av nån anledning.