Författare Ämne: Alkoholtråden  (läst 265038 gånger)

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #330 skrivet: 28 juni, 2010, 22:28:33 »
I dag fick det bli en svalkande Dry Martini, helt enligt motorpsycho's recept.  :party:
Stort TACK till Pär för att jag fick möjligheten att ompröva min inställning till denna sommardrink  :d2:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad 2gruv

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2318
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #331 skrivet: 29 juni, 2010, 09:44:14 »
I dag fick det bli en svalkande Dry Martini, helt enligt motorpsycho's recept.  :party:
Stort TACK till Pär för att jag fick möjligheten att ompröva min inställning till denna sommardrink  :d2:
Recept tack! Drinkar utan åtföljande recept är bara en led frestelse
Lord, have mercy, mama. It sure is good to see you comin' today

Utloggad Tobias

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6016
    • Visa profil
    • Last.fm
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #332 skrivet: 07 augusti, 2010, 23:39:08 »
Bästa sättet att se Berlin måste vara på en BierBike:
http://www.bierbike-berlin.de/fileadmin/berlin/Dateien/bierbike_english.pdf
"Trying is the first step towards failure."

-Homer Simpson

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #333 skrivet: 24 september, 2010, 15:51:35 »
I går åt jag på Mathias Dahlgren Matsalen, som jag fick i 30-årspresent av jobbet. Här är en del av upplevelserna, dryck drack så det passar väl i den här tråden. Och dom spelade bra musik i matsalen. Jag hörde Them, "It's all over now, baby blue" bland annat! Fin musik i fina salonger.

Vi var jäkligt nervösa när vi skulle gå in. Gick ett varv runt taxibilarna utanför, tittade på Nationalmuseet lite och gick ner mot vattnet. Hörde en kyrkklocka slå sju, då gick vi in. Dom frågade direkt vilket namn vi bokat i, blev sedan placerade. Vi var först, men det fylldes snabbt på med andra sällskap på övriga bord. Paret jag hade i blickfånget drack roséchampagne som fördrink. Snubben var töntig. Han var lite slappt östermalmigt klädd. Tror han försökte leka lite rik. Trots att han omöjligen kan ha varit hungrig före desserten beställde han ostar. Han hade fula skor på sig. Jättesmutsiga Nike-sneakers. Sådär smutsiga att dom måste varit fabriksgjorda så smutsiga. Det gillar inte jag. Hans tjej var dock snyggt klädd.

Som start fick vi popcorn med hyvlad tryffel över. Kändes lite märkligt, men det var gott. Mycket tryffel denna kväll, skulle det bli. Särskilt för Ulrika. Hon önskade lite att det inte skulle vara tryffel på efterrätten också. Det var det inte, inte på någon av dom tre efterrätter som vi fick. Riktigt bra allihop. Kanske särskilt den lilla havtornssorbéten i något slags jättegott iste. Tryffelrätterna var suveräna, särskilt den med sej, lättkokt lantägg och svamp. Grymt gott med ett ganska lätt rött Bourgognevin.

Den vita duken låg på någon slags filtmatta, det var alltså mjukt underlag. Det var inte bra. Vattenglaset hade rund botten. Vad händer då? Glaset hamnade på sned, vattnet rann ner längs väggen, ner i Ulrikas väska. Ingen såg, väskan klarade sig. Jag gick på toaletten. Man blev ledsagad så fort man reste sig. Och ny tygservett när man var tillbaka på plats, varje gång. Stol skjuts in. "Nu reser vi vidare", sa dom.

Vi blev väldigt glada av första rätten på menyn. Eller framför allt av drycken, en långlagrad mörk söt sake, vilken tog oss tillbaka till Japan. Bara doften gjorde att jag satt i ett helt annat land på en helt annan restaurang. Vi drack väldigt mycket sake i Japan. Kanske inte så mycket, men gärna ofta. Det var alltid festligt. När man beställer denna dryck i Japan är det en större grej än att bara hälla upp en dryck i ett glas. Vi förknippar ju denna dryck med mycket runtomkring, som platser, personer och minnen. Jag vill tillbaka dit just i denna stund faktiskt, vilket jag ville igår och förmodligen många gånger i framtiden också. Kanske åker jag dit igen. Dricker kanske sake. Och tänker på en fin torsdagkväll i september. I Stockholm.

Vi fick jättelånga bestick. Nästan hela vägen till armbågen om man mäter. Och det gör man ju. Med dessa bestick kunde vi äta sashimin i den djupa skålen. De var torsk, lax, räka, pilgrimsmussla och rom. Mycket mat och Ulrika blev salig. Det var kul. Långa bestick. Nästan hela vägen till armbågen. Nya bestick till varje måltid. Morakniven var härlig. Det var show när dom placerade ut nya bestick. Det var kul att flytta besticken. Då kom det någon annan och flyttade tillbaka. Eller så gjorde dom inte det. Det hade i alla fall varit roligt.

Jag hoppades på gott vin under kvällen. Jag fick gott vin under kvällen. Höjdaren var en Champagne, en så kallad blanc de noir, gjord på enbart Pinot noir-druvan, den enda röda tillåtna druvan i en Champagne. Jag har aldrig druckit en sådan tidigare så jag blev extra glad, och extra nöjd med vad jag fick dofta och smaka. Det var mer och tydligare smak än en mer normal chardonnay-baserad Champagne. Det vi drack igår var lite mer fylligt, men ändå med den underbara syran. Väldigt gott. Detta ska jag försöka dricka mer av, jag blev glad. Förmodligen kommer jag bli glad igen.

Vi fick en ingefärsöl. Vad man skulle kunna jämföra med en ginger ale, alltså den söta läsken som är fantastisk att bland med lime och tequila. Läsk med kraftig ingefärssmak. Men denna ingefärsölen var torr, och det gjorde mig glad. Jag drack nämligen en ingefärsöl i helgen som jag köpte på Systemet för 18 kronor. En nyhet från Skotland. Den var lite för söt för min smak, men mycket god ändå, med extra lime för att balansera upp allt socker. Isen fick Ulrika, hade bara två bitar kvar. Den lilla mängden ingefärsöl igår kostade ungefär 160 kronor. Otroligt oprisvärt egentligen men roligt och gott.

Jag åt gåslever, och det är fanimej jävligt gott. Det var en stor tunn skiva, ungefär lite större än ett spelkort, typ spader dam eller något annat kort i en kortlek, men några milimeter tjockare. På en tunn hårdbrödskiva. Och en söt kräm, som tydligen var morot. Och så ett sött sydfranskt vin, blandat med en gnutta "fransk grappa". Riktigt gott sött vin med bibehållen intensiv syra älskar jag. Syran är viktig, utan syran blir det för sött, ingen balans, med syra blir det rätt. Sedan blev det rött igen på dryckesfronten. En Barolo från Piemonte av druvan Nebbiolo. Det är fina ord dom slänger sig med i nordvästra Italien. Hade gärna önskat mig lite mer ålder på vinet, för att i det här fallet mildra syran lite och få fram en mer spännande smak, men självklart väldigt gott ändå. Till detta hällstekt rådjur. Några rätter tidigare åt jag hällstekt oxfilé. Tur dom hade häll i går kväll. Gott med hällstekt, men dom hade lika gärna kunnat skriva halstrad, men steker dom på en häll så får dom ju skriva hällstekt, helt riktigt med andra ord. Och helvete vad gott var.

Detta var en del av upplevelserna. En riktigt kul kväll!

Titta på bifogad meny, vi åt alla dessa rätter. Utöver det på menyn som är bifogad fick vi även följande som aptitretare eller mellanrätter:
Popcorn med hyvlad tryffel
Ett högt glas med någon slags rom i botten och gurkskum ovanpå
Friterad ärtnågot med ostronpepparrotsdippnågot
Liten bit tunt hårdbröd med kyckling och kantareller
Fyra sorters bröd och en tallrik med smör, mjukost, uppvispat baconfett och någon slags smaksatt mjuk maräng
Havtornssorbét i iste
Pistageglass med chokladkräm

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #334 skrivet: 24 september, 2010, 17:38:52 »
Oj. Här snackar vi lite annat än fläsk och potatis .....

Vet inte om "avundsjuk" är alldeles rätt ord, men .... jo okej då, det är väl rätt ord då   :rolleyes:

Som vanligt alldeles strålande skrivet dessutom, Joakim.
Tack!   :d5:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Humlan

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 8072
    • Visa profil
SV: Alkoholtråden
« Svar #335 skrivet: 24 september, 2010, 18:22:29 »
:-) Grattis Joakim !
±→H4n→~ https://www.instagram.com/joakim.humleback/

"But power and greed and corruptible seed Seem to be all that there is"

"Since the legalization, Monsanto has charged Brazilian farmers 2% of their sales of Roundup Ready soya beans, which now account for an estimated 85% of the nations soyabean"

Utloggad Elmer Eliasson

  • Landlord
  • *****
  • Antal inlägg: 445
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #336 skrivet: 24 september, 2010, 22:58:50 »
Tack för några goda skratt, Joakim! Underbar text!
Personligen vägrar jag att gå på lyxkrogar och lägger hellre pengarna i madrassen. Något säger mig att du inte heller gillar förfiningen och matsnobbismen...

Elmer

Utloggad Anders S

  • Global Moderator
  • Precious Angel
  • *****
  • Antal inlägg: 4582
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #337 skrivet: 25 september, 2010, 22:43:03 »
Tack Joakim, vilket underbart språk du har  :d2:
I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Leif

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 4238
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #338 skrivet: 26 september, 2010, 01:12:50 »
Joakim,
än en gång: hatten av, jag bugar.

Det är något alldeles otroligt vilken ton du har hittat. Och vilket språk. Makalöst.

Behöver du en manager?

The man in me will hide sometimes to keep from bein seen.
But that's just because he doesn't want to turn into some machine.

Utloggad bobi

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 2127
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #339 skrivet: 27 september, 2010, 09:15:44 »
Läckert.
Mina komplimanger,
bobi :d5:

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #340 skrivet: 28 september, 2010, 20:10:09 »
Tack så mycket hörrni, kul att någon vill läsa! Det är roligare att skriva om man har någon slags publik. Annars får man inbilla sig att man har det.

Tack för några goda skratt, Joakim! Underbar text!
Personligen vägrar jag att gå på lyxkrogar och lägger hellre pengarna i madrassen. Något säger mig att du inte heller gillar förfiningen och matsnobbismen...
Elmer

Jag har egentligen inget emot lyxkrogar, så länge maten verkligen är värd slantarna. Det finns folk som sparar för att gå på en viss restaurang, då ska det fan vara bra. I fallet Mathias Dahlgren var maten prisvärd eftersom man fick en upplevelse som var mer än bara god mat. Dessutom många rätter, till och med många fler än de utlovade åtta. Självklart gott också. Dryckespaketet som man kan köpa till var inte prisvärt tyckte jag, men någon annan kanske tycker annorlunda. Jag hade önskat mer dialog mellan gäst och personal när det gäller drycken.

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #341 skrivet: 02 oktober, 2010, 23:53:55 »
Det sista jag gjorde innan jag lämnade Köpenhamn idag, ja, efter att ha utnyttjat tilbudet från Hviids Vinstue om tre smörrebröd och en grön Tuborg för 65 glada danska kronor, var att gå in i vinbutiken intill och köpa fem flaskor intressant danskt öl.

Nämligen:

Wiibroe Imperial Stout
Thisted Bryghus Limfjordsporter/Double Brown Stout
The Hancock Beer Brewery Old Gambrinus Beer (9,5 vol %)
Bryggeriet Resvindinge Den Sorte Enke (mork fynsk hvedeöl)
Bryggeriet Resvindinge Enkens Anden Lyst (aegte fynsk hvedeöl)

Fem danska ölflaskor som snarast ska avnjutas med största möjliga andakt   :d5:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad egoBen

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 3464
    • Visa profil
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #342 skrivet: 03 oktober, 2010, 00:55:28 »
Det sista jag gjorde innan jag lämnade Köpenhamn idag, ja, efter att ha utnyttjat tilbudet från Hviids Vinstue om tre smörrebröd och en grön Tuborg för 65 glada danska kronor, var att gå in i vinbutiken intill och köpa fem flaskor intressant danskt öl.

Nämligen:

Wiibroe Imperial Stout
Thisted Bryghus Limfjordsporter/Double Brown Stout
The Hancock Beer Brewery Old Gambrinus Beer (9,5 vol %)
Bryggeriet Resvindinge Den Sorte Enke (mork fynsk hvedeöl)
Bryggeriet Resvindinge Enkens Anden Lyst (aegte fynsk hvedeöl)

Fem danska ölflaskor som snarast ska avnjutas med största möjliga andakt   :d5:

Låter bra. Avge rapport!

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #343 skrivet: 03 oktober, 2010, 20:19:42 »
Det sista jag gjorde innan jag lämnade Köpenhamn idag, ja, efter att ha utnyttjat tilbudet från Hviids Vinstue om tre smörrebröd och en grön Tuborg för 65 glada danska kronor, var att gå in i vinbutiken intill och köpa fem flaskor intressant danskt öl.

Nämligen:

Wiibroe Imperial Stout
Thisted Bryghus Limfjordsporter/Double Brown Stout
The Hancock Beer Brewery Old Gambrinus Beer (9,5 vol %)
Bryggeriet Resvindinge Den Sorte Enke (mork fynsk hvedeöl)
Bryggeriet Resvindinge Enkens Anden Lyst (aegte fynsk hvedeöl)

Fem danska ölflaskor som snarast ska avnjutas med största möjliga andakt   :d5:

Låter bra. Avge rapport!

Will do   :d4:
Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you

Utloggad Elston

  • Precious Angel
  • *******
  • Antal inlägg: 6925
    • MSN Messenger - elstongunnn@hotmail.com
    • Visa profil
    • Myspace
    • E-post
SV: Alkoholtråden
« Svar #344 skrivet: 08 oktober, 2010, 00:41:07 »
Härmed avger jag rapport.

Förvånansvärt nog har jag fortfarande förmåga att göra det. Trots att jag druckit alla fem goda Köpenhamnsölen ikväll. Och ett glas rödvin till pizzan dessutom.

Men okej. Så här var det.

Wiibroe Imperial Stout var suverän. Tung. Njutbar.
Thisted Limfjordsporter Hade en lätt röksmak. Var inte lika maffig. Men god.
Sen var det dags för de fynska ölen.
Enkens Anden Lyst var okej. Kändes inte som en veteöl. Men okej.
Den andra ölen från bryggeriet Resvindingen, som jag tror att det heter, var en mer överraskande upplevelse. För det smakade lakrits. O ja. Lakrits. Många öl med olika smaker har jag upplevt, men detta var första gången jag druckit ett lakritsöl. Och ... jag tycker inte om lakrits, men det här ölet var rättså gott.  Ändå. Faktiskt.

Sen tänkte jag att det där 9,5-procentiga ölet, det tar jag en annan gång. Men ... så satt vi där, med den underbara videon från Ithaca 1999 på videon och ........ det där ölet, det var faktiskt rätt gott   :wub:
Och jag menar, de där stouterna, de låg ju också runt 8-procentsgränsen.
Så. Old Gambrinus Beer från The Hancock Beer Brewery var en helt klart njutbar öl.

Så. Nu dags att nyktra till inför besöket på ölfestivalen på lördag   :d2:  :party:  :d5:

Beyond the horizon, the sky is so blue
I've got more than a lifetime to live loving you