Författare Ämne: dylancovers  (läst 201235 gånger)

Utloggad PolarenPer

• Hobo
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
    • E-post
SV: dylancovers
« Svar #30 skrivet: 19 november, 2006, 18:49:23 »
Death is not the end som är sista spår på Nick Caves Murder Ballads tycker jag är riktigt bra, där förutom Cave också Shane MacGowan, Kylie Minogue, Blixa Bargeld, PJ Harvey med flera sjunger några strofer.

Sen kanske jag är lite dum i huvudet, men Bryan Ferrys A hard rain är ganska kul.

Utloggad 2gruv

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #31 skrivet: 20 november, 2006, 01:27:53 »

Sen kanske jag är lite dum i huvudet, men Bryan Ferrys A hard rain är ganska kul.

Bryan sjunger And there's a hard, och sen fyller tjejerna på med hard å det är alldeles underbart. Hard rain och It's my party gör Bryans första till en skiva som borde finnas i var mans musiksamling

edit: Har visst redan talat om min faiblesse för BFs Hard rain, borde hålla koll på vad jag sprider för ord så jag inte motsäger mig själv...
« Senast ändrad: 20 november, 2006, 01:30:43 av 2gruv »
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Henry Porter

• Hobo
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #32 skrivet: 20 november, 2006, 08:39:41 »
Death is not the end som är sista spår på Nick Caves Murder Ballads tycker jag är riktigt bra, där förutom Cave också Shane MacGowan, Kylie Minogue, Blixa Bargeld, PJ Harvey med flera sjunger några strofer.

Både Nick Cave och Bryan gör kanon versioner av låtarna. Bryans version är en välspelad "innan krogen låt" hemma hos oss.
En riktigt dålig cover måste väl vara Emmylou Harris Every grain of sand från den annars grymma Wrecking ball plattan. Hasta igenom detta mästerverk på 3:56 usch.
I'm all alone, I'm expecting you to lead me of in a cheerful dance

Utloggad jeane

• Hobo
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 20 november, 2006, 22:33:40 »
jag tycker nico's i'll keep it with mine är riktigt bra. hela den skivan (chelsea girl) är väldigt bra.

Utloggad PolarenPer

• Hobo
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #34 skrivet: 21 november, 2006, 00:48:26 »

Bryan sjunger And there's a hard, och sen fyller tjejerna på med hard å det är alldeles underbart. Hard rain och It's my party gör Bryans första till en skiva som borde finnas i var mans musiksamling

edit: Har visst redan talat om min faiblesse för BFs Hard rain, borde hålla koll på vad jag sprider för ord så jag inte motsäger mig själv...

Nu hittade jag ditt tidigare inlägg angående BF, känns skönt att vi är två  -_-.

Utloggad Swamprat

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 541
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #35 skrivet: 21 november, 2006, 11:00:21 »
Manfred Mann´s Earth Band gjorde fina saker....you angel you och mighty quinn. Annars är givetvis Henning Sjöströms version av Blowing In The Wind rätt oslagbar, ha!
Jag har en mp3:a på thåström när han kör Bara Om Min Älskade Väntar från globen när han körde där härom sistens. I mitt tycke mycket bättre än när Winnerbäck sjunger med.
Mailar gärna, inspelad på md med bra stereomick.
Ragge
Cocaine improves your tennis

Utloggad Loten

• Hobo
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
    • Life of Lot
    • E-post
« Svar #36 skrivet: 21 november, 2006, 17:45:59 »
Inte nog med att Nina Simone var helt magiskt bra, jag blev helt överrumplad av hennes snygga Just Like a Woman-cover i förrgår. Lite textändringar, men även om Roger McGuinn säger att Bob inte gillar sådant så funkar det väldigt bra på den här.
Evil woman
I am begging you
Stop putting my name
On everything you do

Utloggad Anders S

• Global Moderator
  • Precious Angel
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #37 skrivet: 21 november, 2006, 20:18:12 »
Här är volym 4 i serien "Nobody Sings Dylan Like Dylan", den här gången med undertiteln "Goes Acoustic"   :d2:

BT: The Dylan Covers, Vol. 4

---------------------------------
Nobody Sings Dylan Like Dylan Goes Acoustic (The Dylan Covers, Vol.4)
Various Artists

Here it is folkies: the long awaited acoustic volume of my Dylan covers series. What songs! What singers! What performances!
Enjoy! JS

1. John Wesley Harding - Jeff Tweedy (3-4-05, The Vic Theatre, Chicago, IL)
2. Mississippi - Sheryl Crow (10-31-99, Bridge Benefit, Mountain View, CA)
3. Blind Willie McTell - Elliott Murphy (2-2-02, Steinhaus, Solingen, Germany)
4. Not Dark Yet - Robyn Hitchcock with John Paul Jones (9-26-05, Barbican Theatre, London)
5. To Ramona - Ron Sexsmith (9-30-97, TT the Bear's Place, Cambridge, MA)
6. Don't Think Twice, It's Alright - Bill Morrissey (1-11-97, Left Bank Cafe, Blue Hill, ME)
7. Tomorrow is a Long Time - Tom Russell (3-4-05, Columbus Music Hall, Columbus, OH)
8. Boots of Spanish Leather - Dervish (6-17-06, Festate, Chiasso, Switzerland)
9. It's All Over Now, Baby Blue - Lloyd Cole (??-??-93, Black Session Studio, Paris, France)
10. Positively Fourth Street - Lucinda Williams (8-9-91, McCabe's Guitar Shop, Santa Monica, CA)
11. Buckets of Rain - John Doe with Jennifer Jason Leigh (12-27-95, KCRW Studio, Santa Monica, CA) 
12. You Ain't Goin' Nowhere - Elvis Costello and Roger McGuinn (10-30-98, Premio Tenco, San Remo, Italy)
13. Going Going Gone - Jerry Garcia (4-10-82, Capitol Theater, Passaic, NJ)
14. Desolation Row - Bob Weir (4-28-86, Wolfgang's, San Francisco, CA)
15. Chimes of Freedom - Warren Zevon (12-2-2000, Theater of Living Arts, Philadelphia, PA)
16. I Shall Be Released - Neil Young and Eddie Vedder (10-31-99, Bridge Benefit, Mountain View, CA)
17. The Times They Are a-Changin' - Bruce Springsteen (12-7-97, Kennedy Center, Washington D.C.)
18. Every Grain of Sand - George Harrison (2-10-88, Rockline, KLOS Studios, Los Angeles, w/Bob "BC" Coburn)

A few notes:

1) Sheryl Crow's studio version of "Mississippi" predated Dylan's release on "Love and Theft" by a few years, and it made this major song sound minor. Here, stripped down at the 1999 Bridge show, she redeems herself.

2) Ron Sexsmith's melancholy version of "To Ramona" is the best performance I've ever heard of this song--the composer's versions included.

3) Dervish is an Irish folk band--I'd never heard of them before I started this project, but what a lovely rendition of "Boots of Spanish Leather"!

4) John Doe and Jennifer Jason Leigh were promoting the movie "Georgia," in which she played a would-be singer and he was a member of her band. Here, she wisely lets him take the lead.

5) "The Times They are a-Changin'" is probably as familiar as Shakespeare's "To Be or Not To Be." Only a performer of Springsteen's stature can bring something new to it at this point.

6) George Harrison was goofing around when he played "Every Grain of Sand" as part of a medley on the syndicated radio show Rockline, but he still brought a deep affection to the performance. I suspect their spirituality--though very different--was part of the bond these two Wilbury brothers shared. Stick around to the end of this one for a surprise!

Due to the many different sources, I am not including lineages. The Tweedy is a matrix, the Zevon an excellent audience recording, the rest are soundboards or FM. I have done nothing to the original files but normalize the levels and fade in and out on each track (using Cool Edit). Thanks, of course, to the tapers, the original uploaders, and especially the performers and composer. Pdiamond has been kind enough to create art for the first two volumes, and hopefully someone will do the same for this one.

FEEL FREE TO PM SUGGESTIONS FOR FUTURE VOLUMES, especially if you are willing to get me files to include; thanks to those of you who have already made suggestions and sent files! I am still looking for an audio copy of the Rosanne Cash/Bruce Cockburn version of "Don't Think Twice" from Austin City Limits (1992), if anyone can help me out. Also, any versions of Paul Westerberg performing "All I Really Want to Do" would be appreciated. Look for Volume 5 after Thanksgiving.

Happy holidays! JS

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad the_changed_guard

• A Friend To The Poor
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
    • http://www.wilgot.se
« Svar #38 skrivet: 23 november, 2006, 08:00:11 »
Är det ngn som vet om ngn gjort cover på changing of the guards ?
I been good, I been good while I been waitin'
Forgive me for hesitatin', but I've been hangin' on
Seven more days, all that'll be gone.

Utloggad egoBen

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #39 skrivet: 23 november, 2006, 08:29:33 »
Frank Black har gjort den. Ligger på en bonusskiva till Frank Black & The Catholics från 1998. Kolla länken längst ner. http://www.frankblack.net/songs/Default.asp?menu=album&mode=release-details&ReleaseID=104

Utloggad Henry Porter

• Hobo
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #40 skrivet: 23 november, 2006, 10:53:35 »
1) Sheryl Crow's studio version of "Mississippi" predated Dylan's release on "Love and Theft" by a few years, and it made this major song sound minor. Here, stripped down at the 1999 Bridge show, she redeems herself.

Va!! Det är mycket man inte vet, det är väl därför man är en hobo gissar jag :angry:.
Skrev han låten till Sheryl? Vet du möjligen vilken skiva den finns på?

Hörde förresten en bra översättning av Mama you been on my mind på radion häromdagen. Silver nånting tror jag hon heter som sjöng. Riktigt bra faktiskt.
I'm all alone, I'm expecting you to lead me of in a cheerful dance

Utloggad Elston

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #41 skrivet: 23 november, 2006, 11:31:39 »

Svenska The Chrysler har gjort en långsam, sugande och mycket personlig cover på den. De spelade den på Dylanfesten som hölls på Kägelbanan inför Globenspelningen 2003. Den finns också på en CD-singel som jag själv har i skivhyllan.
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

JANNE

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 23 november, 2006, 11:57:34 »

Skrev han låten till Sheryl? Vet du möjligen vilken skiva den finns på?

Sheryl Crows version av Mississippi finns på The Globe Sessions som släpptes 1998.

Utloggad the_changed_guard

• A Friend To The Poor
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
    • http://www.wilgot.se
« Svar #43 skrivet: 23 november, 2006, 14:49:02 »

Svenska The Chrysler har gjort en långsam, sugande och mycket personlig cover på den. De spelade den på Dylanfesten som hölls på Kägelbanan inför Globenspelningen 2003. Den finns också på en CD-singel som jag själv har i skivhyllan.

Den lät minst sagt intressant, du har den inte som mp3 kanske?
I been good, I been good while I been waitin'
Forgive me for hesitatin', but I've been hangin' on
Seven more days, all that'll be gone.

Utloggad Elston

• Precious Angel
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
« Svar #44 skrivet: 23 november, 2006, 16:05:56 »

Den lät minst sagt intressant, du har den inte som mp3 kanske?

Nej, men du kan gå till http://www.brilliant.nu/ och antingen köpa EP:n för 3,50 euro eller också beställa bara den låten för nedladdning i mp3-format för 1,45 euro.
Modern times, eh?   -_-
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you